Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: lifepo4 laden met alternator

lifepo4 laden met alternator 14 mei 2019 00:12 #1045877

  • kees39
  • kees39's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 54
3Noreen schreef :
kees39 schreef :
puls breedte, ik dacht van wel.
Wat ie moet doen: Zorgen dat er niets doorbrand en alles heel blijft en dat de lifepo4 goed worden geladen.
Verdere technische informatie kun je vast navragen bij de fabrikant, als je nog wat meer specifieks wil weten wat niet op internet in de datasheets is te vinden.

Voor iemand die overweegt het ding aan te schaffen raad ik zeker aan dat te doen. Als er inderdaad van pwm gebruik wordt gemaakt lijkt het geen aanrader.

Je schrijft geen aanrader, terwijl je niet de moeite neemt om zelf de ontwerper te emailen en om toelichting te vragen hoe het werkt en dat het doet wat het moet doen, je alternator beschermen tegen stuk gaan.
Erg voorbarig opmerking zonder nader onderzoek of zonder het zelf te testen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

lifepo4 laden met alternator 14 mei 2019 06:17 #1045893

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27060
oostenwind schreef :
Tot een paar maanden geleden voor plm EUR 100 te krijgen ....

arduinoalternatorregulator.blogspot.com/

Die jongen is niet dom....
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

lifepo4 laden met alternator 14 mei 2019 08:28 #1045920

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13370
kees39 schreef :
3Noreen schreef :
kees39 schreef :
puls breedte, ik dacht van wel.
Wat ie moet doen: Zorgen dat er niets doorbrand en alles heel blijft en dat de lifepo4 goed worden geladen.
Verdere technische informatie kun je vast navragen bij de fabrikant, als je nog wat meer specifieks wil weten wat niet op internet in de datasheets is te vinden.

Voor iemand die overweegt het ding aan te schaffen raad ik zeker aan dat te doen. Als er inderdaad van pwm gebruik wordt gemaakt lijkt het geen aanrader.

Je schrijft geen aanrader, terwijl je niet de moeite neemt om zelf de ontwerper te emailen en om toelichting te vragen hoe het werkt en dat het doet wat het moet doen, je alternator beschermen tegen stuk gaan.
Erg voorbarig opmerking zonder nader onderzoek of zonder het zelf te testen.

Dat is in mijn situatie niet zinvol. Zelfs al zou ik zo'n regelaar gratis krijgen ga ik hem niet inbouwen. De lucht circulatie in mijn goed geluid geïsoleerde motorruim is namelijk ontoereikend om de extra warmte die dan ontstaat van de alternator af te voeren. Het zou slechts resulteren een nog een exemplaar alternator toevoegen aan de drie die ik al op het kerkhof heb liggen. Nu zijn die dingen op de sloop niet duur, maar je hebt er zo'n ongemak van als die stuk gaat. Daarnaast is driemaal toch scheepsrecht.
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

lifepo4 laden met alternator 14 mei 2019 10:06 #1045948

  • kees39
  • kees39's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 54
3Noreen schreef :
kees39 schreef :
3Noreen schreef :
kees39 schreef :
puls breedte, ik dacht van wel.
Wat ie moet doen: Zorgen dat er niets doorbrand en alles heel blijft en dat de lifepo4 goed worden geladen.
Verdere technische informatie kun je vast navragen bij de fabrikant, als je nog wat meer specifieks wil weten wat niet op internet in de datasheets is te vinden.

Voor iemand die overweegt het ding aan te schaffen raad ik zeker aan dat te doen. Als er inderdaad van pwm gebruik wordt gemaakt lijkt het geen aanrader.

Je schrijft geen aanrader, terwijl je niet de moeite neemt om zelf de ontwerper te emailen en om toelichting te vragen hoe het werkt en dat het doet wat het moet doen, je alternator beschermen tegen stuk gaan.
Erg voorbarig opmerking zonder nader onderzoek of zonder het zelf te testen.

Dat is in mijn situatie niet zinvol. Zelfs al zou ik zo'n regelaar gratis krijgen ga ik hem niet inbouwen. De lucht circulatie in mijn goed geluid geïsoleerde motorruim is namelijk ontoereikend om de extra warmte die dan ontstaat van de alternator af te voeren. Het zou slechts resulteren een nog een exemplaar alternator toevoegen aan de drie die ik al op het kerkhof heb liggen. Nu zijn die dingen op de sloop niet duur, maar je hebt er zo'n ongemak van als die stuk gaat. Daarnaast is driemaal toch scheepsrecht.

Jammer van die drie overleden alternators, deze oplossing komt voor jouw dus te laat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

lifepo4 laden met alternator 14 mei 2019 10:20 #1045952

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13370
kees39 schreef :
deze oplossing komt voor jouw dus te laat.

Bewonderenswaardige instelling; beat physics :evil:
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

lifepo4 laden met alternator 14 mei 2019 10:24 #1045955

Een standaard generator die met de motor meegeleverd wordt is geschikt voor loodaccu´s.
Deze generator wordt op SPANNING geregeld, maar een regelaar die op AMPERE regelt zal goed voldoen op LFP.
Ik ben wel eens een standaard regelaar tegen gekomen die met een regelbare weerstand als extra op de standaard regelaar handmatig gesteld kon worden.

Het lijkt me dat de regelaar in de link van W&W goed zal voldoen.
Alles blijft dan verder gelijk, de generator is beschermd, produceert niet meer warmte, er hoeft verder niets aangepast te worden voor koelen van de motor ruimte.

Goed doordacht ontworpen solar regelaars kunnen ingesteld worden op LFP accu´s.
Bij Victron is "absorptie" instelbaar tussen 9 en »30V, dat wordt dan op die 13,6V gezet.
De tijdsduur op 0 minuten.
De "float" wordt dan ergens op 13,2V gezet, dat blijft dan beneden die gevreesde constante spanning van 13,6V.

Blijft alleen de keuze tussen per cel laden of op volle spanning met balancers.
Daar is dan de allesetende regalaar de oplossing.

Alleen voor de benaming van Absorptie en float een paar andere woorden verzinnen is dan nog nodig.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

lifepo4 laden met alternator 14 mei 2019 13:34 #1046006

  • kees39
  • kees39's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 54
Peper schreef :
@kees39: Laden van de startaccu via een converter uit de service accu is erg oneconomisch aangezien je moet boosten (van 13,6 of lager naar 14,5V o.i.d. rendement max 95%). Omgekeerd is economischer, 'bucken' gaat nagenoeg altijd met een rendement van 97%.
Groeten, Peper.

Het rendement is lager, maar de hoeveelheid energie die je na het starten moet toevoegen is zo klein, dat een beter minder effectief, maar relatief weinig verlies is

Peper schreef :
@kees39:
Waarom zou je de startaccu willen floaten?
Groeten, Peper.

Ik schreef dc to dc inverter die startaccu laad staat alleen aan als de motor loopt. Ik bedoel niet dat dit de enige manier is, alleen een manier die bedrading etc vaak wel eenvoudiger maakt. Iedere installatie is anders.
Peper schreef :
@kees39:
Zet je daarnaast nog een individuele cellader in om de celspannning gelijk te houden, dan kun je die ook nog voeden vanuit een zonnepaneel, een windgenerator en hydrogenerator en de walstroom.
Wat me wel opvalt is dat de regelaar erg op de loodzwavelzuur accutechnologie 'leunt'. Dat is ook niet gek want de regelaar is ook geschikt voor loodzwavelzuur accu's.
Wat me ook opvalt is dat ze de LFP accu's niet 'floaten', maar op hun streng bepaalde eindlaadspanning houden, iets waarbij het meetlab heeft geconstateerd dat er dan geen stroom meer loopt. Zij trekken diezelfde conclusie en handelen daarna. Dit werd door een paar ZF-ers sterk afgekeurd, maar zij hebben er geen enkele moeite mee. Voortschrijdend inzicht!
Groeten, Peper.

De motor loopt geen 24/7 dus die float spanning staat er niet 24/7 op. En zoals ik schreef ieder laad profiel is in te stellen. (En in de volksmond noem ik het float, maar we weten natuurlijk allemaal dat hier geen drupplelading mee bedoeld wordt)
Ik zie deze regelaar als een goede oplossing om met name grote stromen in korte tijd te laden.
Veel alternators doen tegenwoordig 100-200amp. Zijn geschikt tot temperaturen van 125graden ipv 105 graden in het verleden.
Ook de temperatuur die de alternator maximaal mag hebben is instelbaar. Dus als je die 10 graden lager gaat zitten ben je extra veilig.
Deze hoge stromen lukt op dit moment niet met cell laders.
Voor balancing is celladers gevoed door solar natuurlijk erg mooi.

Overigens zijn discussies over wat "waren" de juiste laadspanningen pas over 30 jaar te voeren.

Wet Lead acid werden tot 14-20jaar geleden geladen tot bulk van 14.4V, vrijwel alle leverancier zeggen nu 14.8V.
Wet-Lead acid accus bestaan al 40+jaar.
Wat ik wil zeggen is dat na meer dan 20 jaar in gebruik de laadspanningen werden aangepast. OOk dit kwam door lab testen, dus alle experimenten zoals van bijvoorbeeld Peper zijn en blijven interessant en nieuwe inzichten zullen er zeker blijven komen.
Laatst bewerkt: 14 mei 2019 13:48 door kees39.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

lifepo4 laden met alternator 14 mei 2019 13:45 #1046011

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27060
3Noreen schreef :
Dat is in mijn situatie niet zinvol. Zelfs al zou ik zo'n regelaar gratis krijgen ga ik hem niet inbouwen. De lucht circulatie in mijn goed geluid geïsoleerde motorruim is namelijk ontoereikend om de extra warmte die dan ontstaat van de alternator af te voeren. Het zou slechts resulteren een nog een exemplaar alternator toevoegen aan de drie die ik al op het kerkhof heb liggen. Nu zijn die dingen op de sloop niet duur, maar je hebt er zo'n ongemak van als die stuk gaat. Daarnaast is driemaal toch scheepsrecht.

Wat ik lees is toch merkwaardig in mijn visie.
je hebt de regelaars dus niet buiten de machinekamer geplaatst, na de 1e en 2e defect?

Heb je luchtslang met verse lucht in de M.K. direct achter de dynamo geplaatst? Zodat de koude lucht van buiten die door de motor aangezogen wordt eerst langs de dynamo gaat.
Daarmee hebben wij veel dynamo's het leven gered.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

lifepo4 laden met alternator 14 mei 2019 14:04 #1046019

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13370
WADnWIND schreef :
3Noreen schreef :
Dat is in mijn situatie niet zinvol. Zelfs al zou ik zo'n regelaar gratis krijgen ga ik hem niet inbouwen. De lucht circulatie in mijn goed geluid geïsoleerde motorruim is namelijk ontoereikend om de extra warmte die dan ontstaat van de alternator af te voeren. Het zou slechts resulteren een nog een exemplaar alternator toevoegen aan de drie die ik al op het kerkhof heb liggen. Nu zijn die dingen op de sloop niet duur, maar je hebt er zo'n ongemak van als die stuk gaat. Daarnaast is driemaal toch scheepsrecht.

Wat ik lees is toch merkwaardig in mijn visie.
je hebt de regelaars dus niet buiten de machinekamer geplaatst, na de 1e en 2e defect?

Heb je luchtslang met verse lucht in de M.K. direct achter de dynamo geplaatst? Zodat de koude lucht van buiten die door de motor aangezogen wordt eerst langs de dynamo gaat.
Daarmee hebben wij veel dynamo's het leven gered.

Nee, zoals we al reeds vele malen eerder hebben geconstateerd, laats nog in een draadje over magnetische kompas variatie, ben ik daar veel te stom voor. Natuurlijk heb ik nadat de eerste alternator stuk ging niets aan de installatie verandert behalve een nieuwe alternator te plaatsen.
Wel heb ik even uitgerekend hoeveel koellucht je nodig hebt om een altenator die 120A@13,5V maakt duurzaam te koelen.
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

lifepo4 laden met alternator 14 mei 2019 19:32 #1046102

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27060
Ik begrijp wel dat er enige ironie in je reactie zit, maar niet op welk vlak...
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

lifepo4 laden met alternator 15 mei 2019 10:02 #1046240

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1697
Ik begrijp er niets van. Het laadproces bij LFP is zoveel simpeler dan conventionele accu types. Nu wordt hier onder topic titel “lifepo4 laden met alternator” een regulator besproken met allerlei features die laden van conventionele accus misschien optimaliseren, maar ik mis het verband met LFP. Waarom bijv. current monitoren met shunt? Het nut hiervan zie ik in bij nauwkeuriger bepalen van de absorbtion step bij conventionele accu’s (i.p.v. alleen tijd), maar bij LFP is het simpelweg een zaak van veldstroom (rotor stroom) afsluiten wanneer 13.6V is bereikt, toch?. Een eenvoudige VSR van AliE zal dat al doen.

Het enige andere criterium in mijn optiek is begrenzing om de alternator niet te heet te laten worden. Simpelweg uitschakelen van veldstroom door een thermostaat zou dit toch al bewerkstelligen? Hysteresis op zeg 5 graden instellen zodat laden wordt hervat wanneer de temperatuur die 5 gr. is gezakt. Als je verder een rheostat in serie met de veldstroom aansluit kun je de weerstand varieren tot een optimum is bereikt waarbij de thermostaat niet te vaak hoeft te schakelen.

Al met al is er vrijwel geen intelligentie nodig. Waarom je veldstroom met PWM zou willen regelen ontgaat me helemaal. Ik zal wel wat over het hoofd zien en domme dingen zeggen. In dat geval kunnen de alternator geleerden me misschien een beetje op het rechte spoor zetten.
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Laatst bewerkt: 15 mei 2019 10:05 door WaltB.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

lifepo4 laden met alternator 15 mei 2019 10:12 #1046244

@37south Zo denk ik er dus ook over , helaas ben ik ook niet geleerd genoeg....
Onno Harders eigenaar van
www.boatcontroller.nl en www.pcnautic.nl
Prutsen is de meest onderschatte fase van een creatief proces
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

lifepo4 laden met alternator 15 mei 2019 10:28 #1046246

Wat ik in beide voorgaande reacties mis is de enorme stroom die een LFP doorlaat bij die 13,6V spanning.
Die hoge stroom is funest voor een standaard generator die doorgaans ergens ronde de 60 a 90 Ampere kan leveren als maximum.

Lood neemt maar zo´n 10% van de capaciteit in Ah als laadstroom in Amperes.
Daarop zijn de huidige standaard generatoren ontworpen.

Er zal met LFP op STROOM geregeld moeten gaan worden, dat zou kunnen door de bekrachtigingsstroom anders te regelen met de bestaande regelaar.

Hoe dat precies, zonder risico, gedaan kan worden kan ik niet met zekerheid aangeven.
Maar die Amperes een maximum limiet geven is, naar mijn mening noodzakelijk.
Hoe dat precies electronisch geregeld kan weten enkele forumleden beter dan ik.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

lifepo4 laden met alternator 15 mei 2019 10:33 #1046247

  • Eclips
  • Eclips's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6481
37south schreef :
...maar bij LFP is het simpelweg een zaak van veldstroom (rotor stroom) afsluiten wanneer 13.6V is bereikt, toch?. Een eenvoudige VSR van AliE zal dat al doen...

Maar van simpelweg afsluiten gaat de alternator toch kapot? Of zeg ik nou iets heel doms? :dry:
Roald

Never follow a Southerly!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

lifepo4 laden met alternator 15 mei 2019 10:41 #1046248

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7791
De B+ moet je aangesloten laten naar een accu (kan ook alleen de start accu zijn!) maar de veldstroom voor bekrachtiging kan je toch prima onderbreken? Dan stopt ie ook met laden, net als je het contact slot uit zet.
Laatst bewerkt: 15 mei 2019 10:46 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

lifepo4 laden met alternator 15 mei 2019 10:42 #1046249

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1697
@Saeftinge

Uitgaande van veldspanning = accu spanning heeft de alternator door de rotor weerstand toch een “natuurlijke” limiet? Gewoon de wet van Ohm. Dat de alternator te heet wordt bij maximale veldstroom gedurende lange tijd is ander punt. Vandaar de thermostaat en rheostat om de weerstand te vergroten zodat de veldstroom beperkt kan worden tot de thermostaat misschien maar af en toe z’n werk hoeft te doen.
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Laatst bewerkt: 15 mei 2019 10:48 door WaltB.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

lifepo4 laden met alternator 15 mei 2019 10:45 #1046250

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1697
Eclips schreef :
37south schreef :
...maar bij LFP is het simpelweg een zaak van veldstroom (rotor stroom) afsluiten wanneer 13.6V is bereikt, toch?. Een eenvoudige VSR van AliE zal dat al doen...

Maar van simpelweg afsluiten gaat de alternator toch kapot? Of zeg ik nou iets heel doms? :dry:

Die gaat kapot wanneer je de output dus laadstroom onderbreekt, niet bij onderbreken van de veldstroom.
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

lifepo4 laden met alternator 15 mei 2019 11:22 #1046256

Nou de wet van ohm is bij een inductief apparaat bijzaak hoor!

Het grote nadeel is dat je de junction temperatuur van je diodes niet te hoog wilt hebben. Daar gaan ze van stuk. Die junctions roodgloeiend stoken totdat de behuizing heet genoeg is om de thermostaat in te laten grijpen, even te wachten to de behuizing koel is en dan weer gierend door de diodes is geen recept voor levensduurverbetering.

Ik heb zelf afscheid genomen van de alternator als laadbron voor mijn lichtaccu's, maar ik heb daarvoor wel overwogen een simpele constante stroombron circuitje rond een FET te maken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

lifepo4 laden met alternator 15 mei 2019 11:22 #1046257

  • kees39
  • kees39's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 54
37south schreef :
Ik begrijp er niets van. Het laadproces bij LFP is zoveel simpeler dan conventionele accu types. Nu wordt hier onder topic titel “lifepo4 laden met alternator” een regulator besproken met allerlei features die laden van conventionele accus misschien optimaliseren, maar ik mis het verband met LFP. Waarom bijv. current monitoren met shunt? Het nut hiervan zie ik in bij nauwkeuriger bepalen van de absorbtion step bij conventionele accu’s (i.p.v. alleen tijd), maar bij LFP is het simpelweg een zaak van veldstroom (rotor stroom) afsluiten wanneer 13.6V is bereikt, toch?. Een eenvoudige VSR van AliE zal dat al doen.

Het enige andere criterium in mijn optiek is begrenzing om de alternator niet te heet te laten worden. Simpelweg uitschakelen van veldstroom door een thermostaat zou dit toch al bewerkstelligen? Hysteresis op zeg 5 graden instellen zodat laden wordt hervat wanneer de temperatuur die 5 gr. is gezakt. Als je verder een rheostat in serie met de veldstroom aansluit kun je de weerstand varieren tot een optimum is bereikt waarbij de thermostaat niet te vaak hoeft te schakelen.

Al met al is er vrijwel geen intelligentie nodig. Waarom je veldstroom met PWM zou willen regelen ontgaat me helemaal. Ik zal wel wat over het hoofd zien en domme dingen zeggen. In dat geval kunnen de alternator geleerden me misschien een beetje op het rechte spoor zetten.

Ik heb deze eerste post geplaatst waarin ik de voordelen uitleg, maar constateer dat de post waarmee ik dit draadje heb gestart verwijderd is.
Vandaar dat je niet begrijpt wat de voordelen zijn.
Omdat de voordelen niet bekend zijn dacht ik dit is informatief nieuws. Daarnaast stelde ik voor om eventueel gezamenlijk voor geintereseerde deze unit samen in te kopen.
Komt het vaker voor dat post spontaan verdwijnen, zonder melding?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

lifepo4 laden met alternator 15 mei 2019 11:48 #1046269

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1697
kees39 schreef :
37south schreef :
Ik begrijp er niets van. Het laadproces bij LFP is zoveel simpeler dan conventionele accu types. Nu wordt hier onder topic titel “lifepo4 laden met alternator” een regulator besproken met allerlei features die laden van conventionele accus misschien optimaliseren, maar ik mis het verband met LFP. Waarom bijv. current monitoren met shunt? Het nut hiervan zie ik in bij nauwkeuriger bepalen van de absorbtion step bij conventionele accu’s (i.p.v. alleen tijd), maar bij LFP is het simpelweg een zaak van veldstroom (rotor stroom) afsluiten wanneer 13.6V is bereikt, toch?. Een eenvoudige VSR van AliE zal dat al doen.

Het enige andere criterium in mijn optiek is begrenzing om de alternator niet te heet te laten worden. Simpelweg uitschakelen van veldstroom door een thermostaat zou dit toch al bewerkstelligen? Hysteresis op zeg 5 graden instellen zodat laden wordt hervat wanneer de temperatuur die 5 gr. is gezakt. Als je verder een rheostat in serie met de veldstroom aansluit kun je de weerstand varieren tot een optimum is bereikt waarbij de thermostaat niet te vaak hoeft te schakelen.

Al met al is er vrijwel geen intelligentie nodig. Waarom je veldstroom met PWM zou willen regelen ontgaat me helemaal. Ik zal wel wat over het hoofd zien en domme dingen zeggen. In dat geval kunnen de alternator geleerden me misschien een beetje op het rechte spoor zetten.

Ik heb deze eerste post geplaatst waarin ik de voordelen uitleg, maar constateer dat de post waarmee ik dit draadje heb gestart verwijderd is.
Vandaar dat je niet begrijpt wat de voordelen zijn.
Omdat de voordelen niet bekend zijn dacht ik dit is informatief nieuws. Daarnaast stelde ik voor om eventueel gezamenlijk voor geintereseerde deze unit samen in te kopen.
Komt het vaker voor dat post spontaan verdwijnen, zonder melding?

De openingspost is aanwezig en ik heb die gelezen. Niet terugscrollen, maar op het topic clicken/tappen.

Ik denk dat ik goed begrijp wat je daarin zegt, maar de meeste voordelen betreffen niet LFP accu’s. Zou je kunnen weerleggen wat ik hierboven zeg?
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

lifepo4 laden met alternator 15 mei 2019 11:49 #1046271

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13370
De openingspost staat hier

De forum software is een beetje brak op dit punt.
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

lifepo4 laden met alternator 15 mei 2019 12:04 #1046277

  • Sprokkie
  • Sprokkie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3283
in principe hoef je niks aan je dynamo te veranderen volgens mij.
de startaccu meestal lood/zwavel vind het wel prima en de lifepo4 heeft geen geavanceerd algoritme nodig. Constant Voltage is prima voor lifepo4.
Je zou dus een diode brug kunnen nemen die aangesloten zit op de start accu en de andere kant sluit je aan op een dc/dc converter.
Die dc/dc converter regel je af op de spanning die je fijn vind, bijvoorbeeld 13,6 maar lager kan ook wel als je de lifepo4 laad met de peperlader.
De begrenzende factor is het vermogen van de dc/dc converter.
Neem je een 20A type kan je met max 20A laden, neem je een 12A type kan je met max12A laden.
Je dynamo gaat dat wel overleven.

De hoogste stroom die er gaat lopen is afhankelijk van de ladingstoestand van de lifepo4.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

lifepo4 laden met alternator 15 mei 2019 12:05 #1046278

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1697
boarderbas schreef :
Nou de wet van ohm is bij een inductief apparaat bijzaak hoor!

Het grote nadeel is dat je de junction temperatuur van je diodes niet te hoog wilt hebben. Daar gaan ze van stuk. Die junctions roodgloeiend stoken totdat de behuizing heet genoeg is om de thermostaat in te laten grijpen, even te wachten to de behuizing koel is en dan weer gierend door de diodes is geen recept voor levensduurverbetering.

Ik heb zelf afscheid genomen van de alternator als laadbron voor mijn lichtaccu's, maar ik heb daarvoor wel overwogen een simpele constante stroombron circuitje rond een FET te maken.

Inderdaad, v.w.b. Wet van Ohm, maar dat doet weinig af aan het principe. Alternators worden door veldstroom geregeld, die je kunt beperken met weerstand. Temp sensors zijn klein genoeg om ze zeer dicht bij de diodes te plaatsen. Dat is bij een thermostaat toch niet anders dan bij de temp sensor van een regelaar? Evt een marge inbouwen.
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

lifepo4 laden met alternator 15 mei 2019 12:19 #1046281

die diodes worden meteen loeiheet als de lifepo geladen worden, afgenomen stroom is gewoon te hoog.
Gaat echt snel met halfgeleiders.
Wat sprokkie zegt lijkt me slimmer. Stroom begrenzen. Dan doe je in feite een loodaccu na
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 15 mei 2019 12:19 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

lifepo4 laden met alternator 15 mei 2019 13:32 #1046290

Een standaard generator is ontwikkled voor loodaccu´s
Wanneer daar een geregelde constante spanning op wordt gezet van 14.3V komt de stroom niet boven (ongeveer) 10% van de accu capaciteit.

Getallen voorbeeld: Generator 60A 14,3V geeft hier een stroom die bij totaal lege accu misschien wel 50A kan bedragen.
Die loopt zeer snel terug door het minder leeg worden van de accu tot rond de 40A, daarna wat langzamer tot 15A.
De accu is dan, pak weg 70%vol.
Bij langer laden zal de spanning terugzakken tot zo´n 4A.
De generator kan dit aan.

Nu dezelfde generator op een LFP batterij.
Als eerste moet die geregelde spanning naar 13,6V, Geen probleem weerstandje in de regelaar, klaar

Maar die 13,6V geeft een stroom van mogelijk wel 180A naar een 400Ah LFP.
Dat lijkt me een beetje veel voor de generator. Zoals Roos stelt, de diodes gaan binnen seconden in rook op, de generator wordt niet echt heet, hij is al stuk.
Met spanning regelen liukt dus niet, de STROOM moet beneden de 50A ehouden worden, zelfs dat lijkt me hoog te zijn voor langere tijd, de generator zal nu warm worden en de bedrading zal kortsluing maken en brand veroorzaken. En dit in korte tijd.

Dit zal zeker en vast te regelen zijn met een andere regelaar.
Maar daarmee heb ik (nog) geen ervaring.
Zo´n regelaar lijkt me wel te fabriceren te zijn, De stroom meten en daarmee de spanning regelen zal een beetje PWM gaan worden denk ik.
Of dat kan weet ik (nog)niet.

Ik denk eerder in de richting om de generator een hoge spanning te laten draaien en die via (bijvoorbeeld een al aanwezige) zonpaneel regelaarnaar de accu te sturen.

Victron MPPT (en mogelijk andere fabrikaten) stel je dan op 13,6V "absorptie" , tijd op nul, daarna ergens op een "float" spanning die bij 50% tot 70% van de LFP hoort, dus ruim beneden die 13,6V.

De "allesetende" regelaar van Peper lijkt ook zeer geschikt te zijn hiervoor.

Willekeurige bronnen van gelijkspanning tot zo´n 50V kunnen dan dienen voor accu´s van 12 tot 48V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.320 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl