Noballast schreef :
Philip schreef :
Te veel temperatuurdaling kun je weer simpel voorkomen met een tweede thermostaat op 1 graad of zo.
Kun je dat uitleggen?
Mijn plan (nog niet uitgevoerd):
- één thermostaat op 7 graden (oid) die zijn stroom krijgt direct vanaf de koelkast-schakelaar en het dus altijd doet.
- één thermostaat op 1 graad (oid) die zijn stroom krijgt vanaf motor en eventueel tweede uitgang acculader en/of LOAD uitgang zonnepaneel. Een andere optie is via een schakeling die bij een bepaalde spanning inschakelt zoals uitgelegd
in een ander topic hier op ZF.
Beide thermostaten parralel geschakeld. Zo overruled de 1 graad thermostaat de 7 graad thermostaat als er veel stroom beschikbaar is.
Ik wil daar deze themostaten voor gebruiken zodat je nog gemakkelijk kunst spelen met de graad instellingen. En ook -1 of zo kunt proberen zoals eerder geopperd.
Er zijn nog goedkopere thermostaten berschikbaar maar zo gemakkelijk instelbaar en met een mooi kastje er om heen heb ik ze nog niet gezien.
Overigens verkoopt waeco (geloof ik?) ook standaard setjes die je koelkast 'slim' maken alleen kosten die een stukje meer dan de ongeveer 20 euro die dit kost.
Na afgelopen vakantie begin ik wel een beetje over het nut te twijfelen. Met 18 motor uren in 2,5 week en slechts enkele nachten met walstroom zijn die buffertijden niet heel veel. Maar goed, het kost ook niet veel en alles is meegenomen.