Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Een alles etende regelaar voor accu's

Een alles etende regelaar voor accu's 24 juni 2018 20:15 #954634

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17713
Fffffhhhhhhh, even adem halen (tussendoor wel gesmokkeld zoals Peper al suggereerde). Ik blijf er onder de indruk van wat Peper toch allemaal voor mooie experimenten laat zien. Helaas moet ik, als civieler met basiskennis van elektronica, bekennen dat ik het soms wat moeilijk kan volgen. Niet erg, vele anderen kunnen dat ongetwijfeld beter. Maar toch een vraag 'van een dummy': Wat is nu hiervan het praktisch nut voor de gemiddelde AWB ('Average White Boat' of nog minachtender 'Anonymous White Blob')? Of moet ik dit soort spulletjes toch meer zien als een tussenstap in de richting naar een 'echte' drop in replacement LFP accusysteem voor ABW's?
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een alles etende regelaar voor accu's 24 juni 2018 20:21 #954637

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27134
Even kort door de bocht:
Als je de losse omvormertjes gebruikt van Peper, in samenspraak met je gewone lader, heb je geen extra elektronika nodig.
4 LiFepo cellen in serie zijn dan een veilige drop-in replacement voor je accu.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een alles etende regelaar voor accu's 25 juni 2018 08:47 #954727

Wel zorgen dat de anonymous white blob standaard lader niet een te hoge eindspanning geeft. Indien niet instelbaar dan kan er altijd een dikke diode tussen om eindspanning te verlagen.
(toch, Peper?)
WADnWIND schreef :
Even kort door de bocht:
Als je de losse omvormertjes gebruikt van Peper, in samenspraak met je gewone lader, heb je geen extra elektronika nodig.
4 LiFepo cellen in serie zijn dan een veilige drop-in replacement voor je accu.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een alles etende regelaar voor accu's 25 juni 2018 08:58 #954729

M.i. is vooral het monitoren belangrijk. Laden is een, maar er kan altijd wat fout gaan.
Een aparte schakeling die de exacte spanningen weergeeft is erg handig voor de rust dat alles nog steeds klopt
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een alles etende regelaar voor accu's 25 juni 2018 09:05 #954732

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3566
@IlCigno:
Het gaat hier niet meer om 'drop in replacement' voor een lood-accu. Door de wide input range van de converters kun je nu het zonnepaneel meteen op de converters aansluiten en deze laden dan de cellen. Door de spanning van de converters niet hoger te laten zijn dan de 'vol' spanning van de cellen kun je de accu ook niet overladen. Je hebt geen MPPT regelaar meer nodig want de converters zullen het zonnepaneel 'leeg zuigen'. De converters beginnen al als het zonnepaneel 9V opwekt. Dat hoeft geen daverende laadstroom op te leveren, maar er komt veel eerder een laadstroom dan bij een 'MPPT Buck converter' die eerst 17V van de zonnepanelen moet hebben om te gaan werken. Dat wil zeggen de accu's van de 'AWB' worden al iets geladen als de schipper nog in zijn kooi ligt. Naarmate de zon meer fotonen in het zonnepaneel kan stoppen, wordt de accu meer geladen. Dit is wat WADnWIND het harvesting principe noemt.
Nu kun je zeggen: 'Die paar mA laadstroom zet toch geen zoden aan de dijk!' Dat is waar als het om lood zwavelzuur accu's gaat. Daar vindt je die mA niet meer terug in de stilstandsverliezen van die accu. Voor LFP accu's is dat heel anders, die hebben nauwelijks stilstandsverliezen (zijn niet meetbaar in een maand) en daar vormen die paar mA dus wel een kleine bijdrage. Oh ja, als het touw waaraan je komt te hangen een paar mm te kort is, ben je wel dood! Ook mm en mA maken wat uit!
Daarom kan een 50Wp zonnepaneel met een Umpp van 17V en een open klemspanning van 20V bij een bewolkte hemel voldoende energie leveren om 4 converters van hun 'stilstand' energie te voorzien en er zelfs een paar mA laadstroom uit te peuteren.
Ik ga in één geval de converter/lader in een accu inbouwen (in de Mondriaan accu). Dit in plaats van de balancer/limiters die het een 'drop in replacement' voor een lood zwavelzuur accu maakten. Je hebt dan een accu waarvan de lader 'alles eet, als het maar DC is'. Alle spanning tussen 9V en 36V gelijkspanning zal een laadstroom naar de cellen opleveren die evenredig is met het aangeleverde vermogen en afhankelijk is van de ladingstoestand van de cel. Het plaatsen van Balancer/limiters is dan niet nodig, celladen is maatwerk, geen confectie.

Heer WADnWIND zijn 'korte bocht' klopt helemaal, je kunt met een externe lader werken zolang deze maar nauwkeurig is begrensd op 4 x 3.3V = 13,2V (voor 12V systemen). Daarmee maak je de cellen dan nooit helemaal vol, maar daarmee voorkom je ook dat er een groot spanningsverschil tussen de cellen ontstaat (de gevreesde onbalans). De externe lader kan ook 'spierballen' hebben, deze mag 0,5c aan laadstroom leveren en kortdurend (ca 30 minuten) wel 1c (dat laatste wil zeggen dat je een 100Ah accu met 100A mag laden). Er zijn LFP cellen die gedurende 5 minuten 3c 'opvreten'. Dat gaat je op de AWB nooit gebeuren, want zoveel zonnepanelen kun je niet op je boot voeren en kast van de walstroom aansluiting laat spontaan alle zekeringen eruit vliegen.
Nadat de 13,2V is bereikt, nemen de converter laders het over om de cellen netjes tot 100% SOC te laden. Je accu zit dan vol zonder ooit te zijn overladen. Mooi toch?

Nu heb ik nooit een lood zwavelzuur accu gezien met een ingebouwde lader, maar misschien zijn ze er wel! Omdat ik die nog nooit heb gezien, spreek ik niet meer over een 'drop in replacement' als ik over een accu met ingebouwde lader schrijf. Ik geef toe het is een kwestie van semantiek.

@WADnWIND: ja, jouw posts zijn aanmerkelijk korter! :laugh:

Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Laatst bewerkt: 25 juni 2018 09:09 door Peper. Reden: edit
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een alles etende regelaar voor accu's 25 juni 2018 09:28 #954747

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3566
alweereengijp schreef :
Wel zorgen dat de anonymous white blob standaard lader niet een te hoge eindspanning geeft. Indien niet instelbaar dan kan er altijd een dikke diode tussen om eindspanning te verlagen.
(toch, Peper?)
WADnWIND schreef :
Even kort door de bocht:
Als je de losse omvormertjes gebruikt van Peper, in samenspraak met je gewone lader, heb je geen extra elektronika nodig.
4 LiFepo cellen in serie zijn dan een veilige drop-in replacement voor je accu.

Moet je wel een Si diode nemen, dan haal je er 0,7V vanaf. Let wel de standaard lader voor een loodzwavelzuur accu heeft een 'open klem spanning' van ca 18V dan moet je wel 3 van die Si diodes nemen om dat weg te poetsen.
Ik gebruik voor het 'bulk' laden een Chinese SMPS (jij doet dat ook) die heel goed is af te regelen op 13,2V en dan nooit 'te hoog' gaat. Dat is mooier dan een diode in serie plaatsen.

Zou je het max laadvermogen van de 4 converters te laag vinden om de accu snel te laden (multi-hullers hebben altijd haast zei je toch) dan kun je de spanning van de diodebrug van je alternator ook reduceren met een buck-boost converter die je dan op een eindspanning 13,2V moet afregelen.
Dan moet je ook echt haast hebben! Het is veel makkelijker de alternator spanning toe te voegen via een keercel of keerdiode aan de ingang van de converters zelf. Je blijft dan met de beperking van de 120W max laadvermogen zitten, maar je kunt dan veilig de LFP cellen laden zolang er diesel is en het kost je niet de aanschaf van een extra regelaar of converter.
Dit systeem is geheel zelf regelend en heeft geen monitoring nodig.

Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een alles etende regelaar voor accu's 25 juni 2018 10:02 #954762

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27134
De laskar lader die je beschrijft komen volgens mij nog nauwelijks voor in de anonymous white blob.
Ik denk dat vrijwel elke AWB een knappe elektronische lader heeft tegenwoordig.
Openklem spanningen zijn dus begrenst.
Let wel; niet voor solar laders! Die gaan wel door tot 18-30V met open klemmen.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een alles etende regelaar voor accu's 25 juni 2018 13:46 #954801

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3566
@WADnWIND: bedoel je met een laskar lader een oude lastransformator met van die selenium gelijkrichters erin? ;) Die kan een fixe laadstroom afleveren! (sorry Hans, ik kon het niet laten)

Nieuwsflash: iemand van het meetlab is een speurtocht begonnen naar DC/DC converters die vanaf 9-36V input 3.3V output kunnen genereren en dan ook nog trimbaar zijn naar 3,4V.

Tot op dit moment zijn de DC/DC converters van Mornsun als gebruikt als ontwikkel optie. Zij maken trimbare DC/DC converters met een zwevende output met respectievelijk 15, 20 en 30W uitgangsvermogen. De tests met de 20 en 30W converters lopen goed en er zijn al LFP cellen van 100Ah en meer via de converters opgeladen.

De grenzen zijn de vermogens van de converters. 4 30W converters leveren maximaal 120W aan een 12V accubank af. Daarvoor vragen zij 150Wp aan input van een zonnepaneel. Dit komt overeen met lader met 120W laadvermogen op 230VAC. Aan de accu wordt dan een laadstroom van bijna 10A afgegeven.

Vanuit de loodaccu denkwijze is dit maar een suf ladertje, wat is nu 10A? 'Nee, voor mijn LFP accu wil ik tenminste een 20A lader, die had ik vroeger ook voor mijn loodaccu'. Daarmee wordt voorbijgegaan aan het feit dat het laad/ontlaad rendement van een LFP cel ongeveer 95% is en van een loodaccu in het geval dat je er een 12V/230V converter aanhangt maar 50% is. Met een 10A lader voor LFP cellen doe je dus hetzelfde als met een 20A lader voor een loodaccu. Er zijn helaas nog maar een paar gelukkigen die dit hebben kunnen ervaren en alle anderen hebben nog niet dat gevoel gehad van: het lijkt of die accu niet leeg raakt!
Daarom willen velen een lader die meer dan 10A laadstroom en meer dan 120W laadvermogen levert.
Dat kan best met 4 converters worden geregeld, het testlab heeft DC/DC converters gevonden die wel 66W 'naar de overkant' kunnen brengen. Dat komt neer op zo'n 250W laadvermogen.
Kost dah? Ga ik je vertellen als je eerst de AED naast je neer zet en de pads opplakt.
Er zal in elk geval een lader op basis van 4 66W converters worden ontworpen, maar of deze zal worden gebouwd... Ik denk het niet.

In schema: de inputkant en de mogelijkheden voor een 4 converter laadsysteem.



Het is net een blender, gooi er maar in en er wordt 3,4V van gemaakt.
Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een alles etende regelaar voor accu's 25 juni 2018 15:51 #954838

Die batterijen lijken echt wel niet leeg te raken. Net een week off grid geweest en nog is de spanning niet onder de 13,19V geraakt ondanks enkele bewolkte dagen en elke avond de laptop aan de inverter. Na zo'n paar dagen bewolkt weer een zonnige dag en gelijk 1,2 kWh aan stroom in de batterij. Schitterend.
De AED staat klaar en de pads plakken op hun plaats. ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een alles etende regelaar voor accu's 25 juni 2018 16:06 #954845

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3566
En jij wilde nog een extra set accu's? Da's toch zonde van het geld man... Of ben ik nu te Hollands...
Hoeveel Wp aan zonnepanelen heb je? Ik dacht 250Wp Dan zijn 4 x 30W converters echt voldoende en kun je voor nood ook de alternator via een diodebrug de stroom naar de converters voeren. Door de beperkte stroomopname hoef je dan ook niet bang te zijn voor het doorbranden van de wikkeling.

Hang de AED maar weer terug, die 4 30W converters komen op ca €175.

Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Laatst bewerkt: 25 juni 2018 16:08 door Peper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een alles etende regelaar voor accu's 25 juni 2018 19:44 #954912

  • yannick
  • yannick's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 335
Met interesse volg ik dit onderwerp omdat ik in mijn boot (in ieder geval voor de lichtaccu) de overstap heb gemaakt naar lfp cellen.
Ik heb nu 4x 200Ah cellen, met een BMS123 bms systeem erop.
Het BMS gaat actief balanceren vanaf een celspanning van 3,4 Volt. Balanceren gaat met maximaal 1 ampere per cel. Om de laadspanning een beetje te reduceren heb ik in de bedrading van acculader en dynamo diodes opgenomen om de 14,4v te verlagen naar 13.7 (14.4-0.7). Op die manier kom ik nooit boven de 3.425 volt per cel, en hoeft er ook nooit veel weggebalanceerd te worden.

Maar ik vind t systeem van de 4 dc-dc converters erg interessant!


Kan je deze converters straffeloos op een 4cellen accupakket aansluiten? de + vanconverter 1 is immers de - van converter 2.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een alles etende regelaar voor accu's 26 juni 2018 08:10 #955007

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3566
De converters zijn 'geïsoleerd', de uitgangen van de converters zijn 'zwevend' en kunnen -net als de cellen- met de + en de - aan elkaar in serie worden gezet. Zo ontstaat een 'individuele cellader' die niet hoeft te balanceren (en daar dus ook geen vermogen in kwijt raakt in de vorm van warmte) want de cellen worden nooit verder geladen dan de 3,4V per cel.
De ingangen van de converters staan parallel en verdragen elke spanning tussen 9 en 36V, dus ook de spanning van de acculader en de wisselstroom dynamo. De diodes met hun verliezen kunnen er dus tussen uit. Het verlies in een diode is niet groot, dus je wint er niet veel mee, maar het maakt de installatie wel eenvoudiger.
Je hebt het BMS niet meer nodig, de converters zijn het BMS.

In het meetlab zijn 4 180Ah LFP cellen geladen en ontladen (en weer geladen en weer ontladen...). Ondanks het grote verschil in capaciteit treedt daar geen onbalans op tussen de cellen omdat elke cel nooit verder dan 'vol'(3,4V) wordt geladen. Het systeem werkt naar verwachting en kan de cellen dus nooit kapot laden. De laadstroom per cel is bij 30W 30/3,4V=8,8A per cel. dat is equivalent aan 8,8A bij 13,6V.
De converters hebben een efficiëntie van tenminste 0,8 en vragen een vermogen van 37,8W bij volle belasting. De efficiëntie is afhankelijk van de ingangsspanning. Bij een ingangsspanning van 20V is de efficiëntie bijna 0,9. Bij volle belasting wordt er 37,8W - 30W = 7,8W in elke converter gedissipeerd. Hiervan wordt de converter warm, maar zal niet doorbranden omdat ze thermisch beveiligd zijn en 'afslaan' bij een te hoge temperatuur. Er zijn koelvinnen in de handel om de warmte beter af te voeren.
De minimale grootte van een voedend zonnepaneel is 160Wp. Bij een lager vermogen wordt de 8,8A laadstroom niet gehaald, maar blijft er een laadstroom lopen, al zal deze klein zijn.

De converters vervangen een lader die 8,8A aan laadstroom kan leveren aan de LFP cellen.

Er moet een meetstroom uit de cellen lopen als er niet wordt geladen, want de meting van de celspanning verloopt via een spanningsdeler. Deze stroom is zo laag dat deze (nog) niet kan worden gemeten.

Ja, je kunt de 4 converters straffeloos op 4 cellen aansluiten (is in het meetlab ook gebeurd). Je moet het BMS dan wel weghalen omdat de interactie van de converters met het BMS niet bekend is. Uiteindelijk is het BMS door de converters overbodig geworden. Je moet wel even nagaan of 8,8A laadstroom voor jouw situatie passend is. Dit komt overeen met een gemiddeld gebruik van 120W. In de 200Ah cellen kun je 6800Wh opslaan, dit geeft je grofweg 5 dagen autonomie bij een energieverbruik van 1000Wh.

Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een alles etende regelaar voor accu's 26 juni 2018 08:24 #955013

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13437
De BMS123 is vooral een beveiliging tegen over / onderspanning van de individuele cellen. Natuurlijk bijna elke loodaccu word zonder een dergelijke beveiliging gebruikt. Zo kun je ook je LFP accu gebruiken. Maar als er iets mis gaat en de cellen komen vroegtijdig te overlijden is het een stuk duurder grapje dan bij een loodaccu.
Bijna dagelijks gaan loodaccu's in jachtjes stuk door "foutjes". Dat kan je ook gebeuren met een LFP accu. Ondanks beweringen kunnen die dingen wel degelijk stuk.
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een alles etende regelaar voor accu's 26 juni 2018 08:34 #955017

Tja, ik geloof nogal in overtolligheid op mijn boot. :blush: Ik heb ze trouwens nog nooit tot 3,4V geladen. Ik stop meestal bij 13,55 voor het hele pakket en dat is als ik zelf op de boot ben. Als ik er niet ben, staat de laadregelaar van de panelen (200Wp) afgesteld op 13,4 (de instelling is eigenlijk 13,7 dan maar doordat de regelaar de spanning meet via de kabel waarmee hij laadt, zit daar zo'n 0,3 tot 0,4V verschil op). Af en toe meet ik eens de verschillende spanningen van de cellen afzonderlijk en ben daar nog geen verschillen van meer dan 0,03V tegen gekomen.
Ben nog een beetje aan het twijfelen over dat extra pakket maar ik vermoed wel dat dat er toch van gaat komen. (al is het maar om die mooie locatie nog eens te kunnen bekijken ;) )
In ieder geval een van de betere keuzes ivm de boot die we ooit gemaakt hebben, het feit dat je je geen zorgen hoeft te maken over je energievoorraad en de efficientie waarmee de panelen de batterij kunnen laden is fantastisch.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een alles etende regelaar voor accu's 26 juni 2018 08:35 #955019

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3566
3Noreen schreef :
Bijna dagelijks gaan loodaccu's in jachtjes stuk door "foutjes". Dat kan je ook gebeuren met een LFP accu. Ondanks beweringen kunnen die dingen wel degelijk stuk.

Duitsers maken geen grapjes, :ohmy:
BMSen en converters maken geen foutjes, B)
Als een LFP accu kapot gaat is dat door je eigen menselijke schuld. :pinch:

Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een alles etende regelaar voor accu's 26 juni 2018 19:50 #955198

  • yannick
  • yannick's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 335
Die 8,8 A laadstroom is wat weinig voor mij. Ik ben vaak meerdere dagen weg uit een haven en een nachtje haven is dan ook vaak omdat de accu's leeg zijn. 200Ah laden met 8,8A gaat meer dan 20uur duren. Nu gaat dat met 20A en kan ik na een nachtje haven weer met volle accu's op pad. Als de motor loopt gaat er nu ook lekker 35a de accu's in (ik weet het, bespaar me het verhaal van dynamo's die verbranden...)

Is er een mogelijkheid om die converters parallel te zetten?
En waar zou ik ze kunnen bestellen, of heb ik daar overheen gelezen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een alles etende regelaar voor accu's 27 juni 2018 06:41 #955252

  • FKZ
  • FKZ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1157
yannick schreef :
Die 8,8 A laadstroom is wat weinig voor mij. Ik ben vaak meerdere dagen weg uit een haven en een nachtje haven is dan ook vaak omdat de accu's leeg zijn. 200Ah laden met 8,8A gaat meer dan 20uur duren.

Je accu's zullen nooit helemaal leeg zijn na een dag varen. Er stond ergens dat deze kastjes niet parallel kunnen. Je kan natuurlijk wel 8x100ah cellen nemen ipv 4x200ah. Dan heb je 8.8A laad stroom per 100ah cel dan kom je weer richting de 10 uur laad tijd. Of je gebruikt de eerder beschreven booster om tot een x voltage te laden en dan de laatste 10% individueel te laden
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een alles etende regelaar voor accu's 27 juni 2018 09:49 #955315

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3566
Dank FKZ voor je correcte antwoord.

@Yannick: je hebt kennelijk geen zonnepanelen op je boot, anders zou je gedurende de zomerdag gemiddeld 10 uur lang zo'n 4A in de accu's kunnen stoppen (=40Ah aan capaciteit) Dit verlengt de gebruiksduur van 1 lading met zo'n 25%.

Je kunt via de motor-alternator laden achter een simpele diodebrug, maar zet er dan 2 Silicium dioden in serie tussen om de eind-laadspanning te verlagen anders maak je 'een foutje' die je de accu's gaat kosten.

Aan de wal kun je de accu's laden met een SMPS die een 20A kan leveren (dat is een 250W SMPS voeding). Dit noem ik 'bulk laden'. De uitgangsspanning van de SMPS moet je wel terugstellen naar 13,2V zodat elke cel nog wat ruimte heeft en niet boven de 3,4V kan komen. Indien de cellen identiek van capaciteit zijn, zul je ze opladen tot 3,3V (ongeveer 70% SOC) en kun je ze met de 4 converter lader af toppen naar 3,4V per cel hetgeen 100% SOC is. Samen met een 200Wp zonnepaneel heb je dan een 'multiple energy source' installatie waarin veel redundancy is ingebouwd. Dat wil niet zeggen dat de accu's niet leeg kunnen raken, maar wel dat je ze altijd kunt bijladen (tenzij er 2 energiebronnen het tegelijkertijd laten afweten).

Je kunt de 4 converter lader ook voeden uit de alternator op de motor. Dan krijg je zo'n 8A laadstroom die bij een celspanning van 3,4V inzakt naar 0A. Veilig voor je accu's.
Moet je echt veel laden, dan kan dat direct uit de alternator vanaf een diodeblok, maar dan loop je risico's op een 'foutje'.

Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een alles etende regelaar voor accu's 25 juli 2018 11:47 #962691

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3566
De balancer/limiter is dood! Leve de alles etende regelaar voor accu's!



De converters zijn binnen, nu de pcb's nog. De behuizingen zijn er. Lekker knutselen in m'n koele kelder!

Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een alles etende regelaar voor accu's 25 juli 2018 15:22 #962738

  • Menno
  • Menno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3385
Peper schreef :
De minimale grootte van een voedend zonnepaneel is 160Wp. Bij een lager vermogen wordt de 8,8A laadstroom niet gehaald, maar blijft er een laadstroom lopen, al zal deze klein zijn.

Ik neem aan dat je hier bedoeld dat dit de minimale grootte is om zo snel mogelijk te laden? Dus als je bijv. een 80Wp paneel aansluit (of een bewolkte dag hebt) je nog steeds 4,4A laadstroom hebt.
“If debugging is the process of removing software bugs, then programming must be the process of putting them in.” — Edsger W. Dijkstra
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een alles etende regelaar voor accu's 25 juli 2018 16:01 #962746

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3566
Even van het begin beginnen:
4x30W converters hebben 120W nodig bij 100% efficiëntie. Bij 80% efficiëntie hebben ze 160W nodig om 30W in de cellen te stoppen. 30W bij 3,4V is ongeveer 8,8A.
Valt er nu schaduw op het paneel dan loopt de laadstroom terug, maar de converters houden de 3,4V om mee te laden aan. Dat zullen ze niet waarschijnlijk vol kunnen houden en de uitgangsspanning zal dalen tot net iets boven de 'klemspanning' van de cel. Het spanningsverschil zal een lagere laadstroom laten lopen.
Is de cel opgeladen tot een 'klemspanning' van 3,4V, dan kan de converter hier niet meer bovenuit komen en is het spanningsverschil tussen cel en converter uitgang 0V geworden en loopt er geen stroom meer naar de cel. De ingangsstroom van de converter blijft dan op ca 5mA staan en de spanning van het zonnepaneel zal omhoog gaan door de lagere belasting. Deze toename van de output van het paneel zal dan worden gebruikt door de andere converters om de aangesloten cellen sneller te laden.

Het gaat dus niet om de minimale grootte om zo snel mogelijk te laden, het gaat om het vermogen dat het systeem kan verwerken.
Indien er een 300Wp paneel wordt aangesloten zijn de bestralingscondities sneller en langduriger voldoende om 160W uit het paneel te halen en de accu met de maximale stroom die voor het systeem haalbaar is, te laden.

Heb je maar 50Wp aan paneel grootte dan zal de laadstroom navenant lager zijn. Ondanks het lagere vermogen op de input, blijven de converters proberen er 3,4V van te maken. Dit is CV laden.

Ik heb nu geen idee of ik je voldoende antwoord op je vraag heb gegeven. Ik hoop het.
Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een alles etende regelaar voor accu's 28 juli 2018 16:35 #963681

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3566
Hij is weer thuis...

Wie? Het prototype van de 'allesetende regelaar voor LFP accu's'
Waarom? Was ie kapot? Nee dat niet, maar er komen nieuwe PCB's 'zonder gaatjes' en met SMD condensatoren.
Wat heeft ie allemaal meegemaakt? Nou volgens de schipper niet veel bijzonders: Kornwerd - Vlieland, Vlieland - Kristians Sand, Kristians Sand - New Castle (ongunstige wind, veel op de motor gevaren), New Castle - Blankenbergen, Blankenbergen - Scheveningen en toen weer naar Den Oever.

En, bijzonderheden? Nee. Of misschien wel deze: 'Waarom wil je de lader weer hebben? Het ding doet het toch goed?' Nou, ik wil de print vervangen door een kleinere met dezelfde converters. Dit is een prototype en ik wil een print hebben waar maar 1 keer aan is gesoldeerd, dat lijkt me beter. 'Nou, dat is voor mij echt niet nodig hoor, dit ding doet het prima!'

Even details van de installatie: het is een 37ft Elan, met een 200Ah LFP accu bestaande uit 4 CALB cellen. De accu vervangt 2 12V 110Ah Varta accu's. De installatie heeft een dubbele walstroomlader, één voor de startaccu en één voor de service accu. Die laatste mag alleen worden gebruikt indien de LFP accu leeg is en daarbij moet tijdens het laden de voltmeter worden bewaakt. Dat doet de eigenaar niet altijd en dat heeft hem al 4 cellen gekost, die stonden bol.

Dat heeft de eigenaar schoorvoetend toegegeven... 'Nou ik zal je een lader geven waarbij dat niet meer kan en ik zal je walstroomlader voor de service accu afkoppelen.'
"Ja, jij bent lekker, hoe moet ik de service accu dan laden? Ik heb geen zonnepanelen!" 'Gewoon via de motor' "En is dat voldoende?" 'Ja, dat ligt aan hoeveel je gebruikt! Dat is toch niets nieuws voor je...' "Hm" Helemaal gerust was hij er niet op. 'Oh, je wilt zeker nog een keer een nieuwe set accu's kopen, niet?' "Uh, nee, niet echt."

Vier converters worden op de print gesoldeerd, de uitgangspanning per converter staat op een veilige 3,3V. De print wordt in een behuizing geplaatst die is voorzien van koelribben aan de buitenkant van een 10 mm dikke aluminium plaat en die IP76 waterdicht is of was. "dat maakt toch niets uit man, als het water zo hoog in de boot staat, dan is het niet meer belangrijk of de kajuitverlichting het nog doet, dan moeten we gewoon wegwezen". 'En je wilt niet meer een laatste kopje koffie drinken?' "Ik lust geen koffie, dus nee!"



De eigenaar noemt het ding 'de zwarte doos' en zegt er meestal meteen achteraan: 'nee, ik heb een blanke vrouw!' De allesetende lader wordt op een schot gemonteerd dicht bij de accu. Ik had er 4 draadparen aan gemaakt (voor elke cel één), maar de eigenaar vond dit een zooitje en wilde één kabel. Dat kan, nog wat extra solderen en er zit een zwarte Neopreen kabel aan met 5 aders; +, - en +, - en +, - en + , en een -. Dit in 2,5mm2 voor een stroom die niet boven de 8A komt. Dan is er nog de input: een vinyl leiding met 2 aders.
Deze wordt op het diodeblok aangesloten en de leiding van de walstroom lader haal ik weg (en neem ik mee, ik ken m'n pappenheimers!) "En verder niets?" 'nee, dit is alles'. "En als de accu nu leeg raakt?" 'Dan start je de motor tot de voltmeter van de service accu weer 13V aanwijst.' "Dat is dus net als anders?" 'Ja.' "En als ik in de haven lig?" 'Dan steek je de walstroomkabel in het stopcontact en laad je de startaccu op en kun je fijn 'magnetronnen''



Dat was in het begin van dit seizoen. Nu kan de nieuwe print erin. De eigenaar vind het een boel flauwekul... "Dit ding werkt beter dan alle laders die ik ooit had! Wat een gelul!"

Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Laatst bewerkt: 28 juli 2018 16:42 door Peper. Reden: typo
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een alles etende regelaar voor accu's 28 juli 2018 16:59 #963691

  • Airgead
  • Airgead's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2581
Ha! Een zeer enthousiast topic door TS.

Een bezwaar is de lage max. laadstroom.
Als ik de motor gebruik laadt ik met 80A. Zonde om er aam zo'n kleine 60A niet te benutten!

Toegegeven: het heeft wel wat die 4 stuks laders, aan de andere kant kan er ook 4 keer iets stuk.
Er zal ook 4 keer een serieschakelend element moeten zijn. (FET) dus in principe 4 keer de dissipatie voor 4 stuks aan dezelfde stroom aan 1 stuks.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een alles etende regelaar voor accu's 28 juli 2018 17:14 #963698

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3566
Hoe weet je dat je met 80A laadt? Zie je dat op een meter of staat dat op de dynamo?
Gebruik je LFP accu's met 95% laad/ontlaad efficiëntie of gebruik je loodzwavelzuur accu's met iets van 70 tot 50% laad/ontlaad efficiëntie.

Nee, dat is het mooie van 4 individuele laders, er is geen serie schakelend element, elke lader heeft een zwevende (ook wel geïsoleerde) uitgang. Er is wel dissipatie van 20% van het toegevoerde vermogen. Dat wordt dan verdeeld over 4 converters, zodat de temperatuur niet op één plaats heel hoog kan worden. Daar komt bij dat de converters een thermische beveiliging hebben, die uitschakelt als de temperatuur te hoog wordt.

De converters vervangen het BMS en de MPPT regelaar en zorgen dat de stroom uit de wisselstroomdynamo niet te hoog kan worden en de wikkeling kan doorbranden.
Dat is geen slechte ruil!
Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een alles etende regelaar voor accu's 28 juli 2018 18:20 #963716

  • Airgead
  • Airgead's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2581
De 80A wordt keurig op de meter aangegeven, afgeleid van de shuntspanning.
Inderdaad heb ik lood accu's.

Een serie regelend element zit in elk van die 4 kastjes.
Je kunt nou eenmaal niet de ingang hard wired aan de uitgang hangen.
Dus je moet een "serie element" hebben zoals een FET die van zo goed als nul komma nada stroom doorlaat tot het maximum van de regelaar.
Ik begrijp de verwarring: wat jij bedoeld met serie is de 4 stuks cellen in serie die tesamen een accu vormen.
Gewoon blijven doen overigens wat je doet: meer dan uistekend, en natuurlijk is Lithium een heel ander verhaal dan lood, ook het een heel andere prijskaartje eraan haha! :laugh:
Laatst bewerkt: 28 juli 2018 18:21 door Airgead.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.324 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl