Yellow Boat schreef :
Nachtvlinder schreef :
Maar even aanzien hoe dat gaat met veel wind, wellicht wat tuidraden spannen. 1 m2 kan een behoorlijke windbelasting geven.
Dat kan wel kapot gaan bij veel wind hoor.
Kun je zelf makkelijk uitrekenen met de wet van Bernoulli :
windkracht loodrecht= 0,5*1,29(dichtheid lucht)*windsnelheid(m/sec)^2/9,8 .( geld voor elk fluiidum dus ook voor bijv. water).
Bij 6Bf nog maar zo'n 10 kg per m2 maar bij 11Bf meer dan 50 kg/m2 .
Het ergste daarbij zijn trouwens de vlagen en het gaan vibreren door de turbulenties om zo'n obstakel ( vergelijk met wapperen van een vlag).
Ad
Probleem dat ik met een dergelijke oplossing heb is dat je een behoorlijk gewicht in je achterstag hangt.
Probleem lijkt me niet windbelasting en windvlagen, maar trilling en resonantie. En good old traagheid als je schip in een golf duikt.
Een stelconstructie met touwtjes werkt op een paal, omdat een paal stijf is. Bij een stag blijft het scherm bewegen en een hele ongunstige balasting uitoefenen op de stag.
Uitgaande van een gewicht van 10kg van het paneel kom je met evenwicht snel uit op 500kg extra trekkracht in de achterstag. Met die 500kg wil ik daarbij alleen maar aangeven dat de extra belasting op de stag significant is, zelfs als je niet kijkt naar de trillingen, wind, vermoeiing of de 1-2g extra, die gaat werken bij ruige zee.
Ja, domme constructies kun je uiteindelijk door lompe oplossingen ook werkbaar maken. Lijkt me geen goede oplossing voor een wereldreis waarbij je Zuid-Afrika rond.
Voor een indruk van de belastingen een fictieve berekening van het eigen gewicht, statisch, evenwicht.
mast vanaf dek 14m
lengte schip 11m, afstand hek-mast 7m.
hoek verstaging is dan ca.60 graden en de staglengte is ca 15.5m (binnen 10% nauwkeurig).
Een paneel van 10kg betekent dan dus een loodrechte belasting van cos(30)*10=5kg.
Belasting grijpt aan op ca. 25% van de stag (4m), dan gaat 75% van de horizontale kracht via het korte eind.
Aanname doorbuiging L/500=32mm
Dus 0.75*(0.25*L)/(L/500)*5kg is ca. 500kg
(Het gaat om de hoek, dus de L valt uit de versimpelde berekening.
Bij een uitgebreide berekening zou ik de voorspanning ook beschouwen.)
Nu is natuurlijk het hoofddoel van de achterstag dat je er allerlei zaken in kunt hangen en niet dat hij bedoeld is om een mast overeind te houden of zo