Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Beste manier om akku’s te laden met div. Mogelijkh

Beste manier om akku’s te laden met div. Mogelijkh 27 okt 2018 11:58 #991508

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4335
Wij hebben diverse manieren om onze akku’s (bij) te laden en ik zat te prakiseren wat nu de ‘beste’ en meest rendabele manier zou zijn om eens in de zoveel tijd de akku’s weer 100% vol te laden zonder in een haven aan de walstroom te liggen

Lader mogelijkheden :
Gen set (6kva) met walstroom lader 50 ah
Motor met dubbele dynamo (100-110 ah)
Solar tussen de 20 en 50 ah

De volgende methode en volgorde lijkt mij het meest voor de hand liggend

Eerst op de scheepsdiesel (800-1000 rpm) tot de laadstroom zakt naar 50
Amp
Dan de gen.set met walstroom lader van 50a tot hij zakt naar het niveau dat de zonnepanelen kunnen leveren (ergens tussen de 50 en 20)

Dan de zonne panelen de absorptie en float laten afmaken

Mis ik iets ? Dit lijkt me de meest snelle en economische manier vwb opbrengst vs diesel gebruik en slijtage
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Beste manier om akku’s te laden met div. Mogelijkh 27 okt 2018 12:24 #991518

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15519
Met je zonnepanelen; hoe diep zijn je accu’s ontladen aan het eind van het zonlicht? Trekken ze je nachtelijk verbruik weer een beetje recht of zit je dan nog in de min?

100% vol duurt wel een tijd hoor. Ze nemen steeds minder op. Maar als je niet te ver ontlaad valt de schade toch wel mee? Dan zou ik liever bij tijd en wijle de walstroom inzetten met de lader op Reconditioning stand.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Beste manier om akku’s te laden met div. Mogelijkh 27 okt 2018 13:49 #991529

  • Ronaldl
  • Ronaldl's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1600
100% vol tijdens zeilen is niet makkelijk. Kan alleen als de solar meer oplevert dan je actuele verbruik.stel je actuele verbruik is gemiddeld 10A, en de solar levert gemiddeld 15A, dan heb je 5A over voor laden. Tijdens de 10 zonneuren zijn dat 50Ah. Op een accuset van 500Ah is dat dan 10% capaciteit. Dan moet je dus met de generator 's-nachts draaien en zorgen dat om 08.00 in de ochtend de accu's 90% vol zijn. Dan is aan het eind van de middag de accu vol.
Je hebt een generator, dus geen scheepsdiesel gebruiken.
Die scheepsdiesel is je back-up voor als de genset faalt (gaat gebeuren) en, als je toch moet motoren, dan laadt ie de accu ook nog eens mee.
Bovenstaande getallen kan je naar eigen inzicht aanpassen, maar het regime blijft hetzelfde.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Beste manier om akku’s te laden met div. Mogelijkh 27 okt 2018 14:09 #991539

Waarvoor heb je nog accu's met zoveel vermogen was mijn eerste gedachte....
Die 50A walstroomlader op je genset van 6kVA is natuurlijk zonde van het vermogen. Daar moet minstens een 500A lader op om die genset goed te gebruiken.
Maar vertel eerst eens iets over je verbruik en je accucapaciteit.
Dan kunnen we je pas echt goed van advies dienen. Nu raaskallen we alleen maar omdat we veel te weinig van je situatie weten.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Beste manier om akku’s te laden met div. Mogelijkh 28 okt 2018 08:39 #991746

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4335
@koko
Akku bank wordt door de zon geladen tot plm 13.8 volt , gedurende de dag blijft de mppt op ‘bulk’ laden en komt niet op absorptie en float . Het verbruik vanaf zon onder tot zon op (150ah verbruik tijdens 12 uur geen zon) zorgt ervoor dat de akku’s iedere morgen een steeds lager voltage hebben aan het eind van de nacht . Nacht 1 12.2 volt , nacht 2 12.0 volt en vanmorgen 11.8 volt

@Ronaldl
Nachtelijk verbruik is 150ah , (12 ah per uur) , de totale PV opbrengst waar we nu zitten (canarische eilanden) is 2.3Kwh per dag (170ah @ 13.5 volt / 12 uur = 14ah per uur) dit is net genoeg om het verbruik te dekken en deels de akku’s weer te laden , maar ik kom dus te kort om de akku’s weer 100% vol te laden , vandaar mijn vraag

@it paradyske
‘Waarvoor heb je nog akku’s met zoveel kapaciteit’

Om niet de godganse dag de generator / motor te moeten laten draaien ?

Akkubank is 500ah AGM , net een paar weken oud dus ik wil zo lang mogelijk met deze set doen met een zo optimaal mogelijk laad regime
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Beste manier om akku’s te laden met div. Mogelijkh 28 okt 2018 08:48 #991753

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27105
Misschien moet je eens aan de andere kant gaan kijken en je gebruik matigen. Dan zijn dit soort problemen niet aan de orde.

Windmolen is ook een optie, maar daar zal wel bezwaar tegen zijn vanwege het lawaai?

Ik lees nl dat je niet alles in het werk gesteld hebt om stroom op te wekken.
Hoofdmotor en generator zijn voor een bluewater cruiser natuurlijk geen serieuze oplossingen.
Dat behoort tot de brute-force oplossingen, waar niet zo veel bij hoeft na te denken tijdens de voorbereiding.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 28 okt 2018 08:52 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Beste manier om akku’s te laden met div. Mogelijkh 28 okt 2018 09:14 #991769

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4335
@WW
We hebben een windgenerator maar als we ankeren (in de luwte) is de opbrengst 0ah , dus die tel ik niet mee
Verbruik matigen is op dit moment geen optie , de grootste verbruikers zijn koelkast&vriezer en die blijven aan. (tenminste , de koelkast gaat uit als het voltage onder de 12.3 volt zakt, vriezer blijft aan)
Verder is het nu om 8 uur te donker om de PV (700wp) te laten werken terwijl we nog wel willen ‘leven’ (eten , lezen , praten , laptops laden , filmpje kijken , spelletje doen met de kinderen etc)

Meer PV kan ik niet kwijt (of liever gezegd , kan ik op dit moment niet aankomen , misschien in de toekomst nog een extra 335 / 350 wp paneel erbij ? ) en toen we de panelen aanschafte waren dit degene met hoogste opbrengst

Dus blijft over 1x in de 3 a 4 dagen met de gen set of motor laden tot 100% SOC , maar welke methode is het meest rendabel ?
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Beste manier om akku’s te laden met div. Mogelijkh 28 okt 2018 09:26 #991775

  • b100
  • b100's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 6909
ben wel benieuwd naar een verbruikerslijst, 12 amp continu verbruik is best wel stevig.
voor elke oplossing is er een probleem
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Beste manier om akku’s te laden met div. Mogelijkh 28 okt 2018 09:42 #991781

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27105
ReneK schreef :

Dus blijft over 1x in de 3 a 4 dagen met de gen set of motor laden tot 100% SOC , maar welke methode is het meest rendabel ?

Oke, blijft dus over om toch de verbuikrskant beter onder de loupe te houden.

6KVA genset is voor een jacht compleet over the hill naar mijn mening. 3 Kva silentpack of een honda eu10i had al voldoende geweest, alleen heb je voor zo'n honda weer bezine nodig.

Wij hadden vroeger op een klipper met 20 personen een 3,5KVA ruggerini silent packje. Dat was meer dan voldoende voor alles en je hoorde hem niet. Met beleid kan je daar op wassen, drogen, vaatwasser, laden etc. Alleen niet alles tegelijk.

Op mijn Antarctische omzwervingen hadden we aan de windmolen icm motor meer dan genoeg. Als je leven inricht zoals Hans van der Smissen ooit uitdrukte: een comfortcontainer, dan kan ik het begrijpen. ;)
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Beste manier om akku’s te laden met div. Mogelijkh 28 okt 2018 09:43 #991782

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27105
Nóg beter isoleren van de koel/vrieskist scheelt ook een enorme hoop energie.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Beste manier om akku’s te laden met div. Mogelijkh 28 okt 2018 09:47 #991786

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4335
@b100
Tijdens ankeren :
Koelkast
Vriezer
Inverter voor Laptops en telefoons laden, koffie zetten , onboard wifi voor de NAS , tv voor films via de NAS
Verlichting (led)
Marifoon

Tijdens zeilen komen hier nog alle navigatie, auto pilot etc bij
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Beste manier om akku’s te laden met div. Mogelijkh 28 okt 2018 09:59 #991794

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4335
@WW

De 6kva gen.set was al aanwezig op onze comfort container , dus we dien het er maar mee , en het meest economische is toch ‘ ermee doen wat je hebt en niet geld uitgeven voor nieuw’

En we zijn van plan om 4 jaar (nu nog 3.5) op ons bootje door te brengen dus een beetje comfort mag er wel zijn , of niet ?

Betere isolatie is misschien een optie als ik er bij kan komen , ik heb al andere thermostaten besteld (electronische) zodat ik het ‘aan’ ‘uit’ schakelpunt beter kan bepalen , dus dat zal ook schelen in verbruik
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Beste manier om akku’s te laden met div. Mogelijkh 28 okt 2018 10:08 #991797

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27105
ReneK schreef :
@b100
Tijdens ankeren :
Koelkast
Vriezer
Inverter voor Laptops en telefoons laden, koffie zetten , onboard wifi voor de NAS , tv voor films via de NAS
Verlichting (led)
Marifoon

Tijdens zeilen komen hier nog alle navigatie, auto pilot etc bij

Onze 4g wifi roeter is net overleden door oververhitting :( :(
Dat ding slurpt bij 3x streamen bijna 1amp op 12 Volt! Heb je in die NAS nog echte spinningdisks zitten? die lusten n.l. ook wel wat. Ik heb bij onze server op de zaak als 3 jaar raid SSD in gebruik. dat scheelt vele watts aan verbruik en warmte.

Moderne laptop kan ook al weer een hoop schelen. Voorheen had den onze laptops 19V 2-4A laders die warm werden. Nu hebben we een Chuwi-14" (van Alie), snel genoeg voor alles en de lader is maar 12V-1A en wordt niet eens warm. dat moet dus ook heel veel energie schelen.
(en kan direct op het boordnet 11-13,5V)

Een laptop omvormer direct op 12volt scheelt weer extra verlies in je 220-omvormer
En zo verder.
Ik denk dat je er zo 50watt vanaf kan snoepen.

Wij hebben met opzet geen 230 volt apparatuur, om het extra verlies te vermijden.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 28 okt 2018 10:09 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Beste manier om akku’s te laden met div. Mogelijkh 28 okt 2018 10:16 #991799

ReneK schreef :
@b100
Tijdens ankeren :
Koelkast
Vriezer
Inverter voor Laptops en telefoons laden, koffie zetten , onboard wifi voor de NAS , tv voor films via de NAS
Verlichting (led)
Marifoon

Tijdens zeilen komen hier nog alle navigatie, auto pilot etc bij

En dat allemaal 24 uur per dag?
Lijkt me sterk.
Dus eerst maar eens afschatten hoeveel tijd per apparaat en dan de echte Ah's berekenen.
En een inverter verbruikt ook zo'n 10-20% extra dus waarom geen zogenaamde autolader voor telefoon en laptop en wifi , die maken van 12 Volt elke gelijkspanning die je wilt ( een paar van deze bijv.www.banggood.com/nl/96W-Multi-...BwE&cur_warehouse=CN ) .En een 12 volts Tv en 12Volt koffiezetapparaat ( overigens gaat klassiek koffie zetten met gewoon een waterketeltje op het fornuis ook prima maar dat schijnt niet meer "in" te zijn :lol: ).
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Beste manier om akku’s te laden met div. Mogelijkh 28 okt 2018 10:17 #991801

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4335
@WW

De NAS zit (nog) niet op de 12v , staat wel op het ‘to do’ lijstje
Er zitten idd nog ‘spinning disks’ in (2x 6Tb) omdat SSD’s veel te duur werden en niet in de capaciteit die ik wilde. Verbruik is idd nog niet het laagst mogelijke maar we doen het er ‘maar’ mee

Zelfde met de 2015-2017 macbooks , niet het laagste verbruik maar weer ‘we doen het er maar mee’
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Beste manier om akku’s te laden met div. Mogelijkh 28 okt 2018 10:22 #991805

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4335
@yellowboat

Idd niet alles 24 / 7 , zoals eerder gemeld is het verbruik zo’n 12ah , dat is wel 24/7 als we geankerd liggen . PV opbrengst is zo’n 2.3Kwh en conclusie is dat PV alleen niet voldoende is om de akku’s van onze comfort container iedere dag goed geladen te krijgen

We hebben een inverter om oa zonder gebruik van gen set (espresso) koffie te kunnen zetten en om de was machine te kunnen laten draaien op onze comfort container , waarom nog meer electronica aanschaffen die het misschien een paar maanden uithoudt ? We gebruiken wat we hebben

Ps er zal niets mis zjn met koffie op een formuis en fluitketeltje , maar hier wordt het (door mij) niet gedronken
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Laatst bewerkt: 28 okt 2018 10:27 door ReneK.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Beste manier om akku’s te laden met div. Mogelijkh 28 okt 2018 10:54 #991818

De 6kva gen.set was al aanwezig op onze comfort container , dus we dien het er maar mee , en het meest economische is toch ‘ ermee doen wat je hebt en niet geld uitgeven voor nieuw’

En we zijn van plan om 4 jaar (nu nog 3.5) op ons bootje door te brengen dus een beetje comfort mag er wel zijn , of niet ?

Betere isolatie is misschien een optie als ik er bij kan komen , ik heb al andere thermostaten besteld (electronische) zodat ik het ‘aan’ ‘uit’ schakelpunt beter kan bepalen , dus dat zal ook schelen in verbruik




Ik vrees dat je met deze gedachtengang rekenen moet met de aanschaf van nog een paar accu sets tijdens de reis.

De accu´s dienen vrijwel elke dagelijkse cyclus in FLOAT te komen om gezond te blijven.
Dan hebben ze voldoende tijd gehad in ABSORPTIE.

En let vooral op dat je niet gaat overladen, zeker niet met AGM. Die verliezen ook gas, en dat is niet aan te vullen.
Bij vloeistof vul je gewoon water bij, en wanneer dit te vaak moet, dan stel je de absorptie spanning iets lager in. Bij vloeistof zie je wat er mis gaat en kun je tijdig ingrijpen.

Andere thermostaten zullen bitter weinig resultaat geven, je moet nu eenmaal een zekere hoeveelheid warmte afvoeren, dat wordt niet anders met een andere thermostaat.

Het verbruik bepaalt hoe groot de bron van energie moet zijn.
Dat dient echt goed berekend te worden vóór je de bronnen kiest.

In de praktijk komt het erop neer dat minimaal twee keer het verbruik moet kunnen opgewekt worden, wat weer neerkomt op ongeveer 4 keer het verbruik aan capaciteit aan zon of wind bronnen.
Zonpanelen leveren, zeker in warmere streken, meer dan windmolentjes.

Zelfs dan kom je op wat mindere dagen nog wel eens tekort.
Om dat op te vangen is dan een klein en stil dieselgeneratortje, zoals W&W noemt verre te verkiezen boven de hoofdmotor.
Een laadstrom van ruim 10% accu capaciteit is daar het handigste.

Een enorme generator brengt niet meer. De accu´s begrenzen de laadstroom al snel.

Ik zie als beste mogelijkheid het aanpassen van je omvormer gebruik als oplossing.

Vooral de zaken die warmte vragen zoals koffie zetten of koken zijn véél efficienter door dat direct met brandstof te doen. Pakweg zo´n 90%

Van de brandstof die je in electra opwekking stopt komt maar zo´n 15% op de juiste plaats aan, de rest is warmte die je in warmere streken niet wilt hebben.
Die moet je dan weer wegwerken met een airco die ook op een heel laag rendement draait.
En zo heb je dan het sneeuwbal effect.

En misschien ook wat nachtelijk verbruik kan sparen is, om wanneer aanwezig, overcapaciteit van zonpanelen gedurende de middaguren te benutten, dit door dieper te koelen tijdens de dag en op die manier minder via de accu te gebruiken.
Een accu heeft maar een rendement van 60%, dus alles wat niet via de accu hoeft levert 40% winst op en brengt die minimum spanning mogelijk juist boven de 12V.

Ik doe dit met de setting vande regelaar.
De koeling op de load en deze instellen op inschakelen bij, pakweg 13,2V en weer uitschakelen op 12,7V.
De thermostaat op maximaal.
Wanneer de accu dan aardig op peil is wordt in de koelkast ijs gevormd, dat gedurende de nacht weer minder wordt, en de temperatuur kort bij de 0º houdt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Beste manier om akku’s te laden met div. Mogelijkh 28 okt 2018 11:44 #991824

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4335
@Seaftinghe

Dus eerst de gen set ‘s morgens laten draaien tot de absorptie spanning is bereikt en PV de absorptie en float laten afmaken
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Beste manier om akku’s te laden met div. Mogelijkh 28 okt 2018 12:01 #991832

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10713
Ben niet deskundig, maar er bestaan knijpkats, op batterijen. Allemaal een uurtje knijpen en er is weer verlichting voor de nacht. Zo'n ding in het groot tussen je ankerketting fabriceren?

Wel een probleem zo'n boot met veel apparatuur aan voldoende stroom helpen op een goedkope efficiënte manier. Boot is groot genoeg om een aantal vrachtwagen accu's kwijt te kunnen. Dan is laden met dat in capaciteit wat te grote aggregaat toch wat makkelijker te doen (verantwoorden).
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Beste manier om akku’s te laden met div. Mogelijkh 28 okt 2018 14:50 #991859

@Seaftinghe

Dus eerst de gen set ‘s morgens laten draaien tot de absorptie spanning is bereikt en PV de absorptie en float laten afmaken?



Ja dat is beter dan later op de dag het tekort proberen in te halen, de accu accepteert in laag geladen toestand de meeste stroom.

Maar het vereist een heel goed inzicht om dat soepel te laten verlopen.

Ik meen gelezen te hebben dat je 500Ah accu capaciteit hebt, (kan het niet zo snel terugvinden).Dat is bruikbaar 250Ah.

Rond het middaguur is doorgaans de tijd dat absorptie bereikt word, daarna wordt de spanning ergens rond de 13,5V gehouden.
Dit duurt zo lang de zon genoeg licht geeft, eind van de middag zal weer bulk geladen worden.
En afhankelijk van gebruik zal de spanning bij einde van paneel laden, weer wat gezakt zijn. Pakweg naar 12,6V. Dan moet je daarmee de nacht kunnen doorkomen tot ergens rond de 12,2V.

Maak je later op de dag dan nog een paar keer koffie via je omvormer, dan bestaat de kans dat je toch weer onder de 12V zakt.
Hierbij is accu capaciteit van belang, gevoelsmatig denk ik dat 500Ah erg weinig is om na doven van de zonpanelen nog sterk stroom af te nemen.

Dus mogelijk ook ´s avonds laat misschien ook nog even de generator bij.

Persoonlijk stuur ik aan om niet onder de 12,3V te zakken.
Dat lukt niet altijd, een heel enkele keer wel eens onder de 12V.
Dat kan zijn door een dipje bij gelijktijdig starten van grote verbruikers.
Doorgaans weet ik wel of het een dipje was, niet zo erg.
Maar wanneer het komt door langdurig grote verbuikers aan te hebben staan, dan wordt direct uit andere bronnen geladen, meestal het hoofdmotortje bij mij.

Wanneer de regelaar (bij Victron) ingrijpt in de laadtijden ben je eigenlijk al te lang verkeerd bezig.

Het verbruik bepaalt de benodigde bron- en opslagcapaciteit.

- Nodige accu capaciteit, minimaal heel ruim dagelijks verbruik tussen 14,2 en 12,2V.

- De paneel(windmolen) capaciteit, ongeveer 4 keer het verbruik. Op wat minder zonnige dagen moet ook nog genoeg geladen kunnen worden.

Ze werken maar de helft van de tijd en produceren in die tijd ook maar de helft van hun topvermogen.

Bij mij komt dat neer op een gemiddeld verbruik van zo´n 800Wh per dag.
Paneel capaciteit van 300Wp.
Accu capaciteit van krap 400Ah, dat is 4800Wh(bruikbaar dus 2400Wh), is ongeveer 3 dagen bij somber weer

Deze (erg warme) zomer draaide de koeling erg lang wat ´s nachts veel accu gebruik was.
Koeling op load en minimale temperatuur verhoogde sterk het dagelijks verbruik tijdens de zonuren, maar verminderde sterk het nachtelijk verbuik van de koelkast.
De accu´s werden minder belast.
De panelen leverden tot over de 1,6KWh per dag.
Het overschot wordt opgeslagen in ijsvorming in de koelkast, ´s avonds een dikke laag ijs in de waterflessen, ´s morgens nog een dun laagje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Beste manier om akku’s te laden met div. Mogelijkh 28 okt 2018 15:02 #991860

Proost,

Die KNIJPKATS in het groot wekken een deel van de Portugese energie op.
Twee drijflichamen, scharnierend om de generator op een goed uitgezochte plaats.

Portugal heeft al regelmatig 100% fosielvrije stroom, een week achtereen is al geen nieuws meer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Beste manier om akku’s te laden met div. Mogelijkh 28 okt 2018 16:20 #991876

  • Ronaldl
  • Ronaldl's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1600
ReneK schreef :
@koko
Akku bank wordt door de zon geladen tot plm 13.8 volt , gedurende de dag blijft de mppt op ‘bulk’ laden en komt niet op absorptie en float . Het verbruik vanaf zon onder tot zon op (150ah verbruik tijdens 12 uur geen zon) zorgt ervoor dat de akku’s iedere morgen een steeds lager voltage hebben aan het eind van de nacht . Nacht 1 12.2 volt , nacht 2 12.0 volt en vanmorgen 11.8 volt

@Ronaldl
Nachtelijk verbruik is 150ah , (12 ah per uur) , de totale PV opbrengst waar we nu zitten (canarische eilanden) is 2.3Kwh per dag (170ah @ 13.5 volt / 12 uur = 14ah per uur) dit is net genoeg om het verbruik te dekken en deels de akku’s weer te laden , maar ik kom dus te kort om de akku’s weer 100% vol te laden , vandaar mijn vraag

@it paradyske
‘Waarvoor heb je nog akku’s met zoveel kapaciteit’

Om niet de godganse dag de generator / motor te moeten laten draaien ?

Akkubank is 500ah AGM , net een paar weken oud dus ik wil zo lang mogelijk met deze set doen met een zo optimaal mogelijk laad regime

Ongeveer 80% van de adviezen alhier gaan over spullen of life style die je niet hebt. Zoals je zelf stelt, je moet het doen met de spullen die je hebt. Zelf zei ik altijd: je kan vandaag niet zeilen met de wind van morgen.

Met de hoofdmotor en generator kan je nooit tot 100% laden. De laaste 5 uren om tot die 100% te komen is de laadstroom maar een paar amperes, zelfs afnemend tot 0,1A. Daar laat jij die diesels niet voor draaien.

Vandaar mijn eerdere advies om met de diesels tot 90% te laden en dan tot 100% door te laden met solar/wind. Maar dan moet die solar/wind wel "over" hebben t.o.v. dagelijks verbruik. Heb je niet over, gaat het niet lukken. Het is niet anders.

Verbruik minderen gaat je niet lukken, je zit al redelijk laag. Ik deed in ieder geval meer.

Je enige kans is nu de combinatie van wind en solar: als je accu bij zonsopkomst op 90% staat, en de solar kan het verbruik bijhouden (zoals je zelf stelt), dan kan de wind je accu verder opladen als die wind 50Ah doet gedurende de zonne-uren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Beste manier om akku’s te laden met div. Mogelijkh 28 okt 2018 16:26 #991878

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3575
Met al die luxe heb je een enorm verbruik.
Best is kijken het verbruik te verminderen denk aan klein compressor koelkastje dat 1AH trekt...
Volgens mij heb je in de luwte liggend een vliegend windmolentje nodig om die energie op te wekken!

Freek
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Beste manier om akku’s te laden met div. Mogelijkh 28 okt 2018 16:31 #991879

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27105
ReneK schreef :

We hebben een inverter om oa zonder gebruik van gen set (espresso) koffie te kunnen zetten en om de was machine te kunnen laten draaien op onze comfort container , waarom nog meer electronica aanschaffen die het misschien een paar maanden uithoudt ? We gebruiken wat we hebben

Ps er zal niets mis zjn met koffie op een formuis en fluitketeltje , maar hier wordt het (door mij) niet gedronken

Dast alleen al is een bedenkelijke houding, dat je met je expresso-set op de omvormer wilt gebruiken, jammer.

Als je nu begint door dát altijd te doen op de generator, dan heb je langer en vaker gebruik van je generator met laadstroom.

Het hele verhaal, zoals je dat beschrijft, zou niet mijn keuze zijn. Ik zou dat nooit zo adviseren aan een klant. Maar goed, het zat er in, dan moet je je leefstijl dus aanpassen aan wat je hebt omdat andersom niet kan.

Het zal wel wat vaker accu's kosten, dat dan weer wel.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Beste manier om akku’s te laden met div. Mogelijkh 28 okt 2018 16:47 #991886

Na zelf nu zo'n 10 jaar rond gezworven te hebben zonder walstroom met klanten aanboord die wel wat energie lusten voor al hun apperatuur, zou ik zelf er niet vanuit gaan dat de accu's 100% vol moeten zitten. Die laatste 5 tot 10% kost enorm veel tijd en energie.
Ik zou de hoofdmotor ook niet blootstellen aan zoveel bijna onbelast draaien, daar krijg je een hoop koolstof afzetting van en dat komt de levensduur van je motor niet ten goede.

Met een 6000W generator zou ik investeren in een zwaardere acculader en al het laden via de generator doen. Zoals ik tussen de regels door lees heb je het grootste verbruik in de avond als het net donker is. Ik zou de generator dan op dat moment draaien, dan laden de accu's en je verbruikers nemen direct van de generator. Daardoor wordt de generator zwaarder belast en slijt die ook minder. Diesels kunnen er slecht tegen om onderbelast te draaien. Vandaar dat ik zelf nooit of te nimmer de hoofdmotor zou gebruiken om stroom te draaien. Misschien ook nog wat meer accu's toevoegen als je daar plaats voor hebt.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 28 okt 2018 16:49 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.311 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl