Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Spanningsverlies op AGM accu,s

Spanningsverlies op AGM accu,s 21 okt 2017 20:36 #883932

  • Ronaldl
  • Ronaldl's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1600
Als een AGM accu niet op 14,4V geladen wordt, sulfateert ie. Dat betekent capaciteitsverlies. 13,4V is te laag.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Spanningsverlies op AGM accu,s 22 okt 2017 06:55 #883973

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 26249
PvO schreef :
holtere schreef :Moet je ze niet af en toe is een keer goed doorladen op 14,5 volt?dat zou ik ook weleens willen weten.
omdat ik de accus meer niet dan wel gebruik.
de boot ligt weken niets te doen.
Heb ik mijn laadregelaar van het zonnepaneel afgesteld op de laagst aanbevolen laadspanning.
ik ga ervan uit dat elke dag de accus naar 14,5v brengen schadelijker is dan laden op max 14,2v.
maar of dat echt zo is, wie het weet mag het zeggen.

Of doorladen tot 14,5 V schadelijk is of niet hangt vooral af van het type accu.
Ordinaire loodzuuraccu's waar je water kunt bijvullen. Kunnen rustig kortstondig op 14,5 V worden gebracht. Mits je elke paar weken het vloeistofniveau in de accu's controleert en eventueel bijvult. Dat doe ik zelf nog steeds.
Bij onderhoudsvrije accu's lijkt het beter om gassen zoveel mogelijk te voorkomen, hoewel lood-calcium accu's juist ontworpen zijn om een vrij hoge laadspanning zonder waterverbruik te doorstaan.
Gel-accu's daarentegen mogen met niet meer dan 14,2 V worden geladen.



Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Spanningsverlies op AGM accu,s 22 okt 2017 07:55 #883986

  • Koen1
  • Koen1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 150
Ik zal eens kijken of ik mijn zonnepaneel laadregelaar beter af kan stellen. En dan laden op 14,4V. Als mijn accu's al gesulfateerd zijn, kan het dan toch nog goed komen met de accu's?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Spanningsverlies op AGM accu,s 22 okt 2017 08:05 #883992

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5169
Ronaldl schreef :
Als een AGM accu niet op 14,4V geladen wordt, sulfateert ie. Dat betekent capaciteitsverlies. 13,4V is te laag.

ik hoop niet dat ts het erg vind dat ik zijn draadje een beetje kaap....

Omdat mijn boot het meest van de tijd stil ligt :(
heb ik zoveel mogelijk voor de 'storage' instellingen gekozen volgens opgave van victron.
(14,2V en 13,2V)
ik heb de victron AGM accu's.
Doe ik hier goed aan of moet ik voor een paar weken gebruik per jaar een hogere spanning kiezen?
Tijdens de vakantie liggen de accu's ook zo nu en dan aan de lader die laad tot 14,4V.

Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Laatst bewerkt: 22 okt 2017 08:07 door PvO.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Spanningsverlies op AGM accu,s 22 okt 2017 09:04 #884020

  • Koen1
  • Koen1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 150
Ik kan mijn op de laadregelaar alleen de max. laadspanning regelen. Maar dan moet de zon 100% licht geven en de wind ook heel hard waaien. Dat is zelden het geval. Ik lig nooit aan walstroom. Kan ik met mijn dynamo iets afstellen zodat die doorlaad tot 14,4 V?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Spanningsverlies op AGM accu,s 23 okt 2017 19:25 #884528

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 26249
PvO schreef :
Ronaldl schreef :
Als een AGM accu niet op 14,4V geladen wordt, sulfateert ie. Dat betekent capaciteitsverlies. 13,4V is te laag.

ik hoop niet dat ts het erg vind dat ik zijn draadje een beetje kaap....

Omdat mijn boot het meest van de tijd stil ligt :(
heb ik zoveel mogelijk voor de 'storage' instellingen gekozen volgens opgave van victron.
(14,2V en 13,2V)
ik heb de victron AGM accu's.
Doe ik hier goed aan of moet ik voor een paar weken gebruik per jaar een hogere spanning kiezen?
Tijdens de vakantie liggen de accu's ook zo nu en dan aan de lader die laad tot 14,4V.

Wat is de definitie van "storage" volgens Victron? Winteropslag? Ook al wordt de boot slechts om de paar weken gebruikt, waarbij enkele tientallen procenten van de accucapaciteit worden verbruikt en weer aangevuld, dan lijkt "storage" een wat twijfelachtige definitie van dit incidentele gebruik.

AGM-accu's zijn gesloten accu's; water bijvullen kan niet. Ook hebben AGM-accu's geen last van zogenaamde stratificatie; het zuur is gebonden in glasmatten en kan eigenlijk niet 'ontmengen' in zuur en water. Even laten gassen om dit verschijnsel ongedaan te maken is dus ook niet nodig.
Desondanks is het van belang dat de accu's ver genoeg worden geladen om althans in rust (na enkele uren tot 24 uur zonder laden èn zonder verbruikers) een spanning van 12,7 -12,8 V vast te houden. Zo lang dit het geval is hoef je jezelf over sulfateren geen zorgen te maken.

In het geval van TS (max. laadspanning van 13,4 V) wordt die rustspanning van 12,7 V niet gehaald. Een rustspanning van 12,5 - 12,6 V is eigenlijk te laag en leidt op termijn inderdaad tot capaciteitsverlies, hoewel dit sluipend zal gebeuren. Het is dan ook interessant hoelang TS dat laden tot 13,4 al praktiseert. Niet te lang hoop ik.
Laatst bewerkt: 23 okt 2017 19:27 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Spanningsverlies op AGM accu,s 23 okt 2017 19:33 #884531

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5169
lodewijk stegman schreef :
Wat is de definitie van "storage" volgens Victron? Winteropslag? Ook al wordt de boot slechts om de paar weken gebruikt, waarbij enkele tientallen procenten van de accucapaciteit worden verbruikt en weer aangevuld, dan lijkt "storage" een wat twijfelachtige definitie van dit incidentele gebruik.
De victron blue power laders hebben een storage functie, die wordt automatisch geactiveerd als er gedurende 48 uur geen stroom afname is geweest.
De float spanning gaat dan van 13,5v naar 13,2v.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Spanningsverlies op AGM accu,s 23 okt 2017 19:37 #884536

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5169
Koen1 schreef :
Ik kan mijn op de laadregelaar alleen de max. laadspanning regelen. Maar dan moet de zon 100% licht geven en de wind ook heel hard waaien. Dat is zelden het geval. Ik lig nooit aan walstroom. Kan ik met mijn dynamo iets afstellen zodat die doorlaad tot 14,4 V?
Als je accu vol is/raakt dan loopt de spanning toch vanzelf op naar 14,4V?
ongeacht of je volle zon hebt.
Of je gebruik moet op dat moment groter zijn dan je opbrengst van je zonnepanelen.
Maar als dit structueel voorkomt, heb je te weinig laad capaciteit.
Dan zonnepanelen bij plaatsen of geregeld aan de walstroom.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Spanningsverlies op AGM accu,s 23 okt 2017 19:38 #884539

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 26249
Koen1 schreef :
Ik kan mijn op de laadregelaar alleen de max. laadspanning regelen. Maar dan moet de zon 100% licht geven en de wind ook heel hard waaien. Dat is zelden het geval. Ik lig nooit aan walstroom. Kan ik met mijn dynamo iets afstellen zodat die doorlaad tot 14,4 V?

En waar staat die maximale laadspanning nu op ingesteld?
Met wat de panelen leveren heeft deze instelling helemaal niks te maken. En ook niet of er veel of weinig zon is. Die max. laadspanning is slechts bedoeld ter bescherming van de accu's. Zoals ik al eerder schreef kan niet elke accu evenveel hebben.

Als je inderdaad 290 Ah aan accu's en 360 Wp aan zonnepanelen hebt, je accu's zijn voor pakweg 90% vol, er is een beetje zon en er staan geen zware gebruikers aan, dan zit je zelfs in deze tijd van het jaar in een mum van tijd op 14,4 V. Als de ingestelde max. laadspanning dat toelaat. Een goede regelaar zal deze spanning enige tijd vasthouden en daarna terugregelen naar iets van 13,8 V.

Als dat niet zo is, heb je iets ernstig verkeerd gedaan.
Laatst bewerkt: 23 okt 2017 19:41 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Spanningsverlies op AGM accu,s 23 okt 2017 19:44 #884544

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 26249
PvO schreef :
lodewijk stegman schreef :
Wat is de definitie van "storage" volgens Victron? Winteropslag? Ook al wordt de boot slechts om de paar weken gebruikt, waarbij enkele tientallen procenten van de accucapaciteit worden verbruikt en weer aangevuld, dan lijkt "storage" een wat twijfelachtige definitie van dit incidentele gebruik.
De victron blue power laders hebben een storage functie, die wordt automatisch geactiveerd als er gedurende 48 uur geen stroom afname is geweest.
De float spanning gaat dan van 13,5v naar 13,2v.

Als het zo werkt is er helemaal niks om je zorgen over te maken, lijkt me. Ook een floatspanning van 13,2 moet een volledig geladen accu, volledig geladen kunnen houden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Spanningsverlies op AGM accu,s 23 okt 2017 19:58 #884557

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 26249
PvO schreef :
Maar als dit structueel voorkomt, heb je te weinig laad capaciteit.
Dan zonnepanelen bij plaatsen of geregeld aan de walstroom.

TS kan beter nadenken over meer accucapaciteit.
Met 360 Wp aan zonnepanelen moet TS op een zonnige dag met ruim 20 A kunnen laden. Zelfs met een regelmatig draaiende watermaker moet er ruim voldoende overblijven voor de andere apparaten, die over het algemeen veel minder gebruiken en ook niet altijd aanstaan.
Op de momenten dat er stroom 'over' is (laadvermogen is groter dan verbruik) dan moet je dit ergens kunnen opslaan. TS kan daarom beter investeren in in meer accu-Ah's. Je hoeft dan in de uren dat er geen zon is, ook je accu's niet te ver leeg te trekken. Diepe ontlaad-laad-cycli zijn een probaat middel om lekker kort met je accu's te doen..

Wel slim als TS even een rekensommetje maakt. Wat is zijn gemiddelde dagverbruik en kan de combinatie panelen accu's dat onder normale omstandigheden bijsloffen?
360 Wp aan panelen is kanap wat, maar als ik lees dat er watermakers in het spel zijn dat sluit een ik magnetron via een omvormer niet uit. Tegen een dergelijke overmaat aan luxe is maar weinig bestand..
Maar goed. Voorlopig lijkt TS nog hele andere problemen te hebben.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Spanningsverlies op AGM accu,s 24 okt 2017 05:59 #884634

  • Ronaldl
  • Ronaldl's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1600
Sulfateren en stratificeren: ook AGM accu's lijden er onder. Helaas. In den beginne (bij de introductie van AGM's) werd gedacht dat AGM's dit probleem getackleld zouden hebben, vandaar dat er op internet nog veel "halve waarheden" over de AGM's rondwaren.
Zelf ben ik met de neus op de feiten gedrukt, heb 10 jaar de AGM's in mijn scheepje staan.
In de eerste 5 jaar zeilde ik voornamelijk in NL, DK, UK. Met andere woorden, heel vaak aan walstroom. Geen capaciteitsverlies gemerkt.
Toen 1 seizoen op de Med. Dus 98% voor anker, bijna niet aan de walstroom: na 3 maanden capaciteits verlies. Ik in mijn onschuld nog gedacht dat de accu's gewoon op waren en heb ze vervangen door zelfde type en soort. Maar ben me wel gaan verdiepen in de materie. Bleek dat dit in zeilersland een veel voorkomend probleem is. Door mijn contacten met de fabriek ben ik erachter gekomen dat conditioning charge (equalising) nodig is.
Mijn nieuwe accuset had na een paar maanden ook capaciteitsverlies.
Het probleem is dat op mijn scheepje de batterijen niet 101 - 110% geladen wordt (meer in dan uit bedoel ik) maar slechts tot 90% (geen zonnepanelen winddraaiers, alleen dieselgenerator).
Door elke keer als we dan toch walstroom hebben gelijk een conditioning charge uit te voeren, houden we de accu's op peil. Alhoewel voorkomen beter is dan genezen volgens opgaaf van de fabriek.
We hebben geinvesteerd in een hydrogenerator (ja, die W&S), in de aanname dat we dan al zeilend de accu's tot 100% kunnen volladen. Dat gaat nog niet helemaal naar wens, de franse fabriek W&S begrijpt zelf hun product nog niet helemaal met als gevolg designfouten (zowel mechanisch als electisch). Maar los daarvan is mijn voorzichtige conclusie dat laadapparaten met gering wattage (windgeneratoren en zonnepanelen incluis) moeite hebben met de taak tot 110% doorladen. Want het dagelijks verbruik loopt immers ook gewoon door, op ons scheepje gemiddeld zo'n 10A continue bij 24V (is ongeveer 240Ah per dag). Het moge duidelijk zijn, voor elk schip zijn de getallen anders, derhalve ook de consequenties.
Maar los van dat alles, ook de fabrikant van mijn accu's heeft zijn onderhoudsvoorschriften aangepast: die van mijn eerste set sprak geheel niet over conditioning charge, die van mijn tweede set vermelde dat wel, inclusief de eis om ELKE laadcyclus tot 101-110% te laden.
Maar nu het goede nieuws:
Onze Lifeline AGM batterijen mag je wel een conditioning charge geven, het zou zomaar kunnen zijn dat de Victrons dat niet mogen, lees zelf de bijsluiter goed. Voor de regels omtrent conditioning charge zie de website van Lifeline:
lifelinebatteries.com/2015/10/...alize-agm-batteries/

Dit epistel als antwoord op de vraag van TS of zijn accu's nog te redden zijn. Ja, als je de goede accu's hebt, anders is het jammer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Spanningsverlies op AGM accu,s 24 okt 2017 06:25 #884638

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15519
Interessant Ronaldl,
Mijn Ctrk lader kent een reconditioning modus, is dat vergelijkbaar met 'conditioning'? (Lijkt mij wel, maar vraag het toch maar even. Er is zo veel te weten over accu's).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Spanningsverlies op AGM accu,s 24 okt 2017 07:01 #884644

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 26249
Ronaldl schreef :
laadapparaten met gering wattage (windgeneratoren en zonnepanelen incluis) moeite hebben met de taak tot 110% doorladen.

Wat een gering wattage is, is in dit verband helemaal afhankelijk van de verhouding tussen zonnepaneel-wattage, grootte van de accubank en verbruik.
Ik heb zelf een accubank van 200 Ah en 150 Wp aan zonnepanelen. Ik hang nooit aan de walstroom.
Aan boord zijn een koelkastje van 50 l. dat altijd aan staat als we aan boord zijn. Verder de normale apparatuur (dieptemeter, stuurautomaat, marifoon, zuinig boordcomputertje en AIS-ontvanger. Verlichting is LED. Overdag (met zon) laden de zonnepanelen een groot deel van de dag meer dan er wordt verbruikt, tijdens het varen. 's Avonds en 's nacht, in de haven of achter het anker, wordt volgens de accu-monitor 20-25 % van  de accu-capaciteit verbruikt. Dat is dus voornamelijk de koelkast en wat verlichting.  Schijnt 's morgens de zon weer, en kunnen de panelen enigszins worden gericht, dan laden de panelen vanaf het moment dat de zon op is. Tegen de tijd dat het een uur of elf is, zitten de accu's weer op 104 %. Hoger krijg ik ze niet.

Ik ben me ervan bewust dat er een andere situatie ontstaat als je vaak 's nachts door vaart. maar dat lijkt me in dit geval nog redelijk te counteren door meer accu-capaciteit. Zeker in de zomerperiode kunnen de panelen over een hele dag meer laden dan ik nu in mijn huidige accu's kwijt kan.



Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Spanningsverlies op AGM accu,s 24 okt 2017 08:51 #884672

Wat Ronaldi schrijft is een zeer goede weergave van hoe men het moet zien.

De meeste accu problemen ontstaan naar mijn mening door verkeerde zuinigheid, je merkt het niet direct, pas na een jaar of 2 zijn er de eerste verschijnselen.

Er wordt een optimistisch sommetje gemaakt van verbruik, men is veel te optimistisch over het rendement dat een accu heeft.
Dan wordt het laadsysteem zo goedkoop mogelijk uitgevoerd, rekenend met de ook weer optimistische gegevens van de leverancier.
Opbrengst van solar en wind wordt te hoog ingeschat.
Een omschrijving die veel te veel naar de positieve kant nijgt.

Een combinatie van bovengenoemde zaken zorgt er voor dat men vaak veel te dicht langs het randje gaat van wat werkelijk de opbrengst is.

Wanneer je alles ruim naar de "verkeerde" kant afrond zit je veel verder van het kritieke randje af en heb je geen omkijken naar je systeem.

Hoop op het beste, maar reken met het slechtste wat mogelijk zou kunnen zijn.

Aan boord van de eigen boot hoef ik nergens speciaal op te letten, maar bij dat afgelegen huisje, waar de prijs een heel belangrijke factor is, zit alles veel korter bij het minimaal noodzakelijke.
Daar wordt dan ook heel wat meer gemeten, en zo nodig aangepast.
Wanneer daar de arbeid berekend zou worden was het gewoon onmogelijk.

Van schepen die hun probleem op mijn tafeltje leggen hoor ik vaak: "Maar die regelaar kost maar 20 Euro en heeft dezelfde eigenschappen als het ding dat jij me wilt aansmeren, wat 90 Euro kost".
En dan laten ze iets uit het verre oosten zien, waar MPPT gesuggereerd wordt, maar wat het zeker niet is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Spanningsverlies op AGM accu,s 24 okt 2017 09:10 #884683

  • Ronaldl
  • Ronaldl's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1600
koko schreef :
Interessant Ronaldl,
Mijn Ctrk lader kent een reconditioning modus, is dat vergelijkbaar met 'conditioning'? (Lijkt mij wel, maar vraag het toch maar even. Er is zo veel te weten over accu's).

Lijkt er een beetje op, maar je hebt geen invloed op wat de lader feitelijk gaat doen, het is immers een "smart" lader.
Zelf voer ik de conditioning charge uit door op de Victron Multi+ met behulp van de PC koppeling via RS232 en een victron programmaatje de instellingen van de Multi+ te veranderen in een "fixed" laadkarakteristiek met duur van 8 uur op absorption 31V (alle instellingen dus handmatig via de PC-app) en na die 8 uur weer terug te zetten in de normale modus. Ik heb geen standaard laadapparaat kunnen vinden die deze 8 uur op 31V uitvoert (je begrijpt, maar boordsysteem is 24VDC)

Tijdens het conditioneren natuurlijk alle andere apparatuur uit, want maar weinig apparatuur mag dat hoge voltage hebben. Dus ook de koelkastjes uit en zo. Conditioneren doen we 's-nachts, dan heb je er het minste last van.
Laatst bewerkt: 24 okt 2017 09:12 door Ronaldl.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Spanningsverlies op AGM accu,s 26 okt 2017 21:36 #885490

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15519
Dank Ronaldl voor je toelichting. Helder verhaal. Ik vrees dat ik het moet doen met de smartlader, maar begrijp weer een stukje meer van accu techniek.

@Saefthinge: heel herkenbaar. Zelf heb ik gekozen voor een dikke overcapaciteit aan accu's. Zo kom ik maar zelden aan de kritische ondergrens en 95% van de keren gebruik ik hooguit 10%. Heb dus vrijwel altijd voldoende aan een lagere laadcapaciteit.
Laatst bewerkt: 26 okt 2017 21:37 door koko.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Spanningsverlies op AGM accu,s 27 okt 2017 17:36 #885739

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5169
@Ronaldl, bedankt voor het delen van je ervaringen.

Ik heb nu 1 jaar oude victron AGM accus.
Eigenlijk altijd geladen door zonnepanelen.
Behalve wat langere periodes in de vakanties zijn die voldoende om de accus na een weekendje varen weer vol te laden.
Omdat ik bang ben de accus te overladen en door het verlies van water onherstelbare schade aan te richten heb ik de laadspanningen en equalize tijden aan de lage kant afgesteld.

Afgelopen herfst vakantie viel mij op dat de accu spanning lager was dan dat ik a.d.v. de ladingstoestand zou mogen verwachten. (11,1V bij 80% geladen) dit was wel in een situatie dat er regelmatig ontladen werd door koelkast, apparatuur e.d.

Daarom al eerder in dit draadje de vraag gesteld of dit zo goed gaat.

Jou verhaal bevestigd mijn vermoeden.

Ik ga mijn 12 jaar oude Sterling accu lader (die moeite heeft de 14,4V te halen vervangen door een victron blue smart van 30A.

Op deze lader zit een recondition stand, 16,2V max 8% laadstroom en dat voor 1 uur.
In de handleiding staat dat dit maar beperkt mag worden toegepast op AGM accus.
Zou dit mijn accus weer (gedeeltelijk) herstellen of juist verder beschadigen?

Ben benieuwd naar je mening hierover.

Groet,

Pieter
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Spanningsverlies op AGM accu,s 28 okt 2017 08:28 #885914

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15519
Als ik het allemaal goed begrijp zit het behoudt van de accu's in een goede, slimme regelaar die de spanning afstemt op het laadniveau van de accu.

De gebruiksaanwijzing van zowel Ctek als Victron geven goed weer hoe zij er mee omgaan. Het boek Altijd Stroom van Victron gaat diep op die materie in. Is gratis te downloaden van hun site.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.249 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl