JeePee schreef :
Op de schroefas een dynamo knutselen werkt niet, de schroefwerking staat verkeerd om, bovendien zou je de keerkoppeling geen plezier doen.
Waarom blijf je volhouden dat het niet werkt? Er zijn honderden, misschien wel duizenden zeilboten die het hebben, mijn boot had het ook en het komt er ook weer terug in.
Er zijn genoeg keerkoppelingen die er wel tegen kunnen. Mijn oude keerkoppeling, een velvet (Borg Warner) kon niet eens stilgezet worden. De nieuwe Yanmar heeft een Hurth koppeling, daarin staat specifiek vermeld dat meedraaien geen probleem is voor de levensduur van de keerkoppeling, ze hebben een speciale klutser op de as gezet die er voor zorgt dat ook met lage snelheden alle olie overal komt waar het zijn moet.
Voor een dynamo maakt het niet uit of deze nu links of rechtsom draaid, zolang de koleingfan maar de jusite orientatie heeft. Dus het maakt niet uit welke kant de schroef op draait. Een meedraaiende schroef draait overigens in de zelfde richting als wanneer de motor vooruit in zijn werk staat, dus de dynamo koeling werkt gewoon in beide situaties.
OK, een schroef is geen turbine, dus deze heeft maar de helft van de efficientie van een trubine wiel wat speciaal ontworpen is voor het opwekken van energie, maar ondanks de lagere efficientie is en blijft het gratis elektriciteit, die paar tiende die je langzamer vaart met licht weer kun je of op de koop toenemen of je zet de schroefas stil als je dat niet wilt.
Hoe je het ook went of keert, ik kreeg er 2000 Watt uit. De nieuwe schroef is kleiner dus als de isntallatie weer terug gaat dan zal de opbrengst minder zijn, maar het is en blijft een berg energie.