Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Een alles etende regelaar voor accu's

Een alles etende regelaar voor accu's 29 jan 2019 01:15 #1017293

Dat is toch ongeveer wat ik stel?

Die 3,2 a 3,3V per cel is benedende 100%. die schijnt ergens tussen de 13,6 en 14,4V te liggen.
Bij die 14,4 een beetje vandaan blijven, LFP Hoeft immers niet te gassen.

Volume en gewicht zijn geen probleem om een ietsje overmaat aan capaciteit te nemen.
Ze gaan niet stuk wanneer half geladen voor langere tijd.

Wanneer de spanning tussen, pakweg 12 en 13,6Volt blijft is dat een prima gebruik van LFP accu´s denk ik.

Ik denk op dit moment dat ik gewoon zou kunnen overgaan op LFP met de aanwezige laadmogelijkheden.

Windmolentje staat nu op 13,7 dat is in seconden naar 13,5 te stellen

Vrijwel alle lading komt van zonpanelen.
Met de Victrons kan ik heel acuraat de bovenspanning afstellen op 4 keer de celspanning van 3,2 of 3,3V.
De ondergrens is ook geen probleem. met de huidige lood accu kom ik niet onder de 12V.
Met de iets lagere accu spanning wordt eerder begonnen met laden en mogelijk ook met een wat hogere stroom.

Er zullen dan wel balancers nodig zijn, omdat niet per cel geladen wordt.
Ietsje rendement verlies, is niet erg, er is overmaat aan paneel.

De generator op de motor moet terug van 14,2 naar 13,6V.
Dat gaat met een extra diode brug ertussen naar de LFP terwijl op de (lood) startaccu 14,2V blijft regelen.
Naar de startaccu gaat vrijwel geen stroom

Ik zou verwachten dat er een grotere stroom naar LFP zal gaan ipv 40A nu zou dat 60 kunnen worden, maar die extra diode zal daar weer wat vanaf halen.
Moccht één extra diode teveel spanning doorlaten, dan zet ik er twee tussen.
Die generator gaat geen probleem leveren.

Er lijken weinig lastige zakente zijn, maar mogelijk zie ik wat over ´t hoofd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een alles etende regelaar voor accu's 29 jan 2019 09:10 #1017316

na de tweede vraag over die 3,2 volt:

Hi Chris Roos,

For classic LiFePO4 cell, you can use floating voltage 3,35 V. If you use less voltage (3,2 V), the cell will be discharged. If you use more voltage (3,5 V), the cell will be destroyed in a short time.

BR
dus nou ,valt nog mee dan. :)
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een alles etende regelaar voor accu's 29 jan 2019 09:13 #1017317

Hoe zou die discharge werken? Gaat de MPPT lader die lading gebruiken? :dry:
Only fools rush in
syonlyfoolsrushin.blogspot.nl/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een alles etende regelaar voor accu's 29 jan 2019 10:07 #1017328

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14889
Only Fools Rush in schreef :
Hoe zou die discharge werken? Gaat de MPPT lader die lading gebruiken? :dry:

Nee niet de mppt die stroom gaat verbruiken maar de aangesloten verbruikers aan boord worden gevoed door de accu. Die heeft de laagste inwendige weerstand. Dit is ook precies wat je wilt. Lange tijd op >95% SOC is niet aan te bevelen. Ideaal zou zijn de laders galvanisch los te koppelen totdat een <80% SOC bereikt is.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een alles etende regelaar voor accu's 29 jan 2019 10:41 #1017335

Ik ben ook nog steeds voor de "voorzichtige" aanpak van 3Noreen.
Hoe groot het risico van Peper's aanpak is weten we niet maar wat we wel weten is dat hoe lager de SOC hoe langer de LifePo4 mee gaat.

Wetenschap is niets anders dan een overgewaardeerde lijst met paradigma's! Die lijst veranderd maar heel langzaam terwijl de ontwikkelingen en kennis (van sommigen) heel snel gaan, daarom zou Peper zo maar gelijk "kunnen" hebben!
Ook al ben ik het vaak niet eens met zijn overdreven positieve claims en zou ik het voorzichtiger aanpakken denk ik dat hij met zijn testjes en claims een hele goede bijdrage levert aan nieuwe inzichten waarmee we onze kennis kunnen vergroten.
Onno Harders eigenaar van
www.boatcontroller.nl en www.pcnautic.nl
Prutsen is de meest onderschatte fase van een creatief proces
Laatst bewerkt: 29 jan 2019 10:47 door Zeilprutser.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een alles etende regelaar voor accu's 29 jan 2019 11:11 #1017339

Al is het maar om te zien hoe het niet moet... :unsure:


nb: die had ie nog te goed...
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een alles etende regelaar voor accu's 29 jan 2019 11:47 #1017343

Wanneer ik de laatste reacties juist begrijp, dan gaat het eigenlijk van zelf goed.

Mijn situatie in de praktijk:

-Er zijn altijd verbruikers
-bij zonsopkomst is de accu laag, stel in de buurt van 30%
-de zon laadt de accu en levert stroom aan verbuikers.
-de accu spanning loopt op tot ingestelde waarde (stel 13,8V) stel 90%
-de tijd op die spanning is zeer kort (kan op 0 gezet worden)
-de spanning gaat naar wat altijd kan. (stel 12,8) tussen 10 en 18 u
-de dag gaat voorbij, tijdens de nacht zakt de spanning weer naar laag
-de ciclus begint opnieuw

De situatie is precies wat ik zou wensen, geen omkijken naar wanneer alles op de juiste waarden is gezet.

De Victrons zijn zeer makkelijk in te stellen.
Met een voorzichtige aanpak beginnen lijkt me juist, bij voortschrijdend inzicht bijstellen.

Dan blijft de keus tussen balancers en per cel laden.

Een beetje overmaat accu en panelen plaatsen om te diep ontladen bij donker weer te voorkomen.

Het lijkt alles heel eenvoudig, wat zie ik over ´t hoofd?
Waar zitten de fouten in deze benadering?

De generator op de motor wordt op de startaccu geregeld op de normale 14,2V.
Naar de LFP worden extra diodes geplaatst die de spanning tot de genoemde 12,8V reduceren.
Bij starten geen spanningspieken op LFP en verbruikers.
Motorgebruik is zeer kort en zeldzaam, het verlies in diodes is niet van belang,

mocht de laadstroom door de geringe weerstand van LFP te hoog worden voor de generator, dan een weerstand in regelaar die stroom terugbrengt naar de nu gebruikelijke waarde (40A).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een alles etende regelaar voor accu's 29 jan 2019 11:53 #1017345

dit topic gaat over de alles etende regelaar, niet over victrons.
Peper heeft een bepaalde keuze gemaakt in het ontwerp. Daar gaat t mij om.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een alles etende regelaar voor accu's 29 jan 2019 12:01 #1017347

Roozeboos,

Je hebt helemaal gelijk, ik bied excuus aan voor de vele missers die maak.

Ik projecteerde het geleerde in dit draadje te veel op de eigen situatie.
Ik ga proberen m´n leven te verbeteren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een alles etende regelaar voor accu's 29 jan 2019 12:25 #1017353

roozeboos schreef :
Al is het maar om te zien hoe het niet moet... :unsure:
nb: die had ie nog te goed...
Ik denk dat jouw project een veel mooier voorbeeld is van hoe het niet moet, dat die parallel geschakelde cellen een potentieel probleem opleveren wordt door je genegeerd, ik heb hiervan de voorbeelden op de plank liggen, de verschillende schuurbrandjes en zelfs in de Stella fabriek kun je zelf in het regionale nieuws opzoeken, als je zo'n cell pack wilt zien en ontleden waarbij 1 van de cellen binnen een parallel cluster defect raakt dan stel ik die gratis ter beschikking op de wintermeeting. (ze zijn ondertussen wel erg oud, weet niet of het nu nog is na te meten) Ze zijn gewoon defect in zijn geheel in een doos gegooid, wij hebben er tientallen ontleed, je ziet dan dat in een parallel cluster 1 cel defect is geraakt, deze raakt oververhit tijdens laden terwijl het voltage van de cluster gewoon correct lijkt. De defecten zijn verschillend de ene defecte cel is de andere niet, soms zit er een sluiting in de cel soms juist een grote weerstand, de cellen waren gewoon goed toen de pack's in gebruik zijn genomen en waarom het ontstaat is ook niet duidelijk, je hebt honderden cellen die allemaal op de zelfde manier worden behandeld en dan is er ineens eentje die geen zin meer heeft! Wel is er het grote vermoeden dat het eerder ontstaat door packs die door een of andere manier onder de minimale spanning zijn geweest, en vervolgens weer zijn opgeladen, bewijzen heb ik daar niet voor.
Onno Harders eigenaar van
www.boatcontroller.nl en www.pcnautic.nl
Prutsen is de meest onderschatte fase van een creatief proces
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een alles etende regelaar voor accu's 29 jan 2019 12:48 #1017358

Ja dat heb je al eerder genoemd. Blijkbaar een stokpaardje.
Je hebt ook mijn draadloze bms draadje gezien?

Als je bang bent voor dit fenomeen dan moet je op iedere cel (bij meerdere parallel dus) een bms zetten. Die meet dan spanning en temperatuur van iedere cel.
Loopt er er dan 1 van de x parallelle cellen de temperatuur op dan wordt de lader uitgezet. En een alarm gegeven.

(Overigens heb je m.i. dit probleem ook bij serieel laden. Dan wordt het blok ook in zijn geheel geladen. Of je moet dan niet x cellen parallel zetten maar de hele string. Dan heb je wel heel veel laders nodig..)

Dus je ziet dat ik het kan monitoren.

Het is aan de gebruiker om te beslissen hoe waarschijnlijk het is dat dit optreedt. Dan dus een BMS op iedere cel, ipv per blok.

Ik kan niet anders dan vaststellen dat jou kapotte cellen niet -of in ieder geval niet goed- zijn gemonitord!
Het blijkt dat dat toch erg belangrijk is, alhoewel er hier zijn die beweren dat het onzin is...


Overigens zitten bij mij op de tapas 4 cellen parallel, en die zijn verbonden met dikke koperen strips. Zet je de sensor op de middelste op het koper, dan zal bij een defecte cel die dan zo heet wordt het hele blok laten stijgen.
Ten opzichte van een goed blok moet dan ook een flink verschil gemeten kunnen worden als d sensor niet precies op de foute zit. Maar dat is maar een vermoeden.

Overigens zijn deze postjes beter passend in mijn draadloze bms draadje. Misschien wil een mod het verplaatsen.

De discussie hier gaat wat mij betreft alleen over de spanning van de a.e.r.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 29 jan 2019 13:06 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een alles etende regelaar voor accu's 29 jan 2019 13:48 #1017371

Het gaat er mij om dat jij er heel goed in bent jouw eigen keuzes te verantwoorden als je dat zo uitkomt en keuzes van anderen weg te zetten als onverantwoord, lees diode in optocopler (die er gewoon in zat) en het niet galvanisch scheiden van je eigen uitgang, GPS antenne onder of bovendeks, raspberry vs roosmux, ik de spammer vs Roos de sponsor, en lees al je opmerkingen in dit draadje eerder ook nog maar eens terug!

In dit draadje gaat het over een betrouwbaar systeem proberen te creëren met zo weinig mogelijk poespas, jouw draadje is inderdaad het tegenovergestelde!
Peper begint met een cel te kiezen die een betrouwbare chemische samenstelling heeft en die kun je anders behandelen dan jouw cellen waar de behandeling veel kritischer moet zijn omdat ze kwetsbaarder zijn en de gevolgen ook veel groter zijn als het mis gaat! Dat zijn keuzes, ik respecteer die van jou ook zolang je anderen dan ook respecteert en dat doe je naar mijn mening niet.
Onno Harders eigenaar van
www.boatcontroller.nl en www.pcnautic.nl
Prutsen is de meest onderschatte fase van een creatief proces
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een alles etende regelaar voor accu's 29 jan 2019 15:04 #1017397

Oei, ja tegen zoveel chagrijn kan ik niet op natuurlijk. Het zit nogal diep bljjkbaar.
Heeft weinig met techniek te maken, dus daar reageer ik verder maar niet op.
Je schijnt zelfs te weten dat ik anderen niet respecteer. Dat is nogal een aantijging. En ook nog volledig ongegrond.
Ik respecteer iedereen hier op het forum!
Het is jammer dat je jezelf verlaagt tot dit nivo, dat wel.

nb: ik ben niet wars van een stevige inhoudelijke technische discussie.
Dat ik bij sommige technische keuzes een gezonde twijfel heb is denk ik alleen maar goed. Dan komen we samen tot een mooie oplossing.
Ik zit er vaak genoeg naast. Dat geeft ik dan volmondig toe. Dat mis ik wel eens bij anderen, maar dat is m.i. hun probleem, niet de mijne.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 29 jan 2019 15:07 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een alles etende regelaar voor accu's 29 jan 2019 16:12 #1017415

De vermoorde onschuld!
Maar goed ik zal er verder over ophouden. :laugh: :laugh: :laugh: :laugh:
Onno Harders eigenaar van
www.boatcontroller.nl en www.pcnautic.nl
Prutsen is de meest onderschatte fase van een creatief proces
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een alles etende regelaar voor accu's 29 jan 2019 17:27 #1017430

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3638
Herrn Bumann stuurde wat foto's:


Het onderwerp van de wissel


Één 24V accuset met de draden van de individuele laders.


Het elektrokarretje met de nieuwe accu, klaar om mee te doen aan de elektro rallycross.
Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een alles etende regelaar voor accu's 29 jan 2019 19:11 #1017449

Black bull racing team, geweldig!!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een alles etende regelaar voor accu's 07 feb 2019 16:09 #1019963

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3638
Een 'Use Case'

Converter van 24V naar 12V en power back up voor een 24V boordnet
of
Portable service accu systeem voor een kleine boot.


Voor de wat grotere boten met een hoger energiegebruik wordt in toenemende mate 24V als boordspanning gebruikt. Hoewel in automotive apparatuur 24V meer en meer voorkomt, is er ook nog veel 12V apparatuur, vooral in het lagere prijssegment.
Voor kleine boten is een 12V trolling motor (in het Chinees wordt dit met een ‘elektrische peddel’ aangeduid) meestal voldoende om haven uit en haven in te varen. Dit kan dan alleen met een motor met een laag vermogen en bij een hogere vermogenswens moet dan toch een 24V motor worden ingezet om de kabels naar de motor niet al te zwaar te maken.
Als op een zeilboot de service accu uitvalt zou je de 12V startaccu als back up kunnen gebruiken. Dit verplicht je dan om apparatuur te gebruiken met dezelfde systeemspanning als de startaccu en dat is in de meeste gevallen 12V.
Als je elektroschipper bent op een zeilboot met een tractieaccu van 24, 48 of 72V ga je een converter nodig hebben om de 12V apparatuur op deze accubank met een hogere spanning te laten werken.
Daar komt bij dat de tractieaccu op enig moment leeg kan zijn en dan werkt de converter ook niet meer.
Als de motor aan boord niet meer wil starten om welke reden dan ook, kun je niet meer ‘stroom draaien’ en kan de service accu niet meer worden bijgeladen.
Scenario’s waarbij een back up systeem in elk geval de marifooncommunicatie, GPS met plotter en AIS ‘up and running’ kan houden.
Binnen de SOLAS richtlijnen wordt aangegeven dat de kritische apparatuur aan boord een geheel eigen elektriciteitsvoorziening moet hebben. Ik reken de marifoon en een GPS systeem tot die kritische apparatuur. Reeds van een accusysteem voorziene apparatuur (smartphone, tablet en notebooks), kunnen ook werken als de service accu uitvalt en hebben daarmee hun energievoorziening bij uitval van de serviceaccu al gegarandeerd.
Met de ‘alles etende’ lader en een accu van 20Ah tot 70Ah is een dergelijk systeem samen te stellen. De capaciteit van de accu bepaalt de autonomietijd en omdat de laadstroom uit de ‘grote service accu’ komt is de mogelijkheid tot laden aanwezig tot deze accu uitvalt.
De lader van de back up accu kan laden via de service accu, de wisselstroom dynamo, zonnepanelen, walstroom, windmolen en hydrogenerator. Dit is niet kritisch.

Voor de kleine ‘weekender’ jachten is een back up van 70Ah wellicht groter dan de service accu en kan het geheel als service accu dienst doen, afhankelijk van het verbruik. Er is dan geen sprake meer van ‘back up’. Het laden verloopt dan via walstroom (stekker transformator), zonnepaneel, wisselstroom dynamo of andere energiebronnen die DC kunnen leveren tussen de 10V en 36V.
De input wordt gemonitord door een DVM die is ingebouwd in een wide range USB converter naar 5V. Deze is bedoeld voor het laden van apparaten die inwendig een accu hebben en hun eigen back up vormen.

De input levert direct aan de 4 converters en deze laden de 4 cellen van de LFP accu.
De stroom uit de accu wordt afgenomen via een 80A circuitbreaker die tevens de hoofdschakelaar is.
Na de hoofdschakelaar volgen zekeringen, voor elke ‘groep’ één zekering. De uitgangen zijn in elk geval één ISO contact tot 20A en één sigaretten aansteker contact tot 15A. Kabel of draad aansluitingen via kabelwartels zijn ook mogelijk.
Monitoring van de accu verloopt via een standaard batterij monitor met aanduiding in spanning of in procenten en een bargraph.


Schema

Testopstelling met 72Ah accubank en een 4 x 15W converter print met koelblokjes op de converters. De converters worden gevoed door een oude 19V notebook voeding (op de accu te zien). De testopstelling zal 3 maanden zonder onderbreking aan de lader staan en de cellen tot 3,4V laden.
De accu wordt gemonitord door een goed verkrijgbare 10-LED bargraph accumonitor. In de start-up wordt gemeten om welke accuspanning het gaat in de bereiken 12-24V, 36V en 48-72V. In het 12V bereik loopt de bargraph helemaal naar links als de accuspanning onder de 10V komt en gaat er een rood en geel LED-je afwisselend branden.



Bij ontlading tot 1,5V per cel, zijn de 4 converters in staat de accu weer geheel tot 13,6V of 3,4V per cel te laden. Daarom is afgezien van een diep ontladingsbeveiliging, zodat gebruik tot de laatste mA mogelijk is.

Uitvoering voor in vivo testen



Stalen kast met 4 LFP cellen van 72Ah gevoed door een oude notebook voeding (19,4V) met 3 uitgangen:
Anderson connector 70A (links aan de zijkant van de kast)
een sigarettenaansteker aansluiting en
een ISO connector (Hella stekker)
Boven links de circuit breaker (80A) en boven rechts de ingangsspanning monitor en 2 USB laadaansluitingen voor smartphone en tablet computer.
Extern is een accumonitor en een strobe light aangesloten.
De zekeringen zijn ‘fusible links’ en zijn inwendig in de kast aangebracht.

Met deze opstelling wordt de '3 maanden test' afgemaakt. Ik zal de kast meenemen naar de winter meet.
Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een alles etende regelaar voor accu's 07 feb 2019 17:36 #1020003

  • Airgead
  • Airgead's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2711
Peper schreef :
Herrn Bumann stuurde wat foto's:


Het elektrokarretje met de nieuwe accu, klaar om mee te doen aan de elektro rallycross.
Groeten, Peper.

Geweldig! Black Bull: in hetzelfde team als M Verstappen dus! :) :silly:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een alles etende regelaar voor accu's 14 feb 2019 12:47 #1021818

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3638
@volgers van dit topic:

De tweede opdracht voor een celwissel zit eraan te komen. Het gaat om een vervanging van 40 lood-zwavelzuur cellen van 2V. Totaal nominaal 80V. Capaciteit 220Ah De max laadspanning is 90V.
Deel dit door 3,2V als de nominale celspanning van de LFP cellen en dan kom je precies op 25 cellen.
Deel 90V door 25 dan kom je op 3,6V per cel voor het equivalent van een loodaccu en dat is wat veel. Het is bekend dat je meer spanning moet gebruiken om een loodaccu te laden dan om een LFP accu te laden, dus dat is niet vreemd. Ik wil niet boven de 3,4V uitkomen en nog liever op 3,3V.
Dan zou 24 cellen ook mooi zijn en kan elke cel tot 3,4V worden geladen en is de spanning met een volle accu 81,6V en dat ligt toch heel dicht bij de 80V nominaal van de lood accu. We zien al dat de lage Ri in combinatie met het lagere gewicht voor wielspin zorgt en de daarbij komende vergroting van de oorspronkelijke capaciteit de actieradius bijna verdubbelt.
Door 24 cellen te gebruiken i.p.v 25, zal ook de 'brandstofmeter' beter werken en niet zoals nu 'de hele tijd vol en dan plotseling naar halfvol en dan leeg' gaan.

Het gaan dus 24 cellen worden.

Het laden van de loodaccu gebeurt via een zware Anderson stekker en een spanning van 90V. Er was dan ook maar 1 plaats in SaasFee waar dit kon gebeuren en dat was bij het hotel zelf. Het andere karretje had de lader aan boord en kon overal met een gewone stekker worden geladen. Bij dit karretje zal dat niet het geval zijn en is er sprake van een nieuwe uitdaging en een extra lader aan te brengen die wel via het lichtnet kan werken.
Ik wil de 90V lader blijven gebruiken en zoek dus naar converters die in elk geval 90V op de ingang kunnen verdragen. Dan volgen er 24 outputs van 3,4V, voor elke cel 1. In dat geval kan de originele lader worden gebruikt en hoeft de routine niet te veranderen.
Ik overweeg om daarnaast ook nog een 90V SMPS aan boord te nemen om een extra mogelijkheid tot laden te hebben, daar waar er een Zwitserse wandcontactdoos aanwezig is. Dit zal dan een langzaam lader zijn. Ik denk aan een 500W type die ik ook bij ombouw elders altijd kan gebruiken.

Helaas passen de 400Ah cellen niet in het karretje en moeten we uitwijken naar iets anders. Het kan zijn dat ik in 'Praag' moet kopen en dan zijn de prijzen twee keer zo hoog!

Bij 24 converters van 50W kan ik beschikken over 1200W aan laadvermogen. Dat is wel veel! Net zoveel als een stofzuiger, hoewel die nog wel eens naar 1600W gaan. De oorspronkelijke lader kan dit wel aan, maar de SMPS van 500W staat er dan met geknepen billen bij.
Ik kan ook de 40W uitvoering nemen, dan heb ik 960W aan laadvermogen en 10A laadstroom per cel. Dat kan dan netjes door 2,5 kwadraat naar elke cel. Een 500W SMPS wordt dan minder warm.

Door een forumlid werd ik getipt over een 'energy storage' bijeenkomst. Die 'energy storage' bijeenkomst was leuk, maar wat eenzijdig. Er was geen enkele aanbieder van Li-ion cellen van welke soort dan ook. Er was heel veel aandacht voor testen en monitoren. Data loggers, klimaatkamers en monitor kastjes ter grootte van een 3 fase relais, met schermpje! Ook draadloos!

Niemand kwam op de bijeenkomst vertellen hoe een cel echt werkte...
Leuk was dat er een Belgisch bedrijf is dat de oude accu's van Mitsubishi Outlanders opkoopt en dan 'up cycled'. De cellen blijven onveranderd, maar worden door een speciale behandeling weer opgewerkt tot 95% van de oorspronkelijke capaciteit. Ze wilden me niet vertellen hoe ze dat deden, dus dan heb je daar ook weer niets aan. Ze halen de cellen niet uit elkaar en doen dus ook niets aan de brandbaarheid van het elektrolyt.
Daarna worden ze in 48V packs opgenomen en die zijn 2kWh per pack van 14 cellen. Omdat ze als stationaire opslag dienen en niet voor tractie worden gebruikt, kunnen ze heel lang mee, geschat 10 jaar. Dit is vooral te danken aan het BMS dat is ingebouwd, dat geeft de cellen dan nog een 'fijne oude dag' (accufluisteraars heb je overal!). Niet echt voor op een boot, want daar heb je net als in de auto ook te maken met piekbelastingen die voor slijtage zorgen... Op een zeilboot heb je minder vaak piekbelastingen en zou het wel kunnen. Heb je een E-zeilboot dan is er alsnog sprake van piekbelasting bij het manoeuvreren, maar dat is wel veel minder dan bij een E-motorboot.

Kijk, dat is een leuk weetje! Een cel slijt kennelijk van piekbelastingen en niet van continu aan 3,4V staan.

Verder zag ik een stel 'cola blikken' met 2,7V erop... Zouden dat LiTiO3 cellen zijn? Nee, het waren supercaps van 1000F of meer.
De 'nieuwe gelijkspanning' is 48V, er was niets te zien in 12, 24 of 36V.
Ook zag ik wel 'hele vette relais'! Dan heten ze 'contactors'.

Volgende week staan de cellen 12 weken aan de individuele cellader. Ik meet al 12 weken niets anders dan 13,6V op de accu's. Linksom of rechtsom, je krijgt de cellen niet kapot, er is ook geen sprake van belastingspieken en er wordt niets in de Ri gedissipeerd dat de cel kapot kan maken. Bij laden met een zonnepaneel krijgt de cel en de lader gedurende de nacht nog eens 10 uur hersteltijd. Dus: walstroom eraf en zonnepaneel erop en in het weekeind altijd met een volle accu uitvaren... Er is geen bewijs geleverd dat het continu aanleggen van de laadspanning zonder laadstroom de LFP cellen kapot maakt.

Daarmee is het aan de 'bovenkant' nu klaar. Nu nog een systeem dat diep ontladen (tot onder de 1V) tegen gaat. Bij een blijvend aangesloten zonnepaneel op de kajuit zal dat bijna nooit voorkomen. De mogelijkheden tot laden zijn dan zo ruim aanwezig dat ik niet verwacht dat de celspanning ooit onder de 1,5V komt.
In het black bull racing team karretje is het ze gelukt door niet te laden 1 cel tot 0V te krijgen. Vanaf nu is de onbalans die ontstaat bij diep ontlading het enige probleem. Dat kunnen technische mensen wel oplossen, maar 'Jan met de Pet' kan dat niet, zelfs de 'Elektrowagenführer' heeft het niet begrepen en laat zich helemaal sturen door de 'tankmeter'. Als dat is opgelost is een 'expert user' niet meer nodig en ben ik geslaagd in m'n opzet.

Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een alles etende regelaar voor accu's 14 feb 2019 13:09 #1021823

Heb je hem weer zal je denken, maar krijgen ze geen alarm dan bij teveel ontladen?
Dan ga je lekker verdienen aan vervangen van de cellen.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een alles etende regelaar voor accu's 14 feb 2019 13:15 #1021826

Mooi!

Hierbij ook een foto van de testopstelling van mijn accumonitorretjes:


En de output:



De modules zijn onderling galvanische gescheiden en geven hun info aan de volgende door, aan het eind komt er dus een heel verhaal.
Alles nmea0183.
Er is ook een (beperkte) mogelijkheid tot balanceren.
Basis is een attiny85 microcontroller, standby current 12 microampere.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Laatst bewerkt: 14 feb 2019 13:16 door It Paradyske.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een alles etende regelaar voor accu's 14 feb 2019 13:30 #1021828

mooi mooi, maar als we dan toch gaan opscheppen vind ik deze nog mooier, met een stuk minder kabeltjes: :)



nb: ja ik weet komma staat verkeerd, ik ben er nog mee bezig..
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 14 feb 2019 13:32 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een alles etende regelaar voor accu's 14 feb 2019 13:32 #1021829

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3638
Heel ambachtelijk, afstandsbusjes en pcb's rijgen met een sate prikker! :)
Als je met een vaste eind laadspanning per cel werkt hoef je helemaal niets te balanceren. Die beperking is dus helemaal niet zo beperkend.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een alles etende regelaar voor accu's 14 feb 2019 13:57 #1021834

Peper schreef :
Heel ambachtelijk, afstandsbusjes en pcb's rijgen met een sate prikker! :)
Als je met een vaste eind laadspanning per cel werkt hoef je helemaal niets te balanceren. Die beperking is dus helemaal niet zo beperkend.

Nee, maar die DC-DC-converters hebben teveel zelfverbuik voor mijn toepassing.

De afstandbusjes zijn van rietjes gemaakt :-).
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Laatst bewerkt: 14 feb 2019 13:58 door It Paradyske.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een alles etende regelaar voor accu's 14 feb 2019 14:03 #1021838

roozeboos schreef :
mooi mooi, maar als we dan toch gaan opscheppen vind ik deze nog mooier, met een stuk minder kabeltjes: :)



nb: ja ik weet komma staat verkeerd, ik ben er nog mee bezig..

Mooi! Ach die komma heb je zo verplaatst, die zit op de wintermeet meteen goed neem ik aan.
(Haal dan ook de spelfout er uit, Batterijmanagementsysteem is een woord, in het Engels is het wel los, doe dat maar :-) )
Wat voor temperatuursensor gebruik je? (4 draadjes?)

Maar ik ben met lowbudget-uitvoering bezig ongeveer EUR 3-3,5 per stuk.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.258 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl