Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: AGM of Gel accu?

Re: AGM of Gel accu? 30 mrt 2014 15:20 #500555

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7641
@ilex:
Verhouding euro's en gewicht gaf ik al. Wat wil je nog weten?
Bruikbare stroom (laat de juiste termen maar door de kenners geven...): uit de blue top mag je op regelmatige basis 30 tot 40 amp ontladen, maar beter is nooit meer dan 30 denk ik. Dan heb je al flink spanningsverlies. De Li mag je zeker ook met 30 evt 40 ontladen. Dan zit je nog steeds boven de 12 volt.
Laden mag veel sneller: laden met volle 60 amp kàn op regulier basis, beter is met 20A. Laden van de blue top mag volgens advies met 10A
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: AGM of Gel accu? 30 mrt 2014 15:28 #500560

@Sunday: Hoe lang vaar je al met deze LiPo batterijen? Kun je iets merken van capaciteitsverlies tot nu toe?

Wat ik een beetje eng vind is de herkomst van deze LiPo cellen (Chinees?) en hoe veilig ze nog zijn als de laad/vereffeningsregelaar het zou begeven en er een overspanning op de cellen komt. Als je op modelbouw en electronica fora zoekt naar laders en laadmethoden dan kom je toch wel serieuze waarschuwingen tegen. Tevens begrijp ik niet dat Laptopaccu's (is wel een andere samenstelling!) veel sneller teruglopen in capaciteit dan verwacht.
Buiten dat vind ik het een prachtige nieuwe ontwikkeling en verbaas me waarom er niet meer (betaalbaar) aanbod is: dat adres van Wad-n-Wind is het enige wat ik zo vind (en dan nog met belachelijke wachttijden)!
Laatst bewerkt: 30 mrt 2014 15:38 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: AGM of Gel accu? 30 mrt 2014 15:44 #500570

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7641
EV power in Tsjechië importeert de meeste LiPo's in Europa. China maakt verreweg de meeste LiPo's in de wereld. We moeten China niet langer zien als copycat land war ze goedkope rotzooi maken, dat is verschrikkelijk 1995!
Het is nog steeds enigszins nieuwe technologie maar het spannende is er wel vanaf.
Bestudeer ook de enorm lange threads op cruisersforum.
Ook met dure blue tops moet je maatregelen nemen tegen te diepe ontlading en te sterke oplading. Daar wordt veel te moeilijk over gedaan: aan de ene kant door de early adapter- specialisten die er geld aan willen verdienen, aan de andere kant terecht, omdat uit deze LiPo's enorme stroomsterktes gehaald kunnen worden: constante ontlaadstroom van 3C is niet ongebruikelijk voor toepassingen bij auto's bijvoorbeeld. De max ontlaadstroom in mijn toepassing is maximaal 0,4 C, maar kom eigenlijk nooit verder dan 0,2C, en dat is peanuts. Dan is het gevaar va dysbalans minimaal èn bovendien niet groter dan bij loodzuur accu's. Als je dure loodzuur accu's hebt zul je ook maatregelen moeten nemen tegen dysbalans, anders gaan die er net zo goed aan !
Ik vaar er nu 3 jaar mee. Heb er al vaak over verteld en ga niet alles herhalen eerlijk gezegd. Mijn verbruik is anders dan als boordaccu sec: ik heb mijn 270Ah 24 volts bank ook voor de electrische voortstuwing. Dat heeft to gevolg dat ik enkele malen per seizoen diep ontlaad. Verder is de capaciteit als gewone verbruikers accu natuurlijk exceptioneel groot, ook al vaar ik 5dagen aaneen met 100% stuurautomaat en andere (doch zuinig!) verbruikers, m'n zonnepaneel houd dan de accu's gewoon vol. Al met al heb ik geen enkele achteruitgang gemerkt tot nu toe. Ik vaar nog net zo makkelijk op de motor van oranjesluis naar Marina IJmuiden als drie jaar geleden.
Gevaar:
Als je de tijd neemt om de gwl-power blog te bestuderen (kost je 1à2 uur) leer je veel meer. Lithium heeft soms een slechte naam ( denk aan die accu's uit de Boeing vliegtuigen) maar dat komt omdat er met sterk verschillende lithium technologieën wordt gewerkt. De accu's waar ik over praat zijn LiFePO4 cellen en die zijn misschien nog wel veiliger dan lood met zuur.
Laatst bewerkt: 30 mrt 2014 15:51 door Sunday.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: AGM of Gel accu? 30 mrt 2014 16:15 #500586

Dank je (voor de herhaling ;)). Zal gaan lezen binnenkort.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.106 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl