EricV schreef :
Wat een mooi forum is dit toch. Al die expertise. Ik ben me nu toch maar wat aan het verdiepen in NMEA enzo. Hoewel dat splitten ook nog de moeite van het uitzoeken waard is. Nou ben ik geen electrotechnicus
Ik ben nu op de boot en zie dat de aansluting van de GPS antenne die ik wilde gebruken voor de AIS transponder een 6 pins stekker is terwijl de transponder een coax aansluiting heeft....nieuw probleempje. Alle suggesties welkom.
Zucht...leuk, maar lastig
Niet zo lastig maar wel sprake van verwarring.
Ik kon het allemaal al niet te best volgen toen er sprake was van de GPS antenne te delen.
Want je gaat je GPS antenne helemaal niet delen, wat je gaat delen is de info van de GPS module, want tenzij je over een heel exotisch toestel beschikt zit de antenne en de module samen in de behuizing, en komt alleen de GPS-info via die draden als seriele data naar jou toestel toe, daarom ook die 4,5 of 6 draden.
[Moest het een antenne zijn, dan zou er ook een coax worden gebruikt.
( frequentie van een GPS signaal zit in de 1,5 en 1,2 GHz , de AIS informatie zit in de Marifoon band tegen de 165 Mhz dus totaal verschillend en niet te kombineren)]
De informatie van je GPS module kun je wel in de AIS ingeven, er zal ergens een connector zitten die dit mogelijk maakt, maar aangezien we niet weten over welk toestel je beschikt en we dus ook de handleiding niet kunnen raadplegen kunnen we weinig verder helpen.
Het lijkt me dus heel zinnig indien je de hint van IlCigno zou willen opvolgen.
ilCigno schreef :
Het GPS antennesignaal kan je niet splitten, wel het NMEA signaal. Op één talker (de GPS in dit geval) kan je meen ik drie listeners (PC, AIS transponder) aansluiten. Eventueel via een multiplexer (zie b.v. de spullen van Roozeboos).
Maar de vraag is of het nodig is, vaak kan je ook NMEA 'doorlussen' vanuit je AIS transponder. Voor specifieke antwoorden moet je denk ik even de apparatuur noemen die je hebt.