Peper schreef :
@kees39: Laden van de startaccu via een converter uit de service accu is erg oneconomisch aangezien je moet boosten (van 13,6 of lager naar 14,5V o.i.d. rendement max 95%). Omgekeerd is economischer, 'bucken' gaat nagenoeg altijd met een rendement van 97%.
Groeten, Peper.
Het rendement is lager, maar de hoeveelheid energie die je na het starten moet toevoegen is zo klein, dat een beter minder effectief, maar relatief weinig verlies is
Peper schreef :
@kees39:
Waarom zou je de startaccu willen floaten?
Groeten, Peper.
Ik schreef dc to dc inverter die startaccu laad staat alleen aan als de motor loopt. Ik bedoel niet dat dit de enige manier is, alleen een manier die bedrading etc vaak wel eenvoudiger maakt. Iedere installatie is anders.
Peper schreef :
@kees39:
Zet je daarnaast nog een individuele cellader in om de celspannning gelijk te houden, dan kun je die ook nog voeden vanuit een zonnepaneel, een windgenerator en hydrogenerator en de walstroom.
Wat me wel opvalt is dat de regelaar erg op de loodzwavelzuur accutechnologie 'leunt'. Dat is ook niet gek want de regelaar is ook geschikt voor loodzwavelzuur accu's.
Wat me ook opvalt is dat ze de LFP accu's niet 'floaten', maar op hun streng bepaalde eindlaadspanning houden, iets waarbij het meetlab heeft geconstateerd dat er dan geen stroom meer loopt. Zij trekken diezelfde conclusie en handelen daarna. Dit werd door een paar ZF-ers sterk afgekeurd, maar zij hebben er geen enkele moeite mee. Voortschrijdend inzicht!
Groeten, Peper.
De motor loopt geen 24/7 dus die float spanning staat er niet 24/7 op. En zoals ik schreef ieder laad profiel is in te stellen. (En in de volksmond noem ik het float, maar we weten natuurlijk allemaal dat hier geen drupplelading mee bedoeld wordt)
Ik zie deze regelaar als een goede oplossing om met name grote stromen in korte tijd te laden.
Veel alternators doen tegenwoordig 100-200amp. Zijn geschikt tot temperaturen van 125graden ipv 105 graden in het verleden.
Ook de temperatuur die de alternator maximaal mag hebben is instelbaar. Dus als je die 10 graden lager gaat zitten ben je extra veilig.
Deze hoge stromen lukt op dit moment niet met cell laders.
Voor balancing is celladers gevoed door solar natuurlijk erg mooi.
Overigens zijn discussies over wat "waren" de juiste laadspanningen pas over 30 jaar te voeren.
Wet Lead acid werden tot 14-20jaar geleden geladen tot bulk van 14.4V, vrijwel alle leverancier zeggen nu 14.8V.
Wet-Lead acid accus bestaan al 40+jaar.
Wat ik wil zeggen is dat na meer dan 20 jaar in gebruik de laadspanningen werden aangepast. OOk dit kwam door lab testen, dus alle experimenten zoals van bijvoorbeeld Peper zijn en blijven interessant en nieuwe inzichten zullen er zeker blijven komen.