Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: accu laadspanning

accu laadspanning 25 apr 2017 20:17 #829649

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5219
Saeftinghe schreef :
Van fijne electronica weet ik veel te weinig en wil daar graag wat in leren.
Daar kan ik je helaas niet bij helpen.
Lang geleden ooit naar de MTS gegaan om daar de electronica opleiding te volgen.
Op advies van de school eerst energie techniek gedaan, om dan met een korte aanvullende opleiding van 2? jaar ook electronica te doen.
Na 4 jaar MTS had ik het wel gehad met school en ben gaan werken, van de opleiding electronica is het nooit meer gekomen....
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

accu laadspanning 25 apr 2017 20:30 #829651

Ik probeer tegenwoordig wat regelingetjes te maken om wat warmte uit de zon in m´n boiler te krijgen.
Daar komt nogal eens wat rook uit die printjes, als die rook er uit is werkt het niet meer.
Die rook terugstoppen is me nog niet gelukt.

Wanneer ik componenten voor een printje ga halen neem ik gelijk voor 5 exemplaren mee, dan hoef ik niet zo vaak naar het enige winkeltje in de verre omtrek.

Onlangs zo´n schematje hier neergezet, hopende op wat komentaar of kritiek, maar geen reacties waar ik wat wijzer van werd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

accu laadspanning 25 apr 2017 23:48 #829680

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1788
Wat me opvalt is dat tot dusver niemand zich schijnt af te vragen wat voor type regelaar in het spel is, terwijl dat toch essentieel is. Of de GP32 nu wel of niet accuraat Voltage aangeeft, een veel belangrijker vraag lijkt mij waarom de spanning niet terugloopt, zoals voorheen het geval was.
Het feit dat eerder de spanning van 14.4 naar 13.8 veranderde duidt erop dat TS een smart regulator aan boord heft die van absorption naar maintenance modus schakelde. Een simpele regulator op de dynamo doet dit niet. Het kan ook nog dat TS het laadgedrag van dynamo en walstroom lader door elkaar haalt, maar dat lijkt minder waarschijnlijk.

Smart (externe) regulators hebben meestal ledjes om fout en status aan te geven (bulk/ absorption/maintenance). Daar zou ik dan eerst maar eens naar kijken.
Als constant 14.6V wordt aangegeven, vindt er wel degelijk regeling plaats, anders zou het voltage nog verder oplopen bij voldoende toeren van de motor.

Het zou kunnen dat de voltage sense draad niet goed is aangesloten. Bij sommige smart regulators kan de absorption tijd ingesteld worden. Dit zou ook verstoord kunnen zijn.

In ieder geval eerst maar eens kijken of er ledjes zijn en wat die aangeven.

N.B. Ik heb de fout en status ledjes van mijn Ample Power "Next Step" regulator met verlengkabeltje naast de accu monitor gezet, zodat ik in een oogopslag status kan zien, zonder de motorruimte te hoeven openmaken.
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Laatst bewerkt: 25 apr 2017 23:52 door WaltB.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

accu laadspanning 26 apr 2017 10:47 #829767

goedemiddag,

regelaar zit volgens mij in de dynamo. Ik heb verder geen aparte regelaar waar iets op in te stellen is. Metingen zijn gedaan bij draaiende motor terwijl deze niet aan de walstroom lag.

Multimeter gaf aan 14,55 volt terwijl de furuno 14,6 volt aangaf. Deze heeft maar 1 decimaal achter de komma dus vandaar dat dit naar boven afgerond wordt.

Ik snap best dat beide niet echt super accuraat zijn, echter gaat het er om dat voorheen beide meters 14,4 max aangaven teruglopend naar 13,7/8 terwijl deze nu varend 14,6 aangeeft en dit niet minder wordt.

Nu is het zo dat ik toevallig een nieuwe dynamo heb besteld, gelijk met nieuwe startmotor omdat deze ook wat kuren had en zal nog even laten weten of het daar mee opgelost is. Tevens zal ik direct nog even de bedrading van en naar de dynamo nalopen en waar nodig vervangen. Baat het niet, dan schaadt het niet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

accu laadspanning 26 apr 2017 11:59 #829799

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15784
Kijk vooral goed naar die Sense draad waar 37South het over heeft. Als die los is getrild of gebroken hebbie hetzelfde effect.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

accu laadspanning 26 apr 2017 12:06 #829802

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16771
Die sensordraad was bij ons ook afgebroken en we kregen een laadspanning van 17 plus volt. Een slecht contact kan dan wel een dingetje zijn natuurlijk.
Bij ons zit die draad van de dynamo naar de uitgang van de scheidingsdiode.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

accu laadspanning 07 mei 2017 09:17 #832981

  • PietO
  • PietO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 323
roblisto schreef :
Ts: een nieuwe spannngsregelaar met koolborstels voor een moderne dynamo kost Een paar tientjes.
Valt reuze mee. Wel even heel goed zoeken naar het juiste type
Gr Rob
Ik zit met hetzelfde probleem als de TS:
Accu-spanning: 12,7V in rust (100% vol)
Accy spanning: 14,8V tijdens laden door alternator
(was vroeger 14,4V vast, niet smart regelend => 13,5V)
Laad stroom: 4-5 Amp.wordt dus in warmte omgezet.

Motor Sole-Mini26 = Mitsubishi L3E-63SPH
Alternator 12V - 40 A geintegreerd in Alternator

Kosten alternator compleet: EUR 449,24 - 35% per stuk ex. btw
Kosten regelaar: EUR 259,45 - 25% per stuk ex. btw

m.a.w. afgezien dat het niet triviaal is de alternator zelf te demonteren (achterkant verwarmen, stator los solderen vgls service manual) komen de kosten ongeveer 233 euro voor deze regelaar!!!

In U.S.A. een waarschijnlijk passende (past op vele solo, vetus, toto, mitsubishi, etc. engines) gevonden compleet voor $83,23. In China zijn wel goedkope regelaars te vinden, maar passend type is onbekend.

Alternator wordt deze week demonteerd. Kan niet uitsluiten dat de alternator zonder belasting kort heeft gedraaid.

Vraag: heeft iemand zo'n regelaar als eens onder handen genomen (zener? volledig ingegoten?) om te repareren?
Laatst bewerkt: 07 mei 2017 09:24 door PietO.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

accu laadspanning 07 mei 2017 10:00 #832999

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13624
pfff
ik zou het op moeten zoeken , maar op de Helios zit een dynamo die in de autowereld gangbaar is,
gevolg; een bijbehorende regelaar was tientjes werk
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

accu laadspanning 07 mei 2017 11:32 #833025

Zou de regelaar aangepast zijn voor een diodebrug in de laadlijn?
Die 14.8V is juist het verschil van 0.6V met standaardspanning van 14.2V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

accu laadspanning 08 mei 2017 07:13 #833192

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15784
Saeftinghe schreef :
Zou de regelaar aangepast zijn voor een diodebrug in de laadlijn?
Die 14.8V is juist het verschil van 0.6V met standaardspanning van 14.2V.

Ook een goeie suggestie!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

accu laadspanning 08 mei 2017 14:25 #833312

  • PietO
  • PietO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 323
Saeftinghe schreef :
Zou de regelaar aangepast zijn voor een diodebrug in de laadlijn?
Die 14.8V is juist het verschil van 0.6V met standaardspanning van 14.2V.

Heb ik ook aan gedacht en de alternatorspanning met een diodebug (niet aanwezig) te reduceren, maar . . . . .

vandaag de alternator gedemonteerd (nog niet uit elkaar) en nieuw aspect in de discussie gevonden (ook contact opgenomen met Sole/ALLPA):

- alle Sole-mini26 zijn gemariniseerde Mitsubishi's maar hebben een alternator met 3 draden aansluiting (oude en nieuwe typen 12V-40Amp):
1. B+ levert de laadstroom
2. W aansluiting voor toerenteller
3. L levert signaal naar aarde voor het laadcontrole lampje
- in stekker voor 3 is een tweede mogelijke aansluiting voor 4. leeg

- Mitsubishi L3E-origineel blok heeft waarschijnlijk een andere alternator (Mitsubihi 30A68-00801)
die 4 aansluitingen heeft:
1. B+
2. W
3. L
4. R mogelijk de sensor aansluiting die direct via contactslot naar de accu+ gaat.

Aangezien 8 jaar geleden het "Sole"-blok na waterslag is vervangen door een origineel Mitsubishi-L3E blok met Mitsibishi alternator (oude alternator niet gebruikt) maar WEL DE OUDE BEKABELING, is er dus mogelijk jarenlang gevaren met een ontbrekende (sensor?) aansluiting!

Waarom dan de laadspanning 14,4 => 14,8 omhoog gaat is onduidelijk (mogelijk invloed accu-status), maar nu eerst a.s. weekend de alternator terug monteren, een extra draad aanbrengen en zien wat er gebeurt.

Logisch of niet?
Laatst bewerkt: 08 mei 2017 14:37 door PietO.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

accu laadspanning 08 mei 2017 15:05 #833323

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16771
Die optie was al een paar keer eerder gepost. Dat is heel goed mogelijk!
Proberen!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

accu laadspanning 15 mei 2017 17:27 #835404

  • PietO
  • PietO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 323
holtere schreef :
Die optie was al een paar keer eerder gepost. Dat is heel goed mogelijk!
Proberen!
een lang verhaal dat ik tracht kort te houden: extra "sensor" draad aangebracht in de kabelboom (niet triviaal) en GEEN VERSCHIL: accu laadspanning 14,8V bij volle accu bij 5 amp en geen andere belasting dan de accu.

Nu het interessante: nieuwe alternator besteld (Mitsubishi 30A68-00801) hetzelfde type dat gemonteerd is, maar de technische spec's leveren serieuze vragen op: zie service-manual

1. de REGULATED VOLTAGE = 14.7±0.3V dus 15V is oke volgens Mitsubishi / Sole / Vetus!!
2. de TERMINAL VOLTAGE = 13,5 wat alleen "normaal" is voor floating fase.

Gaan we na wat er bedoeld wordt met deze specificatie dan over naar het testen van een alternator:

REGULATED VOLTAGE: zie procedure. Hier schijnt de testprocedure bij een stroom < 5 Amp de regulated voltage dus 14,4 - 15,0V te mogen zijn. M.a.w. bij volle accu een floating spanning 15V en 5 Amp. KILLING mijns inziens

TERMINAL VOLTAGE: zie procedure. Hier schijnt de testprocedure bij een stroom 3-37Amp laadspanning bij verschillend toerental dus 13,5V te moeten zijn.

Een an ander is niet consistent en zeker niet in overeenstemming wat hier verwacht wordt op het zeilersforum voor de accu-laadspanning. Merk op dat dit een standaard, veel gebruikte "general purpose" dynamo/engine is en verder dat de spanningsval over het laadcontrolle lampje niet relevant is als hij "uit is tijdens de testprocedure.


Denk erover de bestelde Alternator toch niet af te nemen gezien de onduidelijke spec's en vooral of dit iets zal verbeteren. Jullie mening??
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

accu laadspanning 15 mei 2017 21:20 #835509

Ik vind 14,4 V al rijkelijk hoog. In de autowereld is bij mijn weten de spanning standaard 14.2V .
Nu zullen accu´s best wel wat verbeterd zijn, maar men kruipt ook steeds dichter naar de maximale toelaatbare grens toe.
Ik blijf graag een beetje afstand houden tot de uiterste limiet, daar heb ik goede ervaring mee.

Het 100% vol punt van lood accu´s vind ik een beetje vaag, precies in de bocht waar de spanning zeer steil begint op te lopen zonder echt veel lading toe te voegen.
Laat mijn accu dan maar stoppen bj die 14,2 a 14,4 en slechts voor 98% vol zijn.

Mijn huishoud accu´s zijn nooit in rust, een altijd variërende spanning. Bereiken lang niet altijd die 14,4V.
Wordt die een paar maal achtereen bereikt, dan wordt de absorptie tijd steeds een beetje korter, ingeprorameerd in de Victron regelaars.

Dat verteld mij dat die 14,4 volt niet te lang moet aanhouden. Accu´s gaan meer dan 10 jaar mee! Maar ze zakken dan ook zeer zelden onder 12,2V.

Sinds ik die bleutooth uitlezing heb merk ik dat die ook het 0,2V dipje ziet wat de koelkastmotor maakt bij starten.
Ik heb dat nog nooit kunnen waarnemen, ook niet toen ik er op ging letten.

Wanneer de startaccu weken achtereen niet wordt gebruikt zakt de spanning naar 12,7V. Die startaccu gaat wat minder lang mee (denk ik), loopt in ieder geval niet gelijk met de huishoudaccu´s.

Maar waarom niet een min of meer willekeurige generator uit de autowereld, is dat niet handiger?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

accu laadspanning 29 juli 2017 09:01 #856390

  • PietO
  • PietO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 323
Saeftinghe schreef :
Zou de regelaar aangepast zijn voor een diodebrug in de laadlijn?
Die 14.8V is juist het verschil van 0.6V met standaardspanning van 14.2V.

Exact: dat was het geval!

Na 2x demontage alternator, diverse testen (ook revisie bedrijf dynamo's) blijkt dat Mitsubishi (=Sole, Vetus, ..) zijn motorblokken met verschillende alternators kan leveren. Het service manual beschrijft alleen de standdaard alternator voor loodaccu's.

Mijn "gemariniseerde" versie heeft de alternator Mitsubishi 30A68-00801 waarin een geintegreerde laadregelaar (TRANSPO IM295) zit met spec:

voltage set point : 14,8V +/- 0,2V
load regulation : -0,5V
temperature coeff : -5 mV/°C

zal dus 14,8V leveren afhankelijk omstandigheden als support voor AGM accu's en/of scheidingsdiodes. De gedetailleerde kennis hierover ontbreekt bij een aantal service-bedrijven en de detail specificatie van een alternator is nauwelijks te achterhalen!.

Oplossing voor mij natuurlijk extra DIODEBLOK monteren. Nu acceptabele spanning van 13,9V voor lood en gel-accu met scheiding door vetus-schakelaar.
Laatst bewerkt: 29 juli 2017 09:29 door PietO.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

accu laadspanning 29 juli 2017 09:42 #856398

Heel plezierig dat je laat weten wat het vervolg is. Daar kan iedereen dan weer z´n voordeel mee doen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

accu laadspanning 01 sept 2017 09:11 #867728

PietO schreef :
Saeftinghe schreef :
Zou de regelaar aangepast zijn voor een diodebrug in de laadlijn?
Die 14.8V is juist het verschil van 0.6V met standaardspanning van 14.2V.

Exact: dat was het geval!

Na 2x demontage alternator, diverse testen (ook revisie bedrijf dynamo's) blijkt dat Mitsubishi (=Sole, Vetus, ..) zijn motorblokken met verschillende alternators kan leveren. Het service manual beschrijft alleen de standdaard alternator voor loodaccu's.

Mijn "gemariniseerde" versie heeft de alternator Mitsubishi 30A68-00801 waarin een geintegreerde laadregelaar (TRANSPO IM295) zit met spec:

voltage set point : 14,8V +/- 0,2V
load regulation : -0,5V
temperature coeff : -5 mV/°C

zal dus 14,8V leveren afhankelijk omstandigheden als support voor AGM accu's en/of scheidingsdiodes. De gedetailleerde kennis hierover ontbreekt bij een aantal service-bedrijven en de detail specificatie van een alternator is nauwelijks te achterhalen!.

Oplossing voor mij natuurlijk extra DIODEBLOK monteren. Nu acceptabele spanning van 13,9V voor lood en gel-accu met scheiding door vetus-schakelaar.

Wat voor diodeblok heb je daarvoor gebruikt?
Kan het trouwens niet eenvoudiger met een enkele diode en welk type zou dat moeten zijn?
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

accu laadspanning 19 apr 2022 16:01 #1384820

  • PietO
  • PietO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 323
naar aanleiding van een prive-navraag op deze oude draad, mijn ervaring met de zelfbouw constructie 8 diodes parallel met koelblok: startaccu is nu 9 jaar oud en "als nieuw" (410 Amp gedurende 15 sec op testapparaat van accuboer). Dus op motor laden met 13,9V vast en walstroomlader: bulk 14,2 en naar float 13,5V bij 5 amp.


Laatst bewerkt: 19 apr 2022 16:10 door PietO.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.160 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl