Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Nut galvanische isolator op polyester schip

Nut galvanische isolator op polyester schip 27 mei 2019 10:41 #1049438

  • Ollie.co
  • Ollie.co's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26
Ik ben het elektrisch circuit van mijn boot helemaal aan het vernieuwen.
Ook het gedeelte walstroom dat ik echter zo simpel mogelijk wil houden.
Walstroom komt via kabel en stekker binnen en gaat via aardlekschakelaar (30 mA) en zekering (16A) verder naar drie stopcontacten. Op een van die stopcontacten zit een Victron Blue Smart acculader die mijn huishoudaccu op peil houd, en wanneer deze volgeladen is via een Cyrix accuscheider ook mijn startaccu.
De twee overige stopcontacten gaan slechts sporadisch gebruikt worden (eens stofzuigen en zo).
Het betref hier een polyester zeilboot. Het enige noemenswaardige metalen voorwerp aan boord is de motor die via de startaccu uiteraard is verbonden met de min van het 12V circuit.
Twee zaken zijn mij niet helemaal duidelijk.
Heeft een galvanische isolator (tussen de aarde walstroom en schip) nut ?
Ook als het 230V circuit volledig gescheiden is van het 12V circuit (die wel in verbinding staat met motor en schroefas).
Ik heb dit draadje zeilersforum.nl/index.php/foru...r-en-scheidingstrafo doorgenomen maar het is mij nog niet helemaal duidelijk.
En moet ik de aarde van het 230V circuit aan boord verbinden met de min van het 12V circuit ?

Ollie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nut galvanische isolator op polyester schip 27 mei 2019 11:17 #1049448

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5171
Persoonlijk zou ik de wal aarde niet verbinden met de scheepsaarde.
Het is dan ook niet nodig om een isolator te instaleren.
Wel de randaarde van je wcd's verbinden met de scheepaarde.

Dit is niet volgens de geldende voorschriften, maar naar mijn mening is het bovenstaande het behoud van een eventuele saildrive.
Het risico van het niet verbinden van de scheepsaarde met de wal aarde is op een polyesterschip zeer gering.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nut galvanische isolator op polyester schip 28 mei 2019 19:44 #1049923

  • Ollie.co
  • Ollie.co's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26
Dus de aarde van de walstroom gewoon verder laten lopen naar de aarding van de stopcontacten en verder met niets verbinden aan boord.
Wat bedoel je precies met de wcd's ?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nut galvanische isolator op polyester schip 28 mei 2019 19:51 #1049927

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5171
Ollie.co schreef :
Dus de aarde van de walstroom gewoon verder laten lopen naar de aarding van de stopcontacten en verder met niets verbinden aan boord.
Wat bedoel je precies met de wcd's ?
Nee de walaarde verder nergens op aansluiten.
De randaarde van wcd(stopcontact in de volksmond) verbinden met de scheepsaarde.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nut galvanische isolator op polyester schip 28 mei 2019 20:25 #1049945

  • Ollie.co
  • Ollie.co's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26
Ah, dan had ik het verkeerd voor.
Dus de aarde van de walstroom niet verder verbinden aan boord (knippen bij de zekeringkast aan boord)
en de randaarde van de stopcontacten verbinden met de min van het 12V circuit aan boord en de motor ?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nut galvanische isolator op polyester schip 29 mei 2019 07:55 #1050023

PvO schreef :
Ollie.co schreef :
Dus de aarde van de walstroom gewoon verder laten lopen naar de aarding van de stopcontacten en verder met niets verbinden aan boord.
Wat bedoel je precies met de wcd's ?
Nee de walaarde verder nergens op aansluiten.
De randaarde van wcd(stopcontact in de volksmond) verbinden met de scheepsaarde.

Ehhh , de randaarde ( de geel groene draad dus) zit aan de walaarde vast hoor.
Zo zit het tenminste in mijn meterkast.
Randaarde en walaarde is gewoon hetzelfde en moet eventuele lekstroom afleiden naar de ...aarde.Alleen heet dat bij een schip toevallig walaarde omdat dat van de wal af komt. Thuis en ook verderop in de haven heet dat weer gewoon "aarde" .
En dat is juit het probleem op een schip als er een lekstroom( wat natuurlijk sowieso niet goed is) die van de walstroom(walaarde ) af komt via je schip naar het water gaat lopen.
Dat kan in no time bijv. een saildrive kosten .
Dan kun je zoiets krijgen ( wel een heel erg voorbeeld :ohmy: ).
Ad
Laatst bewerkt: 29 mei 2019 08:00 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nut galvanische isolator op polyester schip 29 mei 2019 09:14 #1050051

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5171
Yellow Boat schreef :
PvO schreef :
Ollie.co schreef :
Dus de aarde van de walstroom gewoon verder laten lopen naar de aarding van de stopcontacten en verder met niets verbinden aan boord.
Wat bedoel je precies met de wcd's ?
Nee de walaarde verder nergens op aansluiten.
De randaarde van wcd(stopcontact in de volksmond) verbinden met de scheepsaarde.

Ehhh , de randaarde ( de geel groene draad dus) zit aan de walaarde vast hoor.
Zo zit het tenminste in mijn meterkast.
Randaarde en walaarde is gewoon hetzelfde en moet eventuele lekstroom afleiden naar de ...aarde.Alleen heet dat bij een schip toevallig walaarde omdat dat van de wal af komt. Thuis en ook verderop in de haven heet dat weer gewoon "aarde" .
En dat is juit het probleem op een schip als er een lekstroom( wat natuurlijk sowieso niet goed is) die van de walstroom(walaarde ) af komt via je schip naar het water gaat lopen.
Dat kan in no time bijv. een saildrive kosten .
Dan kun je zoiets krijgen ( wel een heel erg voorbeeld :ohmy: ).
Ad

En daarom verbind ik de randaarde van de stopcontacten ook niet met de aarde die van de wal komt, maar met de scheepsaarde = kiel.

Op deze wijze is je stopcontact geaard, werkt de aardlek schakelaar gewoon, maar is een stroom van de walaarde via de scheepsaarde naar kiel of saildrive uitgesloten.

Verbind je de wal aarde met je scheepsaarde dan is een lekstroom (bijna) gegarandeerd.
Het potentiaal van de walaarde verschild hoogstwaarschijnlijk van potentiaal van je kiel of saildrive.
Veelal door oorzaken buiten je eigen schip, zoals lekstromen van je buren, inductie spanning in de aarddraad op de steiger.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nut galvanische isolator op polyester schip 29 mei 2019 09:49 #1050071

PvO schreef :
Yellow Boat schreef :
PvO schreef :
Ollie.co schreef :
Dus de aarde van de walstroom gewoon verder laten lopen naar de aarding van de stopcontacten en verder met niets verbinden aan boord.
Wat bedoel je precies met de wcd's ?
Nee de walaarde verder nergens op aansluiten.
De randaarde van wcd(stopcontact in de volksmond) verbinden met de scheepsaarde.

Ehhh , de randaarde ( de geel groene draad dus) zit aan de walaarde vast hoor.
Zo zit het tenminste in mijn meterkast.
Randaarde en walaarde is gewoon hetzelfde en moet eventuele lekstroom afleiden naar de ...aarde.Alleen heet dat bij een schip toevallig walaarde omdat dat van de wal af komt. Thuis en ook verderop in de haven heet dat weer gewoon "aarde" .
En dat is juit het probleem op een schip als er een lekstroom( wat natuurlijk sowieso niet goed is) die van de walstroom(walaarde ) af komt via je schip naar het water gaat lopen.
Dat kan in no time bijv. een saildrive kosten .
Dan kun je zoiets krijgen ( wel een heel erg voorbeeld :ohmy: ).
Ad

En daarom verbind ik de randaarde van de stopcontacten ook niet met de aarde die van de wal komt, maar met de scheepsaarde = kiel.

Op deze wijze is je stopcontact geaard, werkt de aardlek schakelaar gewoon, maar is een stroom van de walaarde via de scheepsaarde naar kiel of saildrive uitgesloten.

Verbind je de wal aarde met je scheepsaarde dan is een lekstroom (bijna) gegarandeerd.
Het potentiaal van de walaarde verschild hoogstwaarschijnlijk van potentiaal van je kiel of saildrive.
Veelal door oorzaken buiten je eigen schip, zoals lekstromen van je buren, inductie spanning in de aarddraad op de steiger.

Aha , nou snap ik het . In feite gebruik je dan dus een tweeaderige walstoomkabel , d.w.z. een driearerige waarvan je de aarde loshaalt.
Dat kan inderdaad ook , best goed idee trouwens .
Ik denk alleen niet dat elke havenmeester daar zo gelukkig mee is want het is niet volgens de officiele , ook voor hem geldende voorschriften. mMar ja , daar merkt hij toch niks van. :whistle:
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nut galvanische isolator op polyester schip 29 mei 2019 09:53 #1050077

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5171
Het is inderdaad niet volgens de regels.
Maar nadat ik een keer de spanning tussen de walaarde en de scheepsaarde heb gemeten, ligt mijn prioriteit ergens anders.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Laatst bewerkt: 29 mei 2019 09:53 door PvO.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nut galvanische isolator op polyester schip 29 mei 2019 11:05 #1050096

Als ik me niet vergis heeft mijn CTEK acculader geen aarde aansluiting naar de walstroom ( dubbel geisoleerd zoals veel hobbyspul) en aangezien dat de enige mogelijke ve rbinding is in mijn geval zal ik eer geen problemen mee hebben. Hoe zit dat eigenlijk voor de "echte marine" laders zoals die van Victron?
En voor de rest gebruik ik walstroom eigenlijk alleen als er wat te klussen valt.De rest zoet mijn zonnepaneel.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nut galvanische isolator op polyester schip 02 juni 2019 06:23 #1051058

  • Ollie.co
  • Ollie.co's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26
Wat als je nu de walaarde wel doorverbind met de randaarde van de stopcontacten maar verder niet met je schip. Zoals het denk ik in een caravan of camper is. Dan staat je 230V toch gescheiden van al de rest. Is dat een probleem. Trouwens het enigste noemenswaardige metalen deel in mijn boot is de motor met schroefas en schroef. Die is uiteraard verbonden met de min van het 12V systeem maar zou dan verder los staan van de 230V walaarde.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nut galvanische isolator op polyester schip 02 juni 2019 07:55 #1051073

PvO schreef :
En daarom verbind ik de randaarde van de stopcontacten ook niet met de aarde die van de wal komt, maar met de scheepsaarde = kiel.

Op deze wijze is je stopcontact geaard, werkt de aardlek schakelaar gewoon, maar is een stroom van de walaarde via de scheepsaarde naar kiel of saildrive uitgesloten.

Verbind je de wal aarde met je scheepsaarde dan is een lekstroom (bijna) gegarandeerd.

Een aardlekschakelaar werkt geheel onafhankelijk van een (eventuele) aarding.
Zo'n ding meet de stroom door de fasedraad en die door de nul-draad. Als er een verschil is (door een stroomlekje ergens) schakelt hij de spanning eraf. De benaming aardlek is wellicht verwarrend.

Verder zou ik toch niet gokken op veiligheid door de aarding in het water. Bij mijn boot is de schroefas galvanisch geisoleerd van de motor, zit de kiel helemaal in veel milimeters epoxy en zijn de afsluiters aan de buitenkant ook glad afgewerkt met epoxy. Erg weinig metaal bruikbaar voor de aarding dus.
Walaarde is zeker een stuk betrouwbaarder.

Niet koppelen van walaarde en de scheeps-aarde en - nul is zeker wel een goed plan.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 02 juni 2019 07:57 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nut galvanische isolator op polyester schip 02 juni 2019 08:51 #1051087

  • O.E.B.
  • O.E.B.'s Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 371
Interessant om te volgen. Ik heb een jaar of 2 geleden alle spullen gekocht om nieuwe walstroom te voorzien. Dus een aansluiting met klepje voor op de spiegel, een zekeringkastje met aardlek en een Victron galvanische scheider. Het enige wat op 220V gaat zijn 2 stopcontacten, een voor de acculader en eentje als ik electrisch gereedschap nodig heb.

Ben nog niet aan de klus toegekomen, maar ik had al meer gelezen dat een galvanische scheider niet echt nodig is op een polyester boot. Helaas kan ik dat nieuwe ding nu niet meer ruilen.

Maar goed, ik volg het draadje. Ik had ook niet aarden via de kiel. Bij mij zit ook de min, net als bij Ollie.co, aangesloten op de motor en schroefas. Meer opties zijn er niet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nut galvanische isolator op polyester schip 02 juni 2019 09:10 #1051090

Baasklusje schreef :
Een aardlekschakelaar werkt geheel onafhankelijk van een (eventuele) aarding.
Zo'n ding meet de stroom door de fasedraad en die door de nul-draad. Als er een verschil is (door een stroomlekje ergens) schakelt hij de spanning eraf. De benaming aardlek is wellicht verwarrend.

Waarom is die benaming verwarrend?
Eer aardlekschakelaar detecteert een stroomlek naar..... juist , de aarde . Dat is immers de enige mogelijkheid voor een stroomlekje.
Daarom heet dat ding ook "aardlekschakelaar "
Als je boot droog op de wal op rubber banden van een trailer zou staan heb je de kans dat een aardlekschakelaar niet eens in komt omdat er imemrs geen verbinding meer is met de aarde . Maar misschien is dan de massa van de boot ook wel genoeg om een klein beetje stroom "kwijt" te raken :unsure:

Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nut galvanische isolator op polyester schip 02 juni 2019 09:49 #1051100

  • scope
  • scope's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 435
Yellow Boat schreef :
Baasklusje schreef :
Een aardlekschakelaar werkt geheel onafhankelijk van een (eventuele) aarding.
Zo'n ding meet de stroom door de fasedraad en die door de nul-draad. Als er een verschil is (door een stroomlekje ergens) schakelt hij de spanning eraf. De benaming aardlek is wellicht verwarrend.

Waarom is die benaming verwarrend?
Eer aardlekschakelaar detecteert een stroomlek naar..... juist , de aarde . Dat is immers de enige mogelijkheid voor een stroomlekje.
Daarom heet dat ding ook "aardlekschakelaar "
Ad

Nou….ehm….de opmerking van baanklusje deed bij mij toch wel een kwartje vallen. :woohoo:
Ik dacht namelijk altijd dat een aardlekschakelaar iets van spanning zou meten op de aarde en zo ja dan afsloeg.

Ik wil bijna het zelfde systeem installeren als Ollie.co.
Met in het “binnenkom 230 kastje” naast; de aardlek-dubbelpolige-> dubbelpolige hoofdschakelaar een extra omschakel relais-> een schakelaar-> naar stopcontact voor de victron smart acculader die geen eigen aan/uit schakelaar heeft.
De victron Smart heeft wel aarde aan de stekker.

Begrijp ik het goed de acculader geen de aarde van de wal moet geven?
Er is (nu) geen scheepsaarde voorziening in mijn S-spant

Als Yellow Boat beschreef, kan er mogelijk een verbinding zijn in de lader tussen 12 min en 230 aarde. Is dat meetbaar?

Een uitbreiding op het systeem van Ollie.co is een omvormer 12-230.
Als er geen walaarde op de boot beschikbaar is en ik sta op een regenachtige dag op boten voeten even met de haakse slijper te klussen kan dat wel link zijn toch?

Is een aardlekschakelaar op de 230 uitgang van de omvormer dan noodzakelijk?
maw hoe maak ik die nieuw gemaakte 230 veilig?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nut galvanische isolator op polyester schip 02 juni 2019 10:13 #1051101

scope schreef :

Nou….ehm….de opmerking van baanklusje deed bij mij toch wel een kwartje vallen. :woohoo:
Ik dacht namelijk altijd dat een aardlekschakelaar iets van spanning zou meten op de aarde en zo ja dan afsloeg.

Ik wil bijna het zelfde systeem installeren als Ollie.co.
Met in het “binnenkom 230 kastje” naast; de aardlek-dubbelpolige-> dubbelpolige hoofdschakelaar een extra omschakel relais-> een schakelaar-> naar stopcontact voor de victron smart acculader die geen eigen aan/uit schakelaar heeft.
De victron Smart heeft wel aarde aan de stekker.

Begrijp ik het goed de acculader geen de aarde van de wal moet geven?

Dat hangt van de soort acculader af . Een dubbel geisoleerde ( wat de meeste voor huis-tuin en keukengebruik zijn) hebben i.h.a. een tweeaderig snoer en dus geen aardaansluiting. Hoe dat bij een dedicated voor een boot zit weer ik ok niet, mogelijk is dat dan wel verplicht .

Er is (nu) geen scheepsaarde voorziening in mijn S-spant

Als Yellow Boat beschreef, kan er mogelijk een verbinding zijn in de lader tussen 12 min en 230 aarde. Is dat meetbaar?

Zeker , kun je ook checken aan het type stekker wat er aan de lader zit .Alleen tweepolig niet( www.google.com/search?newwindo...i30j0i24.pJEh8s54ADQ ) , met een derde pool ( die aan de zijkant ) wel ( www.google.com/search?q=stekke...CgB&biw=1396&bih=657)
Of er een doorverbinding is van de aarde met de 12 Volt min moet je eigenlijk kunnen meten alleen kan het zijn dat dat alleen mogelijk is als de lader in bedrijf is :unsure:

Een uitbreiding op het systeem van Ollie.co is een omvormer 12-230.
Als er geen walaarde op de boot beschikbaar is en ik sta op een regenachtige dag op boten voeten even met de haakse slijper te klussen kan dat wel link zijn toch?

Lijkt me niet echt want de aardlekschakelaar meet imemrs een stroomlek naar de boot oftewel het verschil in stroomsterkte tussen de fasedraad en de nuldraad .( L en N) , niet een naar de aarddraad . Daar is dus helemaal geen aarddraad voor. Dat laatste zou de zekering eruit laten klappen amar meestal is een aardlekschakelaar veel sneller en blijft de zekering gewoon in takt.
Maar dat soort klussen op blote voeten zou sowieso af willen raden.


Is een aardlekschakelaar op de 230 uitgang van de omvormer dan noodzakelijk?
maw hoe maak ik die nieuw gemaakte 230 veilig?

Ja , eigenlijk wel als je echt veilig wilt zijn.

Als laatse een aardig linkje over het verschil tussen aardlek en aarde en een paar leuke plaatjes over de werking van een aardlekschakelaar en van een aarddraad
www.4nix.nl/aardlekschakelaarnbsp.html
Ad


Laatst bewerkt: 02 juni 2019 10:21 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nut galvanische isolator op polyester schip 02 juni 2019 10:48 #1051102

Yellow Boat schreef :

Waarom is die benaming verwarrend?
Eer aardlekschakelaar detecteert een stroomlek naar..... juist , de aarde . Dat is immers de enige mogelijkheid voor een stroomlekje.
Daarom heet dat ding ook "aardlekschakelaar "
Als je boot droog op de wal op rubber banden van een trailer zou staan heb je de kans dat een aardlekschakelaar niet eens in komt omdat er imemrs geen verbinding meer is met de aarde . Maar misschien is dan de massa van de boot ook wel genoeg om een klein beetje stroom "kwijt" te raken :unsure:

Ad

Zo'n schakelaar meet de inkomende en uitgaande stroom. Bij een verschil van 30 mA of meer schakelt hij fase en nul uit. Daarvoor hoeft hij zelf helemaal niet aan aarde te hangen.....
Het 'lek' naar aarde zit natuurlijk heel ergens anders in de installatie, niet in de schakelaar.
Betere namen: verliesstroomschakelaar, differentieelschakelaar .

Een aardlekschakelaar komt alleen niet in als er geen elektronen kwijtraken of teveel zijn (bliksem!). Met wel of niet geaard zijn heeft het niets te maken.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nut galvanische isolator op polyester schip 02 juni 2019 20:23 #1051217

  • Ollie.co
  • Ollie.co's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26
Wat is dan het interessantste (veiligste en zonder kans op corrosie) scenario voor de randaarde van de stopcontacten.
Loskoppelen van de walaarde en verbinden met scheepsaarde (kiel, motor, schroefas,...) zoals PvO het gedaan heeft of net wel verbinden met de walaarde en ervoor zorgen dat er geen verbinding is met de scheepsaarde zodat er geen lekstroom kan lopen via motor, schroefas en water.
Ik zou denken het laatste op voorwaarde dat je walstroom netjes via de walstroomkabel (dus met aarde), verliesstroomschakelaar van 30mA en zekering naar de stopcontacten gaat en er geen verbinding is tussen de randaarde van de stekker van de acculader (als die dat heeft) en de min aansluiting van de acculader op de accu's.
Als gans dat 230V circuit gescheiden is van de scheepsaarde en dus de metalen delen die in contact staan met het water (enkel de motor en schroefas in mijn geval) dan kan er toch geen sprake zijn van lekstromen langs deze weg. Of zie ik toch nog iets over het hoofd ?



Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nut galvanische isolator op polyester schip 02 juni 2019 20:28 #1051220

Je moet wel heel zeker zijn van de kwaliteit van de scheepsaarde wil je die gebruiken...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nut galvanische isolator op polyester schip 02 juni 2019 20:30 #1051222

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16271
Misschien zie je wat over het hoofd. Als je de walstroom alleen gebruikt wanneer die nodig is en hem verder loskoppelt zal een klein spanningsverschil niet veel doen.
Laat je hem maandenlang aangesloten terwijl je zelf van boord gaat dan wordt het wel kritisch.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nut galvanische isolator op polyester schip 02 juni 2019 21:00 #1051231

Waarom is een aarde aansluiting nodig als de 220V groep in de boot is beveiligd met een aardlekschakelaar ?
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nut galvanische isolator op polyester schip 02 juni 2019 21:07 #1051234

  • Ollie.co
  • Ollie.co's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26
boarderbas schreef :
Je moet wel heel zeker zijn van de kwaliteit van de scheepsaarde wil je die gebruiken...

Je bedoelt waarschijnlijk de kwaliteit van de walaarde van de jachthaven.
M.a.w. je moet de zekerheid hebben dat de verbinding van je randaarde stopcontacten via je walstroomkabel > aansluiting steiger > verdeelpunt elektriciteit haven goed verbonden is en goed geaard is zoals dat bij een huisinstallatie het geval is.
Ik ga ervan uit dat zo'n installatie in een jachthaven gekeurd is en dat dat dus het geval is zeker :unsure:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nut galvanische isolator op polyester schip 02 juni 2019 21:11 #1051236

  • Ollie.co
  • Ollie.co's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26
holtere schreef :
Misschien zie je wat over het hoofd. Als je de walstroom alleen gebruikt wanneer die nodig is en hem verder loskoppelt zal een klein spanningsverschil niet veel doen.
Laat je hem maandenlang aangesloten terwijl je zelf van boord gaat dan wordt het wel kritisch.

Bedoeling is eigenlijk om de walstroomkabel inderdaad aangesloten laten zodat de accu(druppel)lader de accu's onderhoud.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nut galvanische isolator op polyester schip 02 juni 2019 22:14 #1051247

  • scope
  • scope's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 435
@yellowBoat, bedankt voor je uitgebreide uitleg!
Ik wil zeker niet het draadje kapen, en na wat zoeken nog deze info over aarding en installatie wijzen:
www.vaartips.nl/walstroom/walstroom5.htm
en dit draadje op ZF draadje
Waar @Berghout-2 een prachtig verhaal heeft hoe hij half staand in water met een slijptol op generatorstroom met de schijf half draaiend door het water een ketting uit zijn schroef vrijslijpt. :ohmy: foto's

Als ik het goed begrijp:
Meet een aardlekschakelaar alleen op de fase en nul en zal in systeem zonder aarde waar de wasmachine onder stroom komt te staan en je die aanraakt de stroom onderbreken.
Een goede aarde is dan eigenlijk alleen nodig om te voorkomen dat niet via jou de stroom loopt maar via de aarde draden naar een aardpen.

Dus op een boot zou een systeem zonder aarde kunnen.
Ik lees...
www.xenteq.nl/producten/alle-p...tiewachter-iso-serie
www.omvormer-specialist.be/con.../Isolatiewachter.pdf
...dat er voor stroom opgewekt in voertuigen en je deze stroom buiten het voertuig gebruikt.....generator/inverter op de boot en wat doorslijten op de wal.....een isolatieprotector professioneel verplicht is omdat alsnog jezelf als aardleiding kan functioneren. Ook lees ik dat een aardlekschakelaar, zoals ik bedacht op de 230 van de omvormer te zetten dan weer niet goed functioneert of voldoende is.

En dat begrijp ik niet. Maar kan me een situatie van een klusje op de wal met alleen bootstroom wel goed voorstellen.
Wie kent deze apparaten?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nut galvanische isolator op polyester schip 03 juni 2019 06:31 #1051277

Ollie.co schreef :
boarderbas schreef :
Je moet wel heel zeker zijn van de kwaliteit van de scheepsaarde wil je die gebruiken...

Je bedoelt waarschijnlijk de kwaliteit van de walaarde van de jachthaven.
M.a.w. je moet de zekerheid hebben dat de verbinding van je randaarde stopcontacten via je walstroomkabel > aansluiting steiger > verdeelpunt elektriciteit haven goed verbonden is en goed geaard is zoals dat bij een huisinstallatie het geval is.
Ik ga ervan uit dat zo'n installatie in een jachthaven gekeurd is en dat dat dus het geval is zeker :unsure:

Nee dat bedoel ik en zeg ik niet. Er word aangeraden de scheepsaarde te gebruiken.

Zoals het eerder aangehaalde plaatje is de aarde wel degelijk bedoeld om de aardlekschakelaar te laten ingrijpen zonder letsel. De lestroom word namelijk naar de aarde afgeleid en niet naar een persoon.

Of een lekker dik ingeshitte kiel in zoet water via allerlei corroderend ijzer aangesloten aan een randaarde een goede aarding maakt durf ik ten stelligste te betwijfelen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.289 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl