oostenwind schreef :
Hallo,
Ik heb een (voor mij) nieuwe stuurautomaat (AC12N) gekocht. Ik denk dat ik daar ook een roerstand gever op wil aansluiten. Ik begrijp dat de dit de werking van de stuurautomaat aanzienlijk kan verbeteren.
Nu heeft mijn boot een aangehangen roer (
Fortissimo), wat het monteren van een feedback sensor wat complexer maakt.
Het bovendeks plaatsen lijkt me redelijk kwetsbaar, en een gat door de spiegel boren.... als het niet hoeft liever niet.
Zou het mogelijk is om iets te fabrieken met een magneet en een magnetische sensor om daar op een of andere manier de roerstand uit af te leiden.
Heeft iemand hier wel eens iets over gelezen/gevonden of gedachten hierover? Zou zoiets kunnen werken....
(Voor mij) altijd een uitdaging om voor zoiets een praktische oplossing te vinden, ook al doe je er niets mee. Veel leuker dan kruiswoordpuzzels!
Een oplossing met een magneet wordt erg moeilijk. Misschien dat je met hall effect sensors en een rare earth magneetje(s) op/in de roerkoning wat kunt bereiken of een kant en klare hall effect meter zoals eerder aangegeven, maar het wordt een complexe construktie, waarschijnlijk met een niet-lineair signaal, dus waarschijnlijk een MCU nodig en dan ook nog omzetting naar NMEA2000. Kortom, heel moeilijk haalbaar.
Ik zou het echt baseren op een standaard Simrad roerstandgever, dan is in alle interfacing voorzien. Het simpelste dat ik kan bedenken houdt het boren van 2 heel kleine gaatjes in de spiegel in. Dat kun je zo hoog mogelijk doen. Ik heb er een plaatje van gemaakt, zegt veel meer dan een hoop woorden.
De arm van de roerstandgever verwijder je en in plaats daarvan zet je er een schijfje (plastic of multiplex) op met
dezelfdediameter als de roerkoning. Met een eenvoudig te maken steun van multiplex monteer je de roerstandgever aan de binnenkant van de spiegel.
Het elastiekje in het plaatje stelt de overbrenging van de draiing voor van roerkoning naar roerstandgever, door de twee te boren gaatjes. Ik zou hier een grote rubber O-ring voor gebruiken, onder licht-matige spanning. Dit geeft voldoende weerstand op de roerkoning, zodat daar geen aanpassing nodig is. De Simrad roerstandgever draait heel licht, zonder spring-load, dus slippen is heel onwaarschijnlijk. Je kunt ook dik nylon (2mm vislijn) of een dun staalkabeltje gebruiken, maar dan moet het ook op de roerkoning worden vastgezet met schroef, of misschien kun je een slangenklem gebruiken.
In ieder geval zet je de overbrenging binnen vast met een schroef aan de voorkant van de schijf op de roerstandgever.
Als je een (zeer grote) O-ring gebruikt moet je die natuurlijk doorknippen om te kunnen aanbrengen, maar de uiteinden worden toch op het schijfje vastgezet, dus dat is geen probleem. Ook kun je zodoende de lengte goed aanpassen.
Het houten blokje in het plaatje is alleen een spacer om het plaatje te kunen maken en maakt niet deel uit van de constructie.
Het is onwaarschijnlijk dat door de twee kleine gaatjes water van enige betekenis binnenkomt, maar je kunt tamelijk eenvoudig twee rubber glands maken aan de binnenkant van de spiegel, mocht je dit als probleem zien.