Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: AGM of Gel accu?

AGM of Gel accu? 28 mrt 2014 18:49 #500063

Ben van plan de accucapaciteit van in iedergeval de lichtaccu uit te bereiden. Ik zit te denken aan 180 Ah, maar deze Ah's dienen zoveel mogelijk beschikbaar te zijn. Deep cycle dus.

Ik zit met de volgende vragen:
-Waarom eigenlijk twee accubanken? Kost extra gewicht en ruimte en de capaciteit van de startaccu doe je bijna niets mee. Extra complexiteit qua laadverdelers, compensatie indien nodig en een externe 4trapslader kan nooit beide accubanken optimaal laden en zal op de meest conservatieve bank ingesteld worden. Enige echte argument vind ik dat men de serviceaccu leeg zou kunnen trekken waardoor je niet meer kan starten. Dat laatste zou je m.i. kunnen voorkomen door a) discipline (en betrouwbare monitor) b) voldoende capaciteit c) een duidelijk alarm vanuit de conditiemeter die evt de zwaarste verbruikers (meestal koelkast) afschakelt indien lading <50% ofzo.

Ik weet het niet: op Nachtvlinder had ik gewoon één 110 Ah deep cycle accu (traditioneel), wat al 9 jaar goed is gegaan. Zonder koelkast weliswaar!

-GEL of AGM?
De Victron Gel accu's gaan bij 50% ontlading 600 cycly mee. Bij 80% ontlading is dit nog steeds 500 cycly. Victron stelt een lifetime van 12 jaar onder "float service". Dat zegt niet zoveel volgens mij want dan worden ze niet gebruikt toch!?

Een AGM gaat ongeveer 15% minder cycly mee in beide gevallen. Als lifetime wordt 7-10 jaar genoemd (zelfde "float condities")

AGM heeft betere CCA specs, maar bij grote accucapaciteiten kan prima gestart worden op GEL accu's: een 165 Ah Gel accu kan 850A leveren: meer dan voldoende.

Alle bovenstaand overwegend neig ik naar Gel MAAR toen vond ik dit:


Deze tabel geeft de beschikbare capaciteit (in % van de rated Ah) weer als functie van de ontlaad-tijd. Voor een 100Ah accu betekent "20 hours" dus dat er 20 h lang met 5A wordt ontladen. Je ziet dat de rated capaciteit op 20h gebaseerd is. Dit is vrij standaard. Als je sneller gaat ontladen dan die 20 h haal je uiteindelijk dus méér Ah uit
de AGM dan uit de Gel. Dit is de "peukert" relatie: interpolerend vind ik 1.20 voor de Gel en 1.12 voor AGM betreft de peukert exponenten.

Bij langzamer ontladen dan die 20h (waarop ik mijn capaciteit ga baseren) haal je juist méér Ah's uit de Gel volgens deze relatie!

Hoe zouden jullie hier redeneren/aanpakken? Een accu is zo gekocht en ook weer geen rocket science, maar wel leuk om er iets meer van te leren. Kennen jullie nog andere accutypes/merken die geschikt zijn voor mijn doel?
Laatst bewerkt: 28 mrt 2014 18:52 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: AGM of Gel accu? 28 mrt 2014 19:18 #500076

Ik las dat de keuze van Gel of AGM mede bepaald wordt door hoe je hem wilt gebruiken.
Volgens de gegevens leend een AGM zich beter om bv een Invertor te voeden. (12V naar 230V) met idem vermogen (1,5KW)
De Gel zou beter geschikt zijn om constant belast te worden. (welliswaar binnen bepaalde grenzen..)

Voor mijzelf loop ik met hetvolgende in gedachte,
kleine AGM (ca 30 Ah) voor het starten
105 Ah lichtaccu (GEL)
105 Ah 220V accu (AGM)
kleine 60 Ah Gel voor de koelkast(en)

Nu nog even kijken hoe ik het eea ga koppelen aan Dynamo's, zonnecellen en acculaders.

Mocht jij ideeen hebben over deze manier van indeling qua gewicht, centjes, verbruikskosten...graag.

Yara ....PS hoe bevalt je nieuwe fransoos?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: AGM of Gel accu? 29 mrt 2014 05:30 #500197

Oei, ik ben denk ik meer van het "less is more" pricipe: zo simpel mogelijk en zo ingewikkeld als nodig. Kom jij met vier(!) accubanken ;) Drijft je boot straks nog wel? Maar zal er eens verder over nadenken: scheiders etc zijn er toch al en om dit allemaal te gaan weghalen/bypassen is wellicht wel erg over the top.

Hoe de Fransoos bevalt? Ik heb nog geen meter gezeild! De dag na aankoop is de mast eraf gegaan en heeft een week op de kant gelegen. Rolreven (2x) zijn verwijderd - grootzeil en lichtweergenua zijn besteld bij een hier anonieme zeilmaker ;) Andere voorzeilen tijdelijk uit Nachtvlinder. Verder alle bedrading vervangen, 3kleur-, anker-, stoom- en deklicht, windset en nwe marifoonantenne geplaatst. En een "spinnakerkraan" in de masttop, nwe valdoorvoer etc gemaakt. De mast staat inmiddels weer en giek/lummel is ook aangepast voor een leuver grootzeil met bindriffen. Verder druk geweest met schoonmaken, nieuw schotkompas, audio systeem en de Zeus en andere apparatuur inbouwen. Werkt erg intuitief moet ik zeggen. Binnen op de iPad (houdertje gemaakt) kan ik via de wifi-1 module zowel een externe scherm van de Zeus (die zelf buiten is gemonteerd) oproepen, maar ook bv iNavX draaien: dat laatste heeft toch wel de voorkeur want betere resolutie en onafhankelijke schermen.
Eind april naar de East Coast Rivers is het plan. Ben deze weken on-duty, maar straks nog een stuk of wat dagen om de boot verder in gewenste conditie te brengen. De kluslijst is vrij ambitieus maar wel haalbaar denk ik...

Had jij al een ontwerp voor je aluminium paneel binnen? Je was iets met Schaeffer van plan? Ik heb het spul nu tijdelijk op een houten paneeltje (bouwmarkt kwaliteit) gemonteerd, maar wil dit nog eens mooi maken. Losneembaar met multistekkers enzo.
Laatst bewerkt: 29 mrt 2014 05:47 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: AGM of Gel accu? 29 mrt 2014 06:34 #500210

  • Aernoudt
  • Aernoudt's Profielfoto
Zou eerder overwegen: AGM of Lithium, dan AGM/Gel... De moderne AGM accu's hebben meer voordelen dan Gel. Lithium accu's zijn veel lichter, en kunnen nog verder ontladen zonder problemen, maar zijn wel flink duurder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: AGM of Gel accu? 29 mrt 2014 07:05 #500215

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29173
Na veel overwegingen ga ik voor 4 stuks van deze lithium accu's;
www.ev-power.eu/Winston-40Ah-2...00Ah-WIDE.html?cur=1

Ik heb nu spiraalcel accu's van Optima, AGM dus en die worden nu 12 jaar oud en dat is te merken. Ze zijn prima bevallen in die tijd.

De keus voor lithium is mede ingegeven dat in de ruimte en volume van 2x 60AH spiraalcel accu's en past 200Ah lithium in, en het gewicht is dan 24 Kg ipv 60Kg voor de optima's.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: AGM of Gel accu? 29 mrt 2014 07:33 #500218

  • Arcadia
  • Arcadia's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2844
Interessant bericht. Het lijkt er op dat lithium accu's binnen bereik komen. Ik heb begrepen dat lithium accu's een aanpassing van de lader vragen. Is dat voor deze ook het geval en zo ja, wat is daar voor nodig?
privé: www.sailingarcadia.nl
zeilclub: www.czt.nl, voor schippers én opstappers
Religie is de oudste complottheorie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: AGM of Gel accu? 29 mrt 2014 08:13 #500233

Aernoudt schreef :
De moderne AGM accu's hebben meer voordelen dan Gel

Welke voordelen zijn dit?

Qua Lithium-Ion: ik vind ze erg duur in aanschaf maar even rekenen (200 Ah effectief)

Li-Ion:
-eur 3000
-2.5 kWh = 200 Ah (volledig beschikbaar)
-levensduur 2500 cycli
-gewicht 31 kg
-afschrijving per jaar (50 cycli) = eur 60
-levensduur zeer lang (nooit meer gedoe dus)

Gel:
-eur 600
-250 Ah (80% ontlading)
-levensduur 500 cycli
-gewicht 75 kg (niet te tillen)
-afschrijving per jaar (50 cycli) = eur 60
-levensduur 10 jaar

Verbruikskosten zijn gelijk dus!! Verdere voordelen Lithium: licht, geen zelfontlading, hogere efficiency bij laden/ontladen (Peukert nabij 1.0!) en nooit meer gesleep. Battery is voor alle doeleinden te gebruiken.

Blijft over de forse investering natuurlijk: daar koop je ook een mooi zeil (mss wel twee) voor...
Laatst bewerkt: 29 mrt 2014 08:16 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: AGM of Gel accu? 29 mrt 2014 08:26 #500237

WADnWIND schreef :
Na veel overwegingen ga ik voor 4 stuks van deze lithium accu's;
www.ev-power.eu/Winston-40Ah-2...00Ah-WIDE.html?cur=1

Ik heb nu spiraalcel accu's van Optima, AGM dus en die worden nu 12 jaar oud en dat is te merken. Ze zijn prima bevallen in die tijd.

De keus voor lithium is mede ingegeven dat in de ruimte en volume van 2x 60AH spiraalcel accu's en past 200Ah lithium in, en het gewicht is dan 24 Kg ipv 60Kg voor de optima's.

Mooi spul! Heb je de levertijden gezien - is vast populair ;)

Hoe ver mag je deze ontladen? Ik kan niet zien hoeveel Ah effectief je eruit mag trekken; wel dat je moet stoppen bij 2.5V celspanning. Hoe ga je deze laden? Is veel goedkoper dan die Victron/Mastervolt, maar deze hebben ingebouwde laad-intelligentie die schade bij overladen of te ver leegtrekken voorkomt. Hoe ga jij dat oplossen?

Financieel overtreft dit duidelijk de lood-zwavel variant!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: AGM of Gel accu? 29 mrt 2014 09:35 #500256

  • hypervisor
  • hypervisor's Profielfoto
Lithium ion accu's zijn echt niet oneindig qua levensduur... en 2500 maal ontladen geloof ik eigenlijk niet veel van.

Een goede kwaliteit lithium ion accu gaat in een laptop 5 jaar mee.. maar ook alleen wanneer je hem echt goed behandeld.

Na 3 jaar ben je echt al wel een groot deel (zeker 40%) van de capaciteit kwijt.

De oude nimh accu's haalden die 3 jaar ook.... verschil is dus maar 2 jaar

Ik moet dus nog zien dat het op de langere termijn goedkoper is als AGM of Lood-Calcium.

11 jaar haal je ook met een goed laadregime en voldoende Ah's op Lood-Calcium accu's want hoe minder diep je ze ontlaad hoe langer ze mee gaan.

een 200 Ah lood-calcium... als je een goed zoekt koop je ze onder een euro per Ah en je hebt geen investering in een andere laadregeling...

natuurlijk is de grootste plus van li-ion het gewicht... maar of dat in verhouding staat met het prijsverschil op langere termijn...

plus als je 75 kilo te veel vind om aan en van boord te tillen, dan neem je er toch 2 van 37.5 kilo in serie?

en AGM/ AGM gel accu's zij hier de ervaringen ook prima mee. wel met een goed laadregime, zeker bij de Gel variant want eventueel vervuiling in de gel is echt wel iets om serieus rekening mee te houden. beiden beslist niet verder ontladen als 20% en daarna goed laden en onder de druppellader houden. anders gaan ze aanmerkelijk korter mee als lood-calcium.

dat laatste en zeker ivm de prijs is de reden dat ik omdat ik meer capaciteit nodig heb toch weer voor lood-calcium gezwicht ben.
Laatst bewerkt: 29 mrt 2014 09:59 door hypervisor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: AGM of Gel accu? 29 mrt 2014 10:58 #500267

@hypervisor, ben het eens met je argumenten, zeker qua laptop batterijen valt het mij in de praktijk vaak tegen - ik weet niet of die 100% zijn te vergelijken met de scheeps-types, maar deze worden ook flink ontladen.

En die 50 cycli per jaar tot 20% lading is echt worst-case. Bij normaal gebruik ga je lang niet zo diep en zal de levensduur veel langer zijn.

Maar het is vooral de investering en onzekere levensduur die me tegen zou houden. Na die "2500 cycli" heb je de boot vast niet meer en vind je dus niets meer terug van de "investering". Voor electroboten speelt het gewicht en ruimte een veel grotere rol - daar kan het een andere overweging zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: AGM of Gel accu? 29 mrt 2014 15:53 #500332

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29173
Nachtvlinder schreef :
Aernoudt schreef :
De moderne AGM accu's hebben meer voordelen dan Gel

Welke voordelen zijn dit?

Qua Lithium-Ion: ik vind ze erg duur in aanschaf maar even rekenen (200 Ah effectief)

Li-Ion:
-eur 3000

Hoe kom jij nu aan die prijs????
Ik kom voor 200AH op € 818,04 + nog wat transport, maar lang geen € 3000,-

Komt nog een Battery management board bij á € 40.- bij;
www.ev-power.eu/SBM-CBM-1-1/Si...s-12V-60A.html?cur=1

Ik zie alleen maar voordelen.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 29 mrt 2014 15:56 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: AGM of Gel accu? 29 mrt 2014 15:59 #500333

  • hypervisor
  • hypervisor's Profielfoto
idd 4x 204.51 euro is volgens mij ook 818,04

dus prijstechnisch kan het idd interessant zijn als het je om de gewichtsbesparing gaat.

ik ben alleen niet zo zeker van die SBM die je erbij noemt. die kan geen "large capacity cells" aan.

en ik vind 200 Ah behoorlijk Large Capacity. dat zou ik dus nog wel even navragen...

maar ik bookmark de link, misschien wel leuk als ik ooit over stap naar electrische aandrijving. ligt wel binnen de wensen hier op termijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: AGM of Gel accu? 29 mrt 2014 15:59 #500334

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29173
Arcadia schreef :
Interessant bericht. Het lijkt er op dat lithium accu's binnen bereik komen. Ik heb begrepen dat lithium accu's een aanpassing van de lader vragen. Is dat voor deze ook het geval en zo ja, wat is daar voor nodig?

Heel weinig, alleen een spanning equilizer board van pakweg € 40.

files.i4wifi.cz/inc/_doc/attac...-Spec-40AH-200AH.pdf

Het is dus een fabeltje dat lithium duur is. Het wordt vooral kunstmatig duur gehouden door onze grote fabrikanten als Victron en Mastervolt.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: AGM of Gel accu? 29 mrt 2014 16:08 #500338

WADnWIND schreef :
Hoe kom jij nu aan die prijs????
Ik kom voor 200AH op € 818,04 + nog wat transport, maar lang geen € 3000,-

Komt nog een Battery management board bij á € 40.- bij;
www.ev-power.eu/SBM-CBM-1-1/Si...s-12V-60A.html?cur=1

Ik doelde op de replacement series van Stroomwinkel en bv Kniest. Dit zijn geen losse cellen maar direct uitwisselbare accu's inclusief laad-intelligentie, equalisatie en beveiligingen ingebouwd.
De prijzen die jij noemt zijn een stuk lager inderdaad, en met dat boardje bereik je wss hetzelfde. Dan durf ik het risico op minder dan 2500 cycli wel aan. Alleen jammer van die wachttijden!
Laatst bewerkt: 29 mrt 2014 16:13 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: AGM of Gel accu? 29 mrt 2014 16:29 #500341

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7641
Hehe! Die heel lithium discussie wordt hier al drie jaar gevoerd.
Gedurende diezelfde tijd heb ik van de al veel vaker hier gelinkte leverancier 6stuks 12 volts LiFePO4 batterijen van 90Ah in m'n bootje. Ondanks éénmaal dermate diepe ontlading dat m'n systeem een LOw voltage block gaf heb ik nog steeds niets kunnen meten van afname van capaciteit.
Zeker als je Li batterijen als boordaccu hebt zul je er plezier van hebben: balanceringsproblemen zul je nauwelijks tegenkomen omdat de max ontlaadstroom relatief zo klein is. Bij mij, met m'n electrische voortstuwing van 2Kw bij 24 volt is zelfs ook de ontlaadstroom van max 100A gering tegen de capaciteit: minder dan 0,4C.
Als je op cruisersforum eens gaat kijken, daar loopt een draad met inmiddels 3000 post, dan zie je dat er gebruikers zijn die simpelweg hun lood vervangen door Li, een andere laadregelaar nemen en gelukkig worden onder zorgvuldige monitoring. Maar dat moet met lood ook.
Alleen als je echt grote ontlaadstroom van rond de 1C of meer gaat nemen bij (bijvoorbeeld bij electrische auto's, of grote sterke electrische motor in boot) relatief kleine accuset zul je bijzondere BMS maatregelen moeten nemen.

EDIT: De ev-power webshop mensen hebben ook een leuke blog: gwl-power.tumblr.com waarop heel veel,achtergrond wordt uitgelegd
Laatst bewerkt: 29 mrt 2014 16:33 door Sunday.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: AGM of Gel accu? 29 mrt 2014 16:33 #500342

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29173
hypervisor schreef :
idd 4x 204.51 euro is volgens mij ook 818,04

dus prijstechnisch kan het idd interessant zijn als het je om de gewichtsbesparing gaat.

ik ben alleen niet zo zeker van die SBM die je erbij noemt. die kan geen "large capacity cells" aan.

en ik vind 200 Ah behoorlijk Large Capacity. dat zou ik dus nog wel even navragen...

maar ik bookmark de link, misschien wel leuk als ik ooit over stap naar electrische aandrijving. ligt wel binnen de wensen hier op termijn.

zo'n battery equiliser board is alleen maar bedoeld om eventuele onderlinge verschillen van de cellen de vereffenen. Dat hoeft niet met 50A, dus 1,7Ampere is dan ruimschoots voldoende.
Je kan het zelfs nog zelf maken als je handig bent.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 29 mrt 2014 17:42 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: AGM of Gel accu? 29 mrt 2014 19:44 #500384

  • BenK
  • BenK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 657
Heb bij mijn vorige werkgever wel eens een Rebelcell 200Ah in mijn handen gehad. Carbon kast eromheen, ingebouwde BMS en eerste wat ik vroeg of dit een dummy of een echte was zo licht :whistle: Prijs is wel even slikken, maar is wel spul om je vingers bij af te likken!


ps: was een echter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: AGM of Gel accu? 29 mrt 2014 21:10 #500407

Ik heb begrepen dat een ander argument in de AGM versus Gel discussie de laadspanning is. Die zou bij AGM hoger moeten zijn om tot volledige lading te moeten komen.
Ik heb sindskort een accumonitor om de vitaliteit van mijn Northstar 125 Ah uur AGM te beoordelen maar de het ladingpercentage komt niet boven de 60% maar de laadspanning is ook maar 14.4 V.
Ik vraag mij nu ook af of ik niet beter een Gel ter vervanging kan kopen die past bij de laadspanning die ik heb.

Gallus
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: AGM of Gel accu? 29 mrt 2014 22:44 #500431

  • BenK
  • BenK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 657
Je 125Ah gaan laden met een 5Ah ladertje kan even duren. 14,4 Volt klopt wel denk ik, maar met een datasheet erbij weet je het zeker ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: AGM of Gel accu? 30 mrt 2014 05:40 #500449

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8040
gallus gallus schreef :
Ik heb begrepen dat een ander argument in de AGM versus Gel discussie de laadspanning is. Die zou bij AGM hoger moeten zijn om tot volledige lading te moeten komen.
Ik heb sindskort een accumonitor om de vitaliteit van mijn Northstar 125 Ah uur AGM te beoordelen maar de het ladingpercentage komt niet boven de 60% maar de laadspanning is ook maar 14.4 V.
Ik vraag mij nu ook af of ik niet beter een Gel ter vervanging kan kopen die past bij de laadspanning die ik heb.
Nagenoeg alle AGM accu's kunnen prima uit te voeten met 14,4 volt. Het laden duurt alleen iets langer dan theoretisch mogelijk zou zijn. Daar zou ik geen Gel accu voor gaan kopen.
Dat je niet boven de 60% lading komt ligt ergens anders aan. Zoek dat eerst even uit! Want dat is op ten duur funest voor je accu.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: AGM of Gel accu? 30 mrt 2014 06:00 #500456

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8436
Wij hadden de Optima Blue Top van 75Ah (twee maal) en die dingen zijn bijzonder goed. Ook na 10 jaar leverden ze gevoelsmatig nog al hun vermogen. Wij hadden wel constant een zonnepaneel aangesloten.

Hierboven schreef iemand ook iets over een Optima van 12 jaar en dat die goed bevallen was. Ik zie dan geen enkele reden om een andere te nemen.

Ivm je opmerking over de 4 accubanken: op die manier kan je het gewicht wel beter spreiden en plaatsen over de boot.

Overigens hadden wij als startaccu een gewone calcium. Dat ding heeft het 9 jaar uitgezongen ondanks het feit dat je ze niet scheef mag houden....
Ook die is vervangen door hetzelfde type.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: AGM of Gel accu? 30 mrt 2014 13:42 #500523

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8040
Ilex schreef :
Ik zie dan geen enkele reden om een andere te nemen.
Ik wel: de prijs van die dingen :dry:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: AGM of Gel accu? 30 mrt 2014 15:03 #500544

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7641
Optima blue top kost €250?
Hier www.ev-power.eu/LiFeYPO4-batte...LP12V60AH.html?cur=1
Kost LiFePO4 van 60Ah €230
Daar haal je meer stroom uit dan de blue top en hij weegt de helft!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: AGM of Gel accu? 30 mrt 2014 15:07 #500545

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8436
Het prijsverschil met de AGM's is toch niet groot?
Als je dan weet uit ondervinding dat het goed spul is zou ik (persoonlijk) niet twijfelen en hetzelfde nemen. Tenzij een nieuwere techniek bewezen beter is voor hetzelfde geld?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: AGM of Gel accu? 30 mrt 2014 15:10 #500548

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8436
Sunday schreef :
Optima blue top kost €250?
Hier www.ev-power.eu/LiFeYPO4-batte...LP12V60AH.html?cur=1
Kost LiFePO4 van 60Ah €230
Daar haal je meer stroom uit dan de blue top en hij weegt de helft!

Hoe verhoudt zich de 75Ah van de Blue Top met de 60Ah van de LiFe?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.166 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl