WADnWIND schreef :
post=984724 schreef :
Omdat de omwentelingen van de schroefas dan sterk kan oplopen, gaat de dynamo ook veel meer opbrengen. Dat geeft veel grotere belasting op de V-snaar en de constructie van de schroefas dynamo. De kans dat je dan meer vermogen probeert op te wekken dan de V-snaar kan over brengen is dan aanwezig en geeft overmatige slijtage aan de snaar. Als die slipt wordt het heet en snel slechter.
In de praktijk was de schroef nooit het probleem, maar de grip van de (vertande) V-snaren wel.
De schroef kon je nooit stil krijgen door de dynamo, zoveel kracht/energie komt er uit.
Wel schroeven van 80-150 cm.
Qua overbrenging had ik aan boord van mijn sleepboot een vergelijkbare situatie.
Ik wilde een 24 volts Iskra dynamo van 1,5 kW laten aandrijven door de langzaamlopende Deutz, waarbij ik bij het stationair toerental (80 rpm) al minstens 90% stroomleverantie zou hebben.
Dit zou een versnelling vereisen van ongeveer 1:14 wat erg veel is om in 1 stap te bereiken.
Overleg met een gespecialiseerd aandrijftechniekbedrijf leverde het volgende op:
- met V-snaren is het onmogelijk om een goede 1:14 te maken zonder tussenas;
- Tandriemen zijn ongeschikt voor deze toepassing;
- We proberen het met een multi V-snaar, dat is zo'n platte riem met veel V-tjes naast elkaar zoals veel wordt toegepast in electrische handmachines. Voordelen: goedkoop, goede grip, kan kleine buigdiameters aan, weinig warmteontwikkeling.
Ik legde de multi V-snaar gewoon plat op het tweede vliegwiel (diameter 600 mm), zonder speciale poelie ofzo. Op de dynamo een klein en dus goedkoop poelietje (inclusief draaiwerk drie tientjes) en voor de zekerheid een tweede reserveriem gekocht.
Het werkte uit-de-kunst! Na een dag en na een week moest de zaak overnieuw opgespannen worden, daarna had ik er geen omkijken meer naar. De reserveriem is niet nodig geweest.
In de situatie van de schroefasgenerator zou je zelfs kunnen overwegen om de grote poelie op de schroefas zelf te maken van een dikke schijf multiplex. Maak het oppervlak een tikkie bol.
Vergeet niet om de reserveriem ook alvast om de schroefas te leggen.
Wim.