Ik heb het zo opgelost; ik heb een groot scherm op 220V via omvormer voor als ik de tocht voorbereidt, meestal aan de stroom ergens. Een tweede klein 8" touchscreen scherm op 12V/15W (300 euro) bij de stuurstand met de navigatie software.
Met twee monitoren (twee videokaarten) kan je ook op het ene scherm iets anders laten lopen dan op het andere, ik heb de kaart op het kleine scherm en de rest op het grote (mail, Ugrib, etc).
Overigens moet je oppassen electronica rechtstreeks aan het boordnet te knopen, tijdens starten en laden en inschakelen van een lader krijg je nare stroomschommelingen die op zijn best de zaak op tilt zetten en in het slechtste geval de zaak opblaast.
Ik gebruik een industriele fanloze compleet dichte kast als PC trouwens, omdat ik het als hoofdnavigatie ga gebruiken. Ik heb wel een laptop bij me maar die zit in een waterdichte case voor noodgevallen. Een laptop in een zoute en/of vochtige omgeving gaat geheid een keer stuk.
De Naveo monitoren op 12V worden veel gebruikt; ik zou wel een diode over de voeding zetten om evt pieken weg te filteren. Overigens, ook die grote schermen gaan op den duur stuk van zoute aanslag, alleen de schermen ontworpen voor gebruik in auto's en zo hebben een gecoat moederbord. Daar betaal je dan ook voor, vandaar de relatief hoge prijs. Alle waar naar zijn geld....