Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Zonnepaneel aansluiten icm accumonitor

Re: Zonnepaneel aansluiten icm accumonitor 05 mrt 2014 16:17 #492834

  • Toxiq
  • Toxiq's Profielfoto
hypervisor schreef :
tja dan is de accu monitor iets wat ik nooit zal overwegen, laat staan installeren aan boord, Hoge vermogens over een shunt... nee ik moet er niet aan denken.

Misschien een gaatje in je kennis.... ;-)

ja een accu monitor moet beiden meten, zo kan deze aangeven hoeveel stroom je nog ter beschikking hebt (% of ah)v.

Als je dat niet hoeft/wilt weten kun je natuurlijk volstaan met een simpele voltmeter van een paar euro, veeeeeel goedkoper

De shunt van bijv. victron kan 500A aan, daar durf ik wel op te starten hoor, sterker nog, er liggen 2 setjes klaar om ingebouwd te worden

ocht je niet zover willen gaan kun je zowel van nasa als victron 2 accu(groepen) op 1 monitor aansluiten

de 2e groep heeft alleen een draadje naar de monitor (zonder shunt) en meet zo alleen de spanning (eigenlijk is dat voldoende om een idee van de staat van je start accu te krijge
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zonnepaneel aansluiten icm accumonitor 05 mrt 2014 16:27 #492836

  • hypervisor
  • hypervisor's Profielfoto
nee dat heeft niets met missende kennis te maken, maar met ervaring.

want als ik puur op de specsheets af ga dan zie ik geen enkel probleem

Waar het uit voort komt is uitdenken van een hufterproof installatie die gewoon altijd functioneert en geen zwakke delen heeft op de zekeringen na.

mijn ervaring met shunts is dat je ze echt nog veel flinker moet overschalen als 2x om het op de langere duur goed te laten gaan.


om met de 200A (bij 12 Volt) startmotor aan te komen,

als we een koude dag hebben, het voltage in zakt naar 7 volt en de startmotor krijgt de motor niet rond door de lekker dikke olie en slechte verbranding door het lage zuurstofgehalte.

dan praten we over zeker meer als 500A kortstondig (feitelijk gewoon kortsluiting over de rotor van je startmotor)

incidenteel zal dat inderdaad geen enkel probleem zijn, en zal de shunt een beetje op zijn donder krijgen en het gewoon overleven.

maar wanneer je vaker zo start betekend het gewoon dat de shunt er steeds minder goed tegen kan, en op een bepaald moment de waardes in het specsheet niet meer haalt. (wat ook gelijk de reden is om geen zekeringen tussen de kabel tussen accu en startrelais te hebben, die hebben datzelfde probleem)

Dat heeft dan dus als risico dat hij precies faalt die keer dat jij in een nood situatie zit. dat risico ga ik niet nemen.

en nee het is in Nederland niet zo koud als in Noorwegen, maar toch alleen de gedachte al dat een shunt op die manier kan zorgen dat er een kans is dat het kan falen tijdens die keer dat het je enige redmiddel is

Die situatie wil ik niet mee maken en dat betekend dat ik hem niet aan boord hoef in dat deel van het traject, ik zal idd dus altijd voor de shunt langs starten wat victron ook beweert.

Ik vergeet niet dat de motor net als de electrische installatie een onderdeel is van je veiligheidsplan aan boord. Victron met dat advies duidelijk wel.
Laatst bewerkt: 05 mrt 2014 16:33 door hypervisor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zonnepaneel aansluiten icm accumonitor 05 mrt 2014 16:55 #492845

  • PeterR
  • PeterR's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 145
@ hypervisor; Of je een punt hebt m.b.t. de "zwakte" van een shunt laat ik in het midden. Waar het om gaat is dat jij als reactie op een vraag een antwoord geeft waardoor het nut van de aanschaf en plaatsing van de batterij monitor wordt beperkt tot een minimum.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zonnepaneel aansluiten icm accumonitor 05 mrt 2014 17:07 #492850

  • hypervisor
  • hypervisor's Profielfoto
nee daarmee trek je een verkeerde conclusie

in feite is het gewoon een gecombineerd meet instrument. en meten is weten. het heeft altijd nut.

en ja over een 500a shunt durf ik wel te laden en tegelijkertijd te gebruiken. zeker met het zonnepaneel van de TS zie ik er geen probleem in mits hij netjes aangesloten wordt achter de hoofdzekering en de zekeringen er op afgestemd worden

Het enige waar ik echt over struikel is het starten.

dat vind ik gewoon geen optie met welke shunt of zekering dan ook in het traject. dit is het zwaarst belaste traject van de hele boot en dat is wel wat het bijgeleverde specsheet aangeeft.

op basis van hun schema zeg ik dus nee, en dat is iets waar ik vaker met Victron tegenaan loop.

voor 99,9% van de gevallen zal het echt geen problemen geven of pas na een jaar of 10-15 en dan wordt de schuld aan ouderdom gegeven... alleen in een noodsituatie is die 0,01% kans me gewoon al te veel.

maar als je besluit het schema te negeren en de shunt achter je startmotor plaatst dan wordt het een ander verhaal. dan is er helemaal niks aan de hand anders dat de meter een stukje verbruik tijdens het starten niet kan meten.

wat dit verder voor invloed heeft op de werking van zo'n ding weet ik niet.

zoals eerder gezegd ik heb en hoef hem niet aan boord. heb al genoeg instrumenten waaruit ik conclusies genoeg kan halen over de laad status van mijn accu's als ie wel aan boord kwam ging ie achter de hoofdzekering.

voor de hoofdzekering hoort naast de startmotor (die zelf zijn eigen hele trage smeltzekering heeft) helemaal niets.
Laatst bewerkt: 05 mrt 2014 17:17 door hypervisor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zonnepaneel aansluiten icm accumonitor 05 mrt 2014 17:07 #492853

Houdt zo`n accu monitor ook rekening met veroudering van de accu?

Een nieuwe accu heeft, pakweg 70% rendement, een wat oudere komt nog maar aan de 60% rendement.
Dus A in en uit gaat een miswijzing geven in de loop van de tijd.

Blijft uiteindelijk dus alleen het voltmetertje als meest betrouwbare meting.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zonnepaneel aansluiten icm accumonitor 05 mrt 2014 17:16 #492856

  • Toxiq
  • Toxiq's Profielfoto
ben toch van mening dat je er behoorlijk naast zit
een accumonitor is voornamelijk bedoeld voor je licht/boordnet en niet voor je start accu, zoals ik al zei, met een extra draadje kan je die uitlezen op voltage wat vervolgens een aardige indicatie geeft

Jij hebt het telkens over starten over een shunt maar daar is dus eigenlijk geen sprake van !

Overigens kun je ook zwaardere shunts kopen als toch die start accu volledig wil monitoren
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zonnepaneel aansluiten icm accumonitor 05 mrt 2014 17:23 #492859

  • hypervisor
  • hypervisor's Profielfoto
toxiq, er wordt nergens genoemd of er over gestart gaat worden, in een advies moet je dus al dat soort factoren gewoon meenemen.

in mijn vakgebied word je er op afgerekend als je op een niet goed genoeg gespecificeerde vraag een antwoord geeft dat uiteindelijk niet in staat is om aan de verwachting die de klant er van heeft te kunnen voldoen. dan adviseer je dus standaard best practice.

Feitelijk adviseer je altijd best practice en alleen als de klant er op aan dringt wijk je af. maar ook nadat je hem gewaarschuwd hebt. dan heb je ook iets om de klant als het niet voldoet mee om de oren te slaan als ie verhaal komt halen.

is m.i. ook een heel groot probleem op fora. alleen daar is niemand bij wie je verhaal kan halen... alleen mensen die je om je oren slaan.

straks leest iemand de woorden shunt, er over starten en besluit hij op ebay een chinese kwaliteits 30A shunt met ampere meter te bestellen en te installeren... voila daar is je onveilige situatie.

zoveel verschillende boten als er zijn zoveel verschillende installaties zijn er. daarom in je advies altijd de veiligste opzet nemen als uitgangspunt. je weet namelijk niet hoe de installatie verder is van opzet.

en zwaardere shunts ja dat zou je in dit geval wel kunnen doen, een 1000A bijvoorbeeld van een goede kwaliteit.

ik vraag me alleen af of je dan nog wel binnen het meetbereik van die hele accumonitor zit. misschien een goede vraag om eens aan Victron te stellen.

al zou ik me eerder afvragen wat je er aan mist als de accu monitor het verbruik wat je niet over de shunt gemeten hebt tijdens het starten dus niet in zijn berekeningen mee heeft genomen,

maakt dat zijn resultaten onnauwkeurig of maakt het over all uiteindelijk niets uit omdat het verbruik van de startmotor buiten het meetveld van de accumonitor zit..

in geval van het laatste is de 1000A Shunt gewoon zonde van je geld.
in geval dat de meter het verbruik kan meten dan zou je dus na kunnen vragen of de 500 A shunt vervangen voor een 1000A Shunt dan ook nog binnen het meetbereik valt.

in geval van ja dan zie ik geen enkele reden om het niet te doen, maar snap ik ook niet dat ze die 1000A niet gewoon gelijk meegeleverd hebben...

de prijs van het apparaat is hoog genoeg, dat 10tje hadden ze er ook nog wel op kunnen gooien
Laatst bewerkt: 05 mrt 2014 17:38 door hypervisor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zonnepaneel aansluiten icm accumonitor 05 mrt 2014 17:45 #492861

  • -Mara-
  • -Mara-'s Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3128
Mijn accumonitor zit achter de service accu dus wel of niet starten, voor of achter de shunt is voor mij niet van toepassing.
Ik ga hem dus ACHTER de shunt aansluiten.

Thanks
Voorheen delaat72

De beste psychiater?
Een dagje op het water!

Aloa 27sc "Mara"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zonnepaneel aansluiten icm accumonitor 05 mrt 2014 20:11 #492894

  • Hen3
  • Hen3's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 12220
Hypervisor, je hebt jouw stelling nu verschoven naar de vraag of de startstroom wel door een shunt moet lopen, maar de discussie begon heel anders natuurlijk... De TS heeft het zelfs helemaal niet over starten gehad!

Je stelde namelijk dit:hypervisor schreef :
Jep altijd laadbronnen aansluiten aan de accuzijde van de shunt.
Dat is best practice.

Het argument van veiligheid dat jij aanhaalt speelt hier natuurlijk niet. De laadstromen zijn altijd ruim onder de specs van de shunt. Zoals de meeste anderen ben ik ervan overtuigd dat een accumonitor voor een juiste werking ook de laadstroom moet kunnen monitoren. Ben jij het hiermee inmiddels wel eens, nu je alleen nog maar de startstroom aanhaalt?
Hendri (Team Zeilersforum.nl)
Jeanneau Sun Light 30 'Eau Revoir'.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zonnepaneel aansluiten icm accumonitor 05 mrt 2014 20:18 #492899

  • hypervisor
  • hypervisor's Profielfoto
nee want mijn advies is en blijft om altijd ladende spullen aan de accuzijde te houden.

dus voor de hoofdzekering maar na de hoofdschakelaar.

deze krijgen allen een eigen zekering en komen dus los van de rest van het systeem te staan.

maar in deze opzet ben ik het eens dat het tot weinig problemen zal leiden als het 20 watt zonnepaneel achter de shunt komt te staan.

het blijft echter geen best practice.

en het argument veiligheid hoort de gedachte te zijn waarmee je je hele systeem opbouwt en telt dus altijd. bij elke uitbreiding of aanpassing is dat het eerste aan de hand waarvan je het ontwerp moet toetsen.
Laatst bewerkt: 05 mrt 2014 20:19 door hypervisor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zonnepaneel aansluiten icm accumonitor 05 mrt 2014 20:32 #492907

  • Hen3
  • Hen3's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 12220
Die veiligheid is mijns inziens op geen enkele wijze in het geding als je de laadstroom door de shunt laat lopen. Sterker nog, in de meeste gevallen zal de bekabeling veel minder stroom aan kunnen dan de shunt, en zal er dus ook veel lager zijn afgezekerd. Zolang de zekering zwakker is dan de maximale shuntstroom is er mijns inziens geen enkele reden om de veiligheid in twijfel te trekken.

Jij mag het 'best practice' vinden... Ik denk dat het weinig in 'practice' wordt gebracht.
Hendri (Team Zeilersforum.nl)
Jeanneau Sun Light 30 'Eau Revoir'.
Laatst bewerkt: 05 mrt 2014 20:33 door Hen3.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zonnepaneel aansluiten icm accumonitor 05 mrt 2014 20:42 #492912

  • Toxiq
  • Toxiq's Profielfoto
hypervisor schreef :
toxiq, er wordt nergens genoemd of er over gestart gaat worden

Is ook niet nodig, die dingen zijn ook niet bedoeld om een start accu te monitoren
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zonnepaneel aansluiten icm accumonitor 05 mrt 2014 21:14 #492919

  • hypervisor
  • hypervisor's Profielfoto
In dit geval voor de TS heb je gelijk Hen3

Maar in het geval dat de shunt wel in een deel zit waar zware gebruikers zitten dan is de shunt wel degelijk een zwaktepunt. en is de best practice om hem er na te zetten.

je kan er anders over denken, ik bepaal dat niet voor je maat je kan de proef wel op de som nemen.

installeer maar een 500A ultra fast acting zekering tussen de draad vanaf je accu naar je startmotor en draai je sleutel maar om als de motor een dag uit gestaan heeft en je flink gebruikt hebt uit je accu's dan merk je gelijk waar ik juist voor waarschuw.

een shunt is geen zekering en zal niet zo snel defect gaan bij overbelasting, maar op termijn gebeurt het wel degelijk en zoals eerder gezegd kan dat zo lang duren dat je pas over 10-15 jaar een defecte shunt hebt...

de gemiddelde boot motor wordt nog geen 20 maal gestart op een vaar seizoen

maar vervolgens wordt het wel op ouderdom geschoven wordt terwijl een zwaarder exemplaar die wel met de pieken om had kunnen gaan nog 15+ jaar had blijven functioneren.

en over bekabeling...

wanneer je 25 mm² bekabeling gebruikt (de meesten hebben dunner met nog meer weerstand en dus spanningsval als gevolg) tussen de startmotor en de accu met een lengte van 1 meter dan praten we ook nog maar over 350 ampere maximaal continu. als het voltage maar 7 volt is. met een belasting van een 2500 watt startmotor zit je daar al aan.
De piek bij inschakelen zal dan al op die 500A liggen.
1 hapering is dan genoeg om hem ver over de 500A heen te duwen. als de rotor stil komt te staan is het gewoon een volle sluiting.

voor de shunt geld niets anders.. bij 7 volt is de maximum belasting ook lager als bij 12 volt.

allemaal zaken waar je echt niet te luchtig over moet denken.

maar goed als jij het geen onderdeel van dit topic vind, wat houdt je dan tegen om die delen af te splitsen en er een nieuw topic voor aan te maken?
Laatst bewerkt: 05 mrt 2014 21:16 door hypervisor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zonnepaneel aansluiten icm accumonitor 05 mrt 2014 21:18 #492921

  • Toxiq
  • Toxiq's Profielfoto
hypervisor schreef :
een shunt is geen zekering en zal niet zo snel defect gaan bij overbelasting, maar op termijn gebeurt het wel degelijk en zoals eerder gezegd kan dat zo lang duren dat je pas over 10-15 jaar een defecte shunt hebt...

:pinch: :pinch: :pinch:

ach dan leg je er 1 extra aan boord voor die paar tientjes
Sorry, maar dit slaat echt nergens op

Daarbij en nogmaals die dingen zijn NIET om een start accu te monitoren
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zonnepaneel aansluiten icm accumonitor 05 mrt 2014 21:38 #492933

  • Hen3
  • Hen3's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 12220
Nu heb je het opnieuw over zware verbruikers... dat er dan bezwaren te verzinnen zijn geloof ik wel. Ik zou graag willen weten waarom jij vindt dat de laadstroom niet via de shunt moet lopen. Ik kan daar zelf geen steekhoudend argument voor bedenken namelijk.
Hendri (Team Zeilersforum.nl)
Jeanneau Sun Light 30 'Eau Revoir'.
Laatst bewerkt: 06 mrt 2014 15:05 door Hen3.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zonnepaneel aansluiten icm accumonitor 05 mrt 2014 21:52 #492935

Die zijn er volgens mij ook niet ;)

Even de andere kant van het verhaal nog belichten: als je de laadstatus van je accu's wilt weten, dan kan dat of met een shunt, of met een volt meter. Als je echter een windgenerator en of zonnepanelen gebruikt, dan heb je altijd een hoog voltage, en volgens het voltmeter meet-princiepe dus altijd een volle accu. In die situaie is een shunt de enige methode om je accu laadgraad te meten, en dat kan alleen als je ook de ingaande stroom meet.

De meest krachtige windgenerator die verkrijgbaar is op vol vermogen in een bijna-storm laad maar net aan met 40A. Dat over een 500A shunt is geen probleem, zeker niet als je de accu altijd bijna vol hebt, want in dat geval zullen er nooit geen hoge stromen lopen om de simpele reden dat de accu's dat niet aannemen.

Als je de laadstroom niet ook over de shunt laat lopen, dan hoef je net zo goed geen shunt te installeren, want je krijgt geen waardevolle fedback.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zonnepaneel aansluiten icm accumonitor 05 mrt 2014 22:05 #492938

  • hypervisor
  • hypervisor's Profielfoto
als je waardevolle informatie over lading wil kunnen aflezen adviseer ik je om in de rails waar je laadstromen op binnen komen een shunt op te nemen. nergens anders. dat heb ik ook nooit gezegd,

echter adviseer ik nergens om laadstroom na een shunt die het verbruik er achter moet monitoren in te voeren.
want dan is het verbruik is het zonder aparte shunt in de laadrail niet meer meetbaar.

de shunt er voor gaat een lagere waarde geven als wat er daadwerkelijk verbruikt wordt. oftewel valse informatie die zeker met 40a ladend spul gevaar kunnen betekenen als je dit niet meeberekend hebt in de opbouw van je installatie.

De informatie van een verbruiksmeter als je zuiver wil weten hoeveel er geladen wordt is op elke andere plek als in die laadrails dus incompleet en onbruikbaar.

mocht je het gewoon netjes doen met een shunt in de laadrail en een shunt in de verbruiksrail dan zit je wel goed.

daarna is het alleen nog een sommetje van inkomende stroom van het verbruik af te trekken en je weet of je meer laad als verbruikt.

stopt de meter van de inkomende stroom als je stopt met verbruiken dan weet je ook gelijk dat je accu's vol zijn.
Laatst bewerkt: 05 mrt 2014 22:14 door hypervisor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zonnepaneel aansluiten icm accumonitor 05 mrt 2014 22:14 #492939

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29173
Ik zie allemaal grote stromen voorbij komen met starten en shunts. ik denk dat er schromelijk wat overdreven wordt.
"ons soort" motoren heeft aan <200 A genoeg. 200A op 12 volt is 2,4Kw, dat is al zwaar voor een 20-50Pk motor.
Een mespatroon van 160A overleeft het al jaren.

Daarbij komt dat een goede shunt ook vermeld hoeveel overstroom er mag lopen. Bij de "normale" shunt tussen 2 koperblokken is dat tot max. 1000% voor 5 sec. de nominale waarde, althans die gebruikten wij. Stel dat het nu 300% is voor 30sec., dan nog is dat ruimschoots genoeg. Ik zou dus nooit een shunt kiezen op de grootste startstroom.

www.saci.es/en/component/virtu...unt-f1-saci?Itemid=0
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zonnepaneel aansluiten icm accumonitor 05 mrt 2014 22:19 #492942

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14868
Voor de jachies: die startaccu wordt als eerste opgeladen (in de meeste gevallen) waarom wil je dat monitoren?
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zonnepaneel aansluiten icm accumonitor 06 mrt 2014 06:40 #492981

  • Hans60
  • Hans60's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 410
hypervisor schreef :
De informatie van een verbruiksmeter als je zuiver wil weten hoeveel er geladen wordt is op elke andere plek als in die laadrails dus incompleet en onbruikbaar.

Als je de accumonitor gebruikt als verbruiksmeter heb je gelijk dat je de laadstroom voor de shunt moet zetten. De monitor dient echter niet als verbruiksmeter maar als 'voorraadmeter' en dan is het wel degelijk belangrijk dat je ook de laadstroom meet.
Je kunt in geen enkel magazijn (en dat is een accu min of meer) de voorraad in de gaten houden als je leveringen buiten beschouwing laat en alleen de verkopen telt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zonnepaneel aansluiten icm accumonitor 06 mrt 2014 06:51 #492986

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8040
Dat een accumonitor geen verbruik- of laadstroom monitor is heb ik al geprobeerd vorige pagina aan Hyper uit te leggen maar om de een of andere reden gaat dat er niet in :whistle:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zonnepaneel aansluiten icm accumonitor 06 mrt 2014 06:53 #492988

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8040
hypervisor schreef :
de shunt er voor gaat een lagere waarde geven als wat er daadwerkelijk verbruikt wordt. oftewel valse informatie die zeker met 40a ladend spul gevaar kunnen betekenen als je dit niet meeberekend hebt in de opbouw van je installatie.
Dan zit in de opbouw van de installatie de fout, niet in het gebruik van een shunt bij de batterij monitor. Kabeldiktes etc moeten gewoon ten allen tijde in orde zijn, onafhankelijk van batterijmonitoren, verbruiksmeters of laadstroommeters in het systeem.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zonnepaneel aansluiten icm accumonitor 06 mrt 2014 06:58 #492991

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8040
Faran schreef :
Voor de jachies: die startaccu wordt als eerste opgeladen (in de meeste gevallen)
Nouja, meeste gevallen? Alleen bij het gebruik van intelligente parallel schakelaars zoals een Cyrix. Bij diodes, die naar ik schat ongeveer evenveel voorkomen krijgt de start accu niet voorrang.
waarom wil je dat monitoren?
Tot nu toe niemand. En terecht. Alleen als je slechts 1 accu aan boord hebt kan het nuttig zijn.
Maar vervang startmotor door ankerlier en je hebt een soortgelijke case die mogelijk wel op de lichtaccu zit. Ook dat is een keuze.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zonnepaneel aansluiten icm accumonitor 06 mrt 2014 10:10 #493041

  • Evert
  • Evert's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 525
De adviezen van hypervisor zijn ronduit gevaarlijk voor informatie met betrekking tot de vulling van de accu's. Daarmee ook voor de zo belangrijk gevonden veiligheid en de levensduur van de accu's.

Een accu monitor is er zoals een aantal mensen al hebben gezegd alleen voor het bepalen van de hoeveelheid lading in een accu. Alle lading en ontlading moet daarom door de shunt. In de monitor zelf zit een formule die rekening houdt met de verliezen. Deze wordt met het laden en ontladen van de accu's ook aangepast aan wat de monitor meet.

Grotere stromen is het apparaat ook gewoon voor gemaakt. Bij mij aan boord is een laadstroom van 150 A niet raar en een ontlaadstroom van 200 A ook niet.
Ook verschillende elektrisch varende boten maken gebruik van dezelfde monitor. Het is de enige manier om te bepalen hoeveel er nog in je accu zit.
Wat er ook gebeurt. Altijd blijven lachen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zonnepaneel aansluiten icm accumonitor 06 mrt 2014 15:07 #493136

  • Frans01
  • Frans01's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 112
20 pk Yanmar. Startmotor 70 A. piek 230 A. (Wat is het probleem).
Voor mij is het belangrijk wat eruit gaat. Op mijn accumonitor zitten drie tellers t.w. gecombineerd, in en uit.
Ik haal max. 40% of in extreme situaties 50% uit de accu.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.168 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl