Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za juni 08 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2019
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Wat uitleg ivm bijlages laden AGM accu

Wat uitleg ivm bijlages laden AGM accu 05 feb 2019 22:38 #1019445

  • chrgra
  • chrgra's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 70
Beste mede Forum gebruikers,

Ik heb een stuk tekst gekopieerd uit de bijlage van mijn AGM accu ivm laden. Het is een 150AH accu AGM.

Zouden jullie mij willen helpen vertalen/verklaren aub? Dit advies wordt gegeven bij een opgeslagen accu die tussen de 50% en 80% vol ia.

Supplementary charge required before use.Optional charging way as below:
1.Charged for above 3 days at limted current 0.25CA and constant volatge 2.25V/cell.
2.Charged for above 20hours at limted current 0.25CA and constant volatge 2.45V/cell.
3.Charged for 8~10hours at limted current 0.05CA

Mijn vertaling is: 1) laad eerst meer dan 3 dagen met 13,5 volt en 37,5 ampere. 2) vervolgens voor meer dan 20 uur met 14,7 volt en 37,5 ampere
3) daarna: laad iets minder dan een halve dag met 7 ampere. Voltage is niet belangrijk (ga uit van float spanning (13.5-13.8 volt.

In mijn beleving overlaad ik de accu toch op deze manier? gr Chris

Bijlage:

Bestandsnaam: lpc12-150.pdf
Bestandsgrootte:249 KB
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat uitleg ivm bijlages laden AGM accu 06 feb 2019 11:32 #1019586

  • wpoeyer
  • wpoeyer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 214
Wat voor acculader gebruik je?

Ik zie geen bijzonderheden wat betreft laden van de ze accu, alleen dat je geen lader welke meer dan 45A laadstroom levert moet gebruiken. Lijkt me dat een goede meertraps acculader (Victron, Mastervolt, C-Tek, en vast nog veel meer) dat zonder problemen moet kunnen regelen.

Maar goed ik ben geen expert :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat uitleg ivm bijlages laden AGM accu 06 feb 2019 12:41 #1019608

chrgra schreef :
Mijn vertaling is: 1) laad eerst meer dan 3 dagen met 13,5 volt en 37,5 ampere. 2) vervolgens voor meer dan 20 uur met 14,7 volt en 37,5 ampere
3) daarna: laad iets minder dan een halve dag met 7 ampere. Voltage is niet belangrijk (ga uit van float spanning (13.5-13.8 volt.

In mijn beleving overlaad ik de accu toch op deze manier?

150Ah bij 13V is bijna 2 kWh die erin past.

3 dagen met 13,5V en 37,5 A zou al 17 kWh zijn.....
Dus iets klopt er niet, nee.
"Oh no, the golden shower must have shorted out his master circuit" FZ, Joe's Garage
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat uitleg ivm bijlages laden AGM accu 06 feb 2019 13:22 #1019619

  • roozeboos
  • roozeboos's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 16472
limited current, wil alleen maar zeggen dat dat de maximale stroom mag zijn. Dat loopt er natuurlijk nooit drie dagen lang.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
En sponsor alhier.
www.star-tracking.com www.star-safety.com www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat uitleg ivm bijlages laden AGM accu 06 feb 2019 15:19 #1019637

roozeboos schreef :
limited current, wil alleen maar zeggen dat dat de maximale stroom mag zijn. Dat loopt er natuurlijk nooit drie dagen lang.

Nee, dan zou je een auto een leuk eind kunnen laten rijden op die 150Ah (2kWh) accu.... In een hybride auto zit al 5 keer zoveel, in een beetje Tesla 50 keer zoveel.
De nieuwste laadstations krijgen binnenkort 350 kW laadpalen.... wat een stroom.... 500 A ….

/OT
"Oh no, the golden shower must have shorted out his master circuit" FZ, Joe's Garage
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat uitleg ivm bijlages laden AGM accu 07 feb 2019 00:12 #1019799

  • Aad77
  • Aad77's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 452
En het is niet "eerst, vervolgens, daarna" maar Of of of, dus 13.5 volt spanningslimiet met 0,25 C stroomlimiet gedurende tenminste 3 dagen, OF 14,7 V spanningslimiet met 0,25 C stroomlimiet gedurende tenminste 20 uur, OF constante stroom 0,05C (7,5A) gedurende 8 tot 10 uur.
Dit wordt geadviseerd voor een accu die gedurende lange tijd in opslag heeft gestaan en door zelfontlading naar 50 tot 80% capaciteit is gezakt alvorens verder te ontladen. Bij een goede AGM accu praat je dan over een lange tijd, een half tot een heel jaar.

Normaal gesproken hoef je niet moeilijk te doen, als de dynamo en acculader in orde zijn komt het vanzelf goed als je de lader aanzet en/of de motor draait. Het is alleen niet de bedoeling om vanuit de ontladen toestand verder te ontladen - een (gebruiks)accu moet periodiek (zeg minimaal om de paar weken) goed doorgeladen worden om in goede conditie te blijven.

De meeste acculaders zijn niet in staat om constante stroom te leveren, en bij de andere twee laadcurves zal in eerste instantie de stroom (A) bepaald worden door de capaciteit van de lader met toenemende spanning, tot de spanningslimiet overneemt en de stroom gaat zakken.

Om het officiele programma te volgen heb je een labvoeding nodig, waar je zowel de stroom- als spanningslimiet kan instellen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.211 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl