3Noreen schreef :
FMJ schreef :
Zo'n tri maakt toch geen helling?
Ongeveer 15 graden max. Zie mijn avatar. Maar wat ik vooral achter wil komen is waar de afwijking van he log vandaan komt. Tot nu toe was ik er vanuit gegaan dat kan worden volstaan met een factor. Hier op het forum zit toch wel deskundigheid en in een ander draadje werd opgemerkt dat over de ene boeg het log anders aangeeft dan over de andere. Dus vandaar nu deze vraag. Is het een kwestie van helling of gaat het puur over van welke kant de wind komt.
Dat hangt volstrekt van het schip af.
Er vanuit gaande dat het schoepenwieltje niet in het midden zit, is de omstroming van de romp anders aan loef dan aan lij. De hoeveelheid helling maakt dan vanzelfsprekend ook uit. Misschien (waarschijnlijk) is de omstroming ook nog wel snelheidsafhankelijk. Dan is er in ieder geval geen lineair verband meer tussen snelheid van het schoepenwieltje en de scheepsnelheid.
Overigens gaan zulke zaken uit van volkomen vlak water. Als er ook maar iets aan golfslag is, maakt het schip zulke rare bokkensprongen dan ik er van uit ga dat een serieuze snelheidsmeting (beter dan +/-10%) toch niet mogelijk is.
Wat misschien nog wel de minst verschrikkelijke oplossing is, is een sleeplog:
Veel minder afhankelijk van allerlei niet te voorspellen geduvel aan het oppervlak van de romp. Gewoon een eind verderop, waar het rustiger is, de snelheid meten.