Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Hoofdschakelaar

Hoofdschakelaar 02 mei 2019 21:02 #1042556

  • gustaaf
  • gustaaf's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 157
Bij mijn boot is tijdens een reparatie de hoofdschakelaar van de startaccu verwijderd.
Ik vaar nu alleen met een contactsleutel en een startknop.
Bij afwezigheid haal ik een van de startkabels los.
De motor is een Volvo Penta MD2.
Kan dit kwaad? Mijn auto heeft immers ook geen hoofdschakelaar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoofdschakelaar 02 mei 2019 21:30 #1042561

  • zapp
  • zapp's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 643
Normaal gaat de plus 12 volt van de accu via de hoofdschakelaar naar de startmotor (startrelais), met de startknop bedien je het relais om te starten.
Als je geen hoofdschakelaar hebt, staat er dus altijd die 12 v. op je startrelais. Dat hoeft geen probleem te zijn, tenzij er iets misgaat (vocht, kortsluiting, draadbreuk oid).
Loshalen van de startkabel is verstandig, maar het is makkelijker om weer een hoofdschakelaar in te zetten (safety first)
Laatst bewerkt: 02 mei 2019 21:34 door zapp.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoofdschakelaar 02 mei 2019 21:33 #1042562

En een hoofdzekering, net wat hoger dan het standaard verbruik.
Of een combinatie van schakelaar en zekering in de vorm van een Stotz automaat.
Laatst bewerkt: 02 mei 2019 21:34 door Saeftinghe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoofdschakelaar 02 mei 2019 21:41 #1042566

  • gustaaf
  • gustaaf's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 157
Beste Zapp,

Bedankt voor je antwoord.

Staat er ook 12 volt op het startrelais als ik de contactsleutel niet heb omgedraait of er uit heb? Het rode en blauwe lampje op het startpaneel gaan pas branden bij een omgedraaide contactsleutel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoofdschakelaar 02 mei 2019 23:19 #1042576

De eerste vraag in deze die bij mij opkomt is waarom is de hoofdschakelaar verwijderd? Tweede is dat bij een auto het startcontact over het algemeen alles aan of uitzet. Bij de meeste boten is een startcontact echter alleen voor het starten van de motor. Uitzonderingen daar gelaten.
Concreet gezien zal nu alle apparatuur spanning af kunnen nemen uit de batterij accu. Ook wanneer je er dus niet bent. Een hoofdschakelaar is ook een veiligheid, dat je dus zeker weet dat de stroomkring echt onderbroken is.
Stel dat je geen hoofd schakelaar hebt die je met de hand om moet zetten maar een vermogens relais die aan gestuurd wordt op het moment dat je het contact aanzet zou ook goed zijn. Maar dat lees ik niet. En een degelijk relais verbruikt energie om geactiveerd te blijven. En een manuele hoofdschakelaar niet B) ik hoop dat je hier iets mee kan. ;)
Meten is weten.
Specialiseren is meer van minder weten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoofdschakelaar 03 mei 2019 00:58 #1042577

  • Gijper
  • Gijper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2209
Freetime1970 schreef :
een degelijk relais verbruikt energie om geactiveerd te blijven.
Dat hoeft niet; bistabiele relais gebruiken geen stroom, alleen een puls om om te schakelen.
Maar eerlijk gezegd weet ik niet tot welke vermogens of stromen deze relais verkrijgbaar zijn.
Inderdaad vreemd dat de hoofdschakelaar is verwijderd. Ik zou die terugzetten.
Orange boats matter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoofdschakelaar 03 mei 2019 06:14 #1042599

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7640
Ik zou zo spoedig mogelijk er weer een hoofdschakelaar tussen plaatsen.
Zoals eerder vermeld, nu staat er continu stroom op je motor startrelais.


Het kan geen kwaad, ik ben ook wel eens vergeten mijn hoofdschakelaar om te zetten,
maar het is verstandiger om dit niet zo te laten.
Zeker als je niet elke dag aan boord bent.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoofdschakelaar 04 mei 2019 10:58 #1042983

  • gustaaf
  • gustaaf's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 157
Bedankt voor alle reakties.

Maakt het wat uit of ik de hoofdschakelaar in de plus of min kabel monteer?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Hoofdschakelaar 04 mei 2019 13:49 #1043034

  • Eddy K
  • Eddy K's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 865
De kans dat je de motor helemaal van de min kan isoleren lijkt mij klein.
In de plus dus.
Huitema zeeschouw 9m Aalsmeer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoofdschakelaar 04 mei 2019 13:52 #1043036

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3442
Nee.
Wel dat deze zo dicht mogelijk bij, en het liefst aan, de accupool zit.

Maar zo als je het nu doet is ook prima. Uiteindelijk betekent een hoofdschakelaar ook weer minimaal 3 overgangen die kunnen corroderen.
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Laatst bewerkt: 04 mei 2019 13:56 door zeekraal.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoofdschakelaar 04 mei 2019 20:00 #1043121

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7640
Als je het helemaal goed wil doen,
(tenminste dat heb ik me laten wijsmaken),
moet je vanop de + accupool, of er dicht bij een hoofdzekering plaatsen,
vandaar af naar de hoofdschakelaar,
en dan naar de motor of het verdeelpaneel.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoofdschakelaar 04 mei 2019 21:34 #1043151

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8219
Het doel van een hoofdschakelaar, is om het hele systeem stroom vrij te kunnen maken in geval van brand.

Een heel groot gedeelte van de branden aan boord zijn elektrisch. Van auto's trouwens ook. Alleen daar kun je uit stappen.

Een boot zelf is uiterst brandbaar. Hout, en polyester allebei. En je kunt niet "even" afstappen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoofdschakelaar 04 mei 2019 22:05 #1043156

  • Zeewinde
  • Zeewinde's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6093
Heb ook geen hoofdschakelaar op de startaccu.
Ik bendr blij mee......

Had ook niet geholpen bij mijn recente motorproblemen.

We denken dat het zo hoort....maar denk er maar eens goed over na.

Vinni
Er valt altijd wel wat te zeiken......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoofdschakelaar 04 mei 2019 23:00 #1043160

Waarom ben je daar blij mee??
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoofdschakelaar 05 mei 2019 08:11 #1043206

  • Zeewinde
  • Zeewinde's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6093
Schakelaar minder.....eenvoudiger schema....hoef geen overbodige schakelaar om te zetten. Hoe eenvoudiger hoe beter......

Vinni
Er valt altijd wel wat te zeiken......
Laatst bewerkt: 05 mei 2019 08:12 door Zeewinde.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoofdschakelaar 05 mei 2019 08:30 #1043212

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29180
Heren.

Wat in dit draadje genoemd wordt als hoofdschakelaar is eigenlijk een "werkschakelaar" en dient in de directe nabijheid van de motor geplaatst te zijn.
Deze werkschakelaar is bedoeld om als een monteur werkzaamheden uitvoert, hij de schakelaar uit kan zetten, zodat er geen onverlaat de motor kan starten tijdens de werkzaamheden. Zo staat het ongeveer in de binnenvaart en zeevaart regels.

Een werkschakelaar kan ook, in 2e instantie, dienen als hoofdschakelaar.

Echter....
Een echte werkschakelaar zit vaak in de MIN (-) leiding direct vanaf de accu. Dit is op stalen schepen erg efficiënt. Dus direct tussen de accu minpool en de rest (stalen romp), dan weet je zeker dat er absoluut geen stroomkring kán ontstaan.

Een echte aparte extra "hoofdschakelaar" zet je in de plus.

Wat je vaak ziet is dat er 2 werkschakelaars bij de motor zitten met één sleutel, bedoeld als noodstart. In dat geval zitten beide werk/noodschakelaar weer wel in de plus (+) .

Als het alleen een hoofdschakelaar voor het systeem betreft zou deze in de plus kunnen.
Als het een werkschakelaar betreft voor de motor zou ik die in de min (-) plaatsten.

Ik heb voor beide licht en start accu, ze in de min zitten en zij echt bedoeld voor werkzaamheden.
Als hoofdschakelaar heb ik zo'n forse 1-both-2-off schakelaar.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 05 mei 2019 08:31 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoofdschakelaar 05 mei 2019 08:38 #1043216

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29180
Vinni schreef :
Schakelaar minder.....eenvoudiger schema....hoef geen overbodige schakelaar om te zetten. Hoe eenvoudiger hoe beter......

Vinni

Mmmm, dat had ik van jou toch niet verwacht...

Komtie weer....

Ooit, ergens in 1989 voer ik op een schip waar een accu kabel door geschavield was vanaf de accu. Door de kortsluiting met metalen delen van de CV in een stalen schip ontstond een brandje in de polystyreen isolatie van de boiler. Gevolg was dikke rookwolken en ik zag in mijn verbeelding het hele schip al afbranden.(was dus al begonnen)
De passagiers waren aan boord.

Doordat ik wist waar de hoofdschakelaar was, kon ik met een lage snoekduik in de machinekamer, onder de rook, net de hoofdschakelaar bereiken en zo erger voorkomen.

Eddy-K zal zeggen dat ik knettergek was om in die MK te duiken, maar ja je bent jong en kan de hele wereld aan (ahum).
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 05 mei 2019 08:39 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoofdschakelaar 05 mei 2019 09:25 #1043235

  • gustaaf
  • gustaaf's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 157
Het gaat hier om een compleet gescheiden systeem van startaccu en serviceaccu. Deze seviceaccu heeft wel een hoofdschakelaar. Een hoofdschakelaar die de stroom vanaf beide accu's uitschakeld is dus niet mogelijk. Ik ben een leek op dit gebied maar zou nooit iets aan de motor doen (bijv. Impeller vervangen) zonder eerst de kabels van de startaccu te halen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoofdschakelaar 05 mei 2019 09:37 #1043240

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29180
Dan is een werkschakelaar in de min (-) geadviseerd.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoofdschakelaar 05 mei 2019 09:46 #1043246

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5219
Tony2920 schreef :
Als je het helemaal goed wil doen,
(tenminste dat heb ik me laten wijsmaken),
moet je vanop de + accupool, of er dicht bij een hoofdzekering plaatsen,
vandaar af naar de hoofdschakelaar,
en dan naar de motor of het verdeelpaneel.

Als je het echt goed wilt doen plaats je een dubbelpolige (in de min en in de plus) zeker als de min van je startaccu is gekoppelt aan de min van je lichtaccu.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Laatst bewerkt: 05 mei 2019 09:47 door PvO.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoofdschakelaar 05 mei 2019 10:21 #1043267

Over de hoofdschakelaar een automatische zekering, net iets boven normaal gebruik.
Kachel een eigen automaat omdat die moet kunnen nakoelen.
Hoofdschakelaar altijd af.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoofdschakelaar 05 mei 2019 10:28 #1043270

  • Zeewinde
  • Zeewinde's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6093
WADnWIND schreef :
Vinni schreef :
Schakelaar minder.....eenvoudiger schema....hoef geen overbodige schakelaar om te zetten. Hoe eenvoudiger hoe beter......

Vinni

Mmmm, dat had ik van jou toch niet verwacht...

Komtie weer....

Ooit, ergens in 1989 voer ik op een schip waar een accu kabel door geschavield was vanaf de accu. Door de kortsluiting met metalen delen van de CV in een stalen schip ontstond een brandje in de polystyreen isolatie van de boiler. Gevolg was dikke rookwolken en ik zag in mijn verbeelding het hele schip al afbranden.(was dus al begonnen)
De passagiers waren aan boord.

Doordat ik wist waar de hoofdschakelaar was, kon ik met een lage snoekduik in de machinekamer, onder de rook, net de hoofdschakelaar bereiken en zo erger voorkomen.

Eddy-K zal zeggen dat ik knettergek was om in die MK te duiken, maar ja je bent jong en kan de hele wereld aan (ahum).

Jawel....maar dan is de kabel na de schakelaar en de startmotor kapot gegaan.
Maar als de kabel tussen accu en schakelaar het begaf zou je hetzelfde probleem hebben als ik rechstreeks naar de startmotor. Startaccu staat ca 1,3meter van de startmotor. Ik geloof het wel......

Vinni
Er valt altijd wel wat te zeiken......
Laatst bewerkt: 05 mei 2019 10:29 door Zeewinde.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoofdschakelaar 05 mei 2019 10:37 #1043274

  • Zeewinde
  • Zeewinde's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6093
WADnWIND schreef :
Echter....
Een echte werkschakelaar zit vaak in de MIN (-) leiding direct vanaf de accu. Dit is op stalen schepen erg efficiënt. Dus direct tussen de accu minpool en de rest (stalen romp), dan weet je zeker dat er absoluut geen stroomkring kán ontstaan.

Bij mij zit alle MIN op één sterpunt nl. het aardpunt van de motor.
Dus ook de minnen van het12V boordnet lopen naar dit sterpunt.
Als je daar een schakelaar tussen zet valt dus ook je boordnet uit.
Dat wil je toch niet?

Vinni
Er valt altijd wel wat te zeiken......
Laatst bewerkt: 05 mei 2019 10:39 door Zeewinde.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoofdschakelaar 05 mei 2019 11:03 #1043287

Vinni schreef :
WADnWIND schreef :
Echter....
Een echte werkschakelaar zit vaak in de MIN (-) leiding direct vanaf de accu. Dit is op stalen schepen erg efficiënt. Dus direct tussen de accu minpool en de rest (stalen romp), dan weet je zeker dat er absoluut geen stroomkring kán ontstaan.

Bij mij zit alle MIN op één sterpunt nl. het aardpunt van de motor.
Dus ook de minnen van het12V boordnet lopen naar dit sterpunt.
Als je daar een schakelaar tussen zet valt dus ook je boordnet uit.
Dat wil je toch niet?

Vinni

Dat wil ik dus wel. Als ik niet aan boord ben, en dat is de meeste tijd van het jaar, wil ik alles spanningsloos hebben. Een jaggie is minder volgens normen gebouwd in vergelijking met bijvoorbeeld een auto. Dus er is relatief grote kans op een "elektriek probleem" waarbij brand kan ontstaan. Het merendeel van de tijd kan dit pas gedetecteerd worden als de vlammen boven het dek uit komen. Kortom, met hoofd/werk-schakelaar(s) zo dicht mogelijk bij de accu(s) het hele spul spanningsloos maken als er niemand aan boord is.

PS: Het gebruik van AIS om te zien op je landvasten nog houden is in mijn ogen wat overdreven :-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoofdschakelaar 05 mei 2019 11:10 #1043293

  • TuuLeVi
  • TuuLeVi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6342
ik trek gewoon de polen los
S&S #2042 1/2ton 1973
1e eigenaar Rauno Aaltonen: "... as my daughter is called Tuulevi, meaning a light wind. The word tuulee is a verb meaning the wind blows. Tuulevi is a dialect word meaning a very light blow."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.196 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl