Voorjaar 2016: we gaan op zoek naar nieuwe zonnepanelen voor Saila. We willen minder afhankelijk van walstroom zijn en milieuvriendelijke energie gebruiken. De panelen moeten lichtgewicht, beloopbaar en zeewaterbestendig zijn en een hoge opbrengst hebben per m². Omdat de ruimte aan dek beperkt is zoeken we panelen die de beschikbare ruimte goed benutten.
Met de teleurstellende ervaringen van ons eerste paneel (zie
deel 1) in ons achterhoofd kijken we kritisch naar de flexibele panelen die volgens de leveranciers geschikt zijn voor gebruik op een zeegaand jacht. Uiteindelijk valt ons oog op panelen van
SUNBEAMsystem die aan al onze criteria lijken te voldoen. De flexibele panelen halen in vergelijkende testen het hoogste rendement, hun 100Wp paneel past goed op ons garageluik en de prijs is aantrekkelijker dan ons eerdere Duitse paneel.
De Nederlandse importeur bevestigt door de telefoon dat de flexibele panelen heel geschikt zijn voor montage op een zeegaand zeiljacht, de oprichter van SUNBEAMsystem blijkt een Zweedse zeiler. Maar de bewering van 'zeewaterbestendig' heb ik eerder gehoord en wil ik in de praktijk graag waarheid zien worden. De importeur begrijpt mijn scepsis en stuurt me 3 panelen (1x 100W en 2x 50W) die ik uitgebreid aan de tand kan voelen tijdens onze zomertocht naar Denemarken en Zweden. De panelen worden in China gemaakt, volgens Zweedse specificaties en met Zweedse kwaliteitscontrole. Ik ben benieuwd.
Het defecte Duitse paneel op het garageluik maakt plaats voor de 100W Tough versie van SUNBEAMsystem. Het is een flush paneel (de elektrische aansluiting zit aan de onderkant van het paneel). Hoewel de aansluitbox op het vorige paneel niet echt in de weg zat (opdoeken van het grootzeil doen we vooral aan de andere kant) zien we het toch als een voordeel dat het paneel nu geheel vlak op het dek ligt: er is minder kans op lekkage en visueel is het ook fraaier. De platte aansluitkabel loopt door een opening in het garageluik een stukje naar achteren en verdwijnt daar (nog steeds onder de relatieve beschutting van het garageluik) benedendeks.
De twee 50W panelen hebben een Loxx bevestiging zodat we de panelen op verschillende plekken kunnen uitproberen. Een van de ideeën is om de kleine panelen kantelbaar op de hekstoel te monteren, zodat we ze min of meer op de zon kunnen richten. Via een
bluetooth adapter voor onze Victron Bluesolar 150/35 MPPT solar lader kunnen we op onze iPad de opbrengst van de zonnepanelen
realtime volgen in de VictronConnect app (in de app kun je de gegevens ook tot 30 dagen terug zien). Samen met onze MasterShunt 500 accumonitor en MasterView Easy dataschermpje geeft dit een goed beeld van ons solar- en accu systeem.
Om de 50W panelen kantelbaar op onze hekstoel te kunnen monteren laten we twee platen (van 3 mm dikte) uit zeewaterbestendig aluminium (EN AW-5083) snijden waarop de panelen met de Loxx connectors kunnen worden vastgeklikt. De aluminium platen bevestigen we met
NOA zonnepaneelhouders op de railing. ZF lid alweereengijp helpt ons aan
industriële Ultrabond tape, waarmee we de NOA profielen tegen de aluminium platen bevestigen: woest sterk, géén galvanische corrosie, géén popnagels of puntlasjes. De profielen zitten nog steeds als een huis.
De 50W panelen koppelen we met
Neutrik powerCON stekkerverbindingen (spatwaterdicht, voldoende voor in de bakskisten) aan 6mm² solar kabel die we naar de Victron MPPT lader hebben getrokken en daar parallel met het 100W paneel hebben aangesloten. Door de stekkerverbinding kunnen we de 50W panelen loshalen en opbergen of elders aan dek (bijvoorbeeld op de buiskap) monteren. Bovendeks gebruiken we
2-aderig neopreen kabel, die we door de opening van de walstroomkabel naar de bakskist leiden. Aan stuurboord maken we een soortgelijke uitsparing zodat we geen elektrische aansluitingen aan dek hebben. De neopreenkabel borgen we met een tiewrap aan een van de NOA beugels. Dat werkt prima maar we denken nog over een wat charmantere afwerking van de snoeren aan de achterzijde van het paneel
Het is prachtig ankeren in het Zweedse scherengebied boven Göteborg. Om ook met het wat hogere energieverbruik van Saila (gasten aan boord) langer zonder walstroom te kunnen zijn we benieuwd naar de opbrengst van de drie panelen, wat de invloed is van de verstelbaarheid van de 50W panelen en of de drie panelen (in de Tough versie) inderdaad zeewaterbestendig zijn. Hoewel dat laatste pas na wat langere tijd echt duidelijk wordt hebben we tot nu toe geen spoortje van lekkage of andere problemen gezien. De aansluitboxen van de 50W panelen zijn wat overdadig gekit, maar liever dit dan de inwatering van onze vorige panelen. Ik zie overigens dat de 50W panelen inmiddels ook in een flush versie geleverd kunnen worden.
Zodra ik de panelen in Kiel aangesloten heb houd ik de opbrengst in de gaten met de Victron app. De echte test begint wat mij betreft pas bij het ankeren in Zweden, waar we meerdere dagen niet aan de walstroom liggen en de panelen tijdens alle laadfasen (bulk, absorptie en float) en gedurende de hele dag actief kunnen zijn. Ook meerdaagse etappes leveren nuttige data op (je gebruikt dan ook de stuurautomaat en navigatie apparatuur), maar we hebben na Kiel niet meer ’s nachts doorgezeild dus de opbrengst tijdens het varen hebben we alleen tijdens (lange) dagtochten kunnen meten.
Enkele van onze bevindingen:
1. De kantelbaarheid van de 50W panelen maakt een enorm verschil in opbrengst. Hoewel de panelen slechts om één as versteld kunnen worden levert één enkel naar de zon gekanteld 50W paneel regelmatig evenveel Ampères als het 100W paneel op het garageluik. Dat grote paneel heeft vanwege de plek sneller last van schaduw maar de vlakke (niet richtbare) montage speelt in onze ervaring een grotere rol. Met de 50W panelen halen we ondanks de beperkte verstelbaarheid regelmatig vrijwel geheel de opgegeven maximale opbrengst. Het loont dus zeker de moeite om je panelen zoveel mogelijk verstelbaar te maken, je kunt dan met kleinere of minder panelen toe.
2. Hoewel het 100W paneel door de plek en vaste montage zelden optimaal presteert zijn we er toch blij mee omdat het dek voor de buiskap nu nuttige Ampères levert. Het geribbelde oppervlak van de Tough versie die wij hebben is beloopbaar en stroef genoeg om ook onder helling veilig op te staan, er zijn geen beperkingen door hier een vast zonnepaneel te hebben. Een glazen zonnepaneel is voor ons op deze plek om diezelfde reden geen optie. De SUNBEAMsystem panelen blijken tot nu toe prima bestand tegen de elementen op zee. Dat beweren ze ook, maar na onze slechte ervaringen met de dure Duitse panelen (zie
deel 1) was dat voor ons niet langer vanzelfsprekend.
3. Met de drie panelen en de MPPT lader hebben we ook bij weinig licht al opbrengst. Het viel me op dat we op ankerplaatsen relatief kort na zonsopgang vaak al wat laadstroom hadden. Een installatie die snel voldoende spanning (Volt) opbouwt om de accu’s te kunnen laden (en hier lang mee doorgaat) is uiteraard prettig.
4. Montage van de 50W panelen op de railing bevalt prima: zonder palen of radarboog kunnen we de panelen aan weerszijden goed kwijt. Ze zitten tijdens het zeilen niet in de weg en zijn eenvoudig en trefzeker met één hand te verstellen. Bij afdraaien op het achterschip (koppelvaren) in bijvoorbeeld een sluis kantelen we de panelen naar binnen waardoor ze niet uitsteken. Tijdens aanmeren in wat lastiger situaties vormen de panelen op de railing bij het vastmaken wel een extra obstakel. Bij twijfel halen we ze kort voor aankomst (tijdelijk) weg. De montage aan de railing beviel zo goed dat we ze niet meer op de buiskap hebben uitgeprobeerd. Voor zeilers die ze daar wel willen monteren is er een Sunzip systeem, waarmee de Loxx versie van de panelen (wegneembaar) op canvas kunnen worden bevestigd. Door de vlakke montage zal de opbrengst daar naar verwachting wel een stuk minder zijn.
5. De VictronConnect app (in combinatie met de Victron MPPT lader en bluetooth dongle) blijkt een uitstekend middel om de opbrengst van de zonnepanelen realtime te volgen. Je ziet direct wat het effect is van het richten van de panelen, of het wegnemen van schaduw door bijvoorbeeld de giek opzij te zetten. Erg informatief.
6. Last but not least: de 3 panelen (waarvan 2 dus verstelbaar) bleken bij het Zweedse (afwisselende) zomerweer voldoende om de AGM accu's aan boord van Saila bij dagtochten en op ankerplekken op peil te houden. Onze missie om minder tot niet afhankelijk van de walstroom te zijn bleek in ieder geval afgelopen zomer geslaagd.
Varen we een nacht door (tijdens de testperiode is dat niet gebeurd) en worden navigatie-apparatuur en stuurautomaat dus ook 's nachts gebruikt dan ziet het plaatje er mogelijk anders uit. Op een zwaar bewolkte tweede dag zullen de panelen het totale verbruik (inclusief de voorgaande nacht) dan waarschijnlijk niet bijsloffen. Hebben we een zonnige nieuwe dag dan valt het mogelijk wel mee: de MPPT lader kan het vermogen van de panelen in de bulk-laadfase relatief makkelijk kwijt aan de accu's. In de Victron app kun je mooi zien dat de totale dagopbrengst van onze panelen (in Wattuur) tijdens zeildagen het hoogst is, als het verbruik (en de ontladingsgraad) ook het grootst is. Maar gezien de vele variabelen blijft het een beetje speculeren zolang we het
's nachts doorvaren scenario niet in de praktijk hebben getest.
De accubank helemaal vol laden (via absorptie- en float-fase) lukt op zonnige ankerplekken en kost veel meer tijd maar vinden we ook niet echt belangrijk zolang de capaciteit van onze accubank voldoende is en de accu's nooit verder dan zo'n 25% ontladen worden.
Voor de geïnteresseerden nog wat extra informatie: Zowel interieur- als navigatieverlichting op Saila zijn LED en koffie en thee worden met de hand gezet (water koken met gas), maar verder beschikt Saila over een zeer complete navigatie uitrusting (Raymarine E-90W kaartplotter en 4 st-70 units, diepte/watertemp en wind set, AIS-transponder, wifi-multiplexer), DSC marifoon, stuurautomaat, tabletten en smartphones die opgeladen worden (via USB trafo), de waterdrukpomp en een 180 liter koelkast. Weinig tot geen gebruik van de autoradio. Bij het gebruik van de ankerlier loopt de motor altijd, verbruik op de accu's is daardoor waarschijnlijk verwaarloosbaar.
De maximale laadopbrengst die we ter hoogte van de Zweedse scherenkust gemeten hebben op een dag was 730 Wh. Lagere dagopbrengsten (vaak ergens tussen de 350 en 650 Wh) kwamen door het weer (veel bewolking) of het feit dat we aan de walstroom lagen en de accu's vol waren (waardoor de MPPT-lader zijn stroom niet meer kwijt kon). Het voltage van de panelen varieerde afgelopen zomer in Zweden van 18.70 tot 21.35V, het geleverde vermogen varieerde volgens de Victron app van 0 tot 180W.