Kock1964 schreef :
koko schreef :
Ik ben erg benieuwd naar de totale laadstroom en hoe snel die terugzakt. Kan je die uitlezen?
Ik kan het bijladen uitlezen en bedoel je met 'terugzakken' dat die bij 96% vol nog maar 1!of 2 Ampere laadt?
René
Dat is natuurlijk logisch . Ale de dynamo laadt met bijv. 14,3 Volt dan is de stroom die er kan lopen evenredig met de interne weerstand van d eaccu en het spanningsverschil van de accu en die 14,3 Volt. Die laatste is bijv. bij een half lege accu ca. 12,2 Volt wat dus een spanningsverschil geeft van 2, 1 Volt. Bij vrijwel vol met een accuspanning van 12,7 Volt is dat nog 1,5 Volt. Daarbij komt dat de inwendige weerstand van d eaccu als het ware toeneemd omdat er alleen een stroom kan lopen als en nog materiaal ( loodsulfaat) aanwezig is om omgezet te worden in loodoxide en lood waar de electronenstroom voor nodig is .
Vandaar dat de laadstroom bij het laden altijd steeds lager zal worden naarmate de accu voller wordt , tenzij de laadspanning verhoogd wordt ( snelleaden) wat echter tot gassen zal leiden en dus maar kort mag duren.
Hier de uitleg van de chemie:
nl.wikipedia.org/wiki/Loodaccu
Ad