Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Raymarine ST1000+

Raymarine ST1000+ 09 apr 2014 13:49 #503909

Ik heb onlangs een Raymarine ST1000+ verkregen. Helaas nog niet aan toe gekomen om te installeren. Heeft iemand ervaring met deze tiller pilot?

Ik ben met name geïnteresseerd in het stroomverbruik in de praktijk (hoe lang zou ik er mee kunnen varen zonder motor) en werking met een beetje wind. Ik heb een Friendship 22, waterverplaatsing is ruim binnen de limiet.

Alvast bedankt!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Raymarine ST1000+ 09 apr 2014 13:50 #503910

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14868
Wat is de capaciteit van je accu(s)?
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Raymarine ST1000+ 09 apr 2014 13:53 #503912

Doorslaggevende factor van verbruik is of hij met de juiste demping ingesteld staat en of je boot goed in balans getrimd is. Dat is het verschil tussen iedere 5 seconden een kleine correctie of alsmaar corrigerend sturen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Raymarine ST1000+ 09 apr 2014 13:54 #503914

Faran schreef :
Wat is de capaciteit van je accu(s)?

Goede vraag, dat zou ik even uit moeten zoeken. Als het helpt; er zitten twee standaard formaat accu's in, en geen bijzondere versies die je soms in advertenties ziet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Raymarine ST1000+ 09 apr 2014 13:55 #503915

boarderbas schreef :
Doorslaggevende factor van verbruik is of hij met de juiste demping ingesteld staat en of je boot goed in balans getrimd is. Dat is het verschil tussen iedere 5 seconden een kleine correctie of alsmaar corrigerend sturen.

Wat is de beste instelling voor de demping, of kan ik dat zelf uitzoeken?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Raymarine ST1000+ 09 apr 2014 14:02 #503921

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14868
In het manual staat het stroomverbruik.
Eén accu voor gebruikers en de ander startaccu?

www.raymarine.nl/view/?id=1836
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Laatst bewerkt: 09 apr 2014 14:05 door Faran.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Raymarine ST1000+ 09 apr 2014 14:04 #503923

Faran schreef :
In het manual staat het stroomverbruik.
Eén accu voor gebruikers en de ander startaccu?

C:\fakepath\Autohelm ST1000 Tiller Pilot Operation and Installation Handbook.pdf

Instelbaar. Klopt, in de handleiding staat 0.5A tot 1.5A, maar ik heb eigenlijk geen idee wat dat in de praktijk inhoud..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Raymarine ST1000+ 09 apr 2014 14:07 #503927

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14868
Als je een gewone accu van 75 Ah, hebt dan kun je dus plm. 35 uur varen.
Maar dat hangt sterk af van de instelling, weersomstandigheden etc.
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Raymarine ST1000+ 09 apr 2014 14:26 #503933

Houdt ook rekening met andere verbruikers. Simpelweg het verbruik van de stuurautomaat delen door de capaciteit is niet realistisch, er vanuit gaande dat er meer zaken aan boord zijn die stroom vreten.

Zo´n ST1000 moet prima volstaan voor een F22. Ik had er een op mijn Marieholm, en vond hem daar wel erg traag. Maar ja dat is een langkieler die nogal wat roeruitslag vraagt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Raymarine ST1000+ 10 apr 2014 07:56 #504165

lfw_jansen schreef :
Zo´n ST1000 moet prima volstaan voor een F22. Ik had er een op mijn Marieholm, en vond hem daar wel erg traag. Maar ja dat is een langkieler die nogal wat roeruitslag vraagt.

Dat is een van de redenen waarom ik de Simrad TP10 beter vind.
"Hardovertijd" 6,7 sec. tegen 8 sec. bij de Raymarine (=oude autohelm).
Ook nog eens wat sterker (65 tegen 57 kg)en goedkoper.
En beter waterdicht (eigen ervaring).

Daar heeft TS uiteraard weinig aan maar even voor eventuele geinteresserden.

Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Raymarine ST1000+ 10 apr 2014 08:09 #504169

Yellow Boat schreef :
lfw_jansen schreef :

...En beter waterdicht (eigen ervaring).

Ad

Klopt. Mijn ST1000 zat weliswaar op een zeer natte plek (vrijboord slechts 55cm en een boot die aan de wind 40 graden helt), maar die is dan ook regelmatig verzopen. In 3 jaar tijd regelmatig moeten schoonmaken van binnen en na die 3 jaar was hij toch echt overleden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Raymarine ST1000+ 10 apr 2014 08:16 #504173

lfw_jansen schreef :
Yellow Boat schreef :
lfw_jansen schreef :

...En beter waterdicht (eigen ervaring).

Ad

Klopt. Mijn ST1000 zat weliswaar op een zeer natte plek (vrijboord slechts 55cm en een boot die aan de wind 40 graden helt), maar die is dan ook regelmatig verzopen. In 3 jaar tijd regelmatig moeten schoonmaken van binnen en na die 3 jaar was hij toch echt overleden.

Water zal bij mij niet zo'n grote issue zijn, behalve wellicht regen. Is het probleem zo groot dat ik er goed aan doe om maatregelen te nemen (bijv. plastic vacuum erom trekken, behalve bij de opening van de stuur stang)?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Raymarine ST1000+ 10 apr 2014 08:29 #504176

ftollenaar schreef :
lfw_jansen schreef :
Yellow Boat schreef :
lfw_jansen schreef :

...En beter waterdicht (eigen ervaring).

Ad

Klopt. Mijn ST1000 zat weliswaar op een zeer natte plek (vrijboord slechts 55cm en een boot die aan de wind 40 graden helt), maar die is dan ook regelmatig verzopen. In 3 jaar tijd regelmatig moeten schoonmaken van binnen en na die 3 jaar was hij toch echt overleden.

Water zal bij mij niet zo'n grote issue zijn, behalve wellicht regen. Is het probleem zo groot dat ik er goed aan doe om maatregelen te nemen (bijv. plastic vacuum erom trekken, behalve bij de opening van de stuur stang)?

Toen ik nog een Autohelm had ( net zo een als de huidige van raymarine) trok ik er een groot formaat c....m :whistle: omheen.
Je moet immers de knoppen nog goed kunnen bedienen. :huh:
Maar toe hij desondanks eer de geest gaf een Simrad gekocht en daar 15 jaar mee gevaren tot ik de boot incl. stuurautomaat verkocht.
Probleem is inderdaad dat het water vaak ook via de stang binnenkomt tenzij je die regelmatig met siliconenvet smeert.
Simrad heeft daar minder problemen mee omdat de electronica in een interne apart afgesloten behuizing zit.
Wel ook een keer problemen mee gehad maar dat had niks met water te maken en is een ander verhaal wat al eens in een draadje is beschreven (www.zeilersforum.nl/index.php/...stuurautomaat#467294 ).
Ad
Laatst bewerkt: 10 apr 2014 08:32 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Raymarine ST1000+ 10 apr 2014 10:42 #504224

Het enige wat ik ooit heb gedaan, is de afsluitrubbers een beetje vet houden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Raymarine ST1000+ 10 apr 2014 10:48 #504229

  • Basnic
  • Basnic's Profielfoto
  • Offline
  • Geblokkeerd
  • Berichten: 350
De ST1000+ is goed genoeg voor een Friendship 22, wat iemand al aangaf qua afstelling is natuurlijk juist (en zeiltrim).
succes
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Raymarine ST1000+ 14 apr 2014 17:28 #505815

Basnic schreef :
De ST1000+ is goed genoeg voor een Friendship 22, wat iemand al aangaf qua afstelling is natuurlijk juist (en zeiltrim).
succes

Dank allemaal voor de reacties! Ik heb hem inmiddels ingebouwd, en het eerste wat me overkwam is dat ik de zekering opblies... omdat ik niet had opgezocht wat voor ampere zekering ik nodig had :blink:

Maar... inmiddels is alles goed :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Raymarine ST1000+ 14 apr 2014 18:16 #505844

  • roberteb
  • roberteb's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1785
Je moet een zekering van 10A gebruiken, 5A gaat er met volle roer uitslag uit....
Laatst bewerkt: 14 apr 2014 18:17 door roberteb.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Raymarine ST1000+ 15 apr 2014 06:32 #505944

Om terug te komen op de originele vraag TS: hoelang de stuurautomaat mee gaat op een accu.

"Als je een gewone accu van 75 Ah, hebt dan kun je dus plm. 35 uur varen.
Maar dat hangt sterk af van de instelling, weersomstandigheden etc"

Bovenstaand is wel heel erg positief gerekend! Mijn praktijk ervaring is anders. En je mag een accu ook niet voor 100% meerekenen, dus 75 Ah accu trek je leeg tot 35Ah (?), omdat hierna de spanning dermate laag wordt is het ook niet bruikbaar (ga je toch verder ontladen, dan heb je kans je accu om zeep te helpen)(correct me if i'm wrong).

70Ah accu. Volledig geladen aan walstroom.
Dag1 14:00 - 19:00 Bft3 (RW 20mijl / AdW 6mijl)
Dag2 7:00 - 14:00 Bft5 (HW 12mijl / AdW 25mijl)

Totaal 12 uur, zonder gebruik van andere verbruikers, en met gunstige omstandigheden (RW met weinig wind, de rest hogere koersen)
LETOP, ik voer net ruime wind toen de automaat ermee ophield. Dit houdt bij de ST1000+ in dat hij er gewoon zomaar mee kapt*, (bij mij stond hij in de uiterste stand, en kon ik net op tijd een klapgijp voorkomen...)

*)PS) volgende keer handleiding lezen, want van tevoren geeft hij piepjes, maar ik heb deze niet in verband gebracht met de accu, omdat ik ook van 20uur minimaal uitging
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.143 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl