Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Koppeling C90W met stuurautomaat Evolution ACU 200

Koppeling C90W met stuurautomaat Evolution ACU 200 02 juni 2019 20:40 #1051223

Ik had een ST4000 stuurwiel automaat. Dat gaf zoveel problemen dat ik die verwijderd heb en na een tijdje zonder automaat besloten heb om een stuurautomaat met lineaire drive aan te schaffen. De recent ingebouwde Raymarine stuurautomaat Evolution ACU 200 functioneert prima. Dit geldt ook voor de reeds aanwezige CW90 plotter en de ST60+ instrumenten voor o.a. wind en snelheid. Alleen als ik op de plotter bijvoorbeeld kies voor 'Goto Cursor' dan krijg ik op het bijbehorende P70 scherm de melding 'geen navigatiedata gevolgd door een foutmelding op de C90W. Echter als ik de Seatalk kabel losmaak uit het Seatalk verdeelblok wat met de inline converter kabel gekoppeld wordt met de databank van de SeatalkNG dan gaat het prima en gaat de stuurautomaat 'zijn gang'. Maar dan doen de ST60+ instrumenten het niet meer alsof ze niet zijn aangesloten. Raar maar waar. De installateur kan het probleem niet vinden en stelt dat ondersteund door telefonisch consult van Raymarine alles goed is aangesloten. Heb alles al gelezen over dubbele stroom, dubbele GPS maar helaas...... Er zou een dataloop aanwezig zijn wat de oorzaak is, maar ik kan het niet vinden. Wie weet waar de oplossing ligt.
De foto's geven het verdeelblok weer met daarin de kabel voor de inline converter met en zonder de Seatalk kabel en de laatste met de databank van de SeatalkNG aansluitingen waarin dus ook de inline converter kabel is aangesloten.
Bijlagen:
Laatst bewerkt: 02 juni 2019 21:05 door Dick Storm. Reden: Duidelijkheid proberen te verbeteren
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Koppeling C90W met stuurautomaat Evolution ACU 200 02 juni 2019 23:19 #1051257

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4335
mischien help dit ?

google

www.google.com/search?q=Evolut...ceid=chrome&ie=UTF-8

1e hit :

forum.raymarine.com/showthread.php?tid=4309


Communications between the Evolution autopilot components may be blocked if each is not operating with the latest version of software. The software for these components may be updated via the C90W. When doing so, it is advisable that only the MFD and the device to be updated be connected to the SeaTalkng backbone. Should you have updated the software within each of the Evolution autopilot components and should the communications issue persist, then please attach a system diagram to this thread indicating how you have constructed the SeaTalkng backbone and where you have installed the SeaTalkng Termination Plugs. The diagram should show all devices which you have interfaced to the SeaTalkng backbone.
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Koppeling C90W met stuurautomaat Evolution ACU 200 03 juni 2019 06:57 #1051282

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16255
Je kunt ook uit een aantal verbindingen kiezen die je plotter gebruikt. Nmea maar ook seatalkNG. Even het menu uitkammen of je iets vreemds tegenkomt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Koppeling C90W met stuurautomaat Evolution ACU 200 11 juni 2019 07:11 #1053552

Ik denk dat, als het een zgn. dataloop betreft die in de manuals van Raymarine is beschreven, ik het gevonden heb. Zie de afbeelding vanuit het installatiemanual waarin de 2 ST60 instrumenten voor de SeaTalk met elkaar verbonden zijn. De praktijk, zie de volgende 2 foto's geeft echter aan dat ze allebei apart zitten. Nu heb ik binnen nog een Radar scherm wat apart van de C90W zit en een oud plottertje waarvan de GPS het niet doet en ik nooit gebruik. Normaliter zou ik dan ook kunnen zeggen waarom de ST60 nog met Seatalk verbonden moet zijn en dan zou ik deze dus qua datatransport kunnen uitschakelen. Ik weet inmiddels dat dit de gele draden zijn maar om hieraan als ondeskundige te gaan knutselen lijkt me te ver gaan. Alle andere kabels gaan of apart of via Seatalk, dus wellicht kan ik de gok wagen, maar ........ Is er nog een advies voor mij of laat ik een deskundige komen.
Bijlagen:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Koppeling C90W met stuurautomaat Evolution ACU 200 15 juni 2019 15:15 #1055070

Ik ben nog even verder gaan tobben en vond toch wel wat raars zie onderaan dit verhaal(tje), tobben want erg deskundig ben ik niet. Kom ik er echt niet uit dan laat ik wel een deskundige komen en heb ik weer wat geleerd zou ik maar zeggen.

Configuratie: SeatalkNG met Kaartplotter C90W en Stuurautomaat Evolution ACU 200
Seatalk met ST60 Wind, ST60 Diepte en snelheid
Verdeelblok met Seatalk kabel en Inline Converter naar SeatalkNG
Afgekoppelde RC320 (oud plottertje)
Furuno Marifoon voor de GPS aangesloten op de C90W
Radar functioneert standalone en zoals ik begrijp niet aangesloten op C90W

De plotter, stuurautomaat en ST60 instrumenten functioneren naar behoren, behalve als op de plotter bv. aangegeven wordt 'Goto Cursor' dan komt er op het P70 schermpje van de stuurautomaat de melding 'Geen navigatiedata'. Als dan als test de Seatalk kabel uit het verdeelblok gehaald wordt en er dus geen verbinding is met SeatalkNG dan reageert de stuurautomaat uitstekend op 'Goto Cursor', een wereld gaat voor me open, maar dan krijgen de ST60 instrumenten geen stroom en zijn uitgevallen. Als dan bij de volgende test de Seatalk kabel weer in het verdeelblok geplaatst wordt maar de Seatalk kabel uit de ST60 instrumenten gehaald wordt dan volgt op 'Goto Cursor', ook de melding 'geen navigatie data'.

Conclusie: Als er geen ST60 instrumenten aan Seatalk zijn aangesloten en in het verdeelblok is de Seatalk kabel wel aangesloten dan is er dus een 'loze' Seatalk kabel die via de inline converter met SeatalkNG is verbonden en de storing veroorzaakt, of zou er nog wat anders zijn. Is er onderweg nog ergens een verbinding van de eerdere ST4000 stuurautomaat of verdient dit kastje waarin de Seatalk kabels, en het lijkt me met meer dan 1 kabel doorverbonden zijn niet de schoonheidsprijs. Zou het dus verstandig zijn om dan maar de Seatalk kabel helemaal los te maken uit de bundel vele draden om zo de clou te vinden.
Bijlagen:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Koppeling C90W met stuurautomaat Evolution ACU 200 15 juni 2019 18:24 #1055117

Hmm als ik naar het laatste fototje kijk, valt het mij op dat alle datadraden, bij elkaar geknoopt zijn.
Ik was altijd van mening dat seatalk1 door gelust moest worden, dus maw van apparaat naar apparaat .
Overleden 14 oktober 2020

Twee dingen zijn oneindig:
het universum en de menselijke domheid.
Maar van het universum ben ik nog niet heel zeker.

(Note: The opinions expressed in this post are my own and are not necessarily those of Zeilersforum and its management)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Koppeling C90W met stuurautomaat Evolution ACU 200 15 juni 2019 19:43 #1055139

  • As
  • As's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 232
Nee hoor, je kunt gewoon een ster aan datadraden met elkaar verbinden, geen probleem!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Koppeling C90W met stuurautomaat Evolution ACU 200 25 juni 2019 16:38 #1058144

Het is opgelost. Als de installateur wat verder dan zijn neus lang was had gekeken dan wel had nagedacht had hij het ook kunnen begrijpen. Nl. Bij het plaatsen van het bedienings-instrument, de P70, heeft hij het oude ST4000 instrument verwijderd maar de Seatalk kabel daarvan in het aansluitdoosje waar de verschillende Seatalk kabels bij elkaar komen alvorens deze met de 'HoofdSeatalk kabel' naar het verdeelblok met de inline-converter gaat laten zitten en dus de verbinding daarmee in stand gehouden. Dat zal dan wel de melding ‘geen navigatiedata’ met zich meegebracht hebben. Ik heb die kabel eruit gehaald. De rest opnieuw geïnstalleerd en nu functioneert alles naar wens. Zie aansluitingsblokje met draden waarin de nieuwe situatie te zien is.
Bijlagen:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.262 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl