Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Mijnheer Peukert

Mijnheer Peukert 16 apr 2014 16:30 #506484

Victron maakt er een hele wetenschap van in hun boek "Altijd Stroom". Bij de moderne accumonitoren kun je deze "Peukert exponent" instellen om hiermee de monitor naar jouw type en merk accu te tunen zodat de schatting van de nog resterende capaciteit zo nauwkeurig mogelijk is. Accufabrikanten horen dit ding ook te specificeren in hun datasheets.

Wat betekent die exponent?
Accucapaciteit wordt meestal gespecificeerd in Ah bij constante ontlading gedurende 20h. De ideale accu heeft exponent 1.0. LiPo komt hier heel dicht in de buurt, loodaccu's niet. "1.0" Betekent dat je uit een 100Ah accu gedurende 1 uur 100A kunt trekken, maar ook gedurende 100 uur 1A. Peukert is in de praktijd altijd >1. Een loodaccu heeft precies (als ie nieuw is) zijn opgegeven capaciteit als je deze in 20 uur leeg zou trekken. Ga je deze accu sneller leeg trekken, bv in 5 uur, dan haalt ie die capaciteit niet.

Hieronder de vergelijking tussen AGM en Gel. De tabel komt uit een Victron datasheet, het Exceldingetje is een fit. De peukert exponenten van de fits staan erboven.





AGM lijkt hier dus "beter" dan Gel, tenminste als je sneller ontlaad dan die 20h (je krijgt dan meer capaciteit voor je kilo's/euro's). Wat Victron niet doet is de andere kant van die 20h laten zien. Als Peukert klopt dan zou het namelijk zo moeten zijn dat juist een Gel accu meer capaciteit dan opgegeven heeft als je langzamer dan in 20h ontlaad. Nu is die Peukert relatie een sterk niet-lineair ding (exponentieel namelijk), wat kan betekenen dat een koelkast van 10A die 2 uur draait veel meer energie uit je accu trekt dan een 5A koelkast die 4 uur draait per dag. Je zou bij accukeuze dan ook niet naar je gemiddelde verbruik moeten kijken, maar naar "duty time" en instantaan opgenomen vermogen.

Mijn stelling:
-starten kun je op beide (CCA voor beide types goed genoeg)
-als je accucapaciteit groter is dan 20h, kies je Gel
-als je gemiddelde verbruikers een stroom trekken die je accu in korter dan 20h leeg zou trekken (niet doen natuurlijk!) dan is AGM de keuze.

En een vraag: Volgens Victron werkt Peukert ook de andere kant op, dus tijdens laden. Dit betekent dat het voor elke accu minder efficient is om snel te laden dan langzaam; voor Gel iets extremer dan AGM. Is dit rendementsverlies puur warmte? Klopt dat?

Wie schiet?

PS: ben afgehaakt voor LiPo: ik durf het nog niet en zou zelf moeten gaan hobbyen met laders, egalisatieschakelingen etc. Heb te weinig tijd om dat goed te doen (maar vind het ook eng: zijn echt bommen als het mis gaat!)
Laatst bewerkt: 16 apr 2014 16:53 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Mijnheer Peukert 16 apr 2014 16:50 #506494

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7641
Leuk verhaal vlinder! Boeiend die meneer Peukert.
Ik heb er inderdaad eigenlijk niet meer mee te maken met LiFePO4 batterijen.
En wat je opmerking over veiligheid van "LiPo" betreft: de dingen die ik heb staan zijn overall gezien aantoonbaar veiliger dan loodzuur batterijen. Dat is hier al vaak verteld, ga dat niet opnieuw doen.
De "gevaarlijke" LiPo's zijn alle van meer exotische samenstelling om nog hogere energiedichtheid te krijgen. Die zitten in Boeing's die soms in de fik vliegen en die zitten met name in laptops en telefoons die ook soms in de fik vliegen.

Laten we een test doen: we leggen een bahco bij mij over de Polen van mijn LiFePO4 op mijn boot en doen hetzelfde bij jou aan boord op een loodzuur bom. Het enige wat we doen is borgen dat de bahco goed contact houdt met de polen.
Degene met de meeste schade betaalt de ander. ok? ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Mijnheer Peukert 16 apr 2014 16:53 #506496

OK Sunday: mijn PS trek ik in (ook gedaan). Later we mijn angst voor LiPo dan onwetendheid noemen ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.094 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl