Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Is dit het gevolg van galvanische corrosie?

Is dit het gevolg van galvanische corrosie? 07 apr 2014 04:11 #502684

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15786
Gister voor weinig een Raymarine RD218 radardome op de kop getikt. (Werkend gezien en ter plekke van de mast verwijdert).

De beugel ziet er gehavend uit en ik vraag me af of dat het gevolg is van galv corrosie. Bij het demonteren kwamen er twee RVS bouten schoon en soepeltjes uit de dome, en twee waren er gecorrodeerd. Hoe mast van de vorige eigenaar er uit zag heb ik niet gezien, te hoog en de eigenaar heeft 'm er zelf afgehaald. De kabel liep door de mast, maar de verbinding zat (uiteraard) binnen.
De beugel zat gepopnageld aan de mast.

De verf komt er in hele plakken af en laat van binnen uit los als het ware. Het is een alu frame. Ik maak me zorgen over de overgebleven sterkte. Die schat ik een stuk slechter in als het inderdaad het gevolg was van galv. corrosie dan wanneer het verfbad slecht is geweest.

(Het plan is om de dome alleen te plaatsen bij tochten over zee, het is me nogal een kolos).

Bijlage image_2014-04-07.jpg niet gevonden



Bijlage image_2014-04-07-2.jpg niet gevonden




Bijlage image_2014-04-07-3.jpg niet gevonden

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Is dit het gevolg van galvanische corrosie? 07 apr 2014 04:27 #502690

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6091
Ik heb begrepen dat juist het afbladderen van verf corrosie bevordert zolang er water tussen de verf en het metaal kan komen kruipt het steeds verder. Blank aluminium zou er veel beter tegen kunnen. Ikzelf heb een gespoten mast waar de verf ook vanaf komt, beginnend rond de rvs beslagen, en als ik het bij de blaasje openmaak blijft het verder onaangetast.
Het ziet er onprettig uit maar ik betwijfel of het er veel zwakker van is geworden. Net zoals bij de windgenerator, daar begint het te bladderen rond bevestigingspunten en bij scherpe randen.

Wellicht kan je die bracket even bij een bedrijf langs brengen die kunnen coaten, of 'm geheel kaal laten???
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Is dit het gevolg van galvanische corrosie? 07 apr 2014 04:53 #502698

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3647
Galvanische corrosie vindt vooral plaats op de overgang tussen de twee betrokken metalen. Dat is hier niet het geval en het is dus niet waarschijnlijk een geval van galvanische corrosie. Bij galvanische corrosie tussen aluminium en RVS wordt het gat voor de RVS bout in het aluminium steeds wijder en dat komt niet overeen met wat je beschrijft bij het verwijderen van de dome.
RVS is 'edeler' dan koper en aluminium is zelfs nog 'onedeler' dan zink. Elektrolytische corrosie (is net iets anders dan galvanische corrosie maar op hetzelfde fenomeen gebaseerd) lost het minst edele metaal op en het 'vreet' weg (Corrodere is Grieks voor 'verteren'). Er is sprake van een relatief hoge 'pitting voltage' tussen RVS en aluminium er zal dus snel corrosie optreden.
Op je foto's is veel meer 'oppervlakte' corrosie te zien en deze lijkt het gevolg van het loslaten van de poedercoating laag van het aluminium. Dan kan er water tussen komen en dit zet het aluminium oxide om in aluminium hydroxide en dat houdt water vast. Er ontstaat een steeds dikkere laag van het hydroxide en dit duwt de poedercoating (of elke andere verflaag) van het aluminium af enzovoort enzovoort.
Een goede eloxering (elektrolytische oxidatie van het aluminium) laag kan dit voorkomen want daar hecht de poedercoating dan beter op en de laag zal niet snel omvormen tot het aluminium hydroxide (vaak ook omdat er een ander metaalzout wordt gebruikt om de eloxeer laag aan te leggen en dit kan dan ook een 'kleurtje' aan de laag meegeven zodat inspectie mogelijk is).
edit: Ik zie dat HPV dit al heeft aangegeven.
Mogelijkheden voor jou: Haal de hydroxide laag eraf (schuren) en haal alle coating eraf waaronder zich hydroxide heeft gevormd (meestal te zien aan bobbels). Laat het opnieuw eloxeren (bij een galvanotechnisch bedrijf) en leg er opnieuw een deklaag op.
Gebruik bij een volgende montage rijkelijk silicone vet dat niet in water oplosbaar is ('kranenvet' bij de sanitair speciaal zaak). Dan haal je de dome er ook makkelijk weer vanaf indien nodig. Het vet voorkomt het toetreden van zuurstof en water op plaatsen waar door wrijven (aandraaien van de bouten en moeren) de verflaag of eloxeerlaag is onderbroken. Door deze extra aandacht kan het weer jaren mee, maar het vraagt die extra aandacht.
Groten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Laatst bewerkt: 07 apr 2014 04:54 door Peper. Reden: edit
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Is dit het gevolg van galvanische corrosie? 07 apr 2014 06:11 #502721

Kijk, dit is nou eens een nuttige reactie. Weer wat geleerd. bedankt Peper.
Na een periode van stilte ben ik er weer...!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Is dit het gevolg van galvanische corrosie? 07 apr 2014 06:32 #502735

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3647
@BelerionII: Graag gedaan! edit: foei Peper, een naam verkeerd spellen! :blush:
@Koko: voor verzwakking van de constructie hoef je niet zo bang te zijn: de constructie is vaak 5x zwaarder dan nodig (vanwege de dynamische belasting; het stampen, rollen en slingeren van het schip gecombineerd met het ronddraaien van de radar antenne) en verder maakt een laag aluminium vaak een tien keer dikkere hydroxide laag aan en gaat er dus effectief maar weinig van de constructieve stevigheid af.
Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Laatst bewerkt: 07 apr 2014 06:48 door Peper. Reden: edit
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Is dit het gevolg van galvanische corrosie? 07 apr 2014 06:42 #502736

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6091
vraag me nog af: Als je de radardome verwijderd wat doe je dan met de kabel? Kan je niet open en bloot laten liggen en het zijn kostbare jongens. Waarom niet gewoon laten zitten?

Tevens: Je kunt in plaats van popnagels ook iets van schroefbussen in de mast poppen waarmee je dus de gehele bracket van de mast kunt halen zonder dat je genua langs ver uitstekende scherpe punten schuurt. Blindklinkmoeren o.i.d.
Zijn er dacht ik ook in monel...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Is dit het gevolg van galvanische corrosie? 07 apr 2014 07:01 #502743

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15786
Bedankt voor alle tips en adviezen. De gaten rondom de rvs bouten zien er nog heel netjes uit, dus dat zal het dan niet geweest zijn. Het klinkt logisch dat de verf er af gedrukt is door het hydroxeren. Fijn, want dan de domehouder gewoon hergebruikt worden na grondige behandeling. Ik breng 'm weg.

Het is allemaal nog ongewis hoe ik de radar precies ga inzetten. Ik heb hem sinds gister in huis, en nog 500 andere dingen op de boot te doen. Deze komt op het winterkluslijstje van volgend jaar, so to speak. De eerste schets in het hoofd is dus demonteerbaar omdat ik niet erg vaak op zee zal zijn en deze dome op een 28 voeter wel erg zwaar is in de mast. (10kilo).
De kabel zou in een aparte buis of doorvoermantel moeten, zodat ie net zo makkelijk doorgevoerd als weer verwijdert kan. Grofweg het idee dus.....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Is dit het gevolg van galvanische corrosie? 07 apr 2014 07:08 #502744

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6091
iets grotere boot maar ik heb m op een 100mm alu buis (geanodiseerd) op de achterkant van de boot kunnen plaatsen (door het dek naast het roer). geen verstaging nodig en ook geen corrosieprobleem zoals bij rvs. Wel lager geplaatst maar om nou permanent op 25 mijl te kijken...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Is dit het gevolg van galvanische corrosie? 07 apr 2014 07:09 #502745

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6091
oja, misschien handig om alle scherpe randjes af te ronden zodat de coating beter blijft zitten
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Is dit het gevolg van galvanische corrosie? 07 apr 2014 07:16 #502748

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15786
HPV schreef :
iets grotere boot maar ik heb m op een 100mm alu buis (geanodiseerd) op de achterkant van de boot kunnen plaatsen (door het dek naast het roer). geen verstaging nodig en ook geen corrosieprobleem zoals bij rvs. Wel lager geplaatst maar om nou permanent op 25 mijl te kijken...

Is absoluut de andere optie, maar nog iets minder concreet. Heb zelf ook nog helemaal geen ervaring met radar, dus moet nog helemaal bekijken wat ik er uit wil halen. 25 mijl klinkt mij ook erg overdreven inderdaad. Dat is al gauw ruim 4 uur varen. En koerskruisers die snel varen hebben vast AIS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.113 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl