Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Hoofdschakelaar

Hoofdschakelaar 05 mei 2019 11:16 #1043296

TuuLeVi schreef :
ik trek gewoon de polen los
Dat kan natuurlijk ook als je daar een beetje handig bij kan. Als je het spul maar spanningsloos maakt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoofdschakelaar 05 mei 2019 11:48 #1043309

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7431
Ik heb een hoofdschakelaar staan op mijn startaccu, met mogelijkheid te schakelen 1 both 2.
En een on off schakelaar op mijn lichtaccu.
Tussen de schakelaars en de accupolen zit telkens nog een hoofdzekering.

Dat belet echter niet om domme dingen te doen.
1 week geleden mijn motor terug startklaar gemaakt, riem er terug op, deze moet door de alternator te verdraaien op spanning gezet worden.
En daarvoor moet de moer achteraan de alternator iets losgezet worden.
Nagelaten de hoofdschakelaar af te zetten, en vonk getrokken bij het loszetten van de alternator. Geen schade, wel geschrokken, en een paar minder beschaafde krachttermen gebruikt. :blush: :blush: :blush: :evil: :sick:

Daarvoor dient dus die hoofdschakelaar ook, om veilig aan de startmotor of alternator te kunnen
werken. Moet je hem wel af zetten dus. :sick: :blush: :blush: :blush:
Als je zelf af en toe aan je motor werkt, is het wel zo fijn om die mogelijkheid te hebben.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoofdschakelaar 05 mei 2019 11:57 #1043312

  • Zeewinde
  • Zeewinde's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6085
TuuLeVi schreef :
ik trek gewoon de polen los

Dat doe ik dus ook......

Vinni
Er valt altijd wel wat te zeiken......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoofdschakelaar 05 mei 2019 11:58 #1043313

In veel situaties worden de massa schakelaars als werk of hoofdschakelaar benoemt. Feitelijk zijn het gewoon schakelaars die in de massa leiding vlak na de accu dienen opgenomen te worden. De functie is voornamelijk het voor komen van brand in een onbeheerde situatie. Dit door de massa te ontkoppelen. Hierdoor wordt met een simpele beweging het hele electriciteitsnet van die accu of batterij bank ontkoppelt. In de landbouw kom je ze tegen in vele tractoren en combines etc. Bij vrachtauto's idem. Er zijn verzekerings maatschappijen die het simpelweg als eis hebben. Dit ivm brand gevaar wanneer er meerdere machines in een loods opgeslagen staan.

Eigenlijk zou je deze schakelaars dus in de min plaatsen van de accu. Ze hebben uitneembare sleutels dus tijdens onderhoudswerken sleutels in je zak incl de reserve.








En deze zou ik plaatsen op plek zo dicht al mogelijk bij de accu's of als je de ruimte hebt bij het schakelbord maar dan heb je weer hele dikke kabels met genoeg lengte en capaciteit nodig hoewel je die toch al zou moeten hebben bij een fatsoenlijk aangelegd schakelbord of je moet het gaan schakelen met relais techniek. Deze schakelaars plaats je dus in de plus kant van je accu's.







Maar dat is hoe ik er in sta, met deze dingen. B) :whistle:
Meten is weten.
Specialiseren is meer van minder weten.
Laatst bewerkt: 05 mei 2019 12:10 door Freetime1970.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoofdschakelaar 05 mei 2019 12:11 #1043320

Vinni schreef :
TuuLeVi schreef :
ik trek gewoon de polen los

Dat doe ik dus ook......

Vinni

Los van het feit dat mijn accu redelijk verstopt zit waardoor het losmaken van een pool nog al wat acrobatiek vraagt, vind ik een hoofdschakelaar met uitneembare sleutel het voordeel hebben dat je altijd zeker weet dat de boot spanningsloos is als de de sleutel in je hand of in je broekzak hebt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Hoofdschakelaar 05 mei 2019 18:57 #1043442

  • Eddy K
  • Eddy K's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 806
WADnWIND schreef :
Vinni schreef :
Schakelaar minder.....eenvoudiger schema....hoef geen overbodige schakelaar om te zetten. Hoe eenvoudiger hoe beter......

Vinni

Mmmm, dat had ik van jou toch niet verwacht...

Komtie weer....

Ooit, ergens in 1989 voer ik op een schip waar een accu kabel door geschavield was vanaf de accu. Door de kortsluiting met metalen delen van de CV in een stalen schip ontstond een brandje in de polystyreen isolatie van de boiler. Gevolg was dikke rookwolken en ik zag in mijn verbeelding het hele schip al afbranden.(was dus al begonnen)
De passagiers waren aan boord.

Doordat ik wist waar de hoofdschakelaar was, kon ik met een lage snoekduik in de machinekamer, onder de rook, net de hoofdschakelaar bereiken en zo erger voorkomen.

Eddy-K zal zeggen dat ik knettergek was om in die MK te duiken, maar ja je bent jong en kan de hele wereld aan (ahum).

De verleiding is inderdaad groot om het te doen, maar wij voeren iedereen die zo in de rook is geweest af naar de ambulance. De kans dat je longblaasjes beschadig zijn door de rook is toch groot. En dan kan je ‘s nachts verdrinken in het vocht uit je longblaasjes zonder in het water te zijn gevallen.
Maar ja, onze boot is vaak belangrijker dan......,,
Huitema zeeschouw 9m Aalsmeer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Hoofdschakelaar 06 mei 2019 07:40 #1043568

  • gustaaf
  • gustaaf's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 157
Heren bedankt voor alle reakties,
Ik ga een hoofdschakelaar wat dus een werkschakelaar blijkt te zijn in de min plaatsen. Dit voor tijdens het zeilen.
Ik behoud mijn gewoonte bij afwezigheid de accudraden los te maken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Hoofdschakelaar 06 mei 2019 16:03 #1043705

Een massa schakelaar dus :whistle:
Meten is weten.
Specialiseren is meer van minder weten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Hoofdschakelaar 06 mei 2019 16:38 #1043711

  • TuuLeVi
  • TuuLeVi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5936
Freetime1970 schreef :
Een massa schakelaar dus :whistle:
nee
S&S #2042 1/2ton 1973
1e eigenaar Rauno Aaltonen: "... as my daughter is called Tuulevi, meaning a light wind. The word tuulee is a verb meaning the wind blows. Tuulevi is a dialect word meaning a very light blow."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Hoofdschakelaar 06 mei 2019 19:44 #1043777

  • gustaaf
  • gustaaf's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 157
Nog even en het worden een massa schakelaars.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Hoofdschakelaar 06 mei 2019 19:54 #1043781

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3400
gustaaf schreef :
Heren bedankt voor alle reakties,
Ik ga een hoofdschakelaar wat dus een werkschakelaar blijkt te zijn in de min plaatsen. Dit voor tijdens het zeilen.
Ik behoud mijn gewoonte bij afwezigheid de accudraden los te maken.
Prima.
Als je dan toch ook de hoofd- werk- of massa schakelaar (het liefst alledrie)
maar uit zet want een los gemaakte accu kabel is in feite een vrij hangende draad en die kun je maar beter vermijden.
Wat je natuurlijk ook nog kunt doen is die losgemaakte kabel weer op een apart, geisoleerd, boutje vast zetten. Kannie niet gaan zwerven.
Naar huis gaan wordt nog een hele onderneming. :laugh:
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Hoofdschakelaar 06 mei 2019 21:53 #1043810

  • gustaaf
  • gustaaf's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 157
Ik doe zelfs het rode en zwarte plastic dopje op de accupolen voor de veiligheid.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Hoofdschakelaar 07 mei 2019 08:51 #1043892

Ik heb een ~4mA lekstroom ergens in mijn bejaarde installatie. Die lekstroom vinden heb ik opgegeven. Dat kan namelijk ook bijvoorbeeld roetaanslag of koolborstelstof zijn ergens.

4mA is normaal niet erg met een frisse loodaccu, maar omdat ik nog maar 6Ah aan startaccu heb tikt dit toch te veel aan.

Ik heb een schakelaar in de plus zitten en heb goed gebruik die te verbreken als ik van boord ga, maar ik ken mezelf. Dat vergeet ik soms toch.

Ik heb een dubbele NO sleutelschakelaar georganiseerd. Mijn huidige contactslot is een enkel contact.

Mijn plan is met het tweede contact een zwaar relais aan te sturen wat ik ipv de schakelaar monteer. een 400A contactor relais is op Ali zo geregeld. Het "werkcontact" kan ik dan in sereri met de spoel van het relais zetten en dat kan dus een kleine wipschakelaar zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoofdschakelaar 06 nov 2019 14:18 #1098861

  • gustaaf
  • gustaaf's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 157
Mijn startkabels zijn van 16 kwadraats draad, is dit gebruikelijk? Dacht dat ze altijd dikker waren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoofdschakelaar 06 nov 2019 15:00 #1098872

Hier een begrijpelijk en overzichtelijk stuk over stroom aan boord: bds.home.xs4all.nl/info_artike..._info_20m-56;_58.pdf
Elk jaar een andere boot houdt je scherp
Laatst bewerkt: 06 nov 2019 15:00 door bertilbeumer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoofdschakelaar 07 nov 2019 20:19 #1099185

  • gustaaf
  • gustaaf's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 157
Dank voor deze info. Van accu naar startmotor wordt een 70kwadraats kabel voorgeschreven maar ik heb een dynastart voor een 15PK MD2 V.P. motor en mijn 16kwadraatskabel is tot nu toe altijd heel gebleven. Het verschil is wel heel groot. Zal de kabel voortaan in de gaten houden op roken als ik de motor start. Moet er ook nog steeds de hoofdschakelaar inzetten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoofdschakelaar 08 nov 2019 04:00 #1099246

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15519
70mm2 voor een 15pk met dynastart? Lijkt mij schromelijk overbemeten. Mijn 20 pk 3 cylinder heeft 25mm2 kabels conform manual. Dikkere kabels geven minder weerstand wat bij grotere lengtes en startstromen wel gaat aantikken.
Dat merk je ook bij het starten. 16mm2 lijkt mij weer weinig voor het start gedeelte.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoofdschakelaar 08 nov 2019 08:56 #1099288

Reken het hier even zelf na:
www.sjoerd.be/tools/camper-draaddikte/
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.308 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl