Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Nieuwe batterij nodig.

Nieuwe batterij nodig. 18 jan 2019 13:49 #1013687

  • berzerk
  • berzerk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 68
Goedendag,
Mijn Varta heavy duty 610 47 heeft het begeven. Welke batterij kan ik het beste als vervanging gebruiken?
Is zowel als start- en als huishoud gebruik.
Verdere gegevens: 12 V 110 Ah 420 A
Dank bij voorbaat.
Bob
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe batterij nodig. 18 jan 2019 13:51 #1013690

  • DavidS
  • DavidS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3298
de goedkoopste die je zelf kan bijvullen
"Life is too short to own an ugly boat"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe batterij nodig. 18 jan 2019 14:30 #1013713

Je hebt in die grootte zowel goedkope accus alsook hoogwaardige accus voor een goede prijs. Ik koop inmiddels mijn Accus bij Accu flevoland. Ik heb vorige winter voor een super-rpijs een paar AGM's gekocht waar ik ZEER tevreden mee ben.
Overigens heb ik begrepen dat je een lood-accu altijd in de breedste moet plaatsen omdat den de cellen minder snel droog komen te staan onder helling.
Contest 36s Camelot
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe batterij nodig. 18 jan 2019 14:33 #1013718

  • Eclips
  • Eclips's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6498
Of een Optima YellowTop. Die mag je veel verder ontladen dan een natte akku, dus dan kan je in principe met minder AH toe.
Roald

Never follow a Southerly!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe batterij nodig. 18 jan 2019 18:08 #1013799

  • dolder
  • dolder's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 961
Zo veel accu's zo veel meningen en ervaringen. Geen peil op te trekken is mijn ervaring.
Op 't forum is al veel geschreven over verschillende soorten accu' s ter info.

Ik zou voor een aanbieding gaan van gerenommeerd merk semi-tractie en passend in je eigen accubak.
Juist gebruik is 't belangrijkst voor levensduur van elke accu.





Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe batterij nodig. 18 jan 2019 18:36 #1013807

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 7836
Ik heb ooit een vergelijking gemaakt (op gammele data, dat wel) van de kosten per gebruikte Ah. Daar kwam uit dat traditionele accu's het goedkoopst zijn in gebruik. Semi-tractie. Andere (gel, etc) mogen verder ontladen worden, maar zijn veel gevoeliger voor misbruik (leeg laten staan, overladen, etc) en zijn veel duurder.

Een goed merk is beter. Dus: wat dolder zegt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe batterij nodig. 18 jan 2019 21:28 #1013870

  • Monk
  • Monk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 128
Leuk onderwerp..

Als kleine jonge mocht ik vaak mee naar de accu fabriek van mijn oom.
Hij maakte Wilco Accu's en produceerde tevens voor Varta

Zuur accu's zijn goed te vervangen door AMG of Gell aacu's.
Zuur kan je minder diep ontladen dan AMG en gelijke. Zuur is gewoon weg ouderwets.
Doch een grote zuur accu met veel lood is nog altijd een prima accu voor een boegschroef of dikke lier.
veel lood bij het zuur = levensduur. Een AMG kan soms niet de snelle ontlading aan zoals bij het gebruik van een dikke elektro motor.

Persoonlijk ben ik gecharmeerd van de exide Orbital type batterijen. Ze zijn compact en light van gewicht. Tevens kunnen ze veel hebben. :P Maar Victron en Wilco, varta, etc etc kunnen ook prima.
AMG en spiral-cel batterijen kan je wat dieper ontladen. Zelf tot 50% ...mits je ze gelijk weer laad.
Ze gaan minder snel stuk dan de ouderwetse zuur versies.

Maar het is dus niet zo dat je AMG's voor lange periode leeg kan trekken en of leeg laten staan.
Ze slijten bij normaal gebruik net zo als een Zuur accu. Maar geven wat meer Energie per cycle
en dat is weer handig. Ze moeten wel laden met 14.2 of zelfs iets meer dat moet je dus goed controleren.

Tractie / semi tractie en of start accu.. natuurlijk er zitten verschillen in de werking voor hun gebruikers bedoeld.
Tractie is leuk voor een elektrische schroef aandrijving. Start accu's zie je terug bij dikke grote motoren. welke een start spanning nodig hebben van 1200 Amp of meer. jawel dat is bizar veel..
Een gemiddelde boot diesel gebruikt kort rond de 180 to 220 Amp om te starten.
De meeste marine AMG Accu's kunnen goed als start accu dienen en als service accu's. Dus ook tractie en semi tractie is wat ouderwets.

Je kan stellen dat 50 ampH ongeveer 100 euro kost voor een AMG.
Gisteren heb ik een quote gekregen voor victorn's AMG . welke ik met jullie mag delen voor inzichten in prijzen ( victron is in mijn beleving een goede allround accu)
De prijs is EX BTW ..

90 AH AMG Deep cycle ; rond 180 euro. afmeting 350x167x183
110 aH AMG deep cycle : rond 220 euro. afmeting 330x171x220
130 aH amg deep cycle : rond 250 euro. afmeting 410x176x227

Hopelijk geeft dit wat inzichten. :)

:unsure: :unsure: Als je commentaar wil leveren breng het dan positief. ;)
Hoe kom je van dit forum af?
Graag alles verwijderen inclusief mijn account
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe batterij nodig. 18 jan 2019 21:38 #1013873

  • boeiend
  • boeiend's Profielfoto
Wat een hoop foute info en hier en daar zelfs onzin Het is geen AMG maar AGM, wat staat voor absorbed glass matt. Het is geen Gell maar Gel.
En zowel AGM als Gel accu’s zijn ook zuur accus, echter zit bij AGM het zuur tussen de glas matten en bij Gel tussen de Gel.
Een AGM is juist voor hoge startstromen en snelle ontlading bij motoren geschikt.
Start accus zijn juist van een lager amperage dan service accus.
Het draait ook om het aantal cyles, een AGM heeft meer cycles dan een start accu en een Gel nog veel meer.
Eem start accu hoeft echter maar heel kort veel stroom te leveren, een service accu langdurig minder stroom.

Exide heeft inderdaad hele goede batterijen, niet per definitie kleiner per ampereage naar mijn idee. Je kan wel met een kleiner amperage af omdat je ze dieper kunt ontladen en meer cycles hebben.

Heb wat jaartjes bij Mastervolt gewerkt, vandaar.
Laatst bewerkt: 18 jan 2019 21:50 door boeiend.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe batterij nodig. 18 jan 2019 22:14 #1013882

Als startaccu (en als backup) heb ik een optima Yellowtop. Mijn AGM' worden tip-top in conditie gehouden door ofwel zonny met victron MPPT controllers ofwel moderne acculader van zelfde merk. Mijn AGM's waren veel goedkoper dan hierboven beschreven...
Contest 36s Camelot
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe batterij nodig. 19 jan 2019 12:46 #1014057

Ik haal nogal eens wat bij de Victron importeur , ook goede raad.
Goede raad hoeft niet duur te zijn.

Zijn mening, die ik deel:

Wanneer het om het goedkoopste gaat, neem dan loodaccu´s, vloeistof.
Zeker wanneer het gewicht niet van belang is en ze vast (niet op een schip)
opgesteld staan.
Buisjesplaat accu´s zoals die in heftrucks gebruikt worden.
De platen niet zo hoog mogelijk, een beetje ruimte er boven voor de vloeistof maakt dat langere periodes mogelijk zijn tussen bijvullen.

AGM en Gel is goed voor moeilijke posities zoals in noodverlichting, deze hebben meer aandacht nodig omdat ze ook water verliezen, zeker bij verkeerd gebruik.
Wel veeeel minder dan vloeistof, maar het is niet navulbaar.

Er zijn vele redenen om van vloeistof accu´s af te zien, zoals gewicht, volume, positie niet stabiel, stroomsterktes, lekkageproblemen.

Maar prijs hoort daar niet bij.

Mijn belangstelling voor LFP begrijpt hij goed, hij wil best verkopen, maar de markt ervoor is hier nog maar heel klein.
Nog maar heel weinig vanaf de plank leverbaar, nog te weinig vraag.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe batterij nodig. 19 jan 2019 14:30 #1014093

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7632
Wij hadden 2 optima blue top accu's voor huishoudelijk gebruik.
Deden het na 12 jaar nog prima.
Wel 2x15W zonnepaneeltjes om ze in conditie te houden.
Gewone onderhoudsarme startaccu.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe batterij nodig. 20 jan 2019 12:39 #1014400

  • Aad77
  • Aad77's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 697
Heb voor mezelf bedacht: hoe groter hoe beter, dus niet hoeveel moet erin, maar hoeveel kan erin, en dat was Leoch AGM deep cycle 4 x 150 Ah (C10) = 4 x 160,8 Ah (C20), ofwel 643 Ah 12 V.

Opgave levensduur fabrikant: 100% DOD (depth of discharge): 300 cycles, 50% DOD: 650 cycles en 30% DOD 1600 cycles. Dit klinkt vrij dramatisch, maar als je kijkt hoeveel Ah je over de (officiele) levensduur eruit kunt halen ziet het er heel anders uit:

Voor 100AH:

300 cy 100%: 30.000 Ah
650 cy 50%: 32.500 Ah
1600 cy 30% 48.000 Ah

Dit ziet er een stuk minder dramatisch uit - ik ben overigens niet van plan om die 100% uit te proberen, maar vooral het verschil tussen 50% DOD en 100% DOD is anders dan wat normaliter verwacht wordt.
Overigens geldt dit natuurlijk niet voor elke (lood)accu, deze accu's worden ook in golfkarretjes gebruikt, en ze moeten na een diepe ontlading ook meteen weer opgeladen worden.
Waarschijnlijk telt ook mee dat bij lage verbruiksstroom de accu's gedurende langere tijd in deelontlading zullen verkeren wat de levensduur negatief zal beinvloeden.

Bovendien was het argument: hoe groter de capaciteit hoe minder procentuele ontlading, en heel belangrijk: een goede accumonitor zodat je in de gaten houden wat er gebeurt! Bij een juist gebruik verdient een accumonitor zichzelf dik terug in accugebruik.


Tot slot nog een klein "offtopicje": bij het gebruik van de woorden "wattage", "amperage" en "voltage" konden we van onze leraar Electrotechniek (ir. Noorlander) een dikke rode streep verwachten.
Het is vermogen, stroom en spanning, goede Nederlandse woorden waar niets mis mee is.
We praten tenslotte ook niet over "paardekrachtage".
Laatst bewerkt: 20 jan 2019 12:42 door Aad77.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe batterij nodig. 20 jan 2019 13:38 #1014418

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3566
Aad77 schreef :
Tot slot nog een klein "offtopicje": bij het gebruik van de woorden "wattage", "amperage" en "voltage" konden we van onze leraar Electrotechniek (ir. Noorlander) een dikke rode streep verwachten.
Het is vermogen, stroom en spanning, goede Nederlandse woorden waar niets mis mee is.
We praten tenslotte ook niet over "paardekrachtage".

Ir. Hoek zou het helemaal met je eens zijn (mijn leraar elektrotechniek)! Bij gebruik van één of meerdere van deze woorden, liep je risico op standrechtelijke executie of je werd giga voor lul gezet voor de klas. Het nadeel van deze vorm van pedagogiek is dat ik nu soms zure oprispingen of anti peristaltische slokdarm bewegingen krijg als ik posts op dit forum lees. Nou ja, gaat wel over...
Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe batterij nodig. 21 jan 2019 22:06 #1014912

  • Monk
  • Monk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 128
boeiend schreef :
Wat een hoop foute info en hier en daar zelfs onzin Het is geen AMG maar AGM,
...Het is geen Gell maar Gel.

Idd je heb gelijk over de AMG een AGM. Das niet goed ..Maar ja ik ben een verwend kreng en rij dus in een AMG achtig voertuig. Zelfs mij laptop snapt dat ;) en verbeterd dat weer keurig zonder dat ik het door heb..
:blink :
Domme ikke :(

Verder heb ik me halve leven in het buitenland gewerkt en zie ook het verschil niet tussen GEL en GEll..
laten we het een "Gelei" accu nomen :laugh:
Sorry ..ik wist niet dat dit zo storend kon zijn.. :dry:

Volgens mij is je tekst aanvullend op de mijne. Dank je wel :)
Hoe kom je van dit forum af?
Graag alles verwijderen inclusief mijn account
Laatst bewerkt: 21 jan 2019 22:11 door Monk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe batterij nodig. 21 jan 2019 22:33 #1014917

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7431
Monk schreef :
boeiend schreef :
Wat een hoop foute info en hier en daar zelfs onzin Het is geen AMG maar AGM,
...Het is geen Gell maar Gel.

Idd je heb gelijk over de AMG een AGM. Das niet goed ..Maar ja ik ben een verwend kreng en rij dus in een AMG achtig voertuig. Zelfs mij laptop snapt dat ;) en verbeterd dat weer keurig zonder dat ik het door heb..
:blink :
Domme ikke :(

Verder heb ik me halve leven in het buitenland gewerkt en zie ook het verschil niet tussen GEL en GEll..
laten we het een "Gelei" accu nomen :laugh:
Sorry ..ik wist niet dat dit zo storend kon zijn.. :dry:

Volgens mij is je tekst aanvullend op de mijne. Dank je wel :)

De techneuten vinden het verkeerd gebruik van dergelijke termen storend omdat het hun op het verkeerde been zet. Want wij nemen de opgegeven tekst in eerste instantie voor waar aan.
En dan blijkt later dat iemand, goedbedoeld, iets anders geschreven heeft als wat hij eigenlijk bedoelt had. Maar zitten wij al op de expres trein naar .... met onze analyses en bedenkingen.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe batterij nodig. 22 jan 2019 04:55 #1014933

Techneuten schatten je kennis zeer laag als je verkeerde termen gebruikt. Meestal terecht overigens. En sommigen combineren het met het overschatten van zichzelf, net lid, veel posts, waarvan sommige erg onjuist.
Beter is om eerst eens te kijken wie waar verstand van heeft, en als zo'n kennisbaak het over zijn vakgebied heeft, dan past stil luisteren het beste, van zo'n iemand kan je veel leren.
Peper over accu's, Noballast over epoxycomposieten, JRomkes over polyestercomposieten, Yellow Boat over chemie, etc.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe batterij nodig. 22 jan 2019 05:46 #1014935

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7632
Pfff.
Het is juist door op een forum je gedachten en ideeën te spuien (gek genoeg dient daar een forum voor) dat techneuten met kennis van zaken kunnen uitpakken met hun kennis!
Als enkel zij aan het woord mogen, wordt het hier een saaie (lees)boel vol technische woordendiarree...

Gewoon aanvaarden dat er fouten gezegd kunnen worden en als je je geroepen voelt die te corrigeren, dan doe je dat beleefd en met respect. Anders start je maar een techneuten-site waar technische verhandelingen besproken worden...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe batterij nodig. 22 jan 2019 06:48 #1014939

Ilex schreef :
Pfff.
Het is juist door op een forum je gedachten en ideeën te spuien (gek genoeg dient daar een forum voor) dat techneuten met kennis van zaken kunnen uitpakken met hun kennis!
Zeker, helemaal mee eens, maar sommigen doen alsof die ideeën en gedachten vaststaande waarheden zijn...
Als enkel zij aan het woord mogen, wordt het hier een saaie (lees)boel vol technische woordendiarree...
Zeker, maar daarom mag je hier ook veel vragen, en aan de techneuten natuurlijk de opgave om dat op het juiste niveau goed uit te leggen.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe batterij nodig. 22 jan 2019 07:21 #1014949

Ach, die credibility komt vanzelf, als je niet perse iets wil zeggen om iets te zeggen. Zo is er eens een nieuw lid geweest die lange quotes “van het internet” hier postte, waarbij hij dacht de community van nuttige kennis te voorzien.

Maar zelfs als die credibility opgebouwd is, schiet zo iemand wel eens door; wat denk je van deze quote bijvoorbeeld? Komt van een van de veelposters hier...

Als reactie op een oprecht nieuwsgierige vraag:
...als we in retorisch gezeur moeten verzanden, dan kunnen we beter ophouden ... Je moet het gewoon even willen begrijpen en dan zijn we eruit. Zo moeilijk is het allemaal niet.
Laatst bewerkt: 22 jan 2019 07:23 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe batterij nodig. 22 jan 2019 08:14 #1014962

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26255
Nachtvlinder schreef :
Ach, die credibility komt vanzelf, als je niet perse iets wil zeggen om iets te zeggen. Zo is er eens een nieuw lid geweest die lange quotes “van het internet” hier postte, waarbij hij dacht de community van nuttige kennis te voorzien.

Maar zelfs als die credibility opgebouwd is, schiet zo iemand wel eens door; wat denk je van deze quote bijvoorbeeld? Komt van een van de veelposters hier...

Als reactie op een oprecht nieuwsgierige vraag:
...als we in retorisch gezeur moeten verzanden, dan kunnen we beter ophouden ... Je moet het gewoon even willen begrijpen en dan zijn we eruit. Zo moeilijk is het allemaal niet.

Je zit een beetje achter me aan, hè?

Maar je hebt gelijk: inmiddels begrijp ik dat ik me, in dat specifieke geval, vergiste. Een ZF-er zonder veel benul van het onderwerp in kwestie zei iets dat ik als retoriek beschouwde. Maar mensen zeggen soms vanuit onkunde rare dingen en ik neem te vaak aan dat we in ZF vrijwel alleen deskundigen hebben. En dan beoordeel je opmerkingen soms verkeerd.

Maar goed: jij vindt dus dat ik credibility (je kunt ook gewoon geloofwaardigheid zeggen) heb opgebouwd? Nou, dat is toch weer een hele opsteker!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe batterij nodig. 22 jan 2019 08:39 #1014968

  • Eclips
  • Eclips's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6498
De "ZF'er zonder veel benul" over dat onderwerp was ik en ik deed niets anders dan een andere ZF'er bijvallen die dezelfde vraag gesteld had. Inderdaad uit pure belangstelling. Ik ben primair op dit forum aanwezig om kennis op te doen, en verder om anderen te helpen als zij eens iets niet weten wat ik wel weet, of denk te weten...
En ik vind het leuk. Ook dat nog.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Roald

Never follow a Southerly!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe batterij nodig. 22 jan 2019 09:03 #1014980

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26255
Eclips schreef :
De "ZF'er zonder veel benul" over dat onderwerp was ik en ik deed niets anders dan een andere ZF'er bijvallen die dezelfde vraag gesteld had.

Is dit nu naar tevredenheid opgelost, of niet?

Ook in het draadje waar dit voorval zich afspeelde, heb ik inmiddels mijn excuses aangeboden.

Kan ik verder nog iets voor je doen? Op m'n knieën gaan, ofzo?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe batterij nodig. 22 jan 2019 09:58 #1015001

  • Eclips
  • Eclips's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6498
lodewijk stegman schreef :
Eclips schreef :
De "ZF'er zonder veel benul" over dat onderwerp was ik en ik deed niets anders dan een andere ZF'er bijvallen die dezelfde vraag gesteld had.

Is dit nu naar tevredenheid opgelost, of niet?

Ook in het draadje waar dit voorval zich afspeelde, heb ik inmiddels mijn excuses aangeboden.

Kan ik verder nog iets voor je doen? Op m'n knieën gaan, ofzo?

Als je mijn reactie aldaar gelezen had (op basis van bovenstaande vraag neem ik aan van niet), zou je weten dat de vraag inmiddels uitgebreid beantwoord is. Je excuses had ik nog niet gezien en die waardeer ik. Ja, ik was wel gekrenkt. Vooral omdat ik dergelijke reacties van jou niet verwacht.
Hiermee is voor mij de kous af. Misverstanden zijn op een forum gauw geboren.
Laten we weer on-topic gaan.
Roald

Never follow a Southerly!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe batterij nodig. 22 jan 2019 21:12 #1015199

  • O.E.B.
  • O.E.B.'s Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 371
Eclips schreef :
De "ZF'er zonder veel benul" over dat onderwerp was ik en ik deed niets anders dan een andere ZF'er bijvallen die dezelfde vraag gesteld had. Inderdaad uit pure belangstelling. Ik ben primair op dit forum aanwezig om kennis op te doen, en verder om anderen te helpen als zij eens iets niet weten wat ik wel weet, of denk te weten...
En ik vind het leuk. Ook dat nog.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app

Die andere ZF-er -zonder veel benul- was ik :)

PS: ben zelf 20 jaar wtk, waarvan de laatste 4 als hwtk op een installatie van 23.500 KW.


En dan ontopic:

Min of meer dezelfde verbruikers als TS, alleen geen AIS. Accu is 140 Ah met 2 paneeltjes van 45W. Voorheen zat er 100 Ah in, dat kon wel eens te weinig zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe batterij nodig. 23 jan 2019 10:00 #1015314

  • berzerk
  • berzerk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 68
Iedereen bedankt.
Maar heb nog niet een echt, voor mij , een duidelijk antwoord gekregen.
Denk het voornaamste voor mij zijn de afmetingen en zo dicht mogelijk bij de originele specificaties.
Of zie ik dit verkeerd?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.334 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl