Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Welk aggregaat?

Welk aggregaat? 19 okt 2019 21:28 #1094310

Gemiddeld des nachts hebben we het over ca. 1.250 watt per uur

Foei ;)
Laatst bewerkt: 19 okt 2019 21:28 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welk aggregaat? 20 okt 2019 00:02 #1094326

  • Aad77
  • Aad77's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 717
[/quote]

Bedoel je dat ding met Sterlingmotor?
Het concept was leuk maar:
In de winter helemaal ok want je kon de warmte EN de stroom prima gebruiken.
Maar des zomers heb je de warmte niet nodig dus deze moest de plomp in.
Dan produceer je 5KW aan nutteloze warmte en ca. 750 watt electra.
In de zomer was het rendement dus desastreus.[/quote]

Dit is dus precies de reden waarom de Sterlingmotor de afgelopen 200 jaar nooit verder is gekomen.
Het rendement is/was slecht, maar in 1816 was het rendement van de toenmalige stoominstallaties nog slechter, om niet te spreken van de levensgevaarlijke ketels. Dit verbeterde echter snel, en de Sterlingmotor bleef achter. Philips heeft na de oorlog nog een poging gedaan om 200W Sterlinggeneratortjes te bouwen om meer radios in ontwikkelingslanden te kunnen verkopen, maar ze waren te duur in produktie, en de bodem viel uit het projekt door de komst van de transistorradio, die vergeleken met zijn buizenzusje bijna geen stroom meer verbruikte. Ook Ford heeft na de oorlog nog een serieuze poging gedaan, maar het tenslotte opgegeven omdat het rendement niet voldoende te verbeteren was.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welk aggregaat? 20 okt 2019 07:57 #1094351

  • Yep
  • Yep's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 667
Toen ik het schip kocht zat er dus een dergelijk device in het ruim.
Hij heeft het nog een paar keer gedaan in den beginne maar al snel werd me duidelijk dat dit het niet ging worden.
Ook bleek de onderdelenvoorziening nagenoeg nihil aan het worden.
Ik heb er overigens nog wel een leuke cent voor gekregen daar er een bedrijf was die nog wat deed met deze dingen.

Ofwel, het werd snel een Kabola.
Maar voor een ver, lang en warm reisje moet ook dat aggregaat er komen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welk aggregaat? 05 feb 2020 19:47 #1124646

  • Yep
  • Yep's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 667
Wow, en hij zit erin, de Northern Lights 673.
'Muisstil' apparaat en supernetjes ingebouwd (JSF Leeuwarden, Jan Leegstra).
Nu lekker in laten draaien met break-in olie.
De komende weken dus geen walstroom.
Laatst bewerkt: 05 feb 2020 19:48 door Yep.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welk aggregaat? 05 feb 2020 22:07 #1124699

Foto's?
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welk aggregaat? 06 feb 2020 08:27 #1124747

Nee , video met geluid !
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welk aggregaat? 06 feb 2020 12:34 #1124796

  • Yep
  • Yep's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 667
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welk aggregaat? 06 feb 2020 19:13 #1124887

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4360
Ziet rr netjes uit ! Laat nu de hitte maar komen ;)
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welk aggregaat? 07 feb 2020 07:02 #1124941

  • Waterman
  • Waterman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1733
Inderdaad netjes.
Ik heb niet elke post tot in alke detail gelezen, maar als ik de foto's zie vraag ik mij af waar het aggregaat zijn warmte laat?
Niet alleen de verbrandingszijde maar ook de generator wordt warm.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Zeilen: alle stress waait uit mijn hoofd 8-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welk aggregaat? 07 feb 2020 09:19 #1124973

  • Yep
  • Yep's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 667
Tja, goede vraag.
De koelwatertemperatuur blijft stabiel op ca. 78 graden.
En het carter heb ik infrarood 'geschoten' op ruim 70 graden.
Verder staat NL bekend om een probleemloze lange levensduur (draaiuren).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welk aggregaat? 07 feb 2020 17:06 #1125089

Waterman schreef :
als ik de foto's zie vraag ik mij af waar het aggregaat zijn warmte laat?
Niet alleen de verbrandingszijde maar ook de generator wordt warm.
Er zit een koeler op die groot genoeg is om de motor en de uitlaat te koelen. De radiatie warmte van de motor word afgezogen doordat de motor zelf iets meer als 550 liter lucht per minuut nodig heeft om te kunnen werken, die warme lucht gaat dus als verbrandingslucht de cilinders in en komt er via de uitlaat weer uit. De generator zelf is maar weinig in vergelijking tot de diesel motor. Het is een 5kW generator met een rendement van laten we zeggen 95%. Er is dus maar 250W radiatie warmte van de generator, terwijl de diesel motor zelf al snel 1700 W aan warmte uitstraalt.

Totale warmte ontwikkeling in vollast is dus rond de 2000W, er hoeft dus minder dan 4W per liter verbrandingslucht afgevoerd te worden. Meestal werken de generatoren maar op halve kracht of nog minder, maar met gelijkblijvend toerental en dus gelijkblijvned luchtgebruik. Dus in de praktijk word er maar 1 of 2 W per liter verbrandingslucht afgevoerd.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 07 feb 2020 17:10 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welk aggregaat? 07 feb 2020 17:45 #1125099

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4360
Waterman schreef :
Inderdaad netjes.
Ik heb niet elke post tot in alke detail gelezen, maar als ik de foto's zie vraag ik mij af waar het aggregaat zijn warmte laat?
Niet alleen de verbrandingszijde maar ook de generator wordt warm.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app

Normaal gesproken is het ‘huis’ vh generatordeel ook watergekoeld , dus daar wordt ook het koelwater doorheengepompt voordat het naar de warmtewisselaar gaat

Tenminste , dat was zo bij onze diesel genset
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welk aggregaat? 07 feb 2020 19:18 #1125118

  • Rbos
  • Rbos's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4
Als er de discussie gevoerd gaat worden hoeveel een dergelijke generatorset aan warmte produceert, is het misschien goed om te kijken naar de warmte die er ontstaat als de generator abrupt afgezet wordt na bedrijf. Dan staat er een blok staal zonder koeling ongeveer 80 graden te zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welk aggregaat? 07 feb 2020 20:09 #1125128

Rbos schreef :
Dan staat er een blok staal zonder koeling ongeveer 80 graden te zijn.
Maar dat duurt niet zo heel erg lang tot dat weer verdwenen is.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welk aggregaat? 07 feb 2020 20:56 #1125146

Rbos schreef :
Als er de discussie gevoerd gaat worden hoeveel een dergelijke generatorset aan warmte produceert, is het misschien goed om te kijken naar de warmte die er ontstaat als de generator abrupt afgezet wordt na bedrijf. Dan staat er een blok staal zonder koeling ongeveer 80 graden te zijn.

Das niet zo’n punt hoor , zeker niet met deze dieseltjes.

Ik werk wel eens met met wat grotere vaak nog met dubbele turbo, die schakelen we eerst de belasting af, dan verlagen we het toerental naar stationair en laten hem nog even 5 min draaien, dan gaat hij uit. Dat is alleen om de turbo’s niet op volle snelheid zonder olie druk te laten draaien voornamelijk.
Temperatuur gaat nauwelijks omhoog ;)
Dan praat je over een 1300Kva lummel
We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing.

Er zijn mensen die denken dat ze denken,maar dat denken ze maar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welk aggregaat? 07 feb 2020 21:32 #1125161

  • Rbos
  • Rbos's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4
5 min draaien, mooi koelwater door dat blok heen, en met machinekamerventilatie bij waarschijnlijk... is wel wat anders dan zonder koeling in een klein hokje. Ik bedoel het niet als probleem, maar als je het over warmte gaat hebben, is dat wel iets om mee te nemen. Zo zou een afzuigfannetje helemaal geen gek idee zijn mi.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welk aggregaat? 07 feb 2020 21:42 #1125168

  • Waterman
  • Waterman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1733
Erikdejong schreef :
Waterman schreef :
als ik de foto's zie vraag ik mij af waar het aggregaat zijn warmte laat?
Niet alleen de verbrandingszijde maar ook de generator wordt warm.
Er zit een koeler op die groot genoeg is om de motor en de uitlaat te koelen. De radiatie warmte van de motor word afgezogen doordat de motor zelf iets meer als 550 liter lucht per minuut nodig heeft om te kunnen werken, die warme lucht gaat dus als verbrandingslucht de cilinders in en komt er via de uitlaat weer uit. De generator zelf is maar weinig in vergelijking tot de diesel motor. Het is een 5kW generator met een rendement van laten we zeggen 95%. Er is dus maar 250W radiatie warmte van de generator, terwijl de diesel motor zelf al snel 1700 W aan warmte uitstraalt.

Totale warmte ontwikkeling in vollast is dus rond de 2000W, er hoeft dus minder dan 4W per liter verbrandingslucht afgevoerd te worden. Meestal werken de generatoren maar op halve kracht of nog minder, maar met gelijkblijvend toerental en dus gelijkblijvned luchtgebruik. Dus in de praktijk word er maar 1 of 2 W per liter verbrandingslucht afgevoerd.
Bedankt voor je toelichting :)
550 liter koellucht per minuut (9 liter per seconde): dat is al een aardig briesje.
Dat de motor dit zelf aanzuigt is natuurlijk even simpel als doeltreffend.
Zeilen: alle stress waait uit mijn hoofd 8-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welk aggregaat? 07 feb 2020 21:59 #1125173

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5219
Rbos schreef :
5 min draaien, mooi koelwater door dat blok heen, en met machinekamerventilatie bij waarschijnlijk... is wel wat anders dan zonder koeling in een klein hokje. Ik bedoel het niet als probleem, maar als je het over warmte gaat hebben, is dat wel iets om mee te nemen. Zo zou een afzuigfannetje helemaal geen gek idee zijn mi.
Dit vind ik altijd wel bijzonder hier, in dit geval een generator professioneel ingebouwd zoals waarschijnlijk honderden anderen, zoniet duizenden en er worden weer overal problemen gezien of verzonnen.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Laatst bewerkt: 07 feb 2020 21:59 door PvO.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welk aggregaat? 07 feb 2020 22:01 #1125174

Rbos schreef :
5 min draaien, mooi koelwater door dat blok heen, en met machinekamerventilatie bij waarschijnlijk... is wel wat anders dan zonder koeling in een klein hokje. Ik bedoel het niet als probleem, maar als je het over warmte gaat hebben, is dat wel iets om mee te nemen. Zo zou een afzuigfannetje helemaal geen gek idee zijn mi.

1300 Kva staat in een zee container , zeker niet riant. Punt is als je heb uitzet er geen productie van hitte is , als je het gas uitzet onder een pas water wordt het water dan heter?

Ook dit aggregaat van TS is er 1 uit de klasse waarvan je niet af hoeft te vragen zit dat wel goed doordacht in elkaar , dat zit hij !
We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing.

Er zijn mensen die denken dat ze denken,maar dat denken ze maar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welk aggregaat? 07 feb 2020 22:13 #1125177

  • Twist
  • Twist's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 653
@Jeroen-Pion: klopt, in sommige situaties, zoals een vlametje onder een ketel water, gaat de temperatuur van alles omlaag zodra je de toevoer van warmte stopt (vlammetje uit).
Maar er zijn ook systemen waar door wegvallen van de aktieve koeling (in dit geval de koelwaterstroom), lokaal de temperatuur in eerste instantie nog toeneemt. (Vergelijk ook de ventilator van een projector die nog doordraait na uitschakelen, of je auto die na parkerern nog even de radiator blijft aanblazen.) Het lijkt (oppevlakkig bekeken) tegen de wetten van de thermodynamica in te gaan: hoe kan iets nou warmer worden als je er geen energie meer in stopt?! Wat er echt aan de hand is, is de overgang van het ene stabiele thermisch evenwicht, naar een ander. En daarbij kan er, als de thermische weerstand plots toe neemt (koeling valt weg), wel degelijk een tijdelijke lokale stijging van de temperatuur op treden.

Tot zover de wetenschap...

@PvO: eens

@ErikdeJong: leuke kengetallen. Dus ongeveer 30 graden verwarming van de aangezogen lucht als mijn hoofdrekenen me niet in de steek laat

@Yep: mooi werk. veel plezier d'r van.
Zeevink

"With the right 90-degree rotation, any effect is a side effect." -- xkcd
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welk aggregaat? 07 feb 2020 22:18 #1125178

Klopt Twist :)
We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing.

Er zijn mensen die denken dat ze denken,maar dat denken ze maar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welk aggregaat? 08 feb 2020 15:17 #1125311

  • Yep
  • Yep's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 667
Mooi, deze reacties.
Ik heb een stuurautomaat laten plaatsen (NL TSC).
Een maak- of verbreekcontact is dan voldoende om de machine in- en uit te schakelen.
Dit contactje wordt aangestuurd door de Blue Power Panel.
Werkt prima.

De TSC is een Rolls Royce daar waar een BMW meer dan voldoende is.
Punt is nu dat ik die TSC maar niet geprogrammeerd krijg v.w.b. warmdraaien, load inschakelen, load afschakelen en een cool dowm periode.

Vrees dat de markt van de TSC's zo klein is dat ik niet verder kom (behoudens de weg via de leverancier natuurlijk).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.181 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl