Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: probleem met vernieuwen licentie oesenc-kaart

probleem met vernieuwen licentie oesenc-kaart 10 aug 2018 15:57 #967417

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26257
Ik heb de licentie van een vorig jaar juli aangeschafte kaart refreshed door een nieuwe licentie te kopen. Betaling is gebeurd. Als ik onder 'my charts' op de o-charts site kijk, dan zie ik ook de verlopen licentie. Klikken op 'refresh' toont de nieuw aangeschafte licentie.

De makkelijke manier van downloaden zou dan zijn om via OpenCPN, met de machine waarvan de fingerprint bekend is (wordt inderdaad weergegeven op de site van o-charts), in te loggen bij o-charts, via 'oesenc charts' en 'refresh'. Dit geprobeerd, inlog lijkt te worden geaccepteerd, maar vervolgens worden slechts de verlopen licentie en de licentie van een andere kaart die nog niet verlopen is, getoond. Daarmee is volgens OpenCPN de refresh voltooid..

De andere manier is downloaden op een andere computer vanaf de o-charts site met gebruikmaking van de fingerprintfile en systeemnaam van de computer waarop de kaarten moeten gaan draaien.
Daar lijk ik echter ook in kringen rond te draaien.
Als ik bij de nieuw aangeschafte licentie (purchased refresh products) 'assign' aanklik, krijg ik het bij o-charts bekende systeemnaam en ook de fingerprint te zien. Ik heb in OpenCPN een fingerprintfile aangemaakt van deze fingerprint en deze geupload naar de site (op de daartoe aangewezen plek). Daarna is mij niet duidelijk wat er moet gebeuren. Klikken op 'add new systemidentifier' geeft een foutmelding: de naam moet uniek zijn.

Misschien heb ik bij de aanschaf wat verkeerd gedaan? Wie weet raad?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

probleem met vernieuwen licentie oesenc-kaart 10 aug 2018 16:50 #967436

  • Knoet
  • Knoet's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2115
Tot en met deze stap:lodewijk stegman schreef :
Als ik bij de nieuw aangeschafte licentie (purchased refresh products) 'assign' aanklik, krijg ik het bij o-charts bekende systeemnaam en ook de fingerprint te zien.

lijkt het me goed te gaan. Waarom dan nog een nieuwe fingerprintfile uploaden? Kun je na deze 'assign' stap niet meteen een request voor een verse download van je kaartmateriaal doen?
Bert
Spækhugger
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

probleem met vernieuwen licentie oesenc-kaart 10 aug 2018 21:31 #967520

  • janharm
  • janharm's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 140
Was ook aan het ronddraaien. Volgende gedaan vgl helpdesk :

to reset the user name, please do the following:

Close OpenCPN.

Open the file C:\ProgramData\opencpn\opencpn.ini and change:

[PlugIns/oesenc]
systemName = xxx

by

[PlugIns/oesenc]
systemName =

Delete all fingerprint files (xxxxxx.fpr) in folder C:\ProgramData\opencpn\

Open OpenCPN and go to Options - charts - oeSENC charts tab.

Press "Refresh chart list" and when the system asks for a system name,
select "New" and provide a new system name.

Select, assign, download and install your charts as usual.


We will make this a little simpler with the next upcoming version of the
plug-in, but as always we are running behind the invention Microsoft
makes (without asking us before...).
And yes, some W10 updates resulted in "different systems".
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

probleem met vernieuwen licentie oesenc-kaart 11 aug 2018 06:54 #967558

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26257
Bedankt voor de antwoorden.

Ik heb inmiddels contact met Hubert van O-Charts.

Uit wat er tot nu toe gebeurt is, blijkt nog niet direct dat de fingerprint het probleem is.
Wel was er inmiddels alweer een nieuwe versie van oeSENC-plugin (2.4.0), terwijl ik kortgeleden nog de vorige had gedownload. Die nieuw plug-in maakt vooralsnog geen verschil.

Ik laat nog wel weten hoe helpline met Hubert zich ontwikkelt, hoewel opmerkingen en tips vanuit ZF vanzelfsprekend welkom blijven.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

probleem met vernieuwen licentie oesenc-kaart 11 aug 2018 06:59 #967559

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6451
Je hebt een (nieuwe) licentie aangeschaft. Deze licentie moet nog wel gekoppeld worden aan een specifieke computer. (Assign) Voor deze specifieke computer moet je een fingerprint uploaden, maar er is ook weinig op tegen om de reeds bestaande te gebruiken.
Je nieuwe licentie toewijzen aan jouw computer kan ook op de website, My Oesenc Charts. Als je hiervoor gewoon je bestaande fingerprint gebruikt, zouden de nieuwe kaarten ook tezien moeten zijn in OpenCPN (Na een "refresh chartlist")
Een nieuwe fingerprint aanmaken en gebruiken kan ook, maar om vanuit OpenCPN zelf te downloaden en updaten kan je maar één computernaam gebruiken. Hoe een oude naam te verwijderen had JanHarm al beschreven.

Eenenander is inderdaad nogal omslachtig en moet/zal zeker worden verbeterd. Maar we lopen nu pas tegen verschillende update problemen aan. (De oeSENC kaarten bestaan net iets meer dan één jaar)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

probleem met vernieuwen licentie oesenc-kaart 11 aug 2018 07:04 #967561

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26257
Knoet schreef :
Tot en met deze stap:lodewijk stegman schreef :
Als ik bij de nieuw aangeschafte licentie (purchased refresh products) 'assign' aanklik, krijg ik het bij o-charts bekende systeemnaam en ook de fingerprint te zien.

lijkt het me goed te gaan. Waarom dan nog een nieuwe fingerprintfile uploaden? Kun je na deze 'assign' stap niet meteen een request voor een verse download van je kaartmateriaal doen?

Hoe zou dat in z'n werk moeten gaan? Na 'assign' met betrekking tot de nieuw aangeschafte kaart, verschijnt een overzichtje met de (naam van) fingerprintfile en de Userkey, benevens de opmerking 'enabled'.
Daaronder kan ik de system name invullen en een fingerprintfile uploaden. Dat heb ik gedaan. Daaronder zit een knop 'add new system identifier', als ik daarop druk krijg ik de foutmelding dat de naam uniek moet zijn.

Wat er dan wèl moet gebeuren, is mij onduidelijk..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

probleem met vernieuwen licentie oesenc-kaart 11 aug 2018 07:12 #967563

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26257
rooiedirk schreef :
Je hebt een (nieuwe) licentie aangeschaft. Deze licentie moet nog wel gekoppeld worden aan een specifieke computer. (Assign) Voor deze specifieke computer moet je een fingerprint uploaden, maar er is ook weinig op tegen om de reeds bestaande te gebruiken.
Je nieuwe licentie toewijzen aan jouw computer kan ook op de website, My Oesenc Charts. Als je hiervoor gewoon je bestaande fingerprint gebruikt, zouden de nieuwe kaarten ook tezien moeten zijn in OpenCPN (Na een "refresh chartlist")
Een nieuwe fingerprint aanmaken en gebruiken kan ook, maar om vanuit OpenCPN zelf te downloaden en updaten kan je maar één computernaam gebruiken. Hoe een oude naam te verwijderen had JanHarm al beschreven.

Eenenander is inderdaad nogal omslachtig en moet/zal zeker worden verbeterd. Maar we lopen nu pas tegen verschillende update problemen aan. (De oeSENC kaarten bestaan net iets meer dan één jaar)

Wat je schrijft is me redelijk duidelijk.
Ik ben begonnen met een poging tot update vanuit OpenCPN (inlog met email en password) de inlog lijkt te zijn gelukt, maar het resultaat is dat de refresh wordt afgerond zonder dan de nieuw kaart wordt binnengehaald. Het venster toont na afloop nog steeds de oude kaart.
Inmiddels werkt de refresh knop ook niet meer echt; het inlog-venster wordt niet meer getoond en de oude kaart wordt getoond.

Bij de poging de kaart via een andere computer te downloaden heb ik geen nieuwe fingerprint gebruikt, maar de bestaande geupload, in de overtuiging dat die dan aan de te downloaden nieuwe kaart wordt gehangen. Het is me echter niet duidelijk hoe de procedure dan verder moet worden afgerond, zoals ik hierboven al aan Knoet verteld heb.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

probleem met vernieuwen licentie oesenc-kaart 11 aug 2018 07:41 #967570

  • nardus
  • nardus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6101
De service van O-Charts vind ik erg goed, ik had ook een issue en deze was binnen een uurtje opgelost.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

probleem met vernieuwen licentie oesenc-kaart 11 aug 2018 07:55 #967576

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26257
nardus schreef :
De service van O-Charts vind ik erg goed, ik had ook een issue en deze was binnen een uurtje opgelost.

Het gaat nu wat langer duren, geloof ik. Hubert zit vandaag niet achter de computer, laat ie me net weten..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

probleem met vernieuwen licentie oesenc-kaart 11 aug 2018 07:57 #967577

  • Knoet
  • Knoet's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2115
lodewijk stegman schreef :
Hoe zou dat in z'n werk moeten gaan? Na 'assign' met betrekking tot de nieuw aangeschafte kaart, verschijnt een overzichtje met de (naam van) fingerprintfile en de Userkey, benevens de opmerking 'enabled'.
Daaronder kan ik de system name invullen en een fingerprintfile uploaden. Dat heb ik gedaan. Daaronder zit een knop 'add new system identifier', als ik daarop druk krijg ik de foutmelding dat de naam uniek moet zijn.

Wat er dan wèl moet gebeuren, is mij onduidelijk..

Ik doelde op de tabel "Charts", die daar weer onder staat. Of krijg je die niet te zien in de "my oeSenc charts" pagina?
Bert
Spækhugger
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

probleem met vernieuwen licentie oesenc-kaart 11 aug 2018 08:05 #967580

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26257
Knoet schreef :
lodewijk stegman schreef :
Hoe zou dat in z'n werk moeten gaan? Na 'assign' met betrekking tot de nieuw aangeschafte kaart, verschijnt een overzichtje met de (naam van) fingerprintfile en de Userkey, benevens de opmerking 'enabled'.
Daaronder kan ik de system name invullen en een fingerprintfile uploaden. Dat heb ik gedaan. Daaronder zit een knop 'add new system identifier', als ik daarop druk krijg ik de foutmelding dat de naam uniek moet zijn.

Wat er dan wèl moet gebeuren, is mij onduidelijk..

Ik doelde op de tabel "Charts", die daar weer onder staat. Of krijg je die niet te zien in de "my oeSenc charts" pagina?

Die krijg ik inderdaad te zien.

In dat lijstje staat ook de kaart die expired is (in rood!). Daarbij zit ook de knop 'refresh'. Als ik daarop druk, dan krijg ik een nieuw venster waarop de nieuw aangeschafte kaart te zien is, met daarnaast een knop 'assign'.

Druk ik daar weer op, dan ben ik terug bij het eerdere venster, waarin ik de fingerprint kan uploaden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

probleem met vernieuwen licentie oesenc-kaart 11 aug 2018 08:09 #967581

  • Knoet
  • Knoet's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2115
Dat klinkt dan toch wel alsof ze bij o-charts achter de schermen iets recht moeten zetten in je account.
Bert
Spækhugger
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

probleem met vernieuwen licentie oesenc-kaart 11 aug 2018 09:29 #967601

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26257
Knoet schreef :
Dat klinkt dan toch wel alsof ze bij o-charts achter de schermen iets recht moeten zetten in je account.

Daar ben ik ook bang voor..
Nou wilde ik vandaag een weekje gaan zeilen en aflopen weekend, toen ik de kaart had besteld, vermoedde ik al dat het niet helemaal van een leien dakje zou gaan. De link die ik verwachtte te krijgen kwam niet. Het moest allemaal weer anders. Maar die zondagavond ben ik ook al gaan zeilen, tot gisterenmiddag..

Als je dus wat bij o-charts te regelen hebt: doe dit ruimschoots voordat je je spullen nodig hebt. Het is dagwerk.

Gelukkig hebben we Navionics en het papier nog..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.255 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl