Erik de Jong: Ik heb dit draadje even afgesplits omdat dit wel zijn eigen onderwerp verdiend.
WindEnZeilen schreef :
Plus startaccu: 1x 90Ah AGM Deep Cycle:
en licht/aux accu: 2x130Ah AGM Deep Cycle:
Ik zeg dit niet om te zeuren, maar meer omdat hier iedereen meeleest en mensen voor ideeën toch naar de talkingheads van ZF kijken:
Als de startaccu echt alleen als startaccu wordt gebruikt, waarom koop je er dan één die 90 ah is èn deep-cycle?
Een echte startaccu heeft hele andere eigenschappen, namelijk hoogbelastbaar voor korte tijd. Daarnaast moet je wel een hele grote dieselmotor hebben om 90 Ah aan capaciteit nodig te hebben voor het starten.
Ook als je de startaccu in geval van nood voor huishoudgebruik wilt benutten, is dat geen probleem zolang het om relatief kleine verbruikers gaat, zoals een marifoon, bijvoorbeeld, of een navtex-ontvanger.
Ik probeer hier al een tijdje het idee te promoten dat je voor een startaccu beter een zo licht mogelijke accu kunt kiezen, maar een groot deel van de ZF-populatie gelooft nog steeds in groot en zwaar, geloof ik.
--
stegman