Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Argonfet met sole Mini 17

Argonfet met sole Mini 17 26 juni 2016 11:13 #747837

  • dolder
  • dolder's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 961
Hallo,

Ik ga een update van m'n accu-laad systeem uitvoeren.
Ik ben van plan een victron argofet diodeblok aan mijn Sole Mini 17 motor motor te zetten. Deze verdeelt de stroom naar een 70ah start en 90ah semi tractie accu. Ik heb een lader die de accu's apart kan laden (victron Blue Power 12/15 ip22) wanneer we aan walstroom liggen.

Nu mijn vraag: iemand ervaring met diodeblokken en de sole Mini? Kan die er gewoon tussen of is het nodig een omleidingskabel richting contactslot te maken, er zit daarvoor een aparte aansluiting aan de diode maar t zou mooi zijn als t niet nodig is.

Groet,
Dolder
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Argonfet met sole Mini 17 26 juni 2016 12:40 #747859

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27090
dolder schreef :
Hallo,


Nu mijn vraag: iemand ervaring met diodeblokken en de sole Mini? Kan die er gewoon tussen of is het nodig een omleidingskabel richting contactslot te maken, er zit daarvoor een aparte aansluiting aan de diode maar t zou mooi zijn als t niet nodig is.

Groet,
Dolder

Geen ervaring met Sole mini, maar het is Prima te doen, lijkt me geen probleem. Denk wel even om een draadje aan de min (-) vanaf de FETbrug, anders werkt de elektronica in de FETbrug niet.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Argonfet met sole Mini 17 26 juni 2016 13:16 #747871

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15519
WADnWIND schreef :
dolder schreef :
Hallo,


Nu mijn vraag: iemand ervaring met diodeblokken en de sole Mini? Kan die er gewoon tussen of is het nodig een omleidingskabel richting contactslot te maken, er zit daarvoor een aparte aansluiting aan de diode maar t zou mooi zijn als t niet nodig is.

Groet,
Dolder

Geen ervaring met Sole mini, maar het is Prima te doen, lijkt me geen probleem. Denk wel even om een draadje aan de min (-) vanaf de FETbrug, anders werkt de elektronica in de FETbrug niet.

Precies! Heeft ie een speciaal aansluitingkje voor. Voor de rest maakt het merk motor allemaal niet uit. Het gaat om de aansluitingen op je dynamo. Soms is een plus naar de dynamo ook nodig om de laadregelaar van info te voorzien. Is ook in voorzien op de ArgoFet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Argonfet met sole Mini 17 26 juni 2016 13:19 #747872

De Sole mini17 is dezelfde Mitsubishi als de soortgelijke Vetus en daar gaat dat prima bij . Beide hebben dezelfde Mitsubishi alternator.
Om spanningsval zoals bij een eenvoudige diodesplitter hoef je je immers bij een Mosfet splitter geen zorgen te maken.
Overigens staat e.e.a. vast wel in de handleiding van Victron voor die Argofet.www.victronenergy.nl/upload/do...nergize-input-NL.pdf
Wel even kijken hoe dat zit met die "energizer" aansluiting nmaar dat zal er ook in staan.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Argonfet met sole Mini 17 26 juni 2016 13:34 #747875

  • dolder
  • dolder's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 961
Dank voor fe respons zover,

In die handleiding staat dat sommige dynamo's deze "energize" aansluiting nodig hebben, andere niet.
Ik vraag me af hoe dat zit met de dynamo van de sole. Heeft die die aansluiting nodig?

Groet
Dolder
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Argonfet met sole Mini 17 26 juni 2016 13:58 #747884

De identieke basismotor van Vetus waar ook dezelfde dynamo op zit( alleen de "bootonderdelen"verschillen in ieder geval niet.
Overigens hebben tegenwoordig de meeste dynamo's van de kleinere scheepsmotoren standaard geen energize aansluiting nodig . Alleen van die speciale "high performance" dynamo's die wel later op een motor gezet worden vaak wel.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Argonfet met sole Mini 17 26 juni 2016 14:32 #747893

  • dolder
  • dolder's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 961
Duidelijk, dank je Ad.

We gaan er mee aan de gang

Groet,
Douwe
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Argonfet met sole Mini 17 26 juni 2016 16:59 #747923

dolder schreef :
Duidelijk, dank je Ad.

We gaan er mee aan de gang

Groet,
Douwe

Eventueel kun je , om zeker te zijn na het installeren de spanning aan de accu's meten om te controleren of niet toch de laadspanning te hoog wordt. Kan dat me eigenlijk niet voorstellen maar "meten is weten en gissen is missen" , nietwaar? ;)
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Argonfet met sole Mini 17 26 juni 2016 17:37 #747933

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13390
Ik heb een sole mini 27 en een Argonfet en heb de "energize" aansluiting wél uiteindelijk aangesloten. Het duurde me te lang voordat de Fet brug sloot. Te zien aan de groene led. Duurt het langer dan x minuten nadat de motor loopt dat de led gaat branden heb je de aansluiting nodig om deze tijd te verkorten. Mogelijk loopt anders de spanning in de alternator te hoog op.
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Argonfet met sole Mini 17 26 juni 2016 19:05 #747968

  • dolder
  • dolder's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 961
En waar heb je die op aangesloten? Op het contact vd dynamo waar ook de kabel om te laden op vast zit?

In het t kader van domme vragen bestaan niet.....
Ik kan weinig info vinden over de Dynamo van sole. Ik begrijp nu wel dat die dezelfde is als van vetus ( 2 cill 40A neem ik aan) , ik ga proberen daar een tekening van te vinden.

Edit: de tekening van victon zegt d+ aansluiting. Uit t electriciteitschema van sole kan ik helaas niet wijs worden.., gaat boven m'n elektronische pet zo'n tekening.. en ik kan nergens een plaatje vd achterkant vd Dynamo vinden
Laatst bewerkt: 26 juni 2016 19:46 door dolder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Argonfet met sole Mini 17 26 juni 2016 22:02 #748056

  • Aad77
  • Aad77's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 697
Sole mini's zit standaard een Hitachi dynamo op. Gewoon de B+ van de dynamo naar de Argofet, en het massadraadje van de Argofet aansluiten, dan werkt het prima. Bij de standaardlevering zit de B+ aangesloten op de + van de startmotor, deze moet los en naar de Argofet. Bij enkele accu wordt deze normaal dan op de + van de startmotor aangesloten. Bij toepassen van de Argofet moet deze draad blijven zitten (om te starten natuurlijk) en moet je een nieuwe laaddraad van de Argofet naar de startaccu (of startmotor +) trekken. Dit geldt uiteraard ook voor de serviceaccu.
De "energize" aansluiting is niet nodig - bij mij in ieder geval niet (Sole mini 33)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Argonfet met sole Mini 17 27 juni 2016 01:17 #748059

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13390
Aad77 schreef :
Sole mini's zit standaard een Hitachi dynamo op. Gewoon de B+ van de dynamo naar de Argofet, en het massadraadje van de Argofet aansluiten, dan werkt het prima. Bij de standaardlevering zit de B+ aangesloten op de + van de startmotor, deze moet los en naar de Argofet. Bij enkele accu wordt deze normaal dan op de + van de startmotor aangesloten. Bij toepassen van de Argofet moet deze draad blijven zitten (om te starten natuurlijk) en moet je een nieuwe laaddraad van de Argofet naar de startaccu (of startmotor +) trekken. Dit geldt uiteraard ook voor de serviceaccu.
De "energize" aansluiting is niet nodig - bij mij in ieder geval niet (Sole mini 33)

Op de 33 zit toch een 50A alternator ? Op de 17, 26 en 29 zit een 40A alternator. Dat lijkt me een ander ding.
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Argonfet met sole Mini 17 27 juni 2016 08:00 #748085

Als het inderdaad dezelfde motor is als de Vetus ( M2-D6) en die ziet er net zo uit inderdaad gaat het om de basismotor Mitsubishi L2E-61DM Als je daarop googlet naar de service manual ( www.google.nl/webhp?sourceid=c...-61dm+service+manual ) kun je daar in zien dat deze motoren een Mitsubishi alternator hebben.En aangezien Hitachi een onderdeel is van Mitsubishi klopt dat dus wel.
Het is trouwens dezelfde 40 Amp alternator als die op mijn Vetus M2C5 zit . Dat is ook hetzelfde blok , alleen met een wat kleinere cilinderdiameter.
Aardig detail is dat je met de type nummers van bijv. alternator of startmotor deze ook gewoon kunt vinden als je er een nodig hebt voor een veeel lagere prijs als die van Vetus of Sole. Hetzelfde geldt natuurlijk voor alle onderdelen die niet in het marinisatiedeel zitten ( warmtewisselaar en koelwaterpomp bijv.) .
Vetus zet nl. in zijn manuals ook welke basismotor zij gebruiken en zo kun je daarmee alle gegevens over die basismotor gewoon opzoeken op de mitsubishi website.
Bij de Sole motoren vind je dat jammergenoeg niet , alleen dat het ook Mitsubishis zijn. Maar zoek je op de betreffende webites de tekeningen op van Sole en Vetus zie je al gauw dat het dezelfde motoren zijn. Via zaken als cilindermaten en andere gegevens kun je dan constateren dat het dezelfde Mitsubishi motoren gaat.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Argonfet met sole Mini 17 27 juni 2016 09:51 #748109

  • Aad77
  • Aad77's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 697
Tegenwoordig zit op alle Sole mini's (11 t/m de 29) een 75A dynamo, daarboven zelfs een 95A.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Argonfet met sole Mini 17 27 juni 2016 10:20 #748124

Aad77 schreef :
Tegenwoordig zit op alle Sole mini's (11 t/m de 29) een 75A dynamo, daarboven zelfs een 95A.

Dat moet dan wel vrij nieuw zijn want op de website van Sole Nederland staat nog altijd 40Amp.
www.solediesel.nl/sol-mini-17-...-of-2002-p-9663.html
Maar inderdaad staat op de Spaanse website 75 Amp.
En ook de nieuwe vergelijkbare motor van Vetus heeft een 75 Amp alternator.
Die is gebaseerd op de L2E-65DM mitsubishi.Om te weten of die 75 Amp alternator ook standaard is bij de basismotor zou je dus de gegevens daarvan op de Mitsubishi website moeten opzoeken.

Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Argonfet met sole Mini 17 27 juni 2016 13:29 #748181

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13390
Weggehaald. Geen zin in discussie.
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Laatst bewerkt: 27 juni 2016 14:27 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Argonfet met sole Mini 17 27 juni 2016 14:11 #748189

  • Aad77
  • Aad77's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 697
De "energize" aansluiting van de Argofet heeft niets met laadspanning te maken - het is een begrensde 12V voeding voor dynamo's die externe spanning nodig hebben om zelf spanning op te gaan wekken. Hitachi is een negatief geregelde dynamo: een van de twee borstels zit op de d+, de andere gaat naar de (interne) regelaar. Deze regelaar is een 3 draads regelaar: twee draden op de d+ en -, en de derde regelt de spanning door de borstel(rotor)stroom gecontroleerd naar - af te voeren. Tijdens starten wordt bij een Sole met het contactslot de 12V + via het laadcontrolelampje (tegenwoordig een LED indicatielampje en weerstand) op de d+ gezet. De regelaar voert dit af naar massa via de rotor, die aldus bekrachtigd is. Zodra de spanning op de d+ na de start gelijk is aan de accuspanning gaat het controlelampje uit.

Nog een bijzonder Sole trucje: het grote startrelais op de startmotor wordt bekrachtigd via een kleiner secundair relais. De spoel hiervan zit tussen de 12V+ van het contactslot en de d+ van de dynamo - starten is dus alleen mogelijk wanneer niet de volle accuspanning op de d+ staat, maw de dynamo geen spanning levert. Een (slimme en eenvoudige) beveiliging om per ongeluk starten met draaiende motor te voorkomen.

Nog een denkertje voor mij: ik heb een Sterling externe regelaar die parallel werkt aan de interne regelaar. Die geeft 14,4V - op zich prima, maar de Sterling wil na de absorptiefase naar 13,8V, terwijl de interne regelaar de 14,4 vasthoudt. Deze kan ik buitenwerking stellen, de massaaansluiting hiervan heb ik extern gemaakt, maar als je deze losmaakt start de motor dus niet meer omdat het secundaire startrelais niet meer bekrachtigd wordt. Misschien een tijdrelais ertussen of zo.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Argonfet met sole Mini 17 27 juni 2016 17:03 #748244

Aad77 schreef :

Nog een bijzonder Sole trucje: het grote startrelais op de startmotor wordt bekrachtigd via een kleiner secundair relais. De spoel hiervan zit tussen de 12V+ van het contactslot en de d+ van de dynamo - starten is dus alleen mogelijk wanneer niet de volle accuspanning op de d+ staat, maw de dynamo geen spanning levert. Een (slimme en eenvoudige) beveiliging om per ongeluk starten met draaiende motor te voorkomen.
Dit is een listige.. Staat niet goed gedocumenteerd in mijn sole boekje...
Midden op zee faalde deze truc.. Ik kon niet meer starten.. Ik heb het er allemaal uitgesloopt en nu werkt het weer...
Niet Kiss
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Argonfet met sole Mini 17 27 juni 2016 19:03 #748274

  • dolder
  • dolder's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 961
Dank voor de respons. Ik ga em gewoon aansluiten zonder energizer en dan goed voltages blijven meten zoals geadviseerd om te voorkomen dat bij mij gebeurd wat bij 3noreen t geval was.

Na een paar keer lezen :unsure: van de eerste post van Aad77 en vergelijken met het electrisch schema in de sole handleiding, snap ik hoe t werkt. De tweede post van Aad is ook handig om te weten.
Dank ook voor de vergelijking met vetus en de originele mitsubietsie motor. T valt me tegen hoe sole (en ws ook alle andere merken) vooral aan de eigen exclusieve portemonnee denkt en hiermee de boel compliceert en nodeloos duur maakt voor hun klanten. Bij de oliefilers van sole viel me dat ook al op….

Ik heb in de onderdelenlijst gevonden dat ik dynamo nr 13827210 heb. Ff googlen leert dat die ook in een heeeele hoop andere motor-merken zit naast de sole mini 17, 26, 28 en 29. In alle sole mini 17 motors met een motor nr kleiner dan nr 20115 zat er een andere dynmao op staat in deze onderdelenlijst.


Groet,
Dolder
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Argonfet met sole Mini 17 07 sept 2022 15:47 #1421396

  • Halveton
  • Halveton's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1
Googlen op mijn Solé mini-3 met dynamo en startmotor leverde deze bestemming op. Ik probeer de bedrading weer in orde te krijgen op mijn boot waar de vorige eigenaar o.a. de alarm bedrading had afgeknipt (maakte zo'n herrie..) Deze discussie is reeds dik 6 jaar oud maar alle informatie staat er nog, is vindbaar en dus bruikbaar. Van onschatbare waarde voor al die bootjes vanaf de 70er jaren die nog steeds rondvaren met motoren e.d. ook uit die periode. Hulde voor dit forum (mede hiervoor een account aangemaakt)

Een blije nieuwe gebruiker!
Bijlagen:
www.vansante.nl - zeilblog
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.312 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl