Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Welk aggregaat?

Welk aggregaat? 15 apr 2019 08:43 #1037445

  • Yep
  • Yep's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 280
In verband met de voorbereidingen m.b.t. een vermoedelijke rondje Europa ga ik me alvast richten op de mogelijke aanschaf van een aggregaat, mede t.g.v. gewenst aircogebruik.
Gezien de hogere temperaturen rond de Middellandse Zee is airco des nachts een niet al te overbodige luxe, zeker niet bij langer verblijf.
De airco vreet gemiddeld 1.250 watt/uur.

De huidige accu's zullen er dan aan moeten geloven.
Het lukt me niet om, zonder de huidige accu's te slopen, een hele nacht door te komen op een volle lading.
De bedoeling is dat nieuwe (vermoedelijk 600-800 Ah. 24V LiFePh) accu's de airco des nachts gaan voorzien van prik welke de volgende dag wordt aangevuld door het aggregaat.

Mogelijk alternatief: Handhaven van de huidige 24v 600 Ah. Gel accu's.
Consequentie: Aggregaat staat de hele nacht aan hetgeen herrie, extra slijtage aan het aggregaat (draait dan gemiddeld op 30% deellast) en een meerverbruik van ca. 3,5 liter peut per etmaal betekent.

Ik denk aan een 3-cilinder 1.500 RPM model en dan kom ik momenteel uit op:

- Westerbeke 5.0 EGCD
- Northern-lights M673LD3
- Kohler 5EFKOD

De Northern-lights heeft vooralsnog de voorkeur, m.n. vanwege de afmetingen incluis de geluidskast.

Ondertussen denk ik ook aan de DC optie.
Bij de keuze met grotere accu's i.c.m. des nachts de generator uit zouden de accu's direct 's morgens vanuit de generator gevuld kunnen worden met 24V i.p.v. via een omweg met 230V via de lader.
Maar een klein 3-pitter 24V DC aggregaat vind ik niet.

Wie kan bijdragen uit kennis/ervaring aan dit verhaal?

Alvast dank!
Laatst bewerkt: 15 apr 2019 08:56 door Yep.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welk aggregaat? 15 apr 2019 10:11 #1037471

ik ben veel op de middelandsezee geweest ,en ik heb een airco niet gemist.

ik zou het persoonlijk zo simpel mogelijk houden,omdat ze daar vaak niets kunnen repareren wat ze niet kennen.

groeten
Frank
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welk aggregaat? 15 apr 2019 11:13 #1037488

  • Ronaldl
  • Ronaldl's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1602
www.marinediscounter.nl/fische...atoren-agt-sere.html
Zo eentje hebben wij, in 24VDC uitvoering. Volgens mij doet ASA Boot dat ook tegenwoordig
Overigens geen airco aan boord. Het aantal keer per jaar dat je denkt: had ik maar airco! is te weinig om de investering er uit te halen. 4 seizoenen in Med gevaren. Maar dit is uiteraard een persoonlijke ervaring. De een heeft meer last van warmte dan een ander.
Overigens gaan generatoren zo vaak kapot of is er storing dat je op meerdere plekken wel geholpen kan worden tegenwoordig. Bijvoorbeeld in Siracuse op Sicilie, als je de monteur maar weet te vinden.
Laatst bewerkt: 15 apr 2019 11:16 door Ronaldl.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welk aggregaat? 15 apr 2019 11:21 #1037495

  • Yep
  • Yep's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 280
Dank!
Ik opteer echter voor een 3 cilinder in 1500 RPM uitvoering.
De FPs draaien, ook bij de 3-cilinder 8 kW uitvoering, een veel hoger toerental.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welk aggregaat? 15 apr 2019 13:19 #1037517

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4337
Wij hebben een generator en AC aan boord , echter op de midd. Zee hebben we de AC maar 1 keer gebruikt , hoogzomer met 42 graden toen we in de haven (walstroom) van carthagena lagen . Als
We niet in de haven lagen was het voldoende om de luiken open te zetten een windscoop op te hangen en een aantal (goede) 12 volt ventilatoren aan te zetten

Mocht je echter toch voor een gen.set willen gaan (altijd makkelijk) met een AC (toch wel comfortabel) zoek even na wie er de meeste en beste service punten heeft in het gebied waar je verblijft ?
Ook even nakijken welke gen.set en airco het makkelijkst zelf te servicen is , wat de diverse onderdelen kosten (startmotor, opvoerpomp etc) als ze straks buiten de garantie stuk gaan en welke gen.set een beproefde diesel gebruikt waar de onderdelen makkelijk van te vinden zijn
Ook zou ik persoonlijk voor zo min mogelijk electronica gaan , dus eenvoudig aan/uit van beide zonder mooie digitale lcd paneeltjes etc. 1 ongelukje en de paneeltjes doen het niet meer
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welk aggregaat? 15 apr 2019 15:29 #1037554

  • Ronaldl
  • Ronaldl's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1602
Yep schreef :
Dank!
Ik opteer echter voor een 3 cilinder in 1500 RPM uitvoering.
De FPs draaien, ook bij de 3-cilinder 8 kW uitvoering, een veel hoger toerental.

Wat denk je te bereiken met dat lagere toerental?
Als het over geluid gaat, ik hoor de FP niet, zowel binnen niet als buiten niet. Is ook een nadeel, soms vergeet ik het en dan schrik ik op, wat draait dat ding nog? Start en stop gaat bij ons handmatig
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welk aggregaat? 15 apr 2019 15:43 #1037557

  • Yep
  • Yep's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 280
Dank.
Waarom bestaan er 1500 RPM - 3 cilinder aggregaten?
Omdat ze:

- Stiller zijn (meer cilinders, minder RPM)
- Onderhoudsintervallen langer zijn
- Wezenlijk minder slijten

En v.w.b. slijtage:
Meer cc's per geleverde eenheid energie betekent minder mechanische belasting.
Verder: Een 3-cilinder heeft van zichzelf een redelijk goede balancering (minder massakrachten).
En als dit geheel dan ook nog eens de helft van het aantal RPM draait, dan kun je de levensduur verlengen met factor tig.
Laatst bewerkt: 15 apr 2019 15:43 door Yep.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welk aggregaat? 15 apr 2019 15:46 #1037558

  • Yep
  • Yep's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 280
ReneK schreef :
Wij hebben een generator en AC aan boord , echter op de midd. Zee hebben we de AC maar 1 keer gebruikt , hoogzomer met 42 graden toen we in de haven (walstroom) van carthagena lagen . Als
We niet in de haven lagen was het voldoende om de luiken open te zetten een windscoop op te hangen en een aantal (goede) 12 volt ventilatoren aan te zetten

Mocht je echter toch voor een gen.set willen gaan (altijd makkelijk) met een AC (toch wel comfortabel) zoek even na wie er de meeste en beste service punten heeft in het gebied waar je verblijft ?
Ook even nakijken welke gen.set en airco het makkelijkst zelf te servicen is , wat de diverse onderdelen kosten (startmotor, opvoerpomp etc) als ze straks buiten de garantie stuk gaan en welke gen.set een beproefde diesel gebruikt waar de onderdelen makkelijk van te vinden zijn
Ook zou ik persoonlijk voor zo min mogelijk electronica gaan , dus eenvoudig aan/uit van beide zonder mooie digitale lcd paneeltjes etc. 1 ongelukje en de paneeltjes doen het niet meer

Eensch.
Gelukkig ken ik de airco als m'n broekzak a.g.v. storingen in het verleden.
Het servicen van de genset lukt me ook zeker.
Tenslotte is het eigenlijk een miniuitvoering van de grotere scheepsdiesel ;-).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welk aggregaat? 15 apr 2019 15:46 #1037559

Ik heb goede ervaring met de Northern-lights generatoren, vooral de kleinere, ze zijn onverwoestbaar.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welk aggregaat? 15 apr 2019 15:48 #1037560

  • Yep
  • Yep's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 280
Erikdejong schreef :
Ik heb goede ervaring met de Northern-lights generatoren, vooral de kleinere, ze zijn onverwoestbaar.

Dank je.
Bedoel je dan de kleinere 3-cilinder 1.500 RPM?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welk aggregaat? 15 apr 2019 15:58 #1037561

Is een extra batterij bank plus een aantal zon panelen geen optie voor de extra energie en stilte? Geen draaiende delen die geserviced moeten worden. Massa kwa aggeregaat in batterij bank opzetten.
Heb geen idee of ik nu onzin praat. Misschien heb je het al over wogen maar ik lees het vooralsnog niet in je bericht.
De Middellandse zee lijkt mij een zonlicht rijk gebied. Dus potentie genoeg voor zonne energie. :cheer:

Grt. Mark
Meten is weten.
Specialiseren is meer van minder weten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welk aggregaat? 15 apr 2019 16:08 #1037563

Yep schreef :
Dank je.
Bedoel je dan de kleinere 3-cilinder 1.500 RPM?
De kleinste die ze hebben ja. Ik heb op diverse boten gewerkt waar ze al 20+ jaren staan te draaien. Ik heb het dan over de 5kW versie. Die komt in een 1500 toeren en 1800 toeren versie (50Hz en 60Hz). Bij 1800 toeren is het een 6kW versie.

Veel te zwaar overigens om je accu's te laden, dan draait de genset zwaar onder zijn kunnen en dat is erg slecht voor de motor. Zorg dus dat je alles te gelijk aanzet als de gen draait; kachels, airco's, vriezers, koelkasten, accu laders, waterkoker, boiler etc.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welk aggregaat? 15 apr 2019 16:10 #1037564

Freetime1970 schreef :
Is een extra batterij bank plus een aantal zon panelen geen optie voor de extra energie en stilte? Geen draaiende delen die geserviced moeten worden. Massa kwa aggeregaat in batterij bank opzetten.
Heb geen idee of ik nu onzin praat. Misschien heb je het al over wogen maar ik lees het vooralsnog niet in je bericht.
1250 Watt voor 8 uur is 10 kWh, Als je het hele dek vollegt met zonnepanelen ga je dat nog niet halen.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welk aggregaat? 15 apr 2019 16:11 #1037566

  • Yep
  • Yep's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 280
Top, goed bericht!
De kleinste is nu 4,5 kW.
Batterijen vullen betekent dat deze op 70% kan draaien.
Prima waarde lijkt me.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welk aggregaat? 15 apr 2019 16:12 #1037567

  • Yep
  • Yep's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 280
Freetime1970 schreef :
Is een extra batterij bank plus een aantal zon panelen geen optie voor de extra energie en stilte? Geen draaiende delen die geserviced moeten worden. Massa kwa aggeregaat in batterij bank opzetten.
Heb geen idee of ik nu onzin praat. Misschien heb je het al over wogen maar ik lees het vooralsnog niet in je bericht.
De Middellandse zee lijkt mij een zonlicht rijk gebied. Dus potentie genoeg voor zonne energie. :cheer:

Grt. Mark

Ik heb 3 panelen die maximaal een dikke 700 watt leveren.
Deze zijn in staat om het normale verbruik te dekken.
Ik ben alleen gehandicapt met een airco gen.
Van hitte des nachts word ik gek.
Beetje luxe probleempje dus.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welk aggregaat? 15 apr 2019 16:14 #1037568

Yep schreef :
Batterijen vullen betekent dat deze op 70% kan draaien.
Dat houden je accu's niet lang vol. De lader kan zoveel vermogen leveren, maar de accu's kunnen dat niet opnemen. Na een uurtje laden is er waarschijnlijk nog maar 20A laadstroom over, dat is nog minder 10% van wat de genset kan leveren.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welk aggregaat? 15 apr 2019 16:18 #1037570

  • Yep
  • Yep's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 280
Ik denk aan 3 of 4 stuks LiFePh, elk 24 volt en 200 Ah.
Bij 4 stuks (20 kWh) gaat er in een nacht 50% uit (10 kWh) en dat moet er ook weer in.
Zou goed moeten kunnen met zeg 70% van 4,5 kW.
Dat is in theorie ruim 3 uur draaien.
Laatst bewerkt: 15 apr 2019 16:23 door Yep.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welk aggregaat? 16 apr 2019 15:42 #1037809

Misschien ander wild idee maar gewoon buiten water van een paar meter diepte snachts gebruiken om dat door een radiateur heen te laten lopen met een fan er achter? Kan dat niet een energie zuinigere oplossing zijn? Energie is dan alleen pompje plus fan.
Geen idee wat de temperatuur is van het zeewater daar. :silly:
Meten is weten.
Specialiseren is meer van minder weten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welk aggregaat? 16 apr 2019 15:53 #1037811

  • Yep
  • Yep's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 280
Leuk idee ;-)
Even gegoogled en ik zie dat dit in de zomer 24 a 25 graden is.
De warme lucht moet dan nog door de warmtewisselaar zodat, denk ik, daar lucht met een temperatuur van tussen de 25 en 30 graden uitkomt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welk aggregaat? 16 apr 2019 18:32 #1037848

  • Waterman
  • Waterman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1700
Je kunt dat rondje Europa natuurlijk ook zo plannen dat je tussen September en Mei in het zuiden bent en in de zomermaanden in het noorden.....

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Zeilen: alle stress waait uit mijn hoofd 8-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welk aggregaat? 16 apr 2019 18:36 #1037849

  • Yep
  • Yep's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 280
Dank.
Wel, in dit kikkerlandje kunnen we er ook wat van gezien afgelopen zomer.
Ideaal is wel varen tussen april en oktober en dan overwinteren.
Dat laatste kan dan prima in bv. Turkije en de monding van de Rhône.
Dan zijn we dus 2,5 jaar onderweg.
Maar we wonen 365x24 op de boot dus die 2,5 jaar kan best langer worden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welk aggregaat? 19 okt 2019 18:03 #1094261

Op het gevaar af dat ik wordt weggestuurd met de opmerking: "Die worden niet meer geleverd." toch een vraag. Tot mijn grote verdriet worden de Whispergens vanwege de vernietiging van de fabriek, niet meer gemaakt/geleverd. Het concept spreekt mij enorm aan. Het heeft bijna 200 jaar geduurd voordat de vinding werd omgezet in een massaproductie die op zijn beurt weer werd vernietigd door een aardbeving. Het is mij niet gegund om weer 200 jaar te wachten. Maar er zal mogelijk weer een dappere komen die samen met zijn/haar geloofsgenoten dit project weer oppakt.
Nu mijn vraag.
De Whispergen bestaat (bestond) uit een elektrisch en een thermisch component. Wanneer we nu dat thermisch deel achterwege laten, wat is dan het rendement?
Het mooiste van land is het water.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welk aggregaat? 19 okt 2019 18:34 #1094266

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27138
Hoeveel vermogen neemt een airco aan boord?

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welk aggregaat? 19 okt 2019 20:32 #1094287

  • Yep
  • Yep's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 280
De/een airco slaat aan en uit maar.
Aan kom ik op ruim 2.000 watt en uit op een 200 watt vanwege de sturing en de fan.
Gemiddeld des nachts hebben we het over ca. 1.250 watt per uur.
Laatst bewerkt: 19 okt 2019 20:32 door Yep.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welk aggregaat? 19 okt 2019 20:36 #1094288

  • Yep
  • Yep's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 280
Wrijfhout schreef :
Op het gevaar af dat ik wordt weggestuurd met de opmerking: "Die worden niet meer geleverd." toch een vraag. Tot mijn grote verdriet worden de Whispergens vanwege de vernietiging van de fabriek, niet meer gemaakt/geleverd. Het concept spreekt mij enorm aan. Het heeft bijna 200 jaar geduurd voordat de vinding werd omgezet in een massaproductie die op zijn beurt weer werd vernietigd door een aardbeving. Het is mij niet gegund om weer 200 jaar te wachten. Maar er zal mogelijk weer een dappere komen die samen met zijn/haar geloofsgenoten dit project weer oppakt.
Nu mijn vraag.
De Whispergen bestaat (bestond) uit een elektrisch en een thermisch component. Wanneer we nu dat thermisch deel achterwege laten, wat is dan het rendement?

Bedoel je dat ding met Sterlingmotor?
Het concept was leuk maar:
In de winter helemaal ok want je kon de warmte EN de stroom prima gebruiken.
Maar des zomers heb je de warmte niet nodig dus deze moest de plomp in.
Dan produceer je 5KW aan nutteloze warmte en ca. 750 watt electra.
In de zomer was het rendement dus desastreus.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.297 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl