Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Nieuw elektrisch systeem met MPTT & Cyrix-ct

Nieuw elektrisch systeem met MPTT & Cyrix-ct 04 juni 2019 07:29 #1051597

  • Stoic
  • Stoic's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 75
PvO schreef :
DanwelDanny schreef :
het schema ziet er goed uit zoals ik kan zien.
maar is het zonnepaneel niet te ligt voor de mppt75/15
bij de Bluepower shop waarschuwen ze er voor,

"LET OP, Deze regelaar werkt niet met 1 paneel met 36 cellen!"
www.bluepowershop.nl/victron-b...-15-12v-24v-15a.html

gr Danny

Dat zal waarschijnlijk zo zijn voor een 24V systeem.

Ik kan op de site van Victron hier niets over vinden. Maar 1 manier om er achter te komen :lol:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuw elektrisch systeem met MPTT & Cyrix-ct 04 juni 2019 08:17 #1051610

  • H2O
  • H2O's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1299
Ik gebruik al jaren een 36 cel zonnepaneel (Kyocera 65 Watt) met de Victron MPPT 75/15 op een 12V systeem en dat gaat prima!

Voor een 24V systeem zal zo'n paneel te weinig spanning opleveren dus dan gaat de waarschuwing wel op.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuw elektrisch systeem met MPTT & Cyrix-ct 04 juni 2019 09:04 #1051628

PVO,
Mijn schema zou er heel anders uitzien, Generator niet direct aan de startmotor, maar samen met ALLE andere laders op het zelfde punt naar de lichtaccu´s.
De panelen behoren zo gekozen te zijn dat frequent float bereikt wordt.
Wanneer dan via een 0,7 spanningsval van een diode de startaccu gekopped wordt blijft die ook op een spanning van rond de 13,5V. Vind je dat te hoog, dan 2 diodes in serie, dan wordt dat 12,7V

Een 36 cels paneel doet het prima op de 75/15 Victron.
Maar 3 panelen in serie doen het natuurlijk beter, die beginnen veeel eerder met laden en gaan langer door in de namiddag.
Er bestaan ook 32 cel panelen, maar die laden alleen rond het middaguur.
Laatst bewerkt: 04 juni 2019 11:39 door Saeftinghe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuw elektrisch systeem met MPTT & Cyrix-ct 12 apr 2021 16:57 #1272816

  • Leonidas
  • Leonidas's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11
Hi all,
Dit topic is ondertussen al bijna twee jaar oud. Het heeft mij erg geholpen om een nieuw elektrisch systeem uit te denken voor bij ons aan boord (een Dehler Optima 92). Dank aan Stoic en de andere bijdragers in dit topic! Graag wil ik iets toevoegen aan dit topic dat misschien anderen ook nog eens kan helpen (alle info op een plaats) en daarnaast heb ik zelf ook nog wel wat vragen waarvan ik hoop dat iemand daarop de antwoorden weet. Uiteraard is ook alle feedback op mijn schema, meer dan welkom.

Op basis van de informatie in dit topic en o.b.v. informatie van iemand op het forum van onze Dehlerclub Nederland, heb ik onderstaand schema gemaakt:



Waar ik nog benieuwd naar ben:

  1. Volgens het ontwerp is het in principe mogelijk dat er vanuit drie punten tegelijk wordt geladen: de motor draait en dus laden via de dynamo, de zon schijnt en dus laden via de zonnepanelen en ten slotte de boot ligt aan de walstroom. Dit kan allemaal tegelijk, toch?


  2. Is het überhaupt wel mogelijk om de AGM service accu (semi-tractie) te gebruiken in geval van nood om de motor te starten (activeren via de drukknop op poort 85 van de Cyrix)? Ik kan me overigens voorstellen dat het sowieso niet goed is voor de AGM om dit vaak te doen, maar ik ben wel benieuwd of het in geval van nood überhaupt zou werken. Ik heb al wel gelezen dat het combineren van verschillende accu's mogelijk moet zijn: Link1, Link2.


  3. Is het wenselijk om de load-uitgang van de MPPT te gebruiken voor de gebruikers? Ik gok van wel, want daarmee voorkom je dat de accu's te diep worden ontladen, omdat de MPPT op een gegeven moment zelf de stroom afsluit. Zelf vroeg ik me alleen af of ik niet beter een battery protect kan gebruiken ipv de load-poort van de MPPT. Ik heb daarom een battery protect toegevoegd in het ontwerp. Eerst dacht ik: Lekker makkelijk alle load aansluiten op de MPPT en die sluit de stroom af als de serviceaccu leeg dreigt te raken, maar ik weet niet helemaal zeker of ik altijd helemaal uitkom met de 15A die maximaal via de MPPT kan. Is het handig om een battery protect te gebruiken i.p.v. de loadpoort van de MPPT of maak ik een denkfout? Of is de MPPT misschien slimmer met in-/uitschakelen van stroom. Op die MPPT zit het "BatteryLife-algoritme", lees ik op de Victron website. Met dat algoritme wordt rekening gehouden met dat een serviceaccu niet altijd in een dag volgeladen kan worden (door te weinig zon). Ben benieuwd naar jullie inzichten.


  4. De schakelaar in de min bij de Cyrix heb ik eraan toegevoegd o.b.v. dit bericht. Ik heb begrepen dat hiermee de Cyrix uitgeschakeld kan worden en dat deze daarmee geen stroom (0,2A) meer verbruikt: Stel je ligt voor anker, er is geen zon (en geen walstroom uiteraard), dan trekt de Cyrix je startaccu niet leeg als je hem uitzet. Misschien wel een extreem voorbeeld :) , omdat het waarsch. minstens 10 dagen zou kosten om de startaccu leeg te trekken, maar het lijkt een goede oplossing, toch? Desondank heeft Stoic het in zijn final ontwerp niet ingevoegd. Prima uiteraard, maar ben benieuwd of ik misschien toch nog iets mis.


  5. In hetzelfde bericht staat tevens dat het soms handig is om de Cyrix uit te schakelen om te "voorkomen dat de startaccu wordt geladen … om geen schaarse zonnestroom te verspillen in het op spanning houden van een meestal toch al volle startaccu". Dit begrijp ik niet helemaal. De Cyrix zal in dit ontwerp toch pas de startaccu laden als de serviceaccu vol zit? Dus als ik voor anker lig in de volle zon en ik gebruik de koelkast en nog wat andere dingen, dan zal de serviceaccu leeg raken en dan zal de Cyrix toch altijd eerst weer de serviceaccu laden? Waarsch. zal de serviceaccu zelfs nooit vol raken, omdat het leegtrekken van de accu met de koelkast harder gaat dan dat er geladen wordt. Pas als de serviceaccu helemaal vol zit (en even niet meer leeg raakt), wordt pas de startaccu weer geladen.
    Of is het misschien zo dat als de Cyrix eenmaal heeft "gemerkt" dat als de serviceaccu een keer vol heeft gezeten, dat hij dan de startaccu gaat vullen en dat de serviceaccu niet meer wordt geladen totdat de startaccu vol zit (zelfs terwijl ondertussen het best kan zijn dat de serviceaccu wordt leeggetrokken omdat er gebruikers zijn aangezet). Zou de Cyrix dan misschien niet meer terug gaan naar het laden van de serviceaccu totdat de startaccu vol is?

Ben benieuwd naar jullie inzichten. Alvast bedankt.
Met nautische groeten, Leo
Dehler Optima 92
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuw elektrisch systeem met MPTT & Cyrix-ct 12 apr 2021 20:12 #1272902

  • Stoic
  • Stoic's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 75
Hi Leonidas!
Leonidas schreef :
Hi all,
Dit topic is ondertussen al bijna twee jaar oud. Het heeft mij erg geholpen om een nieuw elektrisch systeem uit te denken voor bij ons aan boord (een Dehler Optima 92). Dank aan Stoic en de andere bijdragers in dit topic! Graag wil ik iets toevoegen aan dit topic dat misschien anderen ook nog eens kan helpen (alle info op een plaats) en daarnaast heb ik zelf ook nog wel wat vragen waarvan ik hoop dat iemand daarop de antwoorden weet. Uiteraard is ook alle feedback op mijn schema, meer dan welkom.

Top, fijn dat mijn uitzoekwerkje ook voor anderen nuttig blijkt te zijn :)
Leonidas schreef :
Op basis van de informatie in dit topic en o.b.v. informatie van iemand op het forum van onze Dehlerclub Nederland, heb ik onderstaand schema gemaakt:



Waar ik nog benieuwd naar ben:

  1. Volgens het ontwerp is het in principe mogelijk dat er vanuit drie punten tegelijk wordt geladen: de motor draait en dus laden via de dynamo, de zon schijnt en dus laden via de zonnepanelen en ten slotte de boot ligt aan de walstroom. Dit kan allemaal tegelijk, toch?
In principe heb je gelijk. Ik heb volgens mij nog nooit de walspanning aangesloten gehad terwijl de motor gestart was, maar dit zou interdaad geen probleem moeten zijn.
Leonidas schreef :

  • Is het überhaupt wel mogelijk om de AGM service accu (semi-tractie) te gebruiken in geval van nood om de motor te starten (activeren via de drukknop op poort 85 van de Cyrix)? Ik kan me overigens voorstellen dat het sowieso niet goed is voor de AGM om dit vaak te doen, maar ik ben wel benieuwd of het in geval van nood überhaupt zou werken. Ik heb al wel gelezen dat het combineren van verschillende accu's mogelijk moet zijn: Link1, Link2.
  • Hier heb ik geen goed antwoord op, bij mij zijn de start en service accus van hetzelfde type.
    Ik denk dat het bij geval van nood niet veel uit zal maken en dat je best even kunt starten.

    Bij het laden vanuit de MPPT zou het misschien wel een probleem kunnen zijn omdat de MPPT dan niet meer 'snapt' welk type accu er geladen moet worden?
    Leonidas schreef :

  • Is het wenselijk om de load-uitgang van de MPPT te gebruiken voor de gebruikers? Ik gok van wel, want daarmee voorkom je dat de accu's te diep worden ontladen, omdat de MPPT op een gegeven moment zelf de stroom afsluit. Zelf vroeg ik me alleen af of ik niet beter een battery protect kan gebruiken ipv de load-poort van de MPPT. Ik heb daarom een battery protect toegevoegd in het ontwerp. Eerst dacht ik: Lekker makkelijk alle load aansluiten op de MPPT en die sluit de stroom af als de serviceaccu leeg dreigt te raken, maar ik weet niet helemaal zeker of ik altijd helemaal uitkom met de 15A die maximaal via de MPPT kan. Is het handig om een battery protect te gebruiken i.p.v. de loadpoort van de MPPT of maak ik een denkfout? Of is de MPPT misschien slimmer met in-/uitschakelen van stroom. Op die MPPT zit het "BatteryLife-algoritme", lees ik op de Victron website. Met dat algoritme wordt rekening gehouden met dat een serviceaccu niet altijd in een dag volgeladen kan worden (door te weinig zon). Ben benieuwd naar jullie inzichten.
  • Ik heb bewust niet voor de load uitgang van de MPPT gekozen omdat de stroom capaciteit mij te laag leek. Ik heb tussen de hoofdschakelaar en de USB en 'autoaanstekker' stopcontacten in de kajuit wel een extra batterij spanning beschermer gemonteerd om te voorkomen dat onze Dometic koelbox of de telefoonlader de accu te ver leeg trekt.
    Leonidas schreef :

  • De schakelaar in de min bij de Cyrix heb ik eraan toegevoegd o.b.v. dit bericht. Ik heb begrepen dat hiermee de Cyrix uitgeschakeld kan worden en dat deze daarmee geen stroom (0,2A) meer verbruikt: Stel je ligt voor anker, er is geen zon (en geen walstroom uiteraard), dan trekt de Cyrix je startaccu niet leeg als je hem uitzet. Misschien wel een extreem voorbeeld :) , omdat het waarsch. minstens 10 dagen zou kosten om de startaccu leeg te trekken, maar het lijkt een goede oplossing, toch? Desondank heeft Stoic het in zijn final ontwerp niet ingevoegd. Prima uiteraard, maar ben benieuwd of ik misschien toch nog iets mis.
  • Ik heb dit inderdaad niet gedaan omdat dat zou betekenen dat als die schakelaar uit staat, de start accu niet op peil gehouden kan worden door het zonnepaneel. Het afgelopen seizoen hebben we helaas bijna geen tijd op de boot doorgebracht maar het voorgaande seizoen hebben we gedurende de zomer alleen de accus met walstroom bij hoeven laden als we een paar dagen achter elkaar aan boord waren. Normaliter lag de boot doordeweeks in de haven en hield ons 100W zonnepaneel beide accu's voldoende op peil om het weekend een dag op de boot door te kunnen brengen ondanks dat de Cyrix permanent stroom verbruikt.
    Leonidas schreef :

  • In hetzelfde bericht staat tevens dat het soms handig is om de Cyrix uit te schakelen om te "voorkomen dat de startaccu wordt geladen … om geen schaarse zonnestroom te verspillen in het op spanning houden van een meestal toch al volle startaccu". Dit begrijp ik niet helemaal. De Cyrix zal in dit ontwerp toch pas de startaccu laden als de serviceaccu vol zit? Dus als ik voor anker lig in de volle zon en ik gebruik de koelkast en nog wat andere dingen, dan zal de serviceaccu leeg raken en dan zal de Cyrix toch altijd eerst weer de serviceaccu laden? Waarsch. zal de serviceaccu zelfs nooit vol raken, omdat het leegtrekken van de accu met de koelkast harder gaat dan dat er geladen wordt. Pas als de serviceaccu helemaal vol zit (en even niet meer leeg raakt), wordt pas de startaccu weer geladen.
    Of is het misschien zo dat als de Cyrix eenmaal heeft "gemerkt" dat als de serviceaccu een keer vol heeft gezeten, dat hij dan de startaccu gaat vullen en dat de serviceaccu niet meer wordt geladen totdat de startaccu vol zit (zelfs terwijl ondertussen het best kan zijn dat de serviceaccu wordt leeggetrokken omdat er gebruikers zijn aangezet). Zou de Cyrix dan misschien niet meer terug gaan naar het laden van de serviceaccu totdat de startaccu vol is?
  • De Cyrix werkt naar mijn idee zo dat er alleen een 'brug' open gaat als er aan 1 zijde van de Cyrix overcapaciteit beschikbaar is tov de andere zijde. Het maakt daarbij niet uit of het om zonne energie, walstroom of een dynamo gaat. Als de accus vol zijn zal de MPTT of walstroom lader zowiezo in een druppel modus overgaan, dit lijkt me niet nadelig voor de startaccu (Het gaat in iedergeval al 2 seizoenen goed).

    Leonidas schreef :
    Ben benieuwd naar jullie inzichten. Alvast bedankt.
    Met nautische groeten, Leo

    Cheers, Stoic
    Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

    Nieuw elektrisch systeem met MPTT & Cyrix-ct 12 apr 2021 21:16 #1272924

    AGM om motor te starten is geen enkel probleem, doe ik al jaren. Ook de boegschroef 500 Amp staat eveneens al jaren op de AGM boeg accu. Ook een zware inverter staat op 3 parallel geschakelde 230 Ah accus om de electrische oven 240 Amp vi ade inverter brood te bakken.
    Ik ben 50% liveaboard. Alternator is de staandaard Yanmar, Hitachi van 80 Amp met een Sterling externe regelaar. Varen nu in Griekenland.
    Happy in de Med, meestal Griekenland
    Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

    Nieuw elektrisch systeem met MPTT & Cyrix-ct 13 apr 2021 23:50 #1273358

    • Leonidas
    • Leonidas's Profielfoto
    • Offline
    • Gebruiker
    • Berichten: 11
    Hoi Stoic en PeterPelo,

    Bedankt voor jullie reacties!
    @Stoic, echt super dat je na twee jaar nog een berichtje doet in het door jou aangemaakte topic, heeft me idd erg geholpen! :cheer:

    Als toevoeging heb ik zelf nog een idee gevonden op internet waarbij een koelkast via een relais aangesloten was op de MPPT. Misschien doe ik dat ook. Dan heb ik geen Battery Protect nodig (scheelt weer een componentje). Ik sluit dan de koelkast rechtstreeks aan op de service accu en vervolgens laat ik hem aan-/uitzetten door een relais middels de MPPT. Dan loop ik niet aan tegen de begrenzing m.b.t. het vermogen van de MPPT en kan het 'slimme' in-/uitschakelen van de stroom geregeld worden door de MPPT zodat de accu niet te ver wordt ontladen.

    Zo ook ga ik dan waarsch. de Victron Phoenix omvormer rechtstreeks aansluiten op de accu en dan met een speciaal kabeltje op de MPPT (the Inverting remote on-off cable (article number ASS030550100). In de handleiding van de MPPT had ik dit gevonden.

    Binnenkort mee verder. Groet, Leo
    Dehler Optima 92
    Laatst bewerkt: 14 apr 2021 07:46 door Leonidas.
    Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

    Nieuw elektrisch systeem met MPTT & Cyrix-ct 14 apr 2021 15:37 #1273643

    • Leonidas
    • Leonidas's Profielfoto
    • Offline
    • Gebruiker
    • Berichten: 11
    Nog een update voor de volledigheid n.a.v. mijn vorige bericht. Zo komt het er dan denkelijk uit te zien. Dus koelkast via relais en omvormer via die "inverting remote on-off cable". Voor de volledigheid ook nog even de verwarming erbij in gezet (die heeft overigens eigen draaiknop voor in- en uitschakelen). Als er nog feedback is, laat weten. Dank en groet, Leo


    Dehler Optima 92
    Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

    Nieuw elektrisch systeem met MPTT & Cyrix-ct 16 mei 2021 11:45 #1285467

    • Leonidas
    • Leonidas's Profielfoto
    • Offline
    • Gebruiker
    • Berichten: 11
    Aan deze klus aandacht besteed afgelopen weekend. Het systeem zit erin! De motor netjes apart op de eigen accu die nu in de achterste bak zit van de hondekooi. Als service accu heb ik een Dynac AGM 180Ah gekocht (groter paste niet in de voorste accubak van de hondekooi). Weer veel van geleerd van deze klus en van de boot. Het systeem werkt tot dusver naar behoren. Van die Victron componenten vind ik het erg mooi dat ze uit te lezen zijn via de app. Ik heb als aanvulling op het ontwerp ook direct een accumonitor erbij geïnstalleerd (met dikke shunt in de min). Omdat het project al redelijk duur was, heb ik uiteindelijk als accumonitor een goedkope versie via Aliexpress gekocht waarover ik goede dingen had gelezen. Hij werkt prima tot dusver, hopelijk blijft dat zo.

    Als acculader is het de Victron IP67 12/25 geworden. En voor de Victron omvormer bleek geen "Inverting remote cable" nodig, dat is blijkbaar alleen voor oudere modellen.

    Volgende week wordt als laatste nog de Galvanische isolator geïnstalleerd. Die bleek dus niet aanwezig te zijn... Dit zal jaren en jaren het geval zijn geweest. Ik vraag me af wat voor nadelig effect dit heeft gehad op de boot.

    Onder nog twee foto's:

    Alle componenten op een plaat gemonteerd en die in de accubak geplaatst. De dikke accukabels zelf geknepen met speciale tang. Op deze foto zijn de kabels nog niet netjes samengebonden of vastgemaakt, maar het geeft een indruk:


    Het aan-/uitzetten van apparaten en de accumonitor zitten in een aparte kast die ik heb opgehangen in de navigatiehoek. (De kast is eigenlijk een oude Holec zekeringenkast. Toevallig ging mijn broer zijn oude meterkast thuis updaten en bleek deze oude Holec kast handig voor het inbouwen van de schakelaars e.d. voor op de boot :)) Linksonder zit de grote rode knop om de Cyrix aan-/uit te zetten. Deze schakelaar zit in de min van de Cyrix, vandaar een apart ledje ernaast gemaakt om te tonen of de Cyrix aan of uit staan. De zwarte drukknop naast de rode knop is de noodknop om de motor te kunnen starten via de serviceaccu (via de cyrix).




    Cheerz
    Dehler Optima 92
    Laatst bewerkt: 16 mei 2021 11:47 door Leonidas.
    Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

    Nieuw elektrisch systeem met MPTT & Cyrix-ct 16 mei 2021 18:09 #1285658

    Ziet er netjes uit!

    Je zou nog ff krimpkousjes over de aangeperste kabelogen kunnen zetten, dan is’t helemaal netjes :blush:
    Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

    Nieuw elektrisch systeem met MPTT & Cyrix-ct 16 mei 2021 20:42 #1285707

    • Leonidas
    • Leonidas's Profielfoto
    • Offline
    • Gebruiker
    • Berichten: 11
    Goed punt, thanks voor de tip!
    Dehler Optima 92
    Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

    Nieuw elektrisch systeem met MPTT & Cyrix-ct 09 nov 2021 16:20 #1338684

    • omega
    • omega's Profielfoto
    • Offline
    • Gebruiker
    • Berichten: 2258
    Weer even dit draadje afstoffen ;)
    Ik ben bezig om de electrische installatie op de motorboot van onze zoon nieuw aan te sluiten.
    Dat is met een Vetus dieselmotor en 2 accu's wel wat anders dan ons zeilbootje met BBM.
    Setup gaat ongeveer hetzelfde worden als hierboven geschetst.

    Worstel nog een beetje met de schakelaar in het startmotor/ dynamo circuit.
    Per ongeluk uitschakelen bij een draaiende motor lijkt me niet verstandig maar kan wel gebeuren.
    Bij onze Vetus M2.06 motor schakel je dan ineens alles uit omdat de voeding van het bedienpaneeltje ook via deze kabel loopt.
    Is zo'n schkalaar echt wel nodig en/ of wat zou een alternatief zijn ?

    Grt Hans
    Jouet Sheriff "TinTin"
    www.virtualware.nl
    Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

    Nieuw elektrisch systeem met MPTT & Cyrix-ct 10 nov 2021 09:36 #1338819

    • gerrob
    • gerrob's Profielfoto
    • Offline
    • Gebruiker
    • Berichten: 92
    Stoic schreef :
    Laatste versie van het ontwerp:





    Morgen er mee aan de slag :)

    Nuttig draadje hier. Vraag van mij: waar in dit schema sluit ik de accumonitor aan?
    Bijlagen:
    Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

    Nieuw elektrisch systeem met MPTT & Cyrix-ct 10 nov 2021 10:08 #1338830


    De shunt van de monitor zet je tussen de -pool van de serviceaccu en die hele lange 0-leiding. (Bij de pijl)
    De + van de accumonitor sluit je aan op de + van de serviceaccu, dus nog voor de 120A zekering.
    Hans Fix, Feeling 29DI
    Met elektrische hulpmotor.
    hansfix.nl/electric/
    Laatst bewerkt: 10 nov 2021 10:08 door It Paradyske.
    Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

    Nieuw elektrisch systeem met MPTT & Cyrix-ct 10 nov 2021 14:24 #1338913

    • gerrob
    • gerrob's Profielfoto
    • Offline
    • Gebruiker
    • Berichten: 92
    OK bedankt
    Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
    • Pagina:
    • 1
    • 2
    Tijd voor maken pagina: 0.278 seconden
    Gemaakt door Kunena
       
       
       
       
    © Zeilersforum.nl