Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Li-ion accu opslag met geïntegreerde balancers

Li-ion accu opslag met geïntegreerde balancers 24 jan 2025 10:56 #1608377

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18165
Mooi!
Kijk eens of je de bms van je accu kunt koppelen aan je Cerbo en van DVCC gebruik kunt maken!

Het kost wat centen (een Cerbo) en wat inlezen maar het gaat je acculaden van een koppijndossier veranderen in een relaxte droom!
www.victronenergy.com/media/pg...current-control.html
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Li-ion accu opslag met geïntegreerde balancers 24 jan 2025 10:57 #1608380

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18165
Zie hier voor een lijst die zich alsmaar uitbreidt!
www.victronenergy.com/live/bat..._compatibility:start
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Li-ion accu opslag met geïntegreerde balancers 24 jan 2025 10:58 #1608381

  • Yep
  • Yep's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1231
Ik heb een Cerbo.
En deze staat op 'DVCC'.
Ik kom een eind maar soms kan ik de concentratiespanne niet vasthouden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Li-ion accu opslag met geïntegreerde balancers 24 jan 2025 11:01 #1608383

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18165
Ja, als de bms van je accu eenmaal in de apparatenlijst staat van je Cerbo moet de rest vanzelf gaan.
De Multiplus doet dan niks meer zelf en luistert braaf naar je Cerbo/bms. Die instellingen daar kun je dan min of meer vergeten!

Dus, staat je bms in de apparatenlijst?
Laatst bewerkt: 24 jan 2025 11:04 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Li-ion accu opslag met geïntegreerde balancers 24 jan 2025 11:14 #1608387

  • Yep
  • Yep's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1231
Yep, MG.
Ik ga het eerst even doorlezen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Li-ion accu opslag met geïntegreerde balancers 24 jan 2025 11:40 #1608394

  • Yep
  • Yep's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1231
En done.
Ik had deze documentatie nog niet eerder gezien.
Waarschijnlijk is deze online gekomen, ruim nadat de LFP's geplaatst waren.

Ik heb toch nog wat schuifjes kunnen aanzetten.
De geadviseerde instellingen verschillen wat vergeleken bij de initiële instellingen, 2 jaar geleden.

Dank jou!
Laatst bewerkt: 24 jan 2025 11:46 door Yep.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Li-ion accu opslag met geïntegreerde balancers 24 jan 2025 11:53 #1608395

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18165
Als je deze pagina hebt kun je de max laadspanning instellen en klaar is Yep.


Laatst bewerkt: 24 jan 2025 11:54 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Li-ion accu opslag met geïntegreerde balancers 24 jan 2025 11:57 #1608398

  • Yep
  • Yep's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1231
Aaaah, deze stond niet aangevinkt.
Maar waar stel ik deze op in?

Ik denk aan 28,2 volt (3,525 per cel) daar dit de waarde is waarbij MG stelt dat de accu vol is.
Of 27,6 volt (3,45 volt per cel) waarover geschreven wordt in het document zeilersforum.nl/media/kunena/a...etenwiltoverLi-2.pdf?
Laatst bewerkt: 24 jan 2025 12:18 door Yep.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Li-ion accu opslag met geïntegreerde balancers 24 jan 2025 12:18 #1608400

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18165
Laadstroom hoef je niet te beperken.
Laadspanning kun je dan zetten op 13.6 of 13.8 bijvoorbeeld.

Daarna wel even checken of die wel precies doet wat je hebt ingesteld!
Laatst bewerkt: 24 jan 2025 12:19 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Li-ion accu opslag met geïntegreerde balancers 24 jan 2025 12:19 #1608402

  • Yep
  • Yep's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1231
Aah, mijn 2e suggestie.
Eind van de maand ga ik weer optoppen naar 100% en kan ik het mooi bekijken.
Thanks!
Laatst bewerkt: 24 jan 2025 12:21 door Yep.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Li-ion accu opslag met geïntegreerde balancers 24 jan 2025 12:41 #1608405

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3692
@Nachtvlinder:
De lader van jouw systeem houdt op bij daling van de laadstroom tot de 'termination current' bij een vooringestelde spanning. De lader houdt dan niet op met laden, maar laadt dan verder met lage stroom afhankelijk van de capaciteit van de cel/accu. Dit wordt ook 'naladen', 'Float charge' of 'Trickle charge' genoemd. Deze termen zijn gekoppeld aan het laden van loodaccu's en het algoritme dat aan deze laadvormen vast zit is bedoeld om ook de op de platen achtergebleven restjes loodsulfaat om te zetten naar lood en loodoxide. Dat kost wel wat water uit het elektrolyt, maar dat kun je wel bijvullen (Vroegah, toen de accu's nog dopjes hadden.)
In een LFP cel is het elektrolyt geen onderdeel van werking van de cel. De cel kan dus 'gasdicht' worden gemaakt. Op een pop-off na, die bij drukverhoging het gas kan 'afblazen'.
De laders zoals ik die gebruik, zijn AC/DC of DC/DC converters en laden volgens de techniek van de spanningsbron. Dit wil zeggen de lader geeft per cel een vaste spanning af en de laadstroom varieert naar gelang de hoogte van de actuele celspanning. Indien de cel een spanning heeft die gelijk is aan de uitgangsspanning van de lader, wordt de laadstroom 0 (nul) Ampère. Het fenomeen van 'lithium plating' heeft stroom nodig om het Lithium neer te laten slaan op de op de 'platen' van de cel. Geen stroom is geen Lithium plating. Bij een celspanning van 3,45V en een maximale laadspanning van 3,45V is het spanningsverschil 0,00V en loopt er geen stroom meer. Zou er stroom uit de cel worden gebruikt, dan daalt de celspanning en gaat er weer laadstroom lopen tot de celspanning = laadspanning.
Lithium plating treedt op als je bij een volle cel toch zoveel spanning aanlegt dat er laadstroom loopt. De contactpotentiaal van Lithium-ijzer is 3,45V. De celspanning van een geheel geladen Lithium Ijzer Fosfaat cel = contact potentiaal Lithium IJzer ofwel 3,45V (bij 25oC). Bij deze spanning en temperatuur is er geen plaats meer om nog Lithium aan het ferrofosfaat te koppelen, alle plaatsen zijn dan bezet.
Sluit je een hogere spanning (boven de 3,45V) op de cel aan dan gaat er weer laadstroom lopen. Die laadstroom kan geen Lithium aan ferrofosfaat koppelen want 'vol is vol'. De spanning boven de 3,45V zal wel Li-ionen uit het Lithium ferrofosfaat losmaken en de laadstroom zal die doen neerslaan... Lithium plating. Laadstroom laten lopen bij een spanning boven de contactpotentiaal = Lithium plating. De mate van Lithium plating is recht evenredig met de stroom die je laat lopen. (gatenkaas metafoor)
Wat ik bij het Nordkyn systeem mis is de vaststelling van de contactpotentiaal van de 'cel chemie'. Daardoor is ook het punt van 'vol' niet vastgelegd. Wil je iets zinnigs zeggen over het laden van LFP cellen... Dat begint bij het vastleggen wanneer de cel als 'vol' wordt beschouwd.
In jouw theorie zou je met 14/3.5 V oneindig lang kunnen doorladen. Nordkyn stopt eerder met laden.
Is niet correct! Laden gebeurt met A x sec en bij 0A wordt er 0 geladen, hoeveel seconden het ook duurt.
Nordkyn zegt dat je slechts met 3.37 V oneindig lang door mag laden zonder overladen. Benieuwd waar die verschillen vandaan komen…
Dat kan ik je wel vertellen. Als je een BMS gebruikt dat doorlopend 5mA uit een cel voor de monitoring haalt, mag je oneindig lang met 5mA laden zonder dat je de cel 'volpropt' en de Lithium plating begint.

@Yep:
Je moet stoppen met laden als de cel 'vol zit' en dat is als je de contactpotentiaal van LiFe of wel 3,45V hebt bereikt. Dat is niet bij 20A, dat kan ook bij 2A of 200A zijn. (of bedoel je eigenlijk 20Ah... Dan wordt het heel anders) Het mooie is dat de contactpotentiaal meting ook valide is bij oude cellen of cellen waarbij door mishandeling de capaciteit is terug gelopen. Spanningsmeting bij LFP cellen is een goede methode omdat de inwendige weerstand van LFP cellen zo laag is. Dat de fabrikant opgeeft '3,525 is vol' is kennelijk niet gebaseerd op de contactpotentiaal van Li Fe. Waar het wel op is gebaseerd weet ik niet, maar dat zou kunnen zijn op de stand van de maan of de retrograde conjunctie van Jupiter met Mars, alles is mogelijk.

@Holtere: Dat is dan per 4 cellen en op voorwaarde dat de capaciteit van de 4 cellen gelijk is!

Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort.
Laatst bewerkt: 24 jan 2025 13:05 door Peper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Li-ion accu opslag met geïntegreerde balancers 24 jan 2025 13:06 #1608407

  • Yep
  • Yep's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1231
Thanks Peper!!
Ik ga eind van de maand eerst monitoren hoe de accu's gaan vollopen naar 100% en wat er allemaal gebeurt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Li-ion accu opslag met geïntegreerde balancers 24 jan 2025 13:16 #1608410

Peper schreef :
@Nachtvlinder:
De lader van jouw systeem houdt op bij daling van de laadstroom tot de 'termination current' bij een vooringestelde spanning. De lader houdt dan niet op met laden, maar laadt dan verder met lage stroom afhankelijk van de capaciteit van de cel/accu.

Mijn lader houdt niet vanzelf op; die moet ik bewust stoppen op het moment dat de tailcurrent wordt bereikt om overladen te voorkomen. Hieronder wat ik probeerde uit te leggen:



De "traditionele" float/tricke/raised absorption/equalisation fasen die lood-algoritmes soms kennen (rood gearceerd) wil en hoef je helemaal niet te komen. Wanneer bij een CVCC lader de tailcurrent wordt doorkruisd (komend vanaf de bovenkant; groene stippellijnen) is de cel vol en stop je het laden. De zelfontlading is minimaal dus ik zie geen enekele reden om een cel continue aan een lader te laten hangen. Mijn dieseltank top ik ook niet bij elke 5 cm niveaudaling op maar pas als die bijna leeg is ;)

Het eigengebruik van een BMS áchter de stroommeting zal hooguit jouw 5 mA zijn; het tailcurrent criterium ligt ordegroottes daarboven in de praktijk en mag je verwaarlozen. Het lijkt mij sowiezo erg lastig een "intern stroomverbruik", of wat "achter de meter" zit, te vertalen naar een correctie op de aangelegde celspanning.

Begrijpen we elkaar of praten we langs elkaar heen?
Laatst bewerkt: 24 jan 2025 13:22 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Li-ion accu opslag met geïntegreerde balancers 24 jan 2025 13:46 #1608419

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16678
Wat ben ik blij dat ik in 2014, tien jaar geleden, niet naar de adviezen hier op ZF geluisterd heb. Mijn accu doet het nog. En ik maak me er nul comma nul zorgen om. Geen enkele behoefte aan ingewikkeld gedoe.
Mijn hele laadproces stopt na stage 1 van het plaatje hier boven. Waarbij ik ook nog eens de stroom NIET limiteer. Mijn lader kan overigens niet meer dan ±70A leveren.
“Have we officially entered the post-truth era?” (Harari)
Laatst bewerkt: 24 jan 2025 13:51 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Li-ion accu opslag met geïntegreerde balancers 24 jan 2025 13:55 #1608424

  • Yep
  • Yep's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1231
Wie mag deze vraag beantwoorden?
Laatst bewerkt: 24 jan 2025 13:56 door Yep.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Li-ion accu opslag met geïntegreerde balancers 24 jan 2025 13:56 #1608425

Jij hebt veel uitgezocht en gemeten toen herinner ik mij. Wat voor SOC bereik jij bij die 70 A na de bulkfase?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Li-ion accu opslag met geïntegreerde balancers 24 jan 2025 14:00 #1608428

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16678
Nachtvlinder schreef :
Jij hebt veel uitgezocht en gemeten toen herinner ik mij. Wat voor SOC bereik jij bij die 70 A na de bulkfase?

Proef om de capaciteit te bepalen staat hier ergens op ZF. Volgens mij eind seizoen 2023. Was de capaciteit niet iets van 95% van de nominale waarde ? Zou het moeten terug zoeken.
“Have we officially entered the post-truth era?” (Harari)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Li-ion accu opslag met geïntegreerde balancers 24 jan 2025 14:03 #1608431

Da’s meer dan acceptabel lijkt mij; mss wil je hooguit incidenteel voorafgaand aan een lange tocht nog iets doorladen… Ik wacht af en toe wel tot de tailcurrent bereikt is om de accumonitor zich te kunnen laten synchroniseren.
Laatst bewerkt: 24 jan 2025 14:04 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Li-ion accu opslag met geïntegreerde balancers 24 jan 2025 14:51 #1608444

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3692
Nachtvlinder, we begrijpen elkaar. Stel de CV limitering op 3,45V per cel en hef het tailcurrent - gedoe op en je kunt de boel 24/7 aan de lader laten staan.
Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Li-ion accu opslag met geïntegreerde balancers 24 jan 2025 15:20 #1608451

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16678
Nachtvlinder schreef :
Da’s meer dan acceptabel lijkt mij; mss wil je hooguit incidenteel voorafgaand aan een lange tocht nog iets doorladen… Ik wacht af en toe wel tot de tailcurrent bereikt is om de accumonitor zich te kunnen laten synchroniseren.

Ergens in 2014 of 2015 heb ik ook wel hier op ZF metingen laten zien wat er gebeurt als je doorlaad. De hoeveelheid energie (intergaal van de, spanning/stroom, grafiek) die er dan nog aan laad energie in gaat is heel weinig. Als we dan nog accepteren dat er een fysische wet van behoud van energie is. Dan komt er dus ook heel weinig energie weer uit van dat laatste stukje laden. Zelf vind ik dat een 9 jaar oude accu nog 95% van zijn nominale capaciteit als praktische bruikbare capaciteit heeft nog boven verwachting goed. Zowel boven in als onderin verlies je altijd iets. Ook bij een geheel nieuwe accu. Je wilt neem ik aan nooit helemaal tot 0% ontladen net zo min als helemaal tot de laatste snik vol laden. Als je dat wel wilt heb je misschien een te kleine accu aangeschaft.
“Have we officially entered the post-truth era?” (Harari)
Laatst bewerkt: 24 jan 2025 15:22 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Li-ion accu opslag met geïntegreerde balancers 24 jan 2025 15:22 #1608453

Helder! Erg praktisch en eenvoudig ook.

3Noreen schreef :
Als we dan nog accepteren dat er een fysische wet van behoud van energie is...


:lol:
Laatst bewerkt: 24 jan 2025 15:23 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Li-ion accu opslag met geïntegreerde balancers 24 jan 2025 21:37 #1608528

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 31605
Hoe moeilijk is het?
Ik heb mijn 3traps lood lader op boost ingesteld op 13,6v en stopt binnen enkele minuten na het bereiken van die spanning. Dus nooit verder dan 3,4v per cel.
Na ontladen tot 12,8v springt de lader weer op boost. En weer de volgende cyclus, soms wel weken duurt.

Geheel binnen de grenzen van lfp.



Gepost met de officiële Zeilersforum-app
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum

Ongevraagd advizeur
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Li-ion accu opslag met geïntegreerde balancers 24 jan 2025 21:57 #1608529

Ben je van de “alles etende lader op celniveau” afgestapt?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Li-ion accu opslag met geïntegreerde balancers 25 jan 2025 11:43 #1608574

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3692
3Noreen schreef :
Ergens in 2014 of 2015 heb ik ook wel hier op ZF metingen laten zien wat er gebeurt als je doorlaad. De hoeveelheid energie (intergaal van de, spanning/stroom, grafiek) die er dan nog aan laad energie in gaat is heel weinig. Als we dan nog accepteren dat er een fysische wet van behoud van energie is. Dan komt er dus ook heel weinig energie weer uit van dat laatste stukje laden. Zelf vind ik dat een 9 jaar oude accu nog 95% van zijn nominale capaciteit als praktische bruikbare capaciteit heeft nog boven verwachting goed. Zowel boven in als onderin verlies je altijd iets. Ook bij een geheel nieuwe accu. Je wilt neem ik aan nooit helemaal tot 0% ontladen net zo min als helemaal tot de laatste snik vol laden. Als je dat wel wilt heb je misschien een te kleine accu aangeschaft.

Wat je op de meters hebt gezien geloof ik wel. Het gaat erom dat als je de 3,45V celspanning hebt bereikt de cel 'vol is' en er geen lading meer kan worden toegevoegd. Als je dan toch door spanningsverhoging doorgaat met het aanvoeren van laadstroom, wordt er geen A.s (of Coulomb) meer toegevoegd (daar is geen plaats voor in een volle cel), maar het laadvermogen U x I wordt dan in de cel omgezet naar warmte! Het wordt nog erger, de hogere spanning slaat de Li-ionen uit het LiFePO los en de stroom die er loopt 'deelt dan elektronen uit' om de Li-ionen om te vormen tot Li-atomen en deze slaan neer als Lithium plating.
Dus een laadstroom boven de 3,45V levert geen lading (=I x t) op, maar wel U x I x t en dat is energie. Voor de betrokken cel betekent dat de wet op behoud van energie veranderd in 'de wet op behoud van ellende' en dit levert een verhoging van de celtemperatuur op. Dat en Lithium Plating. Op de Wadden kom je onder zeil wel weer aan Harlingen en daar kun je dan nieuwe cellen kopen (denk ik).

@Nachtvlinder: Nee, dat ben ik niet. Door de hele laadregeling afhankelijk te maken van de eind laadspanning, is balanceren overbodig. Er moet alleen nog een 'stop' komen om de cellen niet helemaal leeg te maken.
Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Li-ion accu opslag met geïntegreerde balancers 25 jan 2025 15:57 #1608610

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16678
Peper schreef :

Wat je op de meters hebt gezien geloof ik wel. Het gaat erom dat als je de 3,45V celspanning hebt bereikt de cel 'vol is' en er geen lading meer kan worden toegevoegd. Als je dan toch door spanningsverhoging doorgaat met het aanvoeren van laadstroom, wordt er geen A.s (of Coulomb) meer toegevoegd (daar is geen plaats voor in een volle cel), maar het laadvermogen U x I wordt dan in de cel omgezet naar warmte! Het wordt nog erger, de hogere spanning slaat de Li-ionen uit het LiFePO los en de stroom die er loopt 'deelt dan elektronen uit' om de Li-ionen om te vormen tot Li-atomen en deze slaan neer als Lithium plating.
Dus een laadstroom boven de 3,45V levert geen lading (=I x t) op, maar wel U x I x t en dat is energie. Voor de betrokken cel betekent dat de wet op behoud van energie veranderd in 'de wet op behoud van ellende' en dit levert een verhoging van de celtemperatuur op. Dat en Lithium Plating. Op de Wadden kom je onder zeil wel weer aan Harlingen en daar kun je dan nieuwe cellen kopen (denk ik).

Het heeft altijd wel iets koddigst als mensen onheil voor iemand, mij in dit geval, in het vooruitzicht stellen. Het is een beproefd recept. Kerken zijn er groot mee geworden.
“Have we officially entered the post-truth era?” (Harari)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.781 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl