Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: lifepo4 laden met alternator

lifepo4 laden met alternator 13 mei 2019 12:45 #1045702

  • kees39
  • kees39's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 54
Er is op dit forum al veel geschreven over laden van Lifepo4 met een alternator(dynamo).

Sinds kort is er een nieuwe alternator regelaar op de markt die dit zonder problemen kan.
Ik schrijf dit stukje om forum leden op de hoogte te brengen van dit nieuwe product.
Ik weet dat andere forumleden ook met lifepo4 deze regelaar met tevredenheid gebruiken.
Eerst was deze regelaar alleen te koop als een losse printplaat via een open source project, maar dit project is gestopt.
Er is nu een professionele versie van te koop onder het merk Wakespeed, de WS500.

Een korte samenvatting van wat deze alternator regelaar anders maakt dan de bestaande merken als Balmar, Mastervolt, Next step, etc

-Alternator temperatuur sensor is standaard en geen optie.
Op deze manier is de alterantor beschemd voor overbelasting en doorbranden.

-Meet bij de accu het voltage voltage, voor correcte regeling.
Deze regeling is zeer nauwkeurig. (andere merken hebben een voltage sense van meestal alleen de positive draad, waardoor de voltagedrop in de negatieve draad niet wordt gecompenseerd)

-Meet bij de accu ook de in en uit gaande ampere via de aanwezige shunt.
Hierdoor kan de regelaar vast stellen dat de accu vol is.
Bestaande regelaars doen dit op basis van voltage, maar dit geeft een onbetrouwbaarheids- factor.

Het voordeel van ook ampere meting ipv alleen voltage heeft ook grote voordelen bij Gel en AGM accus.
Bestaande regelaars gaan op een vaste tijd van absorptie naar float laden.
Het nadeel hiervan is dat als de accus vol zijn, en de motor wordt opnieuw gestart de bestaande regelaars, opnieuw door deze tijdsinstelling gaan en de accus onnodig lang op de absorptie spanning houden, en hierdoor de accus overladen worden.
De WS500 kan detecteren dat de accus vol zijn, en schakelt naar de veilige lage float spanning.

-Een groot voordeel is de functie, zero output technologie.
Als de accus vol zijn gaan de meeste regelaars naar float spanning.
Vaak wordt deze flost spanning laag ingesteld omdat je niet wilt hebben dat de accus verder geladen worden.
Hierdoor gaan verbruikers als koeling en navigatie je accu leeghalen en kom na een lange tijd motoren, eind van de dag met legere accus aan dan je zou willen.
Deze regelaar monitort de amps die de accus ingaan en kun je de float spanning zo instellen dat de accus niet leeg raken, maar ook niet verder worden overladen.
Met deze instelling houdt de regelaar de shunt meting op 0amp. Er gaan dus geen amps de accu in, dus geen overlading.

-Voor de forumleden die in koude klimaten willen varen.
Als de batterie temepratuur sensor is gemonteerd, gaat de regalaar bij zeer lage accutemperatuur naar een lagere amp output om de lifepo4 te beschermen.

Installatie is eenvoudig en alle instelling zijn voor elk batterij type zeer eenvoudig in te stellen.
Indien je een eigen laad profile wil creëren dan kan dat ook.
Vrijwel ieder denkbaar laadprofil is instelbaar.

Ook als je Lifepo4 dropin replacments hebt interne BMS is het aan te bevelen een goede regelaar voor je alternator te hebben.
Ook dropin replacements worden overladen door een standaard alternator met interne regelaar. Niet omdat de spanning niet geschikt is voor de dropin replacment, maar omdat deze spanning niet wordt verlaagt als de accus vol zijn. En dat is een voorwaarde voor iedere dropin replacement lifepo4.

Ook kan de regelaar in een bus systeem communiceren met diverse merken BMS en controllers.

Als iemand geïnteresseerd is kunnen we deze regelaar gezamelijk inkopen, en kost hij 15 percent minder en geen verzendkosten.
Als je interesse hebt in deze regelaar stuur mij een pm.
Ik kan ook links plaatsen voor meer informatie, maar weet niet of dat toegestaan is op het forum.
Bijlagen:
Laatst bewerkt: 13 mei 2019 13:49 door kees39.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

lifepo4 laden met alternator 13 mei 2019 13:12 #1045711

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3560
Dat ziet er goed uit!
Een regelaar die de eindlaadspanning respecteert en dan ook niet verder gaat door te 'float laden'. Eén ding wordt niet weergegeven: is er een systeem om bij ongelijke cellen de celspanning toch gelijk te houden? Anders maak je de accu bij ongematchte cellen of ongelijke veroudering alsnog kapot. Één ding is zeker: dit gaat een hoop gevallen van 'sudden cell death' door overladen voorkomen!
Nu is het mogelijk de 'individuele cellader' in te zetten voor het gelijkmatig laden van de cellen via het zonnepaneel en de alternator veilig te gebruiken voor 'boost' laden. Een prachtige oplossing!
Zou je de alternator met deze regeling ook nog gebruiken om op de ingang van de allesetende lader aan te sluiten, dan heb je alles goed geregeld!

Nog één vraag: moet je nu ook een LFP startaccu gebruiken? Dat kan wel maar vraagt wel iets meer investering. Of wordt een startaccu helemaal apart geladen? Nou ja. die zit bij 13,6V ook behoorlijk vol en deze spanning is een 'zegen' voor de onderhoudsvrije loodaccu's, die 'koken niet droog' meer.

Niet voor elektroschippers want die hebben geen inwendige verbrandingsmotor met alternator aan boord.

Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

lifepo4 laden met alternator 13 mei 2019 13:37 #1045714

  • Eclips
  • Eclips's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6488
Peper schreef :
Dat ziet er goed uit!
Eén ding wordt niet weergegeven: is er een systeem om bij ongelijke cellen de celspanning toch gelijk te houden? Anders maak je de accu bij ongematchte cellen of ongelijke veroudering alsnog kapot.

Het lijkt mij, maar ik ben min of meer een leek, dat de regelaar om die reden kan communiceren met een BMS.
Is deze regelaar ook van nut voor gebruik met een lichtspoel met gelijkrichter i.p.v. een alternator?
Roald

Never follow a Southerly!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

lifepo4 laden met alternator 13 mei 2019 13:43 #1045715

  • kees39
  • kees39's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 54
Balanceren, celspanning gelijk houden doet deze WS500 niet.
Dat is voor de
OF dropin replacement
OF voor cel balancing boards
OF voor de BMS.
Of voor de celladers die jij gebruikt. (Maar ik dacht dat je had vastgesteld dat balanceren niet nodig was al we tot 13.6V laden ;) ;) ) (Of heb ik te lang niet je post gelezen?)

Dus voor iedere alternator is dit een goede oplossing om hem niet te laten door branden.
Maar met name voor hoog vermogen alternators, is dit vrijwel de enige oplossing. Dus voor de echte zeilers die de motor niet lang hebben lopen kun je lekker veel laden in een korte tijd. En voor de minder active zeilers waar de motor wat langer loopt is het veilig voor de lifepo4.

Er schijnt nog al een misverstand te zijn dat er dropin replacment bestaan die nadat ze vol zijn, aan een hoge spanning mogen worden gehouden. Er wordt alleen gelet op welke spanning ze moeten worden geladen, maar het lang houden op deze spanning is een ander verhaal, en dat kan mag dus niet.

Degene die zelf een systeem samen stellen weten dit meestal wel, omdat ze kennis vergaart hebben om een systeem zelf samen te stellen.

Wel kan deze regelaar met een extra schakelaar als optie naar een balanceer laadprofil gaan.
Bij veel systemen,
-balancing boards,
-bms met balancing
-dropin replacements
moet de accus naar een hogere spanning gebracht worden, omdat er anders geen balancing plaats vind. De cel die als eerste deze hoge spanning bereikt, wordt ""gebijpast"" voor de amps. Dit bijpassen gebeurt vaak maar met 1 of 2 ampere. Laad je met een hogere stroom dan wordt die ene cell toch licht overladen.

Als je de alternator regelaar in de balancing mode zet, dan zal hij naar de hogere ingestelde voltage gaan, bijvoorbeeld 14.4V maar met max amps ingesteld op bijvoorbeeld 2 of 4 amp.
Alle spanningen en amperes zijn vrij instelbaar.
De duur van balancing kan voor een vaste tijd worden ingesteld, of als de geaccepteerde amps onder een waarde van bijvoorbeeld 1 of 2 amp komt, schakelt hij naar float.

Alle laad profiles AGM, gel, firefly, lifepo4 laadprofiels kunnen in deze regelaar zeer eenvoudig worden gemaakt. Maar deze zijn alle aan te passen. Als we hem gezamelijk inkopen zorg ik voor alle instellingen, daar heb je dan geen omkijken naar.
Laatst bewerkt: 13 mei 2019 14:22 door kees39.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

lifepo4 laden met alternator 13 mei 2019 14:08 #1045722

  • kees39
  • kees39's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 54
Peper schreef :
Dat ziet er goed uit!
Nog één vraag: moet je nu ook een LFP startaccu gebruiken? Dat kan wel maar vraagt wel iets meer investering. Of wordt een startaccu helemaal apart geladen? Nou ja. die zit bij 13,6V ook behoorlijk vol en deze spanning is een 'zegen' voor de onderhoudsvrije loodaccu's, die 'koken niet droog' meer.
Groeten, Peper.

Dit is eigenlijk een vraag hoe ontwerp ik een compleet systeem met start en huisaccu.
Mijn voorkeur gaat uit na alle lading, zon, wind, alternator naar de huisaccu. Dan de startaccu met een dc to dc lader zoals de victron orion 12/12/9 bijvoorbeeld uit de huisaccu, alleen als de motor loopt. Mijn start accu staat al bijna 3 jaar alleen te laden op een meanwell computer voeding dc to dc (25euro)van 8amp max, afgesteld op 13.9V. Maar er zijn vele andere mogelijkheden met VSR-relays, of battery isolatoren. Een startaccu parallel laden aan de lifepo4 zie ik geen probleem in de praktijk. De float spanning zou ik adviseren op 13.35V, dat is voor beide goed.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

lifepo4 laden met alternator 13 mei 2019 14:14 #1045725

is er een manual beschikbaar?
Onno Harders eigenaar van
www.boatcontroller.nl en www.pcnautic.nl
Prutsen is de meest onderschatte fase van een creatief proces
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

lifepo4 laden met alternator 13 mei 2019 14:29 #1045731

15% korting op héél erg duur is nog steeds erg duur! 600 dollar ex shipping in de aanbieding. Daar koop je ook een extra pakje 150Ah LIFEPO's voor...en die batterijtemperatuursensor is gewoon een erg dure optie hoor.

Ik kan het mis hebben, maar ik proef toch enig belang in de post van TS?
Laatst bewerkt: 13 mei 2019 14:30 door boarderbas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

lifepo4 laden met alternator 13 mei 2019 14:30 #1045732

  • kees39
  • kees39's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 54
Zeilprutser schreef :
is er een manual beschikbaar?
Bijlagen:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

lifepo4 laden met alternator 13 mei 2019 14:36 #1045735

  • kees39
  • kees39's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 54
boarderbas schreef :
15% korting op héél erg duur is nog steeds erg duur! 600 dollar ex shipping in de aanbieding. Daar koop je ook een extra pakje 150Ah LIFEPO's voor...en die batterijtemperatuursensor is gewoon een erg dure optie hoor.

Ik kan het mis hebben, maar ik proef toch enig belang in de post van TS?

Het is geen goedkope regelaar dat klopt.
De accu temperatuur sensor heb je alleen nodig als het beneden de 0 graden is bij je accus. Dus voor meeste gebruikers niet nood zakelijk. Maar voor degene waar de temperatuur wel benden de 0 graden is een goede optie die maar weinig laders bieden. Een veilig laad profil benden de 0 graden wat automatisch gaat.
Voor zover ik weet kost de temperatuur sensor van Balmar vrijwel het zelfde. De temperatuur sensor voor alternator is standaard.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

lifepo4 laden met alternator 13 mei 2019 14:40 #1045736

En je vertegenwoordigd exclusief?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

lifepo4 laden met alternator 13 mei 2019 15:23 #1045747

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13409
Het zal wel een regelaar zijn die door pulsbreedtemodulatie de rotorstroom limiteert met alle nadelen die daar door ontstaan. In een eerder draadje is de warmteontwikkeling in de vermogens diodes van de alternator uitgebreid aan de orde geweest.
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

lifepo4 laden met alternator 13 mei 2019 15:26 #1045749

  • kees39
  • kees39's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 54
boarderbas schreef :
En je vertegenwoordigd exclusief?
Ik begrijp je vraag niet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

lifepo4 laden met alternator 13 mei 2019 15:27 #1045750

  • Sprokkie
  • Sprokkie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3283
Zit toch wel een serieus algoritme in.
Kan alleen de spanningen nergens vinden, wel dit document:
offgridsoftwaresolutions.com/w...ion-Guide-v2.0.0.pdf
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

lifepo4 laden met alternator 13 mei 2019 15:30 #1045752

  • kees39
  • kees39's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 54
3Noreen schreef :
Het zal wel een regelaar zijn die door pulsbreedtemodulatie de rotorstroom limiteert met alle nadelen die daar door ontstaan. In een eerder draadje is de warmteontwikkeling in de vermogens diodes van de alternator uitgebreid aan de orde geweest.

Warmte ontwikkeling zal er zeker zijn, maar de temperatuur sensor op de alternator beschermd dat de diodes en alternator te heet worden en voorkomt stuk gaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

lifepo4 laden met alternator 13 mei 2019 15:34 #1045755

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13409
kees39 schreef :
3Noreen schreef :
Het zal wel een regelaar zijn die door pulsbreedtemodulatie de rotorstroom limiteert met alle nadelen die daar door ontstaan. In een eerder draadje is de warmteontwikkeling in de vermogens diodes van de alternator uitgebreid aan de orde geweest.

Warmte ontwikkeling zal er zeker zijn, maar de temperatuur sensor op de alternator beschermd dat de diodes en alternator te heet worden en voorkomt stuk gaan.

Vaag antwoord. Wordt er met pulsbreedtemodulatie de rotorstroom gelimiteerd ? Dat er een warmte sensor is geeft geen inzicht in wat voor actie het wonder ding onderneemt. Constateren dat het warm wordt is één. Wat je er aan moet doen is twee.
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

lifepo4 laden met alternator 13 mei 2019 15:40 #1045758

  • kees39
  • kees39's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 54
3Noreen schreef :
kees39 schreef :
3Noreen schreef :
Het zal wel een regelaar zijn die door pulsbreedtemodulatie de rotorstroom limiteert met alle nadelen die daar door ontstaan. In een eerder draadje is de warmteontwikkeling in de vermogens diodes van de alternator uitgebreid aan de orde geweest.

Warmte ontwikkeling zal er zeker zijn, maar de temperatuur sensor op de alternator beschermd dat de diodes en alternator te heet worden en voorkomt stuk gaan.

Vaag antwoord. Wordt er met pulsbreedtemodulatie de rotorstroom gelimiteerd ? Dat er een warmte sensor is geeft geen inzicht in wat voor actie het wonder ding onderneemt. Constateren dat het warm wordt is één. Wat je er aan moet doen is twee.

puls breedte, ik dacht van wel.
Wat ie moet doen: Zorgen dat er niets doorbrand en alles heel blijft en dat de lifepo4 goed worden geladen.
Verdere technische informatie kun je vast navragen bij de fabrikant, als je nog wat meer specifieks wil weten wat niet op internet in de datasheets is te vinden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

lifepo4 laden met alternator 13 mei 2019 15:45 #1045762

  • kees39
  • kees39's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 54
Sprokkie schreef :
Zit toch wel een serieus algoritme in.
Kan alleen de spanningen nergens vinden, wel dit document:
offgridsoftwaresolutions.com/w...ion-Guide-v2.0.0.pdf

In dit document kun je zien dat het lifepo4 laadprofiel is voor geprogrammeerd, maar dat je de spanningen naar eigen inzicht kunt wijzigen.
Ik heb de spanningen boven staand niet vermeld, omdat een ieder dit zelf kan wijzigen.
Standaard profiel is, 13.8V voor bulk/absorption, 13.36V voor float met een 0amp regeling.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

lifepo4 laden met alternator 13 mei 2019 15:47 #1045763

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3560
@kees39:
Balancing is niet nodig indien de cellen zijn gematched en als je tot 13,6V laadt. Afgezien van het individueel laden van de cellen of het gebruik van een regelaar die elke cel van de accu bewaakt en bij regelt (wat bij gematchte cellen pas nodig is als er door veroudering ongelijkheid optreed) hoef je ook niet met limiters te werken (balancers, als je die term liever gebruikt). Toch verwacht ik een gemiddelde levensduur verlenging van LFP cellen ten opzichte van de cellen die via een loodzwavelzuur regime worden geladen, ook al sta je naast de accu om deze te bewaken tegen overladen.

Als je 2 verschillende soorten accu's gebruikt zul je ook 2 verschillende laders moeten gebruiken. De regelaar doet veel meetwerk via de shunt van de accu en dat kunnen ook 2 shunts worden voor twee accusoorten. De shunt van de LFP accu kan dan bepalen dat deze maar tot 13,6V kan worden geladen en dan wordt de laadstroom (en spanning) onderbroken. Aangezien LFP accu's niet hoeven te worden gecycled om geheugen effect te voorkomen, kan het laden alweer beginnen als de accuspanning is gedaald tot 13,2V (en de motor draait!). Laden van de startaccu via een converter uit de service accu is erg oneconomisch aangezien je moet boosten (van 13,6 of lager naar 14,5V o.i.d. rendement max 95%). Omgekeerd is economischer, 'bucken' gaat nagenoeg altijd met een rendement van 97%.
Waarom zou je de startaccu willen floaten? Dat is hoogstens zinvol als de boot voor een bepaalde tijd aan de wal ligt. Als je de 'float' lading voor de startaccu uit de serviceaccu wilt halen betekent dat een continue nullaststroom vanuit de service-accu naar de startaccu. Doe je dat nu ook? Nee toch. Je start de motor en je laat die minimaal zolang draaien tot de accu is opgeladen en dan klaar. Niks 'floaten'. Floaten voor loodzwavelzuur accu's is zinvol tijdens de winterberging. Het zorgt voor een hoge zuurconcentratie en een beetje warmte zodat de startaccu niet kapot vriest.
Voor een loodzwavelzuur accu geldt dat 13,8V de gasspanning is en dat deze boven de 13,8V alle toegevoerde lading gaat omzetten in zuurstof en waterstof vanuit het elektrolyt. 13,6V voor een LFP accu ligt daar vlak bij. Ik kan me niet voorstellen dat een loodzwavelzuur accu last heeft van die 200mV minder aan laadspanning, sterker nog, de accu zou wel eens veel langer kunnen meegaan.
Iets anders is dat je de motor gewoon start uit de service accu. Bij een 200Ah LFP service accu ga je dat echt niet meer merken. Je hebt nu een service accu naast je startaccu omdat je die service accu weleens leeg zou kunnen maken via de koelkast. Als je een goede alarmering hebt kun je dan gewoon de motor starten om stroom te draaien. De LFP accu doet dat wel, met twee vingers in de neus en een blinddoek voor en achter z'n rug!
Zet je daarnaast nog een individuele cellader in om de celspannning gelijk te houden, dan kun je die ook nog voeden vanuit een zonnepaneel, een windgenerator en hydrogenerator en de walstroom.

Wat me wel opvalt is dat de regelaar erg op de loodzwavelzuur accutechnologie 'leunt'. Dat is ook niet gek want de regelaar is ook geschikt voor loodzwavelzuur accu's.
Wat me ook opvalt is dat ze de LFP accu's niet 'floaten', maar op hun streng bepaalde eindlaadspanning houden, iets waarbij het meetlab heeft geconstateerd dat er dan geen stroom meer loopt. Zij trekken diezelfde conclusie en handelen daarna. Dit werd door een paar ZF-ers sterk afgekeurd, maar zij hebben er geen enkele moeite mee. Voortschrijdend inzicht!

Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

lifepo4 laden met alternator 13 mei 2019 15:52 #1045766

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13409
kees39 schreef :
puls breedte, ik dacht van wel.
Wat ie moet doen: Zorgen dat er niets doorbrand en alles heel blijft en dat de lifepo4 goed worden geladen.
Verdere technische informatie kun je vast navragen bij de fabrikant, als je nog wat meer specifieks wil weten wat niet op internet in de datasheets is te vinden.

Voor iemand die overweegt het ding aan te schaffen raad ik zeker aan dat te doen. Als er inderdaad van pwm gebruik wordt gemaakt lijkt het geen aanrader.
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

lifepo4 laden met alternator 13 mei 2019 17:02 #1045776

Peper schreef :
Dit werd door een paar ZF-ers sterk afgekeurd, maar zij hebben er geen enkele moeite mee. Voortschrijdend inzicht!
Groeten, Peper.
nou nog steeds niet bij mij. Ik ben het er niet mee eens. Niet doen.
Verder zal ik niet reageren.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

lifepo4 laden met alternator 13 mei 2019 18:22 #1045802

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13409
roozeboos schreef :
Peper schreef :
Dit werd door een paar ZF-ers sterk afgekeurd, maar zij hebben er geen enkele moeite mee. Voortschrijdend inzicht!
Groeten, Peper.
nou nog steeds niet bij mij. Ik ben het er niet mee eens. Niet doen.
Verder zal ik niet reageren.

Chris het is zo dat als je maar vaak genoeg iets herhaalt je een schare volgers krijgt in het huidige internet tijdperk. Er zijn nu ook best veel mensen die denken dat je er goed aan doet om je kinderen niet in te enten tegen mazelen.
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

lifepo4 laden met alternator 13 mei 2019 19:09 #1045821

Tot een paar maanden geleden voor plm EUR 100 te krijgen ....

arduinoalternatorregulator.blogspot.com/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

lifepo4 laden met alternator 13 mei 2019 21:02 #1045863

Daar is het meetlab weer! Moet er altijd een beetje van blozen :laugh:

Ik neem aan dat de metingen door eenhoorns gedaan zijn?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

lifepo4 laden met alternator 14 mei 2019 00:04 #1045875

  • kees39
  • kees39's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 54
roozeboos schreef :
Peper schreef :
Dit werd door een paar ZF-ers sterk afgekeurd, maar zij hebben er geen enkele moeite mee. Voortschrijdend inzicht!
Groeten, Peper.
nou nog steeds niet bij mij. Ik ben het er niet mee eens. Niet doen.
Verder zal ik niet reageren.

Of je de float spanning op 13.36V wilt instellen is aan ieder zelf. Hij is voor geprogrammeerd op 13.36 en dit heeft bepaalde voordelen. Die spanning wordt er niet 24h per dag 7 dagen per week op gehouden. Voor degene die dit niet goed vinden voor de levensduur, kunnen bijvoorbeeld 13.25V instellen. Hij gaat dan opnieuw in bulk/absorption. Alles is dus mogelijk.
Als je BMS het signaal kan geven ga naar 40% SOC, dan kun je de alternator via de BUS ook laten stoppen als je accu op 40% aankomt. Als je dan aankomt in de haven, staan je accus op 40 precent, perfect voor een paar maanden storage.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

lifepo4 laden met alternator 14 mei 2019 00:09 #1045876

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4335
Mooi ding , ik zou er graag 1 willen bestellen als de verkoper garantie geeft op de nieuwe en nog aan te schaffen ‘te laden’ lifepo4 cellen
Ik zorg zelf voor de cellen maar ik wil graag in schrift hebben dat de verkoper van dit apparaat mijn cellen vergoed als er binnen de gestelde levensduur ‘iets’ misgaat

Daar heb ik graag wat centjes voor over

Ps we zijn ‘typische’ gebruikers die een stukje aan het varen zijn , dus 800ah agm vervangen voor 600ah lifepo4 , drop in replacements met behoud van de aanwezige zooi (2 alternators, 2 akku laders , victron mppt, diesel generator af en toe maar geen walstrooom)

Pps cellen balancing en 1 voor 1 laden en dan aansluiten in een bank heb ik ook geen tijd voor / zin in,
Ik koop cellen , sluit ze aan , en ga de zooi laden , en heb helaas geen tijd om cel voor cel 1 voor 1 te laden . Ik ben een domme consument die gehoord heeft dat lifepo4 ‘the shit’ is en wil dat gaan gebruiken omdat ze 10 jaar meegaan en geen verlies hebben tijdens laden
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Laatst bewerkt: 14 mei 2019 00:23 door ReneK.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.277 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl