Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Nieuw elektrisch systeem met MPTT & Cyrix-ct

Nieuw elektrisch systeem met MPTT & Cyrix-ct 19 feb 2019 16:07 #1023023

  • Stoic
  • Stoic's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 75
Goedendag ZF'ers,

Ik ben naast alle andere werkzaamheden ook op de boot bezig met het het herzien van het elektrische systeem.
In principe wil ik walstroom-vrij zijn, behalve als we meerdere dagen achter elkaar onderweg zijn.
Dan kan het handig zijn om in een passantenhaven de accu's bij te kunnen laden.

In onze oude situatie kon ik met een (vrij oud) 30Wp zonnepaneel en PWM lader e.e.a. al op spanning houden, de accu's waren alleen niet van elkaar gescheiden met het risico dat de verlichting de start accu leeg trekt en dat vond ik niet wenselijk (en een beetje eng :S ).

Ik heb op dit moment de volgende zaken in huis (gehaald) om een nieuw systeem mee op te bouwen:
  • 74Ah start-accu
  • 75Ah huishoud accu
  • 30Wp Sunbeam Zonnepaneel
  • Victron Cyrix-ct 120 accuscheiding
  • Victron Bluesmart IP65 12/10
  • Victron Bluesolar MPPT 75/15

Hieronder het schema wat ik heb bedacht na wat onderzoek. Heeft iemand nog tips waar ik op moet letten als ik dit zo in elkaar ga zetten?



Heb ik goed begrepen dat op deze manier de dynamo de ook de huishoud-accu bij kan laden als de start-accu vol is en dat de zonnepanelen ook de start-accu bij laden als de huishoud-accu vol is? (Geregeld door de Cyrix)

Alvast bedankt!
Laatst bewerkt: 19 feb 2019 16:38 door Stoic. Reden: Onderwerp was niet helemaal passend :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuw elektrisch systeem met MPTT & Cyrix-ct 19 feb 2019 17:30 #1023040

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5163
Stoic schreef :


Heb ik goed begrepen dat op deze manier de dynamo de ook de huishoud-accu bij kan laden als de start-accu vol is en dat de zonnepanelen ook de start-accu bij laden als de huishoud-accu vol is? (Geregeld door de Cyrix)

Alvast bedankt!
Dat heb je goed begrepen.

Een paar tips:
- volgens mij moet de starthulp schakelaar naar de min schakelen.
- ik zou de 120A zekering na je hoofdschakelaar plaatsen ipv na de aftakking naar je instrumenten paneel.
Beter is nog voor je hoofdschakelaar.
Is je Cyrix relais geschikt voor 120A, anders een kleinere zekering plaatsen.
Afhankelijk van de opbouw van je schakelpaneel zou je nog kunnen overwegen een kleiner zekering (35A o.i.d.) te plaatsen in de kabel naar je schakelpaneel.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuw elektrisch systeem met MPTT & Cyrix-ct 19 feb 2019 18:04 #1023055

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 3985
Dit schema klopt niet.
klem 87 bat+ start accu is correct maar de andere aansluiting klem 30 service accu moet je niet schakelen.
DE Cyrix bepaalt zelf wanneer deze over schakelt door de 2 spanningen te vergelijken.
Aansluiting klem 85 is start assistent en kan je schakelen door een aparte drukknop en sluit het contact van de Cyrix gedurende 30 seconden.
Je kan de drukknop vervangen door een schakelaar en dan blijft de cyrix in.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuw elektrisch systeem met MPTT & Cyrix-ct 19 feb 2019 18:33 #1023065

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5163
dehler schreef :
Dit schema klopt niet.
klem 87 bat+ start accu is correct maar de andere aansluiting klem 30 service accu moet je niet schakelen.
DE Cyrix bepaalt zelf wanneer deze over schakelt door de 2 spanningen te vergelijken.
Aansluiting klem 85 is start assistent en kan je schakelen door een aparte drukknop en sluit het contact van de Cyrix gedurende 30 seconden.
Je kan de drukknop vervangen door een schakelaar en dan blijft de cyrix in.
Waar zie jij klemnummers in het schema?
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuw elektrisch systeem met MPTT & Cyrix-ct 19 feb 2019 18:39 #1023068

  • Stoic
  • Stoic's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 75
dehler schreef :
Dit schema klopt niet.
klem 87 bat+ start accu is correct maar de andere aansluiting klem 30 service accu moet je niet schakelen.
DE Cyrix bepaalt zelf wanneer deze over schakelt door de 2 spanningen te vergelijken.
Aansluiting klem 85 is start assistent en kan je schakelen door een aparte drukknop en sluit het contact van de Cyrix gedurende 30 seconden.
Je kan de drukknop vervangen door een schakelaar en dan blijft de cyrix in.

Dit is het schema met klemnummers :)

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuw elektrisch systeem met MPTT & Cyrix-ct 19 feb 2019 18:50 #1023074

  • Stoic
  • Stoic's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 75
PvO schreef :
Dat heb je goed begrepen.

Thanks!
PvO schreef :
Een paar tips:
- volgens mij moet de starthulp schakelaar naar de min schakelen.

Volgens het schema in dit pdf'je zou het de plus moeten zijn.
www.victronenergy.nl/upload/do...-ct-120A-230A-NL.pdf

PvO schreef :
- ik zou de 120A zekering na je hoofdschakelaar plaatsen ipv na de aftakking naar je instrumenten paneel.
Beter is nog voor je hoofdschakelaar.
Is je Cyrix relais geschikt voor 120A, anders een kleinere zekering plaatsen.
Afhankelijk van de opbouw van je schakelpaneel zou je nog kunnen overwegen een kleiner zekering (35A o.i.d.) te plaatsen in de kabel naar je schakelpaneel.

De Cyrix is inderdaad 120A, vandaar die zekering.

Iedere schakelaar op het paneel heeft zijn eigen zekering, maar ik heb er inderdaad over getwijfeld om er een extra zekering tussen te plaatsen.
Ik moet even berekenen hoeveel load er totaal op het paneel komt, misschien dat ik er inderdaad nog een hoofdzekering voor zet.
Laatst bewerkt: 19 feb 2019 18:51 door Stoic.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuw elektrisch systeem met MPTT & Cyrix-ct 19 feb 2019 19:08 #1023082

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 7789
Als je dat doet kan de kabel naar het paneel ook een stuk dunner. Die moet nu zo'n 25mm2 zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuw elektrisch systeem met MPTT & Cyrix-ct 19 feb 2019 19:12 #1023087

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 3985
Zo is het beter.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuw elektrisch systeem met MPTT & Cyrix-ct 19 feb 2019 19:35 #1023103

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5163
Stoic schreef :
PvO schreef :
Een paar tips:
- volgens mij moet de starthulp schakelaar naar de min schakelen.

Volgens het schema in dit pdf'je zou het de plus moeten zijn.
www.victronenergy.nl/upload/do...-ct-120A-230A-NL.pdf
Je hebt gelijk.
Ik zou ook een kleine (zwevende) zekering opnemen in de min van het relais, zo dicht mogelijk bij het relais.
Deze aansluiting zit erg dicht bij de aansluitingen van de accu's.
En die zijn niet of zwaar gezekerd.
Als er in de min dan geen zekering is opgenomen zal sluiting in ieder geval leiden tot een doorgesmolten draad en mogelijk tot brand.

Ik heb een vergelijkbare setup en heb in de min van het relais ook een schakelaar opgenomen.
Daarmee kan ik het relais uitschakelen.

Ik heb dit gedaan om geen schaarse zonnestroom te verspillen in het op spanning houden van een meestal toch al volle startaccu en ook het relais zelf trekt 0,2A.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Laatst bewerkt: 19 feb 2019 19:39 door PvO.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuw elektrisch systeem met MPTT & Cyrix-ct 19 feb 2019 19:41 #1023105

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5163
Philip schreef :
Als je dat doet kan de kabel naar het paneel ook een stuk dunner. Die moet nu zo'n 25mm2 zijn.
Ik weet niet waarop je deze waarde baseert.
De kabel naar het paneel is nu niet afgezekert, en zou dus de volle kortsluitstroom van de accu moeten kunnen handelen, wil de kabel niet doorbranden bij kortsluiting.
Dat gaat zeker niet lukken met 25mm2.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuw elektrisch systeem met MPTT & Cyrix-ct 20 feb 2019 06:33 #1023173

  • Ekke
  • Ekke's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 900
Dat werkt inderdaad zo.
Ik heb de zekering in de min zitten en overal dezelfde kabeldikte toegepast. Qua kosten maakt dat nou ook niet zoveel uit. Alleen voor 86 een dunnere en 85 heb ik niet gebruikt.

Zie ik het nu goed dat de cyrix achter de hoofdschakelaar zit en dus alles op spanning moet staan om de cyrix te laten werken? Hij doet toch juist zn werk wanneer je er niet bent en je het systeem (behalve de lader en cyrix) spanningsloos wilt hebben?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuw elektrisch systeem met MPTT & Cyrix-ct 20 feb 2019 07:21 #1023182

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 7789
PvO schreef :
Philip schreef :
Als je dat doet kan de kabel naar het paneel ook een stuk dunner. Die moet nu zo'n 25mm2 zijn.
Ik weet niet waarop je deze waarde baseert.
De kabel naar het paneel is nu niet afgezekert, en zou dus de volle kortsluitstroom van de accu moeten kunnen handelen, wil de kabel niet doorbranden bij kortsluiting.
Dat gaat zeker niet lukken met 25mm2.
Klopt, je hebt gelijk, ik was te snel en zie dat ik het verkeerd geformuleerd heb maar ik had deze aanpassing van jou al in gedachten meegenomen. Dat zit natuurlijk nog niet in de tekening van TS.
ik zou de 120A zekering na je hoofdschakelaar plaatsen ipv na de aftakking naar je instrumenten paneel.
Dan moet je alsnog met minstens 25mm2 of liever zelfs 35mm2 naar je paneel. Dat is wat ik bedoelde en had moeten melden.

Als je een extra kleinere zekering toepast na de aftakking naar paneel, kan die kabel een stuk dunner en voldoet nog steeds prima. Ik ga zelf uit van 60A zekering voor paneel met een 16mm^2 draad (waar 10mm^2 al genoeg zou zijn). Dan kan nog altijd bijna alles aan staan. Minder zou ook kunnen voor menig boot.

Ik heb direct na de accu 160A bij bedie accu's en dan 60A naar het paneel.
Ik de praktijk blijkt zelfs 80A genoeg te zijn voor mijn startmotor. Ook die blijft nog heel.
Laatst bewerkt: 20 feb 2019 07:37 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuw elektrisch systeem met MPTT & Cyrix-ct 22 feb 2019 06:45 #1023689

  • Stoic
  • Stoic's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 75
Dank jullie wel voor de informatie, het helpt me enorm!
Ekke schreef :
Dat werkt inderdaad zo.
Ik heb de zekering in de min zitten en overal dezelfde kabeldikte toegepast. Qua kosten maakt dat nou ook niet zoveel uit. Alleen voor 86 een dunnere en 85 heb ik niet gebruikt.

Zie ik het nu goed dat de cyrix achter de hoofdschakelaar zit en dus alles op spanning moet staan om de cyrix te laten werken? Hij doet toch juist zn werk wanneer je er niet bent en je het systeem (behalve de lader en cyrix) spanningsloos wilt hebben?

Hmm, daar heb je wel een punt inderdaad. Op deze manier zal het zonnepaneel natuurlijk niet de startmotor op peil houden.
Ik dacht het op deze manier te doen omdat ik bang was dat de Cyrix misschien de accu's leeg trekt bij weinig/geen zon (in de nacht b.v.). Walstroom heb ik normaal gesproken niet, dus die houd het systeem niet op peil.
Aan de andere kant kan ik natuurlijk wel de starthulp gebruiken mocht de startaccu om de een of andere reden een spanningsval gehad hebben.
PvO schreef :
Ik zou ook een kleine (zwevende) zekering opnemen in de min van het relais, zo dicht mogelijk bij het relais.
Deze aansluiting zit erg dicht bij de aansluitingen van de accu's.
En die zijn niet of zwaar gezekerd.
Als er in de min dan geen zekering is opgenomen zal sluiting in ieder geval leiden tot een doorgesmolten draad en mogelijk tot brand.

Ik heb een vergelijkbare setup en heb in de min van het relais ook een schakelaar opgenomen.
Daarmee kan ik het relais uitschakelen.

Ik heb dit gedaan om geen schaarse zonnestroom te verspillen in het op spanning houden van een meestal toch al volle startaccu en ook het relais zelf trekt 0,2A.

Dit vind ik een hele slimme oplossing voor het bovenstaande, ik ga even nadenken hoe ik mijn schema hier op aan kan passen.
Philip schreef :
Dan moet je alsnog met minstens 25mm2 of liever zelfs 35mm2 naar je paneel. Dat is wat ik bedoelde en had moeten melden.

Als je een extra kleinere zekering toepast na de aftakking naar paneel, kan die kabel een stuk dunner en voldoet nog steeds prima. Ik ga zelf uit van 60A zekering voor paneel met een 16mm^2 draad (waar 10mm^2 al genoeg zou zijn). Dan kan nog altijd bijna alles aan staan. Minder zou ook kunnen voor menig boot.

Ik heb direct na de accu 160A bij bedie accu's en dan 60A naar het paneel.
Ik de praktijk blijkt zelfs 80A genoeg te zijn voor mijn startmotor. Ook die blijft nog heel.

Is er een schema beschikbaar met welke draad diameter/oppervlakte voor welke belastingen geschikt is? Ik neem aan dat er een aantal standaard maten zijn welke corresponderen met een bepaalde maximum belasting?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuw elektrisch systeem met MPTT & Cyrix-ct 22 feb 2019 08:46 #1023719

  • wboekel
  • wboekel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 69
Vorig jaar heb ik op onze boot ook dit systeem aangepast. De min-draad van de cyrix heb ik via een relais aan de D+ van de dynamo geschakelt. Daarmee doet deze cytix het alleen als de motor draait. Wanneer we aan de walstroom liggen of alleen een zonnepaneel hebben, dan wordt alleen de huis accu opgeladen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuw elektrisch systeem met MPTT & Cyrix-ct 22 feb 2019 09:00 #1023729

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5163
Stoic schreef :
Is er een schema beschikbaar met welke draad diameter/oppervlakte voor welke belastingen geschikt is? Ik neem aan dat er een aantal standaard maten zijn welke corresponderen met een bepaalde maximum belasting?
Dat is er:




Deze waarden gelden voor een omgevingstemperatuur van 40gr.
Eventueel kan je onderstaande correctie toepassen:



Maar in een 12V installatie is de maximaal toelaatbare stroom van een kabel meestal niet de beperkende factor.
Veel belangrijker is het spanningsverlies.
Volgens mij staat er ergens in de download sectie een excel bestand waarmee je dit kan uitrekenen.
Ga uit van maximaal 5% verlies van accu tot aan gebruiker.

Bedenk wel dat spanningsverlies ook energieverlies is.
Neem dus liever een maatje te groot dan te klein.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Laatst bewerkt: 22 feb 2019 09:03 door PvO.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuw elektrisch systeem met MPTT & Cyrix-ct 22 feb 2019 09:07 #1023735

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5163
Stoic schreef :
Hmm, daar heb je wel een punt inderdaad. Op deze manier zal het zonnepaneel natuurlijk niet de startmotor op peil houden.
Geen idee hoe vaak je bij je boot komt, maar ik monitor mijn accuspanning op afstand.
Mijn startaccu wordt tijdens afwezigheid niet geladen.
In een week of vier daalt de spanning van de start accu van 12,7V tot ongeveer 12,65V.
Niet iets om je ongerust over te gaan maken.
Bedenk dat het langdurig onder lading houden van een accu ook slijtage van de accu oplevert.
Het is wel van belang dat er geen enkele lekstroom loopt.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuw elektrisch systeem met MPTT & Cyrix-ct 23 feb 2019 07:35 #1023935

  • Stoic
  • Stoic's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 75
N.a.v. het bovenstaande het schema weer wat aangepast naar het onderstaande:



Hierbij heb ik geprobeerd het volgende te bewerkstelligen:
  • Zonnepaneel en walstroomlader kunnen de huishoud accu op peil houden als de hoofdschakelaars uit staan.
  • Eventueel kan ik de Cyrix in/uitschakelen om verbruik van de Cyrix zelf te voorkomen bij afwezigheid of juist de startaccu bij te laden indien nodig.
  • Beide accu's zijn gezekerd tegen kortsluiting
  • Het paneel heeft een eigen hoofdzekering
  • De beide laders zijn ook afgezekerd tegen kortsluiting in het ladercircuit
Op- of aanmerkingen zijn zeer welkom!

Nu nog even uitpluizen welke kabels ik nodig heb :)
Laatst bewerkt: 23 feb 2019 07:43 door Stoic. Reden: typo
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuw elektrisch systeem met MPTT & Cyrix-ct 23 feb 2019 08:05 #1023940

Op deze site kan je kabeldiktes en spanningsval een beetje inzichtelijk krijgen: www.popschoolmaastricht.nl/col..._spanning_stroom.php
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuw elektrisch systeem met MPTT & Cyrix-ct 03 juni 2019 20:28 #1051525

  • Stoic
  • Stoic's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 75
Laatste versie van het ontwerp:





Morgen er mee aan de slag :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuw elektrisch systeem met MPTT & Cyrix-ct 03 juni 2019 21:39 #1051545

Die meest linkse hoofdschakelaar zou ik aan de andere kant van de 120A zekering zetten. Naast nr 87.
Dan heb je niet het risico dat die onbedoeld de generator van de accu loskoppelt met draaiende motor.
Laatst bewerkt: 03 juni 2019 21:41 door Saeftinghe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuw elektrisch systeem met MPTT & Cyrix-ct 03 juni 2019 22:02 #1051551

  • Stoic
  • Stoic's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 75
Dank voor de tip, ik heb daar zelf ook even aan gedacht.

Echter, ik wil graag dat de laders de start accu ook bijladen als we niet aan boord zijn.
De Cyrix kan dit regelen maar daarvoor moet er wel permanent contact zijn met de start accu natuurlijk. Dat was mijn afweging om het zo te doen.

Wat ik misschien wel zou kunnen doen, is alleen de start motor achter de schakelaar zetten en dus zorgen dat de dynamo altijd op de accu blijft.

Is dat een slimmer idee?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuw elektrisch systeem met MPTT & Cyrix-ct 04 juni 2019 04:36 #1051566

het schema ziet er goed uit zoals ik kan zien.
maar is het zonnepaneel niet te ligt voor de mppt75/15
bij de Bluepower shop waarschuwen ze er voor,

"LET OP, Deze regelaar werkt niet met 1 paneel met 36 cellen!"
www.bluepowershop.nl/victron-b...-15-12v-24v-15a.html

gr Danny
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuw elektrisch systeem met MPTT & Cyrix-ct 04 juni 2019 05:11 #1051569

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5163
Saeftinghe schreef :
Die meest linkse hoofdschakelaar zou ik aan de andere kant van de 120A zekering zetten. Naast nr 87.
Dan heb je niet het risico dat die onbedoeld de generator van de accu loskoppelt met draaiende motor.
Als je dat doet, betekend dit wel dat er altijd spanning op je motor staat.
Persoonlijk vind ik het wel prettig dat ik met een schakelaar heel de diesel spanningsloos maak.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuw elektrisch systeem met MPTT & Cyrix-ct 04 juni 2019 05:12 #1051570

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5163
DanwelDanny schreef :
het schema ziet er goed uit zoals ik kan zien.
maar is het zonnepaneel niet te ligt voor de mppt75/15
bij de Bluepower shop waarschuwen ze er voor,

"LET OP, Deze regelaar werkt niet met 1 paneel met 36 cellen!"
www.bluepowershop.nl/victron-b...-15-12v-24v-15a.html

gr Danny

Dat zal waarschijnlijk zo zijn voor een 24V systeem.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuw elektrisch systeem met MPTT & Cyrix-ct 04 juni 2019 07:11 #1051591

  • H2O
  • H2O's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1299
Ik zou voor de acculader en de Solar controller zekeringwaarden nemen die boven de normale maximumwaarden (resp. 10A en 15A) liggen van de desbetreffende apparaten, anders loop je kans dat de zekering ook bij normaal gebruik klapt.

De Blue Solar MPPT kan volgens de handleiding een piekstroom van 50A aan, dus als je op de helft van die waarde gaat zitten ben je nog steeds safe (mits je bekabeling het aan kan). Voor de Blue Smart kon ik geen piekstroom vinden en zou ik 15-20A kiezen.

Jeroen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.279 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl