Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: correctie surface speed

correctie surface speed 08 mrt 2014 08:08 #493710

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14923
Voor verschillende polar berekeningen is een goede surface speed van belang. Nu is het zo dat het gemiddelde log alles behalve een mooie lineaire data uitspuugt. Mijn berekeningen wil ik gaan uitvoeren met een gecorrigeerde snelheid. Nu is de vraag of het voldoende is om onderscheid te maken over welke boeg er gevaren wordt. Of dat de mate van helling van belang moet zijn. Over welke boeg er gevaren wordt is makkelijk te bepalen vanuit de windrichting. Wil ik ook de helling weten zal er een roll en pitch sensor moeten komen. Met dus extra kosten. Wat zijn de ideeën hierover ?
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: correctie surface speed 08 mrt 2014 08:29 #493721

  • sst
  • sst's Profielfoto
Ik denk dat jezelf eigenlijk al het antwoord formuleert. Over welke boeg geeft de grootste variatie, daarna de andere factoren.
Maar waar de grens ligt wat zal afhangen hoe nauwkeurig je de gegevens wil.
Ik reken altijd met ongeveer 0,5 knoop verschil ene boeg of andere...
Maar volgens mij wil jij de allerbeste gegevens...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: correctie surface speed 08 mrt 2014 20:02 #493899

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
Zo'n tri maakt toch geen helling? ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: correctie surface speed 08 mrt 2014 20:59 #493918

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14923
FMJ schreef :
Zo'n tri maakt toch geen helling? ;-)

Ongeveer 15 graden max. Zie mijn avatar. Maar wat ik vooral achter wil komen is waar de afwijking van he log vandaan komt. Tot nu toe was ik er vanuit gegaan dat kan worden volstaan met een factor. Hier op het forum zit toch wel deskundigheid en in een ander draadje werd opgemerkt dat over de ene boeg het log anders aangeeft dan over de andere. Dus vandaar nu deze vraag. Is het een kwestie van helling of gaat het puur over van welke kant de wind komt.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: correctie surface speed 08 mrt 2014 21:08 #493919

  • sst
  • sst's Profielfoto
Ik denk dat de invloed ontstaat door de diepte van de loggever.Lucht die erbij komt en de kleine hoekverdraaing.
Mijn boot gaat zo n 3 graden schuin en dan scheelt het al gauw 0,5 knoop in de aangegeven gemiddelde snelheid over ene of de andere boeg.
En er komt nog bij dat een boot vaak over de ene boeg net iets sneller/langzamer is dan over de andere boeg.
Verder weet ik er niks zinnigs meer over te zeggen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: correctie surface speed 09 mrt 2014 05:19 #493953

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14923
sst schreef :
Ik denk dat de invloed ontstaat door de diepte van de loggever.Lucht die erbij komt en de kleine hoekverdraaing.
Mijn boot gaat zo n 3 graden schuin en dan scheelt het al gauw 0,5 knoop in de aangegeven gemiddelde snelheid over ene of de andere boeg.
En er komt nog bij dat een boot vaak over de ene boeg net iets sneller/langzamer is dan over de andere boeg.
Verder weet ik er niks zinnigs meer over te zeggen.

Als ik dit zo lees lijkt het me niet nodig helling in de correctie mee te nemen. Lucht is waarschijnlijk de grootste boosdoener.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: correctie surface speed 09 mrt 2014 05:41 #493954

Tja, meten is weten. Stel een tabel op met de afwijkingen, voor snelheden tussen 0 en 15 knoop (om de 2 knoop een punt lijkt me voldoende), en voor hellingen van -15, -10,-5,0,5,10,15. Pas dan kan je het goed bepalen of je de helling moet meenemen....
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Laatst bewerkt: 09 mrt 2014 05:41 door It Paradyske.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: correctie surface speed 10 mrt 2014 09:53 #494297

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
Zit je logsensor precies midscheeps of net uit het midden? Dat maakt aanzienlijk verschil.

Verder heb jij volgens mij heel veel logdata, zet eens STW en SOG tegen elkaar uit voor verschillende windkrachten en ware-windhoeken. Uit windhoek + snelheid kan je boeg en helling destilleren.

Op dezelfde manier zou je zelfs helling indirect mee kunnen nemen zonder dat je een hellingsensor hebt. Zo doet Expedition het ook volgens mij: een 3D matrix met correctiewaardes voor bij iedere windkracht en windhoek.
Laatst bewerkt: 10 mrt 2014 09:55 door FMJ.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: correctie surface speed 10 mrt 2014 11:15 #494307

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14923
Het lijkt er op dat je gelijk hebt. Er zit niets anders op dan het monniken werk te doen en zorgvuldig data te analyseren. Aan de ene kant ben ik geboeid door wat er in de top van de zeilsport gebeurt aan software,optimaliseren en routing. Aan de andere kant is er het realisme dat als amateur je nooit de manuren,geld en software zult hebben waar de pro’s over beschikken. Maar ondanks dat is het leuk om met beperkte middelen zo veel mogelijk mee te krijgen van wat er aan kennis en kunde op dit gebied is.
Een NKE of B&G regatta processor zal er niet komen maar een kleine poging iets in die richting te fabrieken lijkt de moeite waard.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Laatst bewerkt: 10 mrt 2014 11:16 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: correctie surface speed 10 mrt 2014 11:53 #494317

  • sst
  • sst's Profielfoto
@3noreen
Jij bent ook echt een snelheidsfreak. :laugh:


We zijn rare jongens; we willen zoveel mogelijk zeilen. Dan zitten we op het water en dan willen we er zo snel mogelijk zijn...
Je kunt ook je log een half knoopje hoger afstellen, lijkt het of je harder gaat en dan doe je er ook ietsjes langer over; dubbele winst. :evil:
Laatst bewerkt: 10 mrt 2014 13:30 door sst.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: correctie surface speed 10 mrt 2014 12:42 #494326

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8211
3Noreen schreef :
FMJ schreef :
Zo'n tri maakt toch geen helling? ;-)

Ongeveer 15 graden max. Zie mijn avatar. Maar wat ik vooral achter wil komen is waar de afwijking van he log vandaan komt. Tot nu toe was ik er vanuit gegaan dat kan worden volstaan met een factor. Hier op het forum zit toch wel deskundigheid en in een ander draadje werd opgemerkt dat over de ene boeg het log anders aangeeft dan over de andere. Dus vandaar nu deze vraag. Is het een kwestie van helling of gaat het puur over van welke kant de wind komt.

Dat hangt volstrekt van het schip af.

Er vanuit gaande dat het schoepenwieltje niet in het midden zit, is de omstroming van de romp anders aan loef dan aan lij. De hoeveelheid helling maakt dan vanzelfsprekend ook uit. Misschien (waarschijnlijk) is de omstroming ook nog wel snelheidsafhankelijk. Dan is er in ieder geval geen lineair verband meer tussen snelheid van het schoepenwieltje en de scheepsnelheid.

Overigens gaan zulke zaken uit van volkomen vlak water. Als er ook maar iets aan golfslag is, maakt het schip zulke rare bokkensprongen dan ik er van uit ga dat een serieuze snelheidsmeting (beter dan +/-10%) toch niet mogelijk is.

Wat misschien nog wel de minst verschrikkelijke oplossing is, is een sleeplog:

Veel minder afhankelijk van allerlei niet te voorspellen geduvel aan het oppervlak van de romp. Gewoon een eind verderop, waar het rustiger is, de snelheid meten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: correctie surface speed 10 mrt 2014 13:04 #494331

Ik denk dat de waterdiepte ook invloed heeft op wat de STW aangeeft. Of beter gezegd: des te meer squad des te minder correct werkt de STW meter. Ik vermoed (weet het niet) dat dit te maken heeft met het venturi-effect tussen zeebodem en onderkant boot. Dus des te meer squad, des te harder loop je volgens je STW meter. Maar aangezien squad de snelheid in werkelijkheid doet afnemen zou het elkaar ook wel weer eens op kunnen heffen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: correctie surface speed 10 mrt 2014 13:26 #494342

  • sst
  • sst's Profielfoto
Joop 66 schreef:

Wat misschien nog wel de minst verschrikkelijke oplossing is, is een sleeplog:

Veel minder afhankelijk van allerlei niet te voorspellen geduvel aan het oppervlak van de romp. Gewoon een eind verderop, waar het rustiger is, de snelheid meten.[/quote]

Mijn ervaring is dat een sleeplog boven de 10 knopen uit het water begint te springen, dus zo zorgeloos is dat niet...
Laatst bewerkt: 10 mrt 2014 13:28 door sst.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: correctie surface speed 10 mrt 2014 17:15 #494405

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7641
Een wèl verschrikkelijke oplossing is multiple sensors? Ik weet dat de America cuppers water-snelheids-meters op vele plaatsen hadden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.147 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl