Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Zeer warme accu> normaal?

Re: Zeer warme accu> normaal? 11 apr 2014 14:08 #504681

  • ron b
  • ron b's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3785
Morgen weer even meten op de polen, dan zal je zien dat de klemspanning weer ruim beneden de 12 V is.
Als je dan nog niet overtuigd bent, tja.......
Delher 29 D'Helios

...hij wist zeker dat niemand anders dan de duivel die vlag op zee gestreken kon hebben......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zeer warme accu> normaal? 11 apr 2014 14:19 #504682

die accu is kapot....

7,1V is heel erg.
aan de lader 10A en 8A is ook heel erg.
Dat hij dan even 12V geeft is normaal, maar dat houdt hij geen uren vol, en belast zelfs geen minuten.

die accu is kapot.... morgen meet je weer 7 V zonder dat er belasting is geweest.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zeer warme accu> normaal? 11 apr 2014 14:46 #504687

Haha, ok.
Ik geloof jullie wel hoor. Dus ik zal hem dan vervangen, maar zoals ik schreef, ik wil eerst weten of het accu is en/of lader, want anders vervang ik de accu en gaat die nieuwe ook stuk, toch?

Maar het is dus geen sluiting in 1 cel, want dan zou ik 10V meten toch?

Groet
Bas
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zeer warme accu> normaal? 11 apr 2014 14:47 #504689

Is dat zo? Instructieboekje van de lader zegt 15A max en optimaal tussen de 5 en 10% van de capaciteit van de accu, dus 100 Ah > 5-10 A laadstroom.
Leek mij juist normaal dan?
Baasklusje schreef :
die accu is kapot....

7,1V is heel erg.
aan de lader 10A en 8A is ook heel erg.
Dat hij dan even 12V geeft is normaal, maar dat houdt hij geen uren vol, en belast zelfs geen minuten.

die accu is kapot.... morgen meet je weer 7 V zonder dat er belasting is geweest.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zeer warme accu> normaal? 11 apr 2014 15:03 #504693

Faran schreef :
Die accu is kaputt. :(
+1
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zeer warme accu> normaal? 11 apr 2014 15:32 #504712

Bas van Dijk schreef :
Is dat zo? Instructieboekje van de lader zegt 15A max en optimaal tussen de 5 en 10% van de capaciteit van de accu, dus 100 Ah > 5-10 A laadstroom.
Leek mij juist normaal dan?

de 2 feiten:
- 12V direct na laden
- 7 V na rust
betekenen dat er geen cel stuk is (dan haal je de 12 V niet) maar dat de capaciteit van alle cellen enorm is afgenomen (sulfatering, en een heleboel los ex-plaatmateriaal onderin).
Een grote zelfontlading, geen capaciteit meer, en eindeloos 8 a 10 A laadstroom consumeren (omdat hij nooit aan de 12,7V komt gaat de lader lekker door). En van die continue 10 A laden wordt hij lekker warm.

Ben benieuwd wat je morgen meet!
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zeer warme accu> normaal? 11 apr 2014 16:30 #504737

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7650
Vergeet niet dat je oude accu geld waard is,
steeldeal
Dus als de dealer je niet 50 cent per kilo accu wil teruggeven, de oude accu niet bij hem achterlaten, maar aan steeldeal of dergelijke verkopen.
T'is wel niet veel, maar alle beetjes helpen.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Laatst bewerkt: 11 apr 2014 16:30 door Tony2920.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zeer warme accu> normaal? 11 apr 2014 16:54 #504746

Ha ja. Dat klinkt erg logisch

Dus conclusie: accu stuk (gewoon op/ouderdom), de rest van installatie (lader etc) ok,dus gewoon accu vervangen.
Mee eens?

Baasklusje schreef :
Bas van Dijk schreef :
Is dat zo? Instructieboekje van de lader zegt 15A max en optimaal tussen de 5 en 10% van de capaciteit van de accu, dus 100 Ah > 5-10 A laadstroom.
Leek mij juist normaal dan?

de 2 feiten:
- 12V direct na laden
- 7 V na rust
betekenen dat er geen cel stuk is (dan haal je de 12 V niet) maar dat de capaciteit van alle cellen enorm is afgenomen (sulfatering, en een heleboel los ex-plaatmateriaal onderin).
Een grote zelfontlading, geen capaciteit meer, en eindeloos 8 a 10 A laadstroom consumeren (omdat hij nooit aan de 12,7V komt gaat de lader lekker door). En van die continue 10 A laden wordt hij lekker warm.

Ben benieuwd wat je morgen meet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zeer warme accu> normaal? 11 apr 2014 16:55 #504747

He, bedankt! Daar had ik niet aan gedacht.
Tony2920 schreef :
Vergeet niet dat je oude accu geld waard is,
steeldeal
Dus als de dealer je niet 50 cent per kilo accu wil teruggeven, de oude accu niet bij hem achterlaten, maar aan steeldeal of dergelijke verkopen.
T'is wel niet veel, maar alle beetjes helpen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zeer warme accu> normaal? 11 apr 2014 20:32 #504807

  • Botervis
  • Botervis's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 955
Kijk eens bij awaccu heb hier mijn accus ook gekocht. Hij nam tevens mijn oude accus in en kreeg hier wat geld voor terug.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zeer warme accu> normaal? 13 apr 2014 16:49 #505342

4.6V... :lol:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zeer warme accu> normaal? 13 apr 2014 16:52 #505347

Nieuwe accu dus maar ik het nog wel een vraag.

13.5 pk Kubota/Beta Marine 2 cyl diesel.

Accu die er in stond (en dus kapot is) was 105 Ah, lijkt mij er wat over toch?
Motor start altijd in 1 keer, dus die accu moet nooit veel leveren, slecht heel kort hoge stroom.
Dus ik zat aan een startaccu van 70 Ah te denken, stuk voordeliger en volgens mij ruim voldoende. (boordstroom accu is een Very Deep Cycle 105Ah).

Mee eens? Niet? te weinig? te veel?

Groet en nogmaals bedankt weer voor alle tips.
Bas
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zeer warme accu> normaal? 13 apr 2014 16:55 #505352

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14868
70 Ah is prima voor een startaccu.
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zeer warme accu> normaal? 14 apr 2014 04:33 #505481

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27624
Bas van Dijk schreef :
Nieuwe accu dus maar ik het nog wel een vraag.

13.5 pk Kubota/Beta Marine 2 cyl diesel.

Accu die er in stond (en dus kapot is) was 105 Ah, lijkt mij er wat over toch?
Motor start altijd in 1 keer, dus die accu moet nooit veel leveren, slecht heel kort hoge stroom.
Dus ik zat aan een startaccu van 70 Ah te denken, stuk voordeliger en volgens mij ruim voldoende. (boordstroom accu is een Very Deep Cycle 105Ah).

Mee eens? Niet? te weinig? te veel?
Het kan nog wel wat minder. Zo'n 13,5 pk-tje heeft een motorinhoud van minder dan een liter, waarschijnlijk. 44 Ah is ook genoeg.
Voor puur gebruik als startaccu is alles wat meer is, eigenlijk alleen maar nodeloos extra gewicht. De dynamo/alternator heeft de verbruikte stroom binnen 10 minuten weer bijgeladen. Dus met alleen de haven uitvaren houd je de accu al op spanning..

--
stegman
Laatst bewerkt: 14 apr 2014 04:35 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zeer warme accu> normaal? 14 apr 2014 05:38 #505504

Precies mijn idee ja.

Bedankt!

Groet,
Bas
lodewijk stegman schreef :
Bas van Dijk schreef :
Nieuwe accu dus maar ik het nog wel een vraag.

13.5 pk Kubota/Beta Marine 2 cyl diesel.

Accu die er in stond (en dus kapot is) was 105 Ah, lijkt mij er wat over toch?
Motor start altijd in 1 keer, dus die accu moet nooit veel leveren, slecht heel kort hoge stroom.
Dus ik zat aan een startaccu van 70 Ah te denken, stuk voordeliger en volgens mij ruim voldoende. (boordstroom accu is een Very Deep Cycle 105Ah).

Mee eens? Niet? te weinig? te veel?
Het kan nog wel wat minder. Zo'n 13,5 pk-tje heeft een motorinhoud van minder dan een liter, waarschijnlijk. 44 Ah is ook genoeg.
Voor puur gebruik als startaccu is alles wat meer is, eigenlijk alleen maar nodeloos extra gewicht. De dynamo/alternator heeft de verbruikte stroom binnen 10 minuten weer bijgeladen. Dus met alleen de haven uitvaren houd je de accu al op spanning..

--
stegman
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zeer warme accu> normaal? 14 apr 2014 06:43 #505530

  • Hans60
  • Hans60's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 410
Ik start onze 9pk Volvo Penta ook al jaren op een 44Ah accu.
Nog nooit problemen gehad, al heb ik voor alle zekerheid (je kan nooit weten) een setje startkabels liggen om evt. op de lichtaccu te kunnen starten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zeer warme accu> normaal? 14 apr 2014 10:25 #505625

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7014
Mijn Yanmar2GM20 ( 600 cc) start al jaren prima op een accu van 45Ah. Lijkt voldoende.
Laatst bewerkt: 14 apr 2014 10:26 door jerry. Reden: Teipvautje
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zeer warme accu> normaal? 14 apr 2014 10:42 #505633

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8049
Capaciteit (Ah) zegt in principe weinig over de maximale startstroom (A) die een accu kan afgeven en dus hoe goed je motor start. Het zegt wel iets over hoe lang je kan blijven starten voor dat dat ding leeg is. Als je een goed startende motor hebt is 45Ah zeker voldoende, ook bij grotere motoren.
Moet je erg lang blijven starten, kun je een grotere overwegen maar dan zou ik eerder naar het probleem zelf kijken.

Naast de capaciteit staat dan ook een koudstartstroom (CCA = cold cranking amps) op een accu aangegeven en dat is bij een startaccu veel belangrijker, dat getalletje bepaald hoeveel stroom en dus vermogen er beschikbaar is voor het starten. Grof gezegd moet dat getalletje wel groter worden bij een grotere motor. Maar ook kleinere startaccu's kunnen al snel genoeg ampères leveren voor onze motortjes.

Dat is bijvoorbeeld zo goed aan een Optima Red Top (zo'n beetje de beste startaccu die bestaat): capaciteit is niet extreem (50Ah) maar wel een hoge startstroom: 815A.
Laatst bewerkt: 14 apr 2014 11:20 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zeer warme accu> normaal? 14 apr 2014 10:54 #505641

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4028
Yanmar schrijft voor de 2GM20 een accu van 70 A/H.
Dus een 45 A/H is wel laag, maar wil er wel op starten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zeer warme accu> normaal? 14 apr 2014 11:29 #505651

Hi Philip,

Ja, bedankt, dit is mij bekend (capaciteit vs maximale stroom).

Mijn huidige accu had een CCA van 715A. Dus iets minder dan de optima redtop die jij noemt. Er is volgens mij wel iets behoorlijk mis als mijn startmotor 700A gaat trekken :-).
Snap dat dat bij grotere moteren anders ligt maar voor dit formaat zou de startmotor toch niet meer dan 50-100 A max mogen trekken, daar zijn mijn kabels sowiezo ook niet tegen bestand denk ik.



Groet
Bas
Philip schreef :
Capaciteit (Ah) zegt in principe weinig over de maximale startstroom (A) die een accu kan afgeven en dus hoe goed je motor start. Het zegt wel iets over hoe lang je kan blijven starten voor dat dat ding leeg is. Als je een goed startende motor hebt is 45Ah zeker voldoende, ook bij grotere motoren.
Moet je erg lang blijven starten, kun je een grotere overwegen maar dan zou ik eerder naar het probleem zelf kijken.

Naast de capaciteit staat dan ook een koudstartstroom (CCA = cold cranking amps) op een accu aangegeven en dat is bij een startaccu veel belangrijker, dat getalletje bepaald hoeveel stroom en dus vermogen er beschikbaar is voor het starten. Grof gezegd moet dat getalletje wel groter worden bij een grotere motor. Maar ook kleinere startaccu's kunnen al snel genoeg ampères leveren voor onze motortjes.

Dat is bijvoorbeeld zo goed aan een Optima Red Top (zo'n beetje de beste startaccu die bestaat): capaciteit is niet extreem (50Ah) maar wel een hoge startstroom: 815A.
Laatst bewerkt: 14 apr 2014 11:30 door Bas van Dijk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zeer warme accu> normaal? 14 apr 2014 11:43 #505657

Bas van Dijk schreef :
4.6V... :lol:

issie kapot? ;-)
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zeer warme accu> normaal? 14 apr 2014 11:57 #505662

  • BenK
  • BenK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 657
Nieuwigheid ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zeer warme accu> normaal? 14 apr 2014 11:58 #505663

Baasklusje schreef :
Bas van Dijk schreef :
4.6V... :lol:

issie kapot? ;-)

voorjaarsmoeheid
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zeer warme accu> normaal? 14 apr 2014 12:00 #505665

Bas van Dijk schreef :
voor dit formaat zou de startmotor toch niet meer dan 50-100 A max mogen trekken

700W = ongeveer 60A; dat valt wel mee inderdaad, al mag de spanning beschikbaar aan de startmotor niet teveel inzakken daarbij.

Wat heb je er ingezet nu als nieuwe lichtaccu?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zeer warme accu> normaal? 14 apr 2014 12:09 #505670

700A, niet 700W :-)

Mijn lichtaccu is 105 Ah, cca=715A
Start accu WAS hetzelfde.

Ga nu een 65 of 70 Ah plaatsen denk ik.

Nachtvlinder schreef :
Bas van Dijk schreef :
voor dit formaat zou de startmotor toch niet meer dan 50-100 A max mogen trekken

700W = ongeveer 60A; dat valt wel mee inderdaad, al mag de spanning beschikbaar aan de startmotor niet teveel inzakken daarbij.

Wat heb je er ingezet nu als nieuwe lichtaccu?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.175 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl