Dank jullie wel voor de informatie, het helpt me enorm!
Ekke schreef :
Dat werkt inderdaad zo.
Ik heb de zekering in de min zitten en overal dezelfde kabeldikte toegepast. Qua kosten maakt dat nou ook niet zoveel uit. Alleen voor 86 een dunnere en 85 heb ik niet gebruikt.
Zie ik het nu goed dat de cyrix achter de hoofdschakelaar zit en dus alles op spanning moet staan om de cyrix te laten werken? Hij doet toch juist zn werk wanneer je er niet bent en je het systeem (behalve de lader en cyrix) spanningsloos wilt hebben?
Hmm, daar heb je wel een punt inderdaad. Op deze manier zal het zonnepaneel natuurlijk niet de startmotor op peil houden.
Ik dacht het op deze manier te doen omdat ik bang was dat de Cyrix misschien de accu's leeg trekt bij weinig/geen zon (in de nacht b.v.). Walstroom heb ik normaal gesproken niet, dus die houd het systeem niet op peil.
Aan de andere kant kan ik natuurlijk wel de starthulp gebruiken mocht de startaccu om de een of andere reden een spanningsval gehad hebben.
PvO schreef :
Ik zou ook een kleine (zwevende) zekering opnemen in de min van het relais, zo dicht mogelijk bij het relais.
Deze aansluiting zit erg dicht bij de aansluitingen van de accu's.
En die zijn niet of zwaar gezekerd.
Als er in de min dan geen zekering is opgenomen zal sluiting in ieder geval leiden tot een doorgesmolten draad en mogelijk tot brand.
Ik heb een vergelijkbare setup en heb in de min van het relais ook een schakelaar opgenomen.
Daarmee kan ik het relais uitschakelen.
Ik heb dit gedaan om geen schaarse zonnestroom te verspillen in het op spanning houden van een meestal toch al volle startaccu en ook het relais zelf trekt 0,2A.
Dit vind ik een hele slimme oplossing voor het bovenstaande, ik ga even nadenken hoe ik mijn schema hier op aan kan passen.
Philip schreef :
Dan moet je alsnog met minstens 25mm2 of liever zelfs 35mm2 naar je paneel. Dat is wat ik bedoelde en had moeten melden.
Als je een extra kleinere zekering toepast na de aftakking naar paneel, kan die kabel een stuk dunner en voldoet nog steeds prima. Ik ga zelf uit van 60A zekering voor paneel met een 16mm^2 draad (waar 10mm^2 al genoeg zou zijn). Dan kan nog altijd bijna alles aan staan. Minder zou ook kunnen voor menig boot.
Ik heb direct na de accu 160A bij bedie accu's en dan 60A naar het paneel.
Ik de praktijk blijkt zelfs 80A genoeg te zijn voor mijn startmotor. Ook die blijft nog heel.
Is er een schema beschikbaar met welke draad diameter/oppervlakte voor welke belastingen geschikt is? Ik neem aan dat er een aantal standaard maten zijn welke corresponderen met een bepaalde maximum belasting?