Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Wat is dit en waar dient het voor?

Wat is dit en waar dient het voor? 17 apr 2019 18:22 #1038116

  • Sailabout
  • Sailabout's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1364
:blush: ik begin maar met het schaamrood op mijn kaken ...

Maar toch wil ik weten wat dit is en waarvoor het dient?




Wie kan mij dit uitleggen?

Groet, Ruud
V1122 Silmaril - www.sailabout.nl/Blog/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat is dit en waar dient het voor? 17 apr 2019 18:39 #1038121

  • Limosa
  • Limosa's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 694
Dat is een Dc naar Dc converter.
Van 12 naar 12 volt in dit geval.
Klinkt wat vreemd wellicht maar iets dergelijks wordt wel gebruikt als je zeker wilt weten dat je 12 volt op je systeem wilt hebben en niet een wisselende spanning zoals bijvoorbeeld tijdens het laden. Eea wordt dus gescheiden. Deze kan 3 amp leveren, dus 36 watt.

Plaatje is niet helemaal duidelijk maar het lijkt op het volgende:
Zet er tussen de 8 en 18 Volt op en er staat dan 13.6 volt op de uitgang. Tot een afname van 3 amp gaat dat dus goed. Daarna krijgt het kastje het te warm ...
Laatst bewerkt: 17 apr 2019 18:47 door Limosa.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat is dit en waar dient het voor? 17 apr 2019 18:59 #1038126

  • Limosa
  • Limosa's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 694
Omdat er 13.6v uit komt zit ik me nu af te vragen waar deze op is aangesloten.
Is dat soms het toplicht?
Door de spanningsval die de lange draad naar het toplicht veroorzaakt (werkt als een weerstand) houd je wellicht de 12 volt boven in de mast vast. Je gloeilampje brandt dan zeker zoals het hoort.
Laatst bewerkt: 17 apr 2019 19:00 door Limosa.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat is dit en waar dient het voor? 17 apr 2019 19:18 #1038131

  • Zeilvis
  • Zeilvis's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1361
Het is een DC-DC converter met isolatie tussen de in- en uitgang
Op mijn verzoek is mijn forumnaam veranderd van Zeilzin naar Zeilvis. Hierin zijn zeilen en duiken verbonden. Groeten uit Delfzijl, Evert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat is dit en waar dient het voor? 17 apr 2019 19:47 #1038138

  • Sailabout
  • Sailabout's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1364
Zeilzin schreef :
Het is een DC-DC converter met isolatie tussen de in- en uitgang

OK ... en waarom wil je dat? In de bakskist zit ook al een grote Mastervolt galvanische scheider, ik dacht dat die dat al deed?

(Dit is mijn 5e grotere zeiljacht en heb nog nooit zo’n ding gehad).

Toplicht is een Lopolight LED unit. Ik kan (nog) niet zien welke verbruikers op die converter zitten.
V1122 Silmaril - www.sailabout.nl/Blog/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat is dit en waar dient het voor? 17 apr 2019 19:50 #1038141

Om aardlussen tussen de NMEA0183? signalen van het aangesloten apparaat en het daarmee communicerende apparaat (dat niet door deze converter gevoed wordt) te voorkomen (een van de functies, naast spanning stabilisatie)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat is dit en waar dient het voor? 18 apr 2019 07:20 #1038198

  • Rinus
  • Rinus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2599
Sailabout schreef :
Zeilzin schreef :
Het is een DC-DC converter met isolatie tussen de in- en uitgang

OK ... en waarom wil je dat? In de bakskist zit ook al een grote Mastervolt galvanische scheider,*knip*.

Die Mastervolt scheider lijkt me om de walstroom van je boordnet te scheiden. Deze scheidt iets in je 12V installatie.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat is dit en waar dient het voor? 18 apr 2019 08:54 #1038218

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12536
draadjes volgen
of een draadje losmaken en kijken wat het dan niet meer doet...
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat is dit en waar dient het voor? 18 apr 2019 08:58 #1038220

  • scope
  • scope's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 435
Het doet mij denken aan het verhaal wat de serviceman van de buitenboordmotor mij vertelde over de laadspoel van mijn 2 takt. Ik dacht dat die fijn wat stroom, als was het max 2 amp zou kunnen toevoegen aan de accu.
"dat ding flopt in voltage op en neer als bij een bromfiets lamp. Nierg voor een gloeilamp maar niet voor je elektronica."

Dat kastje, DC naar DC converter, het max vermogen van maar een paar Amp en dat de uitgang op 13,6 volt staat, zou
wel eens precies in dat verhaal en om toch iets van de stroom van een twee takt laadspoel te kunnen benutten.

Ik heb wel interesse.....:) zolang er nog geen 4 takt in zit

DC-DC converters naar strak 12 Volt worden ook gebruikt...zo heb ik me laten vertellen....voor ledverlichting. Die kunnen niet goed tegen tegen hogere spanning als laadspanningen van 14,7 volt die laders wel eens afgeven.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat is dit en waar dient het voor? 18 apr 2019 15:09 #1038308

  • Sailabout
  • Sailabout's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1364
Ik ga de draadjes eens volgen ;) ... ik vermoed dat het antwoord van Nachtvlinder (NMEA) het dichtst in de buurt komt van de bedoeleing van dit specifieke kastje.

Bedankt mannen, ik heb nu enig idee wat de bedoeling zou kunnen zijn. (Heb er een hekel aan als ik dingen niet kan plaatsen, zeker aan boord :unsure: )
V1122 Silmaril - www.sailabout.nl/Blog/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat is dit en waar dient het voor? 18 apr 2019 15:27 #1038318

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12536
2e verdachte zou een losse wifi router (op 12v) kunnen zijn
indien aanwezig...
die werken ook niet lang op 14,4 etc
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat is dit en waar dient het voor? 19 apr 2019 10:08 #1038453

  • scope
  • scope's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 435
Nog wat voor je gevonden:)



DD SERIES AND DDi SERIES
12V-12V, 24V-24V & 48V-12V CONVERTERS FOR A WIDE RANGE OF APPLICATIONS
The sensitivities of modern electronic equipment to variable input voltages, susceptibility to EMC interference and in some cases, the need to isolate the supply has made voltage stabilisation an important section of our product range. Start/Stop technology on motor vehicles has added to this problem. The DDi Series offers a wide range of 12V-12V and 24V-24V isolated products that ensure a stable and reliable voltage can be delivered to important equipment, even when the electrical system is under duress, such as during engine cranking. Units are available from 36-240W. The range now also offers 48V-12V units, suitable for the telecoms and forklift truck markets. For 12V-24V converters, see DD Series 'Up' Voltage Converters

DD is normal versie
DDI is isolated version

Misschien dat je met het volgen van de draden en de installatie instructie de aangesloten apparatuur en de toepassing op je boot kan herleiden.
docs.wixstatic.com/ugd/95f6b1_...1f44c.pdf?index=true
Succes.
Laatst bewerkt: 19 apr 2019 10:09 door scope.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat is dit en waar dient het voor? 19 apr 2019 21:02 #1038562

Van middag wat oude gebruikte en ongebruikte apparatuur uitgebouwd. Ik kwam een stuk techniek tegen waarvan mij niet duidelijk is wat het is en doet.

Het stuk techniek in kwestie:



Closeup van bovenkant, connectoren gelabeld van boven naar beneden: -, A (steurer), B (Reference) en +



Acculader voorzijde met aansluitingen voor de accu:



Acculader achterzijde met aansluitingen waaraan apparaat van foto 1 op aangesloten was. Het apparaat was nergens anders op aangesloten dan op de acculader:



De boot heb ik onlangs gekocht en ik ga er even van uit dat wat ik de acculader noem ook de acculader is. Maar ook op dit apparaat ontbreken alle markeringen etiketten etc, maar de wijzerplaat lijkt een indicatie van de laadstroom in Ampere te geven.

Het lijkt me geen corrosiestopper? Tenminste die worden anders aangesloten. Een voedingsstabilisator die extern wordt aangesloten van de acculader lijkt ook vreemd toch?

Iemand enig idee?
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Laatst bewerkt: 19 apr 2019 21:07 door Orange Sunset.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat is dit en waar dient het voor? 19 apr 2019 22:22 #1038567

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17703
Geen idee wat het is, maar het is techniek uit de jaren '70. Hoort in het museum. De grote koelribben duiden er in ieder geval op dat er heel wat elektrische energie als warmte gedissipeerd wordt. Dat is met modernere techniek toch echt niet meer in die mate nodig.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat is dit en waar dient het voor? 20 apr 2019 19:24 #1038767

  • Sailabout
  • Sailabout's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1364
scope schreef :
Nog wat voor je gevonden:)

Misschien dat je met het volgen van de draden en de installatie instructie de aangesloten apparatuur en de toepassing op je boot kan herleiden.
docs.wixstatic.com/ugd/95f6b1_...1f44c.pdf?index=true
Succes.

Dank je wel, Scope!

Het is allemaal heel netjes ingebouwd - de draadjes verdwijnen in een dikke kabelgoot, dus dat is niet even eenvoudig te herleiden ... ga het wel doen, nu wil ik het weten ook :)
V1122 Silmaril - www.sailabout.nl/Blog/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat is dit en waar dient het voor? 21 apr 2019 20:31 #1039040

ilCigno schreef :
Geen idee wat het is, maar het is techniek uit de jaren '70. Hoort in het museum. De grote koelribben duiden er in ieder geval op dat er heel wat elektrische energie als warmte gedissipeerd wordt. Dat is met modernere techniek toch echt niet meer in die mate nodig.

Bedankt ilCigno, oud lijkt het idd wel, ik merk ook dat zonder dit apparaat het stroomnet stabieler lijkt. Ik ga de acculader en dit apparaat vervangen door een moderne en vele malen kleinere variant. Ik heb een gel en agm accu dus lijkt me sterk dat jaren 70 tech deze goed doet onderhouden.
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat is dit en waar dient het voor? 24 apr 2019 21:20 #1040114

  • Ratman
  • Ratman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 457
Het lijkt erop dat dat ding met die koelblokken bij de acculader hoort, zeg maar het power module.
De dissipatie zal aanzienlijk zijn met een analoge regeling als dit! zeker als de lader 25A kan leveren. Als deze goed werkt is er niks mis mee als je hem af en toe via walstroom gebruikt maar er bestaan wel tegenwoordig veel kleinere en zuinigere apparaten.
uiteraarde hebben dit soort laders gen 3-5 of 7 traps laad programmas maar stopt hij gewoon met laden als de 13,8V bereikt is.
Het kan zijn dat het boordnet fulctureert als je hem aansluit maar dat is normaal bij acculaders, de boordspanning kan dan tussen de 12,6V en 13,8V varieren.
Onder invloed van weerstand in bedrading kan dit nog meer zijn, maar dat hangt er vanaf hoe de bedrading loopt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat is dit en waar dient het voor? 07 mei 2019 19:37 #1044076

Acculader hierboven vervangen en alles werkt nog :laugh:

Maar inmiddels 2 magneetschakelaars gevonden waar mij noet duidelijk is waarvoor deze dienen. Het betreffen 2 siemens 3tb44 magnetic contactors:




Wat ik lees op het internet is dat deze jongens gebruikt kunnen worden om grote lasten te schakelen, echter zou ik niet weten welke grote last die op een zeilboot zou kunnen zijn, laat staan twee!

Ze zoemen ook nog als de boot aan de walstroom ongeacht of de aardlekschakelaar aan of uit staat (verkeerd aangesloten?). Ik tracht de boot te reinigen van de ongebruikte/-nodige apparatuur en kabels. Na 41 jaar lijken er nogal wat kabels niet meer in gebruik te zijn.

Maar iemand een idee waarvoor magneetschakelaars gebruikt kunnen worden op een zeilboot?
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Laatst bewerkt: 07 mei 2019 19:41 door Orange Sunset.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat is dit en waar dient het voor? 07 mei 2019 20:06 #1044089

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7420
koenijn schreef :
Acculader hierboven vervangen en alles werkt nog :laugh:

Maar inmiddels 2 magneetschakelaars gevonden waar mij noet duidelijk is waarvoor deze dienen. Het betreffen 2 siemens 3tb44 magnetic contactors:




Wat ik lees op het internet is dat deze jongens gebruikt kunnen worden om grote lasten te schakelen, echter zou ik niet weten welke grote last die op een zeilboot zou kunnen zijn, laat staan twee!

Ze zoemen ook nog als de boot aan de walstroom ongeacht of de aardlekschakelaar aan of uit staat (verkeerd aangesloten?). Ik tracht de boot te reinigen van de ongebruikte/-nodige apparatuur en kabels. Na 41 jaar lijken er nogal wat kabels niet meer in gebruik te zijn.

Maar iemand een idee waarvoor magneetschakelaars gebruikt kunnen worden op een zeilboot?

Ankerwinch / boegschroef / Kookplaat / tapinstallatie ( grapje )
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat is dit en waar dient het voor? 08 mei 2019 05:23 #1044133

  • swblom
  • swblom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 849
Omschakelen walstroom/omvormer?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat is dit en waar dient het voor? 08 mei 2019 08:34 #1044185

  • groom
  • groom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9946
koenijn schreef :
Acculader hierboven vervangen en alles werkt nog :laugh:

Maar inmiddels 2 magneetschakelaars gevonden waar mij noet duidelijk is waarvoor deze dienen. Het betreffen 2 siemens 3tb44 magnetic contactors:




Wat ik lees op het internet is dat deze jongens gebruikt kunnen worden om grote lasten te schakelen, echter zou ik niet weten welke grote last die op een zeilboot zou kunnen zijn, laat staan twee!

Ze zoemen ook nog als de boot aan de walstroom ongeacht of de aardlekschakelaar aan of uit staat (verkeerd aangesloten?). Ik tracht de boot te reinigen van de ongebruikte/-nodige apparatuur en kabels. Na 41 jaar lijken er nogal wat kabels niet meer in gebruik te zijn.

Maar iemand een idee waarvoor magneetschakelaars gebruikt kunnen worden op een zeilboot?

Als het kleine zwarte vierkantje ingetrokken is wordt er contact gemaakt. Ik zou zeggen. probeer wat in uit te schakelen om te kijken wanneer ze aan slaan. Je kan ze ook met b.v. de schroeverdraaier in drukken dan zie je/ hoor je misschien wat er aan uit gaat. Maar dat moet je wel met beleid doen. Stel het is anker op en ding hangt geborgd dan heb je ook meteen de zekeringen getest B)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat is dit en waar dient het voor? 08 mei 2019 08:43 #1044189

groom schreef :
koenijn schreef :
Acculader hierboven vervangen en alles werkt nog :laugh:

Maar inmiddels 2 magneetschakelaars gevonden waar mij noet duidelijk is waarvoor deze dienen. Het betreffen 2 siemens 3tb44 magnetic contactors:




Wat ik lees op het internet is dat deze jongens gebruikt kunnen worden om grote lasten te schakelen, echter zou ik niet weten welke grote last die op een zeilboot zou kunnen zijn, laat staan twee!

Ze zoemen ook nog als de boot aan de walstroom ongeacht of de aardlekschakelaar aan of uit staat (verkeerd aangesloten?). Ik tracht de boot te reinigen van de ongebruikte/-nodige apparatuur en kabels. Na 41 jaar lijken er nogal wat kabels niet meer in gebruik te zijn.

Maar iemand een idee waarvoor magneetschakelaars gebruikt kunnen worden op een zeilboot?

Als het kleine zwarte vierkantje ingetrokken is wordt er contact gemaakt. Ik zou zeggen. probeer wat in uit te schakelen om te kijken wanneer ze aan slaan. Je kan ze ook met b.v. de schroeverdraaier in drukken dan zie je/ hoor je misschien wat er aan uit gaat. Maar dat moet je wel met beleid doen. Stel het is anker op en ding hangt geborgd dan heb je ook meteen de zekeringen getest B)

...Stel het is de schakeling tussen walstroom en omvormer, en een van de twee stond al aan. Geeft een spannend effect. :-(
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat is dit en waar dient het voor? 09 mei 2019 19:12 #1044723

Vandaag met jullie suggesties kort gekeken naar de schakelaars. Beide magneetschakelaars maken contact als de boot aan de walstroom wordt gehangen en schakelen allemaal 12v leidingen.

Ik heb het vermoeden dat de oude acculader (eerder genoemd in dit topic) op de rechter schakelaar zat aangesloten met vrij dikke kabels, maar geen idee waarom dit geschakeld zou moeten worden? Zonder walstroom zal de lader toch gewoon uitgeschakeld staan? De nieuwe lader heb ik direct op de accu aangesloten.

Verder is de boot is nogal spartaans kwa elektra apparatuur. Radio, stuurautomaat, verlichting, gps, navigatieinstrumenten. En dus, op de startmotor na, geen zware stroomtrekkers zoals een omvormer of ankerlier. Alles lijkt te blijven werken ongeacht aan walstroom of niet.

De boot heeft geen omvormer (12dc naar 220ac of omgekeerd). Wat mij wel opvalt is dat er zowel paarse als zwarte leidingen als + worden gebruikt. Is lastig uit elkaar te houden, ook was de oude lader met 2 zwarte kabels aangesloten.

Van het weekend ga ik eens goed kijken waar de kabels nu precies heen lopen.
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat is dit en waar dient het voor? 09 mei 2019 19:38 #1044731

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12536
sommige oudere acculaders trekken een accu leeg als ze aangesloten blijven, als ze niet aan het laden zijn.
dit zou mogelijk de "oplossing" geweest kunnen zijn; alleen aanschakelen met walstroom=laden..
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat is dit en waar dient het voor? 09 mei 2019 20:49 #1044760

sy helios schreef :
sommige oudere acculaders trekken een accu leeg als ze aangesloten blijven, als ze niet aan het laden zijn.
dit zou mogelijk de "oplossing" geweest kunnen zijn; alleen aanschakelen met walstroom=laden..

Die oude acculader werd door ilCigno al als jaren 70 tech bestempeld, dus dat zou goed kunnen.
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.288 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl