Hi Leonidas!
Leonidas schreef :
Hi all,
Dit topic is ondertussen al bijna twee jaar oud. Het heeft mij erg geholpen om een nieuw elektrisch systeem uit te denken voor bij ons aan boord (een Dehler Optima 92). Dank aan Stoic en de andere bijdragers in dit topic! Graag wil ik iets toevoegen aan dit topic dat misschien anderen ook nog eens kan helpen (alle info op een plaats) en daarnaast heb ik zelf ook nog wel wat vragen waarvan ik hoop dat iemand daarop de antwoorden weet. Uiteraard is ook alle feedback op mijn schema, meer dan welkom.
Top, fijn dat mijn uitzoekwerkje ook voor anderen nuttig blijkt te zijn
Leonidas schreef :
Op basis van de informatie in dit topic en o.b.v. informatie van iemand op het forum van onze Dehlerclub Nederland, heb ik onderstaand schema gemaakt:
Waar ik nog benieuwd naar ben:
Volgens het ontwerp is het in principe mogelijk dat er vanuit drie punten tegelijk wordt geladen: de motor draait en dus laden via de dynamo, de zon schijnt en dus laden via de zonnepanelen en ten slotte de boot ligt aan de walstroom. Dit kan allemaal tegelijk, toch?
In principe heb je gelijk. Ik heb volgens mij nog nooit de walspanning aangesloten gehad terwijl de motor gestart was, maar dit zou interdaad geen probleem moeten zijn.
Leonidas schreef :
Is het überhaupt wel mogelijk om de AGM service accu (semi-tractie) te gebruiken in geval van nood om de motor te starten (activeren via de drukknop op poort 85 van de Cyrix)? Ik kan me overigens voorstellen dat het sowieso niet goed is voor de AGM om dit vaak te doen, maar ik ben wel benieuwd of het in geval van nood überhaupt zou werken. Ik heb al wel gelezen dat het combineren van verschillende accu's mogelijk moet zijn: Link1, Link2.
Hier heb ik geen goed antwoord op, bij mij zijn de start en service accus van hetzelfde type.
Ik denk dat het bij geval van nood niet veel uit zal maken en dat je best even kunt starten.
Bij het laden vanuit de MPPT zou het misschien wel een probleem kunnen zijn omdat de MPPT dan niet meer 'snapt' welk type accu er geladen moet worden?
Leonidas schreef :
Is het wenselijk om de load-uitgang van de MPPT te gebruiken voor de gebruikers? Ik gok van wel, want daarmee voorkom je dat de accu's te diep worden ontladen, omdat de MPPT op een gegeven moment zelf de stroom afsluit. Zelf vroeg ik me alleen af of ik niet beter een battery protect kan gebruiken ipv de load-poort van de MPPT. Ik heb daarom een battery protect toegevoegd in het ontwerp. Eerst dacht ik: Lekker makkelijk alle load aansluiten op de MPPT en die sluit de stroom af als de serviceaccu leeg dreigt te raken, maar ik weet niet helemaal zeker of ik altijd helemaal uitkom met de 15A die maximaal via de MPPT kan. Is het handig om een battery protect te gebruiken i.p.v. de loadpoort van de MPPT of maak ik een denkfout? Of is de MPPT misschien slimmer met in-/uitschakelen van stroom. Op die MPPT zit het "BatteryLife-algoritme", lees ik op de Victron website. Met dat algoritme wordt rekening gehouden met dat een serviceaccu niet altijd in een dag volgeladen kan worden (door te weinig zon). Ben benieuwd naar jullie inzichten.
Ik heb bewust niet voor de load uitgang van de MPPT gekozen omdat de stroom capaciteit mij te laag leek. Ik heb tussen de hoofdschakelaar en de USB en 'autoaanstekker' stopcontacten in de kajuit wel een extra batterij spanning beschermer gemonteerd om te voorkomen dat onze Dometic koelbox of de telefoonlader de accu te ver leeg trekt.
Leonidas schreef :
De schakelaar in de min bij de Cyrix heb ik eraan toegevoegd o.b.v. dit bericht. Ik heb begrepen dat hiermee de Cyrix uitgeschakeld kan worden en dat deze daarmee geen stroom (0,2A) meer verbruikt: Stel je ligt voor anker, er is geen zon (en geen walstroom uiteraard), dan trekt de Cyrix je startaccu niet leeg als je hem uitzet. Misschien wel een extreem voorbeeld , omdat het waarsch. minstens 10 dagen zou kosten om de startaccu leeg te trekken, maar het lijkt een goede oplossing, toch? Desondank heeft Stoic het in zijn final ontwerp niet ingevoegd. Prima uiteraard, maar ben benieuwd of ik misschien toch nog iets mis.
Ik heb dit inderdaad niet gedaan omdat dat zou betekenen dat als die schakelaar uit staat, de start accu niet op peil gehouden kan worden door het zonnepaneel. Het afgelopen seizoen hebben we helaas bijna geen tijd op de boot doorgebracht maar het voorgaande seizoen hebben we gedurende de zomer alleen de accus met walstroom bij hoeven laden als we een paar dagen achter elkaar aan boord waren. Normaliter lag de boot doordeweeks in de haven en hield ons 100W zonnepaneel beide accu's voldoende op peil om het weekend een dag op de boot door te kunnen brengen ondanks dat de Cyrix permanent stroom verbruikt.
Leonidas schreef :
In hetzelfde bericht staat tevens dat het soms handig is om de Cyrix uit te schakelen om te "voorkomen dat de startaccu wordt geladen … om geen schaarse zonnestroom te verspillen in het op spanning houden van een meestal toch al volle startaccu". Dit begrijp ik niet helemaal. De Cyrix zal in dit ontwerp toch pas de startaccu laden als de serviceaccu vol zit? Dus als ik voor anker lig in de volle zon en ik gebruik de koelkast en nog wat andere dingen, dan zal de serviceaccu leeg raken en dan zal de Cyrix toch altijd eerst weer de serviceaccu laden? Waarsch. zal de serviceaccu zelfs nooit vol raken, omdat het leegtrekken van de accu met de koelkast harder gaat dan dat er geladen wordt. Pas als de serviceaccu helemaal vol zit (en even niet meer leeg raakt), wordt pas de startaccu weer geladen.
Of is het misschien zo dat als de Cyrix eenmaal heeft "gemerkt" dat als de serviceaccu een keer vol heeft gezeten, dat hij dan de startaccu gaat vullen en dat de serviceaccu niet meer wordt geladen totdat de startaccu vol zit (zelfs terwijl ondertussen het best kan zijn dat de serviceaccu wordt leeggetrokken omdat er gebruikers zijn aangezet). Zou de Cyrix dan misschien niet meer terug gaan naar het laden van de serviceaccu totdat de startaccu vol is?
De Cyrix werkt naar mijn idee zo dat er alleen een 'brug' open gaat als er aan 1 zijde van de Cyrix overcapaciteit beschikbaar is tov de andere zijde. Het maakt daarbij niet uit of het om zonne energie, walstroom of een dynamo gaat. Als de accus vol zijn zal de MPTT of walstroom lader zowiezo in een druppel modus overgaan, dit lijkt me niet nadelig voor de startaccu (Het gaat in iedergeval al 2 seizoenen goed).
Leonidas schreef :
Ben benieuwd naar jullie inzichten. Alvast bedankt.
Met nautische groeten, Leo
Cheers, Stoic