Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Nut galvanische isolator op polyester schip

Nut galvanische isolator op polyester schip 03 juni 2019 10:30 #1051349

  • Ollie.co
  • Ollie.co's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26
bij deze tekeningen www.vaartips.nl/walstroom/walstroom5.htm spreekt men steeds over het scheepsijzer waarmee je in aanraking kan komen. Vermoedelijk hebben ze het hier voornamelijk over stalen schepen.
In mijn geval (polyester schip) is er niet veel scheepsijzer. De motor, maar de kans dat ik deze vast heb terwijl ik een broodrooster met metalen behuizing vast heb is eerder klein :blink:
Ik vraag me dus af of ik voor mijn kleine 230V installatie aan boord, bestaande uit 2 of 3 stopcontacten waar een dubbel geïsoleerde acculader aan hangt en verder eens een telefoonlader of een laptop en zo (toestellen die vaak zelf niet van randaarde-stekker zijn voorzien) niet het best af ben met situatie A.
Geen last van galvanische corrosie aan motor, schroefas en schroef maar wel aangewezen op de kwaliteit van de elektrische installatie van de jachthaven.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nut galvanische isolator op polyester schip 03 juni 2019 10:33 #1051351

Mijn 220V installatie is LETTERLIJK een 4 voudige stekkerdoos, een gaatje naar buiten en buiten een losse CEE stekker er aan geschroeft. Niet dat ik het iemand aanraad, maar zolang je "boordinstallatie" niet verder reikt dan dat is het niet meer dan een verlengsnoer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nut galvanische isolator op polyester schip 03 juni 2019 13:09 #1051399

Precies, zo zie ik het ook.
stopcontacten met randaarde aan boord. En die aansluiten op de drie draden van de walspanningkabel.
Geen randaarde aan de motor of kiel zetten. Waarom zou je?
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nut galvanische isolator op polyester schip 03 juni 2019 13:34 #1051401

Ollie.co schreef :
bij deze tekeningen www.vaartips.nl/walstroom/walstroom5.htm spreekt men steeds over het scheepsijzer waarmee je in aanraking kan komen. Vermoedelijk hebben ze het hier voornamelijk over stalen schepen.
In mijn geval (polyester schip) is er niet veel scheepsijzer. De motor, maar de kans dat ik deze vast heb terwijl ik een broodrooster met metalen behuizing vast heb is eerder klein :blink:
Ik vraag me dus af of ik voor mijn kleine 230V installatie aan boord, bestaande uit 2 of 3 stopcontacten waar een dubbel geïsoleerde acculader aan hangt en verder eens een telefoonlader of een laptop en zo (toestellen die vaak zelf niet van randaarde-stekker zijn voorzien) niet het best af ben met situatie A.
Geen last van galvanische corrosie aan motor, schroefas en schroef maar wel aangewezen op de kwaliteit van de elektrische installatie van de jachthaven.

Probleem is dat de CE voorschriften voorschrijven dat voor nieuwe boten alle metalen onderdelen met enkaar en met de scheepsmassa ( meestal dus de motor dus minpool van de accu) moeten zijn verbonden.
En dan heeft dat hier bedoelde voorschrift wel degelijk ook zin bij stalen boten.
Goed , beetje onzinnige regel op niet metalen jachten , ook naar mijn mening maar dat is de achgtergrond van die "aardregel".
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nut galvanische isolator op polyester schip 03 juni 2019 14:22 #1051417

Het lijkt mij dat de differentiaalschakelaar bedoeld is om uit te schakelen bij een stroompje dat het lichaam kan verdragen. Zoiets als 10mA misschien.

Wanneer nergens aarde aanwezig is en er vloeit dat stroompje door een lichaam dan wordt er afgeschakeld voor er problemen zijn.
De schrik is er wel natuurlijk.

Is er wel aarde aanwezig, dan schakelt bij een zojuist ontstaan kontact, naar waar het niet hoort, de schakelaar ook uit.

Een "zwevend" 220V~ netwerk zonder aarde lijkt me veilig genoeg met differentiaal schakelaars zowel in wal netwerk als in scheepsnetwerk.

Een metalen schip hoort de romp niet te gebruiken als mindraad.
Zover mij bekend hebben ook metalen schepen dubbele bedrading.
Veelal zelfs de generator dubbelpolig geïsoleerd zodat motor en schip vrij zijn van de minpool.

Huiddoorvoeren en saildrives dienen ook niet aan aarde te liggen.

Bij aanraking van beide, L en N draad, zal een aardlek niet werken en heeft heeft een aarddraad ook geen functie.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nut galvanische isolator op polyester schip 09 juni 2019 20:09 #1053151

  • Ronaldl
  • Ronaldl's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1600
Nog een ander punt:
Waarom is bij werkzaamheden in een kruipruimte, waarbij electrische 230 VAC apparatuur meegenomen wordt, een scheidingstrafo verplicht? Omdat de kans bestaat dat je met je voeten in het grondwater staat en dus zelf de aardedraad gaat vormen. De trafo zorgt en voor veilige spanning (<50V) en voor aardloze voeding (2-draads).

Nu de scheepjes: de meeste discussies hier gaan uit van een droge boot. Maar wat nu als de boot onverhoopt water maakt. Daar sta je dan met je voeten letterlijk in aarde en ben jij dus de aardedraad. Lekker dan. Oplossing: scheidingstrafo.

Met op korte afstand van de walstroom-aansluiting (dus voor de trafo) een aardlekschakelaar en na de scheidingstrafo een tweede aardlekschakelaar waarbij de aardedraad van het boot-230-netwerk tussen de scheidingstrafo en die aardlekschakelaar aan de N geknoopt wordt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nut galvanische isolator op polyester schip 09 juni 2019 20:45 #1053175

Het lijkt mij dat het stroompje dat door het lichaam naar aarde gaat voldoende is om de aardlek/differentiaal te laten werken, terwijl dat stroompje niet echt gevaarlijk is.

Is dat niet precies de bedoeling van de differentiaalschakelaar?

Waarmee ik niet wil zeggen dat meerdere veiligheids middelen ondeugdelijk zijn.
Je schrikt natuurlijk wel van het schokje.
Laatst bewerkt: 09 juni 2019 20:48 door Saeftinghe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nut galvanische isolator op polyester schip 09 juni 2019 21:21 #1053186

Wij hebben een elektricien hier in huis gehad die, om te checken op welke groep een bepaalde draad zat, de draad gewoon even aanraakte. Aardlek sprong er uit en het was duidelijk bij welke groep deze draad was ingedeeld.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nut galvanische isolator op polyester schip 09 juni 2019 21:44 #1053192

Dat is wat ik bedoel.
Maar die elec controleerde vast wel eerst of er een differentiaalschakelaar aangesloten was denk ik.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.236 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl