Oh ik wil wel even happen hoor, sinds de heren op pagina's 1 en 2 elkaar in de haren vlogen is de marktsituatie in 2022 nu zo, als we even naar de "top drie" merken in NL kijken (qua marktaandeel) nl. Navico (B&G/Simrad), Garmin en Raymarine:
- Allen hebben een draadloze windmeter op de markt gebracht. Waarschijnlijk bij iedereen een variant van Bluetooth met voldoende bereik én low energy én geen gezeur met opnieuw aanmelden halverwege het seizoen. Bij Navico weet ik dat zeker
- Navico en Garmin hebben een bedraadde windmeter die met een conversiekastje (meegeleverd) werken en een dunne mastkabel. In de praktijk NMEA0183 want dat is het makkelijkst, maar het interesseert helemaal niks wat het is want het wordt onder aan de mast weer NMEA2000.
- Bij Raymarine weet ik niet hoe de bedraadde windmeter werkt.
Dit even naast de kleinere leveranciers; bv. LJ Capteurs werkte altijd al met een 183-2000 converter onder aan de mast.
Kortom, NMEA2000 naar de top van de mast is (bijna) verleden tijd.
Dan over schoepenwieltje+vaantje versus ultrasoon of wat dan ook; ik ken de ontwikkelaar van de B&G windsensoren (vaart zelf Musto Skiff International) die weken in een windtunnel proeven heeft genomen, hij geeft aan dat de precisie en gevoeligheid van een wieltje en vaantje niet gehaald wordt door de huidige ultrasone sensoren. Het scheelt een factor 10. Vooral de hoek-lineariteit van de windhoek is bij ultrasoon slecht. Tuurlijk, wc-eend raadt wc-eend aan, maar ze hadden alle vrijheid om iets anders te doen -- bij de dure carbon versies maakt het de wedstrijdzeilers niet uit wat het kost, als het maar het beste is.