Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Starten op licht accu, startaccu in reserve?

Starten op licht accu, startaccu in reserve? 03 apr 2014 18:17 #501959

Hallo,


Ik heb een 125 Ah AGM service accu en een 'simpele' start accu voor het starten gescheiden door een 0-1-2-1+2 schakelaar die bepaalt met welke accu ik start maar daarmee ook welke accu geladen wordt door de alternator van de dieselmotor.
Ik zou na het starten na tien minuten de schakelaar moeten omzetten om de service accu op te laden. Dat vergeet ik altijd. Of ik heb geen zin om om de diepte van het schip in te duiken om de schakelaar om te zetten.
Ik ken de mogelijkheid tot inzet van diodes (mosfet) maar daar gaat mijn vraag nadrukkelijk niet over.
Zijn er nadelen aan het starten op de service accu (AGM) die dan meteen weer opgeladen wordt en het in reserve houden van de startaccu die via walstroom-lader periodiek op peil gehouden wordt.
Ik hoor het graag.


Gallus Gallus
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Starten op licht accu, startaccu in reserve? 03 apr 2014 18:21 #501960

  • henkvd
  • henkvd's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4011
Alle evt apparatuur zal uitvallen tijdens starten door de spanningsdip die het starten veroorzaakt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Starten op licht accu, startaccu in reserve? 03 apr 2014 18:23 #501962

Een AGM moet dat kunnen hebben, ze worden immers ook voor boegschroeven gebruikt. Een gel accu kan er slecht tegen als ik het goed heb om kortstondig veel vermogen te leveren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Starten op licht accu, startaccu in reserve? 03 apr 2014 18:24 #501963

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6091
+1 voor de spanningsdip
Laatst bewerkt: 03 apr 2014 18:24 door HPV.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Starten op licht accu, startaccu in reserve? 03 apr 2014 18:27 #501965

  • hypervisor
  • hypervisor's Profielfoto
als ik het zo lees wil je dus af van de losse start accu en de schakelaar

ik denk dat het prima kan om enkel op de agm te gaan draaien. zeker met een lader op de walstoom er bij.

en de spanningsdip die henkvd beschrijft heb je sowieso met deze opstelling.

wel kan het zijn dat als je langer van huis bent en bijvoorbeeld aan een mooie steiger in friesland wil liggen dat je niet genoeg hebt aan de 125 Ah. vor dat moment zou ik de schakelaar laten zitten en de oude startaccu met een klein extra ladertje laten zitten zodat je bij nood altijd nog wat achter de hand hebt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Starten op licht accu, startaccu in reserve? 03 apr 2014 18:32 #501966

Bedankt voor de reacties,

Ik laat de start accu lekker zitten en deze wordt ook netjes onderhouden en regelmatig opgeladen en zelf soms gebruikt voor starten ter onderhoud. Maar verder wil ik alles van de AGM gaan doen en deze als standaard energie bron gebruiken voor alle gebruikers inclusief de startmotor van VP MD7a.
En die spanningsdip die beschreven wordt dat is vergelijkbaar met zoals in de auto de autoradio er even mee stopt als de motorgestart wordt?
Is dat schadelijk voor gebruikers aan boord?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Starten op licht accu, startaccu in reserve? 03 apr 2014 18:32 #501967

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18139
Het starten zal echt wel gaan. Maar ik zou zelf toch beducht zijn voor spanningspieken die wellicht optreden tijdens het starten. Ik weet niet welke apparatuur er bij jou allemaal aan boord is, maar sommige spullen kunnen daar nogal eens gevoelig voor zijn. Aan de andere kant zijn er ook genoeg boten die maar één accu hebben.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Starten op licht accu, startaccu in reserve? 03 apr 2014 23:34 #502007

  • mgbgt1975
  • mgbgt1975's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6606
Niet omschakelen terwijl de accu via de dynamo wordt geladen. Daar kan de regelaar van je dynamo niet tegen.
mgbgt1975 nog steeds bekend als mgbgt1975
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Starten op licht accu, startaccu in reserve? 04 apr 2014 04:06 #502009

  • Kptrob
  • Kptrob's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 192
Hoi,

Starten op je boord-accu lijkt mij geen enkel probleem.Het is misschien handig om daarna pas je apparatuur bij te zetten.

W,b,t. het bijladen heb ik op mijn boot een speciaal relai geplaatst.(Cyrix-i 12/24-120 intelligent battery combiner)

Nadat de startaccu is bijgeladen wordt de boordaccu er bijgeschakeld.

Rob.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Starten op licht accu, startaccu in reserve? 04 apr 2014 04:12 #502011

  • Fanman
  • Fanman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 599
Wij hebben slechts één accu aan boord, en wel een 110Ah semi-tractie accu.
Alle apparatuur & starten dus over dezelfde accu.
De beruchte spanningdip ben ik nog niet tegen gekomen bij ons.
Nu moet ik wel bekennen dat de we startknop van de motor maar hoeven aankijken en de motor loopt al. De motor is ook maar een één pitter.
Ik kan mij voorstellen dat motoren met meerdere cilinders wat meer "prik" vragen bij het starten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Starten op licht accu, startaccu in reserve? 04 apr 2014 04:28 #502015

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6091
Gallus, als je inderdaad de accu's lekker laat zitten en de startaccu alleen maar gebruikt om te starten dan is een laadrelais bij uitstek geschikt. Op het moment dat de startaccu voldoende geladen is zal deze de boordaccu gaan laden zonder dat je er zelf naar hoeft te kijken.
iets van 7 tientjes en wat bekabeling of zo. Niet echt moeilijk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Starten op licht accu, startaccu in reserve? 04 apr 2014 04:38 #502019

De Optimaal schreef :
Een AGM moet dat kunnen hebben, ze worden immers ook voor boegschroeven gebruikt. Een gel accu kan er slecht tegen als ik het goed heb om kortstondig veel vermogen te leveren.

Een GEL accu kan er zelf prima tegen om op te starten. CCA waarde (de stroom die een accu gedurende 30 s kan leveren bij -18 grC) van GEL ligt weliswaar iets lager dan bij AGM, maar zal meer dan voldoende zijn.

Vgl Victron CCA:
Ah - GEL - AGM
66 - 360 - 520
90 - 420 - 600
220 - 1100 - 1400

Tenzij je op zoek bent naar een zo klein mogelijke startaccu (en CCA de limiterende factor kan worden) zijn deze CCA waarden voor zowel AGM als GEL voldoende lijkt mij.
Op Nachtvlinder had ik een deep-cycle accu (90 Ah) waar ik alles op deed. Nooit last gehad van spanningsdips die apparatuur deed resetten oid.
Laatst bewerkt: 04 apr 2014 04:39 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Starten op licht accu, startaccu in reserve? 04 apr 2014 05:40 #502040

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15786
Gallus, wat is je bezwaar (als ik goed formuleer) tegen het gebruik/ installeren van een laadstroomverdeler?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Starten op licht accu, startaccu in reserve? 04 apr 2014 06:54 #502055

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Zoals al eerder door HPV voorgesteld, een laadrelais er tussen en de start wordt eerst opgeladen en daarna de verbruikersaccu. Dat opladen van de start gaat snel, er wordt ook maar weinig aan onttrokken, zodat accu 2 snel aan de beurt is. Weg met de tussen(om)schakelaar, geen vergissen meer en alles automatisch.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.137 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl