Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Spanningsverlies op AGM accu,s

Spanningsverlies op AGM accu,s 21 okt 2017 15:35 #883834

  • Koen1
  • Koen1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 150
Begin juni heb ik 2 nieuwe agm 145 AH AGM accu' s gekocht en parallel aangesloten in mijn zeiljacht. Dagelijks worden ze bijgeladen door zonnepanelen (360Watt) en een windgenerator. Het verbruik is elke dag ongeveer 0,8 kWh en ze zijn altijd tussen de 80 en 99 % vol. De accuspanning tijdens het laden is ongeveer 13,4 V,
Maar zodra de zon en wind weg is zakt de accuspanning naar 12,6 V en tijdens apparaat gebruik zakt de accuspanning zelfs naar 12,4 V.(Bijvoorbeeld 8 amp pompje staat dan aan) en lager. Hoe kan ik ervoor zorgen dat mijn accuspanning boven 12,7 blijft?
Laatst bewerkt: 21 okt 2017 16:54 door Koen1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Spanningsverlies op AGM accu,s 21 okt 2017 15:57 #883836

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15519
Sluipverbruiker opzoeken?

Autoradio is eerste verdachte! Ergens een lampje aan? Klopt je monitor? Meet je op de polen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Spanningsverlies op AGM accu,s 21 okt 2017 16:10 #883839

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5171
Waarom wil je boven de 12,7V blijven?
Bij volle onbelaste accus zou de spanning 12,7V moeten zijn.
Afhankelijk van de belasting wordt deze spanning (tijdelijk) lager.

vanochtend waren mijn accus nog voor zo'n 80% vol volgens de victron bmv.

bij een belasting van continu 3A was de spanning 12,1V.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Spanningsverlies op AGM accu,s 21 okt 2017 16:19 #883842

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16271
Moet je ze niet af en toe is een keer goed doorladen op 14,5 volt?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Spanningsverlies op AGM accu,s 21 okt 2017 16:24 #883845

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15519
holtere schreef :
Moet je ze niet af en toe is een keer goed doorladen op 14,5 volt?

Als ik Victron mag geloven is dat wel de spanning waarop zij accu's aftoppen, waarna ze in "float" modus nadruppelen op 13,4V oid.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Spanningsverlies op AGM accu,s 21 okt 2017 16:31 #883846

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5171
holtere schreef :
Moet je ze niet af en toe is een keer goed doorladen op 14,5 volt?
dat zou ik ook weleens willen weten.
omdat ik de accus meer niet dan wel gebruik.
de boot ligt weken niets te doen.
Heb ik mijn laadregelaar van het zonnepaneel afgesteld op de laagst aanbevolen laadspanning.
ik ga ervan uit dat elke dag de accus naar 14,5v brengen schadelijker is dan laden op max 14,2v.
maar of dat echt zo is, wie het weet mag het zeggen.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Spanningsverlies op AGM accu,s 21 okt 2017 16:37 #883851

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16271
Wij hebben zo'n multiplusding en een accumonitor. Die staat als het koud is (5-10 graden of zo) eerst wel op 14,7 volt en zakt bij float-laden terug naar 13,3 tot 13.4. Ik meen begrepen te hebben dat die hoge spanning nodig is om volledig door te laden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Spanningsverlies op AGM accu,s 21 okt 2017 16:49 #883854

Een AGM accu mag tot 30% ontladen worden.
Oftewel tot 11, 75 V.
Accu's gemeten na bv een uur rust moet 12,6 V zijn.

Accu'sladen m.b.v. een 3-traps lader;
Bulk/ boost de lader begint bijvoorbeeld een halflege accu te laden met een constante stroom.
Veelal in de grootte van 10 tot 20% van de capaciteit.

Hierna absorptie
Naarmate het laadproces vordert stijgt de spanning.
Wanneer de spanning de vooraf ingestelde waarde bereikt, bijvoorbeeld 14,4 of 14,8 V, schakelt de lader over en gaat een vooraf ingestelde periode laden met een constante spanning.
In deze fase wordt de accu geladen tot 100%.

Druppelladen:
Nadat het laadproces is voltooid schakelt de lader over op een lagere spanning, bijvoorbeeld 13,5 V. Deze fase wordt druppellading genoemd en vangt gedurende lange tijd de zelfontlading van de accu op. Zo is het mogelijk zonder problemen in bijvoorbeeld de winterstallingsperiode de lader aangesloten te laten.

Als de spanning tijdens laden niet boven de 13,5 V komt zijn de accus gewoon vol.
Gert
Laatst bewerkt: 21 okt 2017 17:17 door FriendlySailor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Spanningsverlies op AGM accu,s 21 okt 2017 16:57 #883858

  • Koen1
  • Koen1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 150
Mijn agm accu's komen in rust niet meer boven 12,5 V
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Spanningsverlies op AGM accu,s 21 okt 2017 16:59 #883859

12,5 V is 90 % vol, oftewel 10% ontladen.
Gert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Spanningsverlies op AGM accu,s 21 okt 2017 17:00 #883860

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16271
Eh, hoe meet je die spanning, weet je zeker dat je een goede meter hebt voor zowel de geleverde laadspanning als de accuspanning?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Spanningsverlies op AGM accu,s 21 okt 2017 17:08 #883863

  • Koen1
  • Koen1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 150
Ik heb een victron bmv 702
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Spanningsverlies op AGM accu,s 21 okt 2017 17:10 #883864

Dat is een Batterij Monitor...............
En welke lader?

Je ben nu toch varende hee? M.a.w. je schip is in vol gebruik toch?
Dan zou ik me over die 12,5 V echt geen zorgen maken.
Bij gebruik van een grote verbruiker b.v. waterpomp o.i.d. mag de spanning zakken en zal na een tijdje weer 12,5 V aangeven. Prima hoor.
Gert
Laatst bewerkt: 21 okt 2017 17:14 door FriendlySailor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Spanningsverlies op AGM accu,s 21 okt 2017 17:13 #883865

  • Koen1
  • Koen1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 150
Zonnepanelen, windmolen en alternator
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Spanningsverlies op AGM accu,s 21 okt 2017 17:14 #883866

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5171
Koen1 schreef :
Mijn agm accu's komen in rust niet meer boven 12,5 V
in rust, is dat echt zonder enig gebruik?
Mijn accu's zakken bij gebruik van enkele ampères ook vrij snel een paar tiende volt, om daarna bij rust weer te stijgen.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Spanningsverlies op AGM accu,s 21 okt 2017 17:17 #883867

PvO,
Dat is een normaal gedrag.
Gert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Spanningsverlies op AGM accu,s 21 okt 2017 18:50 #883896

  • Koen1
  • Koen1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 150
Ik heb een accu afgesloten en op dat moment was de accuspanning daarvan 12,3 V en na een half uur nog steeds.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Spanningsverlies op AGM accu,s 21 okt 2017 18:54 #883899

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16271
Wat zegt je accumonitor dan? Dat de accu vol is?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Spanningsverlies op AGM accu,s 21 okt 2017 18:54 #883900

Afgesloten betekent: Alle kabels los...............
Gert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Spanningsverlies op AGM accu,s 21 okt 2017 18:55 #883901

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15519
Blijkbaar vraag jij je af of je accu's nog goed (genoeg) zijn. Meten is weten denk ik dan.

Je kan een capciteitsmeting doen.

Laad de accu's vol, een nachtje rusten, meet de spanning, hang er verbruiker aan waarvan je werkelijke verbruik weet of kan meten. Kies liefst een verbruiker die ongeveer gebruikt wat er normaal ook verbruikt wordt.
Bereken de theoretische capaciteit van de accu, deel dat door het verbruik en je weet hoe lang je accu het vol moet houden.
Kijk regelmatig wat de spanning is tijdens het verbruik en koppel af wanneer de spanning op,11,9V is beland. Wacht een uurtje of twee en meet de onbelaste spanning. Die is dan weer iets opgelopen als het goed is. 12,7= 100% vol, 11,9 is helemaal leeg (dat wil zeggen: niet verder gaan en snel weer gaan laden). 12,4V is half leeg.
Als het aantal uren een beetje klopt met de theorie zijn ze nog goed, is het dramatisch minder dan zijn ze aan het einde.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Spanningsverlies op AGM accu,s 21 okt 2017 18:56 #883902

  • Koen1
  • Koen1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 150
Ja alleen de -kabel. De verkoper van mijn Watermaker zegt dat de accuspanning op de Watermaker tijdens het watermaken niet onder de 12,6 V mag komen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Spanningsverlies op AGM accu,s 21 okt 2017 19:03 #883904

Wat gebruikt een watermaker wel niet?
Hoeveel A? 9-10 Amp?
En de dikte van de kabels??
Dan mag de spanning echt wel zakken naar een 12,3 V hoor.

Oh ja, en niet echt onbelangrijk: Waar meet je de spanning en met welke universeelmeter??
Een goede??
Anders heb je ook een kans op "miswijzing".
Gert
Laatst bewerkt: 21 okt 2017 19:06 door FriendlySailor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Spanningsverlies op AGM accu,s 21 okt 2017 19:27 #883909

  • Koen1
  • Koen1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 150
De pomp is 8,5A ik meet de spanning met een goede universeelmeter boven op de pomp tijdens het pompen. Daar is de spanning soms nog maar 12V. De kabels zijn dik genoeg. Nu tijdelijk zelfs 20 mm2 om daar geen verliezen te hebben
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Spanningsverlies op AGM accu,s 21 okt 2017 19:53 #883917

Koko,
Bij 12,3V is mijn accu nog lang niet half leeg hoor, zal eerder zo´n 70% nog resten. Of bedoel je met "leeg" dat het te verbruiken (50%) deel is opgebruikt?
Dat is bij een spanning kort onder die 12V.
Mijn installatie is zodanig gekozen dat bijna nooit onder die 12,2 a 12,3V verbruikt wordt.
Mijn vorige set staat nu in hun 12de levensjaar naast die 100Ah accu nog te werken, wel op een apart circuitje, want ze zijn merkbaar wat minder aan het worden.

Lager dan 12V kun je beter niet gaan, met geen enkele accu. En dan heb ik het niet over dipjes die veroorzaakt worden door startende verbruikers, maar over de spanning in ongeveer de rusttoestand.

Een 1000 Ah accu set die bijna dagelijks met 100A belast wordt (enkele minuten) laat 11,9V zien tijdens het starten van die 100A afname, een paar minuten nadat de 100A afname is gestopt is dat dan weer 12,3V.
De accu is nooit echt in rust, die 12,3 geeft dan ongeveer de laadtoestand aan van de accu.

Vóór ik die Victron regelaars kon uitlezen zag ik alleen die 12,3. Zodra ik kon uitlezen kwam die dip van 11,9V pas in beeld.

Ook van belang om de afgelezen waarde in te kunnen schatten is het punt waar gemeten wordt.

De kabels aan de accu zijn een kinderpolsje dik, ik meende dat de laadregelaars wel aan het eind van die kabel konden zitten, aan de omvormer aansluiting, dat was een korte draad makkelijk monteren.
Maar toen er een set panelen en een regelaar bij moest en ik die in eerste instantie direct op de accu aansloot gaf hij een verschil met de andere regelaars.
Duidelijk iets eerder in absorptie/float.
De weerstand van die dikke kabels was toch merkbaar voor de regelaars.
Dat was de aanleiding dat ik alles direct op de accu gezet heb, nu gaan ze vrijwel gelijk in absorptie.

Een paar verbruikers die alleen overdag nodig zijn schakel ik ´s nachts af met een fotocel, zodat ze alleen werken wanneer de panelen stroom leveren, scheelt 40% van hun nachtelijke verbruik via de accu.

Dat moet, meen ik, ook met die extra aansluiting op de regelaars kunnen.
Dat moet ik nog ontdekken, hoe het ingesteld moet worden.
Een tijdklokje nam te weinig stroom om de omvormer in bedrijf te houden of te starten.

Koen,
Wanneer je de accu´s gaat meten, doe dat dan één per één, niet samen, dan zie je ook direct of er veel verschil is tussen de accu´s.
Laatst bewerkt: 21 okt 2017 19:57 door Saeftinghe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Spanningsverlies op AGM accu,s 21 okt 2017 20:02 #883923

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26255
Koen1 schreef :
Ja alleen de -kabel. De verkoper van mijn Watermaker zegt dat de accuspanning op de Watermaker tijdens het watermaken niet onder de 12,6 V mag komen

13,4 V maximale laadspanning?
Iedere laadregelaar moet erin kunnen slagen om met de genoemde accu- en zonnepaneel-capaciteit die laadspanning op 14,4 V te krijgen. Zelfs als de accu's volledig geladen zijn, moet de laadspanning overdag bij een beetje zon zo'n 13,8 V zijn (floatspanning).
Als het echt zo is dat de laadspanning nooit meer bedraagt dan 13,4 V, dan komen die accu's nooit echt vol en meet je inderdaad een rustspanning die onder de 12,7 - 12,8 V ligt. Dat zou namelijk normaal zijn, in rust en zonder verbruikers.
Dat spanning flink inzakt als er 8 A wordt getrokken, schijn je nogal vreemd te vinden. Maar dat is juist volstrekt normaal. Zelfs voor een accubank als de jouwe is dat een forse aderlating. Als je die belasting na een uur weer afschakeld, loopt de spanning als het goed is weer een enkele tienden van V ' s op.

Het belangrijkste lijkt me de werking van je laadregelaar die tussen je zonnepanelen en je accubank zit. Aan veel regelaars is weinig tot niets in te stellen, maar de betere en dan met name MPPT-regelaars, hebben een bepaalde intelligentie en zorgen ervoor dat de aangesloten accu's optimaal worden behandeld.
Niet verder doorladen dan 13,4 V. hoort daar niet bij.

Als de regelaar goed functioneert dan is eigenlijk de enige andere mogelijkheid dat de accu's al heel veel capaciteit verloren hebben. Maar als alles van recente datum is, lijkt me dat onwaarschijnlijk.

Dit alles onder het voorbehoud dat alles goed is aangesloten, zonder slechte contacten en met bedrading van voldoende dikte.



Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.214 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl