Ben van plan de accucapaciteit van in iedergeval de lichtaccu uit te bereiden. Ik zit te denken aan 180 Ah, maar deze Ah's dienen zoveel mogelijk beschikbaar te zijn. Deep cycle dus.
Ik zit met de volgende vragen:
-Waarom eigenlijk twee accubanken? Kost extra gewicht en ruimte en de capaciteit van de startaccu doe je bijna niets mee. Extra complexiteit qua laadverdelers, compensatie indien nodig en een externe 4trapslader kan nooit beide accubanken optimaal laden en zal op de meest conservatieve bank ingesteld worden. Enige echte argument vind ik dat men de serviceaccu leeg zou kunnen trekken waardoor je niet meer kan starten. Dat laatste zou je m.i. kunnen voorkomen door a) discipline (en betrouwbare monitor) b) voldoende capaciteit c) een duidelijk alarm vanuit de conditiemeter die evt de zwaarste verbruikers (meestal koelkast) afschakelt indien lading <50% ofzo.
Ik weet het niet: op Nachtvlinder had ik gewoon één 110 Ah deep cycle accu (traditioneel), wat al 9 jaar goed is gegaan. Zonder koelkast weliswaar!
-GEL of AGM?
De Victron Gel accu's gaan bij 50% ontlading 600 cycly mee. Bij 80% ontlading is dit nog steeds 500 cycly. Victron stelt een lifetime van 12 jaar onder "float service". Dat zegt niet zoveel volgens mij want dan worden ze niet gebruikt toch!?
Een AGM gaat ongeveer 15% minder cycly mee in beide gevallen. Als lifetime wordt 7-10 jaar genoemd (zelfde "float condities")
AGM heeft betere CCA specs, maar bij grote accucapaciteiten kan prima gestart worden op GEL accu's: een 165 Ah Gel accu kan 850A leveren: meer dan voldoende.
Alle bovenstaand overwegend neig ik naar Gel MAAR toen vond ik dit:
Deze tabel geeft de beschikbare capaciteit (in % van de rated Ah) weer als functie van de ontlaad-tijd. Voor een 100Ah accu betekent "20 hours" dus dat er 20 h lang met 5A wordt ontladen. Je ziet dat de rated capaciteit op 20h gebaseerd is. Dit is vrij standaard. Als je sneller gaat ontladen dan die 20 h haal je uiteindelijk dus méér Ah uit
de AGM dan uit de Gel. Dit is de "peukert" relatie: interpolerend vind ik 1.20 voor de Gel en 1.12 voor AGM betreft de peukert exponenten.
Bij langzamer ontladen dan die 20h (waarop ik mijn capaciteit ga baseren) haal je juist méér Ah's uit de Gel volgens deze relatie!
Hoe zouden jullie hier redeneren/aanpakken? Een accu is zo gekocht en ook weer geen rocket science, maar wel leuk om er iets meer van te leren. Kennen jullie nog andere accutypes/merken die geschikt zijn voor mijn doel?