Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Accumonitor shunt vraagje

Accumonitor shunt vraagje 11 juni 2019 19:43 #1053782

  • Ollie.co
  • Ollie.co's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17
Ik wil een Victron BMV-700 accumonitor instaleren om de service accu in het oog te houden.
De service accu wordt, wanneer ik aan de walstroom zit, door een acculader bijgeladen.
De startaccu wordt bij draaiende motor uiteraard door de dynamo bijgeladen.
Tussen service- en startaccu zit een Victron Cyrix accuscheider die, wanneer de serviceaccu door de lader op peil is doorgeeft naar de startaccu, en omgekeerd wanneer de startaccu bij draaiende motor op peil is doorgeeft naar de serviceaccu.
Nu wil ik bij de serviceaccu kunnen zien wat er uit gaat door de verbruikers, en omgekeerd wat er in komt door de lader via walstroom of dynamo bij draaiende motor.
Heb ik het goed als ik de shunt plaats zoals in bijgevoegde tekening.
(zekeringen, schakelaars, enz. heb ik hier even weggelaten voor de duidelijkheid)
Dank, Ollie

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accumonitor shunt vraagje 11 juni 2019 19:50 #1053787

Dat is goed zo.
Nu wil ik bij de serviceaccu kunnen zien wat er uit gaat door de verbruikers, en omgekeerd wat er in komt door de lader via walstroom of dynamo bij draaiende motor.

Je ziet echter alleen de nettobalans wat er IN of UIT de serviceaccu gaat. Wanneer je gebruikers 2A trekken en er wordt tegelijk met 2A geladen zie je niets (en dat is gebruikelijk)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accumonitor shunt vraagje 11 juni 2019 20:59 #1053819

  • Ollie.co
  • Ollie.co's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17
Nachtvlinder schreef :
Dat is goed zo.
Nu wil ik bij de serviceaccu kunnen zien wat er uit gaat door de verbruikers, en omgekeerd wat er in komt door de lader via walstroom of dynamo bij draaiende motor.

Je ziet echter alleen de nettobalans wat er IN of UIT de serviceaccu gaat. Wanneer je gebruikers 2A trekken en er wordt tegelijk met 2A geladen zie je niets (en dat is gebruikelijk)

Ja, daar ben ik me van bewust. Ik twijfelde echter of ik de shunt daarvoor nu wel op de juiste plaats had gezet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accumonitor shunt vraagje 12 juni 2019 08:20 #1053912

Op zich zit het wel goed maar ik zou de min van de startaccu gewoon met de min van de gebruikersaccu verbinden , niet via de aansluiting op de shunt ( hoewel dat stroomtechnisch hier hetzelfde is). Voorkomt misverstanden.
Ad

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accumonitor shunt vraagje 12 juni 2019 08:47 #1053917

  • Menno
  • Menno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1615
Dan kan je toch niet meer meten wat er via je motor geladen wordt?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accumonitor shunt vraagje 12 juni 2019 09:38 #1053927

Dat kan op die andere manier ook niet en trouwens , één shunt kan maar één stroom meten van één accu of parallel geschakelde accu's.
Als de motor laadt gaat de laadstroom ook naarde plus en van de min van de startaccu en niet via de shunt.
De min gaat echt niet naar de andere accu immers , stroom naar plus moet gelijk zijn aan stroom van min.
Dat de minpolen van beide accu's verbonden zijn maakt daarbij niks uit.
Ad
Laatst bewerkt: 12 juni 2019 09:40 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accumonitor shunt vraagje 12 juni 2019 09:44 #1053931

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6100
Euh Ad, in het oorspronkelijke plan meet de shunt álle stroom die via de Min de service accu inkomt of verlaat. Dus ook laadstroom vanaf de dynamo

In jouw aanpassing niet meer.

Gewoon laten zoals het was dus.
Laatst bewerkt: 12 juni 2019 09:45 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accumonitor shunt vraagje 12 juni 2019 11:09 #1053957

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5164
Philip schreef :
Euh Ad, in het oorspronkelijke plan meet de shunt álle stroom die via de Min de service accu inkomt of verlaat. Dus ook laadstroom vanaf de dynamo

In jouw aanpassing niet meer.

Gewoon laten zoals het was dus.

Dat lijkt me ook de beste oplossing.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accumonitor shunt vraagje 12 juni 2019 11:55 #1053974

Philip schreef :
Euh Ad, in het oorspronkelijke plan meet de shunt álle stroom die via de Min de service accu inkomt of verlaat. Dus ook laadstroom vanaf de dynamo

In jouw aanpassing niet meer.

Gewoon laten zoals het was dus.

Nou snap ik wat je bedoelt .
Ik was wat in de war door de plaats van die Cyrix want dat zit heel anders als bijv bij mijn FET accuscheider, ook van Victron . Die koppelt immers niet de beide accu's wat die Cyrix wel doet want in beide standen blijft immers de startaccu aangesloten op de alternator.
Maar je hebt inderdaad gelijk dat je in de oorspronkelijke opzet beide stromen en verbruiken meet.
Of dat echt handig is vraag ik me trouwens af , de stroommeting klopt natuurlijk maar de verbruikstoestand van beide accu's kan dan niet kloppen omdat de monitor niet kan weten welke accu hij aan het meten is.In feite meet je zo de laadtoestand van beide accu's samen . Zou volgens mij alleen kunnen bij twee dezelfde accu's .
Een Cyrix is ook geen accuscheider of laaddsplitter maar een accucombiner ( heet ook zo immers). Dat was de oorzaak van mijn verwarring.
Hier maar eens een plaatje van beide types.
Maar dat is dan misschien een heel andere discussie.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accumonitor shunt vraagje 12 juni 2019 12:00 #1053976

  • roozeboos
  • roozeboos's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16631
oh ik was al bang dat je onzin zat te verkondigen, maar je was in de war. Gelukkig maar. :)
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
En sponsor alhier.
www.star-tracking.com www.star-safety.com www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accumonitor shunt vraagje 12 juni 2019 12:22 #1053982

Die verwarring kwam gewoon omdat TS die Cyrix een accuscheider noemt en dat is het absoluut niet.
Maar daar kwam ik pas achter toen ik de manual van dat ding op de Victron website las.

Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accumonitor shunt vraagje 12 juni 2019 12:33 #1053984

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2507
Yellow Boat schreef :
Philip schreef :
Euh Ad, in het oorspronkelijke plan meet de shunt álle stroom die via de Min de service accu inkomt of verlaat. Dus ook laadstroom vanaf de dynamo

In jouw aanpassing niet meer.

Gewoon laten zoals het was dus.

Nou snap ik wat je bedoelt .
Ik was wat in de war door de plaats van die Cyrix want dat zit heel anders als bijv bij mijn FET accuscheider, ook van Victron . Die koppelt immers niet de beide accu's wat die Cyrix wel doet want in beide standen blijft immers de startaccu aangesloten op de alternator.
Maar je hebt inderdaad gelijk dat je in de oorspronkelijke opzet beide stromen en verbruiken meet.
Of dat echt handig is vraag ik me trouwens af , de stroommeting klopt natuurlijk maar de verbruikstoestand van beide accu's kan dan niet kloppen omdat de monitor niet kan weten welke accu hij aan het meten is.
Nu ga je weer de mist in, op de wijze zoals TS heeft getekend meet de accumonitor alleen de stroom die de service accu in of uit gaat.
Hierdoor kan de monitor dus heel goed de verbruikstoestand van de service accu bepalen.
In feite meet je zo de laadtoestand van beide accu's samen .
Dit is dus onzin.
Zou volgens mij alleen kunnen bij twee dezelfde accu's .
Een Cyrix is ook geen accuscheider of laaddsplitter maar een accucombiner ( heet ook zo immers). Dat was de oorzaak van mijn verwarring.
accu splitter of accu combiner, what's in a name.
Hier maar eens een plaatje van beide types.
Maar dat is dan misschien een heel andere discussie.
Ad
Thalassa
Hunter 27
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accumonitor shunt vraagje 12 juni 2019 13:09 #1053993

Sorrie maar dit snap ik weer niet.
Volgens mij loopt de laadstroom bij de Cyrix in doorlaatstand via de groene lijnen dus dóór de shunt en bij alleen laden van de startaccu met geblokkerde Cyrix via de blauwe lijnen dus niet via de shunt.
En dat betekent dat de verbruikte of geladen stroom de ene keer naar/van beide accu's gaat gaat en de andere keer alleen naar/van de startaccu. Hoe kan de monitor danvan een van beide of beide de laad/ontlaadtoestand berekenen??
Kan best zijn dat ik weer een fout maak maar leg dat dan eens uit.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accumonitor shunt vraagje 12 juni 2019 13:28 #1053997

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 2405
Yellow Boat schreef :
En dat betekent dat de verbruikte of geladen stroom de ene keer naar/van beide accu's gaat gaat en de andere keer alleen naar/van de startaccu. Hoe kan de monitor danvan een van beide of beide de laad/ontlaadtoestand berekenen??

Alleen de laadstroom die naar de service accu gaat loopt door de shunt en wordt dus gemeten. De accumonitor kan dus prima bijhouden wat de ladingstoestand van de service accu is. De monitor heeft geen zicht op de startaccu laad/ontlaadstroom. Wil je die ook monitoren dan heeft die een aparte meetshunt nodig.

Voor de ontlaadstroom (bij verbruik) geldt uiteraard hetzelfde.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 12 juni 2019 14:24 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accumonitor shunt vraagje 12 juni 2019 13:36 #1053999

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2507
De bmv houd alleen de ladingstoestand van de service accu bij.
Zoals je op de tekening kan zien loopt ALLE stroom in of uit de serviceaccu dóór de shunt.
Ik wil het graag uitleggen, maar ik begrijp niet wat jij niet snapt ;)
Thalassa
Hunter 27
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accumonitor shunt vraagje 13 juni 2019 07:36 #1054208

  • Ollie.co
  • Ollie.co's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17
Fijn zo die discussie ;)
Het is mij inderdaad alleen om de toestand van de serviceaccu te doen. Wat er in of uit de startaccu gaat hoef ik niet te weten. Ik veronderstel dat deze telkens terug vol geladen raakt door de motor en indien niet gebeurt dat dan wel als ik een tijd aan de walstroom lig.
Ik hou het dus bij mijn oorspronkelijke tekening.
Bedankt allemaal voor het meedenken.

Ollie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.235 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl