Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: NMEA2000 niet naar top van de mast

NMEA2000 niet naar top van de mast 04 juli 2022 18:42 #1404804

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8182
Ik geef dit topic weer eens een schopje.

Niet omdat ik iets te melden heb. Geen ervaring mee.

Maar omdat het van t weekend een discussie op de haven was.

Ik hoop maar dat het gevonden wordt!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

NMEA2000 niet naar top van de mast 04 juli 2022 18:45 #1404805

Je kunt ook de link doorgeven ;)
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

NMEA2000 niet naar top van de mast 04 juli 2022 19:50 #1404834

  • cav
  • cav's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 116
Oh ik wil wel even happen hoor, sinds de heren op pagina's 1 en 2 elkaar in de haren vlogen is de marktsituatie in 2022 nu zo, als we even naar de "top drie" merken in NL kijken (qua marktaandeel) nl. Navico (B&G/Simrad), Garmin en Raymarine:

- Allen hebben een draadloze windmeter op de markt gebracht. Waarschijnlijk bij iedereen een variant van Bluetooth met voldoende bereik én low energy én geen gezeur met opnieuw aanmelden halverwege het seizoen. Bij Navico weet ik dat zeker :-)
- Navico en Garmin hebben een bedraadde windmeter die met een conversiekastje (meegeleverd) werken en een dunne mastkabel. In de praktijk NMEA0183 want dat is het makkelijkst, maar het interesseert helemaal niks wat het is want het wordt onder aan de mast weer NMEA2000.
- Bij Raymarine weet ik niet hoe de bedraadde windmeter werkt.

Dit even naast de kleinere leveranciers; bv. LJ Capteurs werkte altijd al met een 183-2000 converter onder aan de mast.

Kortom, NMEA2000 naar de top van de mast is (bijna) verleden tijd.

Dan over schoepenwieltje+vaantje versus ultrasoon of wat dan ook; ik ken de ontwikkelaar van de B&G windsensoren (vaart zelf Musto Skiff International) die weken in een windtunnel proeven heeft genomen, hij geeft aan dat de precisie en gevoeligheid van een wieltje en vaantje niet gehaald wordt door de huidige ultrasone sensoren. Het scheelt een factor 10. Vooral de hoek-lineariteit van de windhoek is bij ultrasoon slecht. Tuurlijk, wc-eend raadt wc-eend aan, maar ze hadden alle vrijheid om iets anders te doen -- bij de dure carbon versies maakt het de wedstrijdzeilers niet uit wat het kost, als het maar het beste is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

NMEA2000 niet naar top van de mast 04 juli 2022 19:53 #1404836

Amen :)

Wat een fanatisme eerder in dit draadje zeg!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

NMEA2000 niet naar top van de mast 04 juli 2022 20:01 #1404841

cav schreef :
Oh ik wil wel even happen hoor, sinds de heren op pagina's 1 en 2 elkaar in de haren vlogen is de marktsituatie in 2022 nu zo, als we even naar de "top drie" merken in NL kijken (qua marktaandeel) nl. Navico (B&G/Simrad), Garmin en Raymarine:

- Allen hebben een draadloze windmeter op de markt gebracht. Waarschijnlijk bij iedereen een variant van Bluetooth met voldoende bereik én low energy én geen gezeur met opnieuw aanmelden halverwege het seizoen. Bij Navico weet ik dat zeker :-)
- Navico en Garmin hebben een bedraadde windmeter die met een conversiekastje (meegeleverd) werken en een dunne mastkabel. In de praktijk NMEA0183 want dat is het makkelijkst, maar het interesseert helemaal niks wat het is want het wordt onder aan de mast weer NMEA2000.
- Bij Raymarine weet ik niet hoe de bedraadde windmeter werkt.

Dit even naast de kleinere leveranciers; bv. LJ Capteurs werkte altijd al met een 183-2000 converter onder aan de mast.

Kortom, NMEA2000 naar de top van de mast is (bijna) verleden tijd.

Dan over schoepenwieltje+vaantje versus ultrasoon of wat dan ook; ik ken de ontwikkelaar van de B&G windsensoren (vaart zelf Musto Skiff International) die weken in een windtunnel proeven heeft genomen, hij geeft aan dat de precisie en gevoeligheid van een wieltje en vaantje niet gehaald wordt door de huidige ultrasone sensoren. Het scheelt een factor 10. Vooral de hoek-lineariteit van de windhoek is bij ultrasoon slecht. Tuurlijk, wc-eend raadt wc-eend aan, maar ze hadden alle vrijheid om iets anders te doen -- bij de dure carbon versies maakt het de wedstrijdzeilers niet uit wat het kost, als het maar het beste is.

Ik denk dat de Winnaar's van de TJV er anders over denk die laten hun autopilot er prima op werken
lcjcapteurs.com/en/the-cv7-hr-...ansat-jacques-vabre/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

NMEA2000 niet naar top van de mast 04 juli 2022 20:17 #1404851

  • cav
  • cav's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 116
F32thriller schreef :
Ik denk dat de Winnaar's van de TJV er anders over denk die laten hun autopilot er prima op werken
lcjcapteurs.com/en/the-cv7-hr-...ansat-jacques-vabre/

Is dat dan niet weer een gevalletje "chez canard de toilette, nous recommandons canard de toilette" :laugh: Franse boten hebben nou eenmaal heel veel Frans spul aan boord. Kunnen ze de handleiding tenminste lezen. B)

Ik heb zelf een Airmar PB200 gehad (ontwikkeld door LJ capteurs), en wat ik er in ieder geval van kan zeggen is dat díe slecht was bij regen, kou en mist, ondanks de verwarming, en heel veel last had van spinnen die het leuk vinden om dat hele holletje vol te bouwen. Bij een gewone windmeter is een windkracht 5 voldoende om hem weer "schoon" te laten waaien, bij dit ding niet. Het enige voordeel was dat er minder snel schijtende vogels op gaan zitten en dus je dek schoner blijft.
Laatst bewerkt: 04 juli 2022 20:19 door cav.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

NMEA2000 niet naar top van de mast 04 juli 2022 20:32 #1404857

Voor mij voldoet the LCJ prima en is al weer verder ontwikkeld volgens mij dan de Airmare, Airmare heeft een licentie genomen op de technologie van LCJ.
Mijn windmeter staat ook nog op een draaibare mast.
De winnaars van de TJV laten hun madman autopilot er ook nog mee samen werken en dan praatje over een zeer geavanceerde autopilot die ook het foil en kiel controleert.
Als het slecht zou zijn zouden ze dit echt niet gebruiken omdat de budgetten ruim voldoende zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

NMEA2000 niet naar top van de mast 05 juli 2022 06:32 #1404904

Nachtvlinder schreef :
Amen :)

Wat een fanatisme eerder in dit draadje zeg!

Maar goed dat ik dit draadje nog niet had gezien toen ik je belde gisteravond!! :laugh: :laugh: :laugh:
Onno Harders eigenaar van
www.boatcontroller.nl en www.pcnautic.nl
Prutsen is de meest onderschatte fase van een creatief proces
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

NMEA2000 niet naar top van de mast 05 juli 2022 13:11 #1405001

Ik schrok er ook van! Alsof het over levensbedreigende zaken ging :woohoo:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

NMEA2000 niet naar top van de mast 05 juli 2022 14:01 #1405015

  • telmer
  • telmer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 83
Bij NMEA2000 moet per apparaat keurings- en licentiekosten getaald worden door de fabrikant. Volgens mij is dat de reden waarom o.a. Raymarine alle sensoren met NMEA0183 uitvoerd en 1 conversie-unit heeft ( ITC-5 transducer converter) waarvoor ze licentiekosten moeten afdragen. Qua werking maakt het ook niet uit wat er de mast in gaat, als het maar als NMEA2000 onder dek komt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

NMEA2000 niet naar top van de mast 05 juli 2022 22:10 #1405196

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29125
Ik heb met opzet gewoon gekozen voor 0183 bedraad, maar wel een ultrasoon sensor.
Een betaalbare Calypso wired.

Waarom er in hemelsnaam nog techniek van de Romeinen bovenin gebruikt wordt snap ik niet, iets met vaantjes en schoepjes. Zó ontzetten niet van deze tijd meer.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 05 juli 2022 22:12 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

NMEA2000 niet naar top van de mast 06 juli 2022 03:38 #1405206

Calidris schreef :
…snap ik niet…

Voor jouw gebruik is ultrasoon prima.

Calidris schreef :
Nu hebben wij een toerschip, dus geen bloedstollende verhandelingen over data, procentuele afwijkingen en 0,1 knoop verschillen etc. Het schip is een Westerly Konsort Duo.

Alles er af dus. Als je dan toch niks meer op de masttop hebt kan je plannen.
De prijzen van een plastic windex zijn belachelijk over te top, dus het is een RVS versie geworden van Alie

Ook voor het vaantje heb je een prima oplossing gekozen voor jouw gebruik. Verderlicht, gebalanceerd en saffiergelagerd: hartstikke mooi, maar bij 5 kn TWS zeil jij niet meer waarschijnlijk.
Laatst bewerkt: 06 juli 2022 05:51 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.133 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl