Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Ontlaad beveliging op laadregelaar

Ontlaad beveliging op laadregelaar 17 juni 2019 08:07 #1055547

Hi Allen,

Ik heb sinds kort een 50W zonnepaneeltje dat ik buiten zet als nodig / mogelijk (moet nog een aansluiting / doorvoer maken, maar das vers twee..)

Op het simpele maar pima laardregelaartje dat erbij zat (een 10A 12/24V PWM: RBL-8810) kan ik naast de accu en het paneel ook een gebruiker aansluiten- dit leek me een prima manier om mn compressorkoelkastje op een veilig manier van stroom te voorzien. Er zit namelijk een instelbare 'discharge stop' op de regelaar- ik neem aan een accu beveiliger.
Nu is de standaard ingestelde waarde van de discharge stop 10.7V. Zelfs voor een 12V systeem (ik heb een 12V 80Ah AGM accu erachter hangen) vind ik dat erg laag- ik wil m eigenlijk niet verder dan 20% ontladen (12.5V) maar zelfs 100%ontladen is 11.6V- meer dan de stop dus.

Nu is gelijkstroom echt niet mijn expertise, dus ik zie vast wat over het hoofd- dus mijn vraag: Heeft iemand een soortgelijke opstelling, waar een verbruiker alleen aangaat als er overcapaciteit is, en afkoppelt als de spanning onder XX zakt? En zo ja, wat is XX? Voor bonuspunten: waarom heeft zo'n 12/24 regelaar een 'accubeschermings' ondergrens voorbij het punt waar de accu onherstelbaar beschadigd is? :huh:

Alvast dank voor je reacties!

PS: mn PWM is er zo een (AlieExpress)
Trotse eigenaar van de IW-31 'Zwaantje'
Laatst bewerkt: 17 juni 2019 08:09 door Maarten-IW31.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ontlaad beveliging op laadregelaar 17 juni 2019 08:18 #1055552

Die discharge stop kun je volgens mij instellen .
Zie het instelschema op die Ali link. Even naar beneden scrolen dan zie je dat wel ( zie plaatje).
In feite staat er ook een soort van handleiding op die link.
Ik heb er een die daar wel op lijkt en daar gaat het ook bij alleen gebruik ik die aansluiting niet omdat mijn koelbox al zoiets heeft. Zit dat eigenlijk ook niet in jouw koelkast want dat hebben de meeste compressorkoelboxen voor boordgebruik.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ontlaad beveliging op laadregelaar 17 juni 2019 08:22 #1055554

Hi Ad,

Dank voor je reactie.
Ja, deze handleiding had ik gevonden- daar komt die vreemde 10.7V vandaan.
Op mn koelkast zit (volgens spec) een accubeschermer, maar kan die niet inregelen, en ik wil mn accus niet zwaarder belasten dan nodig- dus eigenlijk alleen overcapaciteit gebruiken, vandaar mn vraag.

En dát ik m zelf kan inregelen was ook de essentie van mn vraag- wat is een realistische waarde? (ik dacht aan 12.5V)

GrM
Trotse eigenaar van de IW-31 'Zwaantje'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ontlaad beveliging op laadregelaar 17 juni 2019 08:28 #1055556

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7803
Het lastige van puur regelen op spanning (voltage) is dat dit niet alles zegt over de laadtoestand van de accu. Een flinke gebruiker aan en de spanning kan al aardig zakken zonder dat de accu echt leger is. Zeker mijn AGM's flipperen aardig heen en weer als ik verbruikers aan gooi. Alleen als de accu al even in rust is, is spanning een enigzins goede graadmeter.

Het kan best zijn dat je koelkast nu gaat pendelen als je op ongeveer 80% vol zit. De spanning dipt door de aanloopstroom van de koelkast waardoor hij meteen weer uit gaat. En even later weer aanspringt en weer uit gaat etc.

Die 12,5 kan je gewoon eens proberen?
Laatst bewerkt: 17 juni 2019 08:30 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ontlaad beveliging op laadregelaar 17 juni 2019 09:15 #1055572

Maarten-IW31 schreef :
Hi Ad,

Dank voor je reactie.

En dát ik m zelf kan inregelen was ook de essentie van mn vraag- wat is een realistische waarde? (ik dacht aan 12.5V)

GrM

12,5 volt is wat hoog want dat zal sowieso gebeuren als er meerdere egbruikers aan de accu trekekn, dat is normaal. Ik zou beginenn met een ontlading tot bijv. 60 of 70 % ( zie plaatje) .
Probleem is nl. dat je anders de groet kans loopt dat koelcompressor bij het aanslaan meteen weer stopt , weer start , weer stopt enz. enz. Je hoort dan iets van prrr-prrr-prrr-prrrr enz.

Probeer ook eens achter de fabrikant te komen door te zoeken met het typenummer en CN (china) .
Op Ali kun je zien dat dit de fabrikant is en daar vindt je ook bijv. de manuals ( zo heb ik die van mijn duo controller ook gevonden) . www.epsolarpv.com/support.html
Ad
Laatst bewerkt: 17 juni 2019 09:22 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ontlaad beveliging op laadregelaar 17 juni 2019 11:56 #1055640

Maarten,

Wat jij wilt is bij mij al een tijdje in bedrijf.
Overcapaciteit van de panelen benutten.

De ervaringen er mee:

Koelkast 24 uur aan op +4º
Accuspanning tussen 14,V en 12,0/12,3V.
Verbruik ongeveer 250Wh per 24 uur.
Accu al snel vol, het paneel overschot onbruikbaar.

Die "lege" 12,0V wilde ik wat hoger hebben.
Koelkast op de uitgang van de regellaar (Victron 100/15)

Na wat experimenteren met de settings kwam ik op starten zodra de regelaar spanning 13,3V komt. Uitschakelen op 13.0V

Resultaat:
Verbruik stijgt naar 500Wh, dit tijdens zonne uren.
Geen probleem, is minder dan de overcapaciteit.

De winst zit in het niet meer via de accu gaan van de stroom.
De spanningen zijn nu 14,2/14,3V en 12,3/12,5V.

De helft van de koelkast stroom ging via de accu, 250Wh a 60%. Voor die nachttelijke stroom (125Wh) moest dus 220Wh geladen worden, die er ´s nachts als 125Wh weer uitkwam.
De accu was vol lang voor de dag voorbij was.

Met de koelkast op -3º gezet direct op de regelaaruitgang, neemt hij alleen direct zonlicht als voeding en verbruikt 500Wh.
Op -5º gezet slaat hij niet meer af en neemt wat meer dan 500Wh.

De accu ciclus is nu een stuk kleiner, de te verwachten levensduur wat langer.
De spanningen bewegen zich nu grotendeels tussen 14,3V en 12,4V

Systeem:
400Ah accu capaciteit bij 400Wp panelen in serie van 4 stuks=88V
Dit in een zeer zonnig klimaat.

Ik denk dat je niet te hoge verwachting moet hebben van het resultaat.
Een 50Wp paneeltje met 22V open spanning zal mogelijk net het overige verbriuik aankunnen en maar net de accu op peil houden tijdens gebruik van de boot.
Maar alle kleine beetjes helpen natuurlijk.

Wanneer de accu op peil houden prioriteit heeft zou ik de startspanning boven de 13V zetten en de uitschakel spanning op de genoemde 12,5V.
Koelkastjes hebben zelf de uitschakelspanning doorgaans op 11,8V of 10,5V staan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ontlaad beveliging op laadregelaar 17 juni 2019 12:59 #1055656

Saeftinghe schreef :
Maarten,

Wat jij wilt is bij mij al een tijdje in bedrijf.[...]
Dank voor dit duidelijke verhaal, daar kan ik mee verder!
Trotse eigenaar van de IW-31 'Zwaantje'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ontlaad beveliging op laadregelaar 17 juni 2019 13:57 #1055673

Eigenlijk wil je 2 voedingen naar je koelkast: de regeliere, via de thermostaat geschakelde, maar ook die dump-uitgang van de lader. Die moet de compressor dan voeden NA de thermostaat om het overschot aan energie als koude te kunnen bufferen.

Zou zoiets mogelijk zijn, bijvoorbeeld met een relais dat (wanneer daar spanning op komt bij energie-overaanbod) de thermostaat kortsluit (overbrugt)? Tweede schakelaar in dat relais zou je evt nog kunnen gebruiken om die koelkast buiten het boordnet om te kunnen voeden, mocht je bang zijn dat je koelkast minder opneemt dan je paneel beschikbaar heeft, waardoor je accu een te hoge spanning zou gaan zien...
Laatst bewerkt: 17 juni 2019 14:02 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ontlaad beveliging op laadregelaar 17 juni 2019 14:01 #1055674

das geen gekke gedachte. Ik vraag me af of een relais zelfs nodig is: ik kan natuurlijk gewoon 2 x 12 V over de voeding zetten..?..
Trotse eigenaar van de IW-31 'Zwaantje'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ontlaad beveliging op laadregelaar 17 juni 2019 14:06 #1055677

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7803
@Nachtvlinder: mijn idee is om daar 2 aparte thermostaten voor je gebruiken.
- Eentje die zijn voeding krijgt vanaf walstroom / dynamo / zonnepaneel uitgang op 2 graden.
- Eentje die altijd voeding krijgt op 7 graden.
Beide thermostaten niet orrigineel en parrallel geschakeld. Compressor gaat dus aan zodra één thermostaat een 'go' geeft. Zo buffer je automatisch koude zodra er veel stroom aanwezig is en wordt het toch geen vrieskast.

Doel is ook om het toerental van de compressor omhoog te schroeven zodra er veel stroom beschikbaar is (dat kan door een andere weerstand) maar ik moet nog even bedenken hoe ik dat precies ga schakelen.

Er is ook een topic die iets soortgelijks doet met een relais dat schakelt bij een ingestelde spanning.
Laatst bewerkt: 17 juni 2019 14:17 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ontlaad beveliging op laadregelaar 17 juni 2019 14:12 #1055681

Lijkt mij prima! Wel nadenken over het scenario dat beide thermostaten “vragen”. Wanneer de accu’s dan vol zitten en er is overaanbod, staat de dump-uitgang het boordnet te voeden. Ik weet niet of dit scenario veel voor zal komen, maar wss wil je dat niet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ontlaad beveliging op laadregelaar 17 juni 2019 16:08 #1055716

Even terug naar de oorspronkelijke vraag: blijkt dat de afschakelgrens niet boven de 11.3V kan. Daarna springt ie door naar 9. Misschien doet deze setting niet wat ik dacht? 11.3V is een hele vreemde waarde....
Trotse eigenaar van de IW-31 'Zwaantje'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ontlaad beveliging op laadregelaar 17 juni 2019 17:54 #1055733

Nachtvlinder,

Wat jij stelt bereik je door de thermostaat op een lagere temperatuur te zetten.
Op maximaal draait de compressor zo lang de regelaar spanning geeft, en anders regelt hij met de ingestelde waarde.

Die regelaar uitgang laat je accu nooit een te hoge spanning zien.
Wat binnenkomt vanaf de panelen gaat in eerste instantie naar de accu, zodra spanning bij de regelaar 13,3V wordt gaat deze open en verdeelt de regelaar de stroom tussen accu en koelkast.
Tot absorptie bereikt is loopt de spanning van accu en koelkast precies gelijk omhoog.

Laat de thermostaat de koelkast afslaan, dan wordt het paneel wat meer afgesloten, of indien de accu dit vraagt, gaat er iets meer naar de accu.

Het regelt zichzelf volkomen automatisch. Na de gewenste temperatuur is ingesteld is er geen omkijken meer naar.

Met de stopspanning net iets boven de floatspanning neemt de koelkast geen milliAmpere meer via de accu.

Omdat mijn koelkast 365 dagen per jaar in bedrijf is, wil ik ook in de ochtend spullen koud hebben.
Om die reden staan er een paar liters water in. Water heeft een enorme warmte opslag bij verandering van agregatie toestand,
Bij uitdoven van de panelen is dat water deels ijs geworden, in de ochtend is er vaak nog wat van dat ijs over.
Dit betekend dat de spullen een temperatuur hebben van dicht boven het vriespunt.
Natuurlijk mits er voldoende zon is.

In de eerdere post is te zien wat de koelkast verbruikt met deze schakeling.

lang voor de tijd van zonpanelen had ik op het W contact van de generator een relais wat dingen aanschakelde zodra de motor draaide. Dat was destijs een stapeltje Peltier elementen, die gebruikten nogal wat. Direct vervangen door een compressortje toen die in beeld kwamen.

Ik vrees dat Maarten met een 50Wp paneeltje heel erg aan de krappe kant zit.
Zijn verder verbruik zal toch ook wat vragen. Ik vrees dat de hele opbrengst van het 50Wp paneeltje door de koelkast opge]eist wordt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ontlaad beveliging op laadregelaar 17 juni 2019 18:24 #1055743

Maarten,

Alleen de koelkast draden in de uitgang van de regelaar zetten, niets meer niets minder.
Temperatuur blijft gewoon regelbaar als voorheen.

Met de on/of spanning van die uitgang wordt de koelkast aan en uit gezet.
Pakweg bij 13.6V gaat hij aan, en bij 13V uit.
Hij draait dan alleen tijdens de zonnigste uren van de dag.
En neemt niets uit de accu.
De temperatuur zal wat lager ingesteld moeten worden dan voorheen.

Een 50Wp paneeltje is wel heel erg weinig voor dit karwei. Dat is maar net het verbruik van de koelkast. Er zal toch ook wat de accu in moeten denk ik.
Ik zou eerder aan 150Wp denken.

Een aantal kleine panelen in serie via een MPPT 75/15 zal een stuk beter resultaat geven. Panelen in serie beginnen veel eerder te laden en kunnen langer doorgaan.

Ik heb wel eens zo´n regelaartje voor iemand nagezien en gerepareerd.
Wat ik me ervan herinner is dat instelwaarden heel erg onhandig waren, maar heel beperkt.

Ik denk dat je binnekort wat aanpassingen gaat doen.
Neem dan een Victron regelaar. MPPT zodat je panelen in serie kan zetten.
En vooral niet te krap bemeten.
Een 75/15 kan drie panele in serie aan, en een 100/15 kan er 4 in serie hebben.
De laatste is het meest practiesch, met 4 paneeltjes kun je kiezen uit alles in serie en alles parallel, maar ook twee series van 2 panelen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ontlaad beveliging op laadregelaar 17 juni 2019 19:09 #1055775

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5171
Saeftinghe schreef :
Maarten,

Een 50Wp paneeltje is wel heel erg weinig voor dit karwei. Dat is maar net het verbruik van de koelkast. Er zal toch ook wat de accu in moeten denk ik.
Ik zou eerder aan 150Wp denken.
Niet erg weinig, maar gewoon niet genoeg.
Een standaard danfoss compressor trekt volgens mij ongeveer rond de 5A.
Op een mooie dag levert het paneeltje waarschijnlijk gemiddeld wel genoeg, maar de koelkast alleen op het paneel draaien gaat niet lukken.

Neem dan een Victron regelaar. MPPT zodat je panelen in serie kan zetten.
En vooral niet te krap bemeten.
Dat is een goede tip, die victron MPPT hebben tegenwoordig een battery safety algoritme.
Dan wordt de load uitgang niet uitgeschakeld op lage accuspanning, maar wordt er gekeken hoe lang het geleden is dat de accu's voor het laatst vol zijn geladen.
Dit lost het probleem van TS op.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ontlaad beveliging op laadregelaar 17 juni 2019 19:18 #1055782

Lijkt mij prima! Wel nadenken over het scenario dat beide thermostaten “vragen”. Wanneer de accu’s dan vol zitten en er is overaanbod, staat de dump-uitgang het boordnet te voeden. Ik weet niet of dit scenario veel voor zal komen, maar wss wil je dat niet.

Nachtvlinder,

Een regelaar heeft maar één ingang, die komt van de panelen.

En twee gescheiden uitgangen, één naar de accu, daar wordt de spanning op geregeld
En één naar een verbruiker zoals de koelkast.

Die koelkast uitgang kan NOOIT terug leveren naar de accu.

De spanning op beide uitgangen wordt nooit hoger dan de ingestelde absortie waarde.

Wanneer de accu vol is sluit de eerste ingang de stroom van paneel naar de accu af.
De tweede uitgang blijft leveren, in eerste instantie van af het paneel, maar wanneer dat dooft komt de stroom uit de accu totdat de accuspanning daalt onder de afschakelwaarde.

naast de panelen een walstroom reglaar parallel op de accu aansluit zal die de spanning weer doen stijgen en start de koelkast weer net als of het paneel levert.

Ik heb een rij met 3 regelaars staan.
2 elk op een serie van 4 panelen, 88V.
Op de uitgang van de ene staat de koeling, daarmee kan ik het vermogen uitlezen.
Op de andere staan wat ventilatortjes, ook dat verbruik kan ik aflezen.
De derde rgelaar heeft geen oaneel aangesloten, maar wel de accu,
Op de uitgang ervan kan ik willekeurig wat aansluiten en het verbruik daarvan meten.

Daarnaast heb ik nu zoveel overschot dat ik direct op de paneel ingang ervan een aansluiting heb naar de boilerweerstand.
Dit maakt dat ik vrijwel alle energy door de panelen gelverd ook benut.

Het paneel levert, VOOR de regelaar ingang nu 88V, en 1,2A aan de boiler spiraal.
De walstroom is 230V en 3,2A.
Opwarmen met zonnestroom gaat dus wat lanzamer, maar goed merkbaar.

Standaard wordt de boiler opgewarmd door 2paneeltjes van 1/4 m2
Dat is met zon redelijk snel op zo´n 65º, maar hoe warmer de boiler wordt des te langzamer stijgt de temperatuur,

Dat betekende dat gedoucht moest worden tussen 11.00 uur en 18.00 uur.
Nu het paneel ook z´n aandeel levert kan dat tussen 10.00 en 24.00 uur, soms zelfs in de vroege ochtend een lauwe douche is wel eens mogelijk.

Ik heb een paar Air X en, defect van mensen gekregen, Een spoel daarvan heb ik naar 230V gewikkeld.
Ik ga die spoel er eens een keer inzetten en kijken wat daarvan het resultaat is.

De wind is sinds een halfjaar zodanig toegenoemen dat de molenstroom van 0,5A nu soms wel eens 8A is.
Eens experimenteren met de 230V spoel en kijken wat de wind kan bijdragen aan warm water, ook ´s morgens een hete douche.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ontlaad beveliging op laadregelaar 17 juni 2019 20:11 #1055811

En twee gescheiden uitgangen, één naar de accu, daar wordt de spanning op geregeld. En één naar een verbruiker zoals de koelkast.

Ah, Dat betekent dat het door mij voorgestelde relais niet nodig is.

Mijn idee zou dan zijn om de thermostaat gewoon “normaal” in te stellen. Laden van de accubank heeft dan prioriteit, wat er op bewolkte dagen voor zorgt je accu’s vol te krijgen EN een normale KK temperatuur (indien het paneel voldoende groot).

Pas bij overaanbod wordt de dump-uitgang aktief, die je inzet om (om de thermostaat heen) extra te koelen.

Mis ik iets?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ontlaad beveliging op laadregelaar 17 juni 2019 21:46 #1055846

Een dump uitgang is er niet.

Bij zon panelen draait de accu de kraan van de stroom gewoon dicht en loopt de spanning van de panelen op tot de open spanning.
De accu heeft dan die 14,3V.
Door de verbruikers zakt die naar de floatspanning en dan gaat de regelaar zoveel stroom doorlaten als de verbruikers afnemen.
Ook de load uitgang is een verbruiker, maar met eigen settings.

De extra uitgang heeft dan gewoon de accu spanning, die zodra de accu spanning onder de ingestelde stopspannig komt de spanning er van af haalt. Waardoor de koelkast stopt.
De Victrons MPPT hebben een heel breed gebied om te stellen. De PWM van Maarten zou wel eens heel wat beperkter kunnen zijn.

Wanneer je dezelfde accu regeling bij windmolens zou toepassen dan schiet het toerental en daarmee de spanning steil omhoog. Daar wordt een dump uitgang gebruikt om de molen te belasten. (Bij mij word de AC kant kortgesloten en stopt de molen met draaien.
Om die reden kunnen ze niet met dezelfde regelaar werken.
Regelaars die beide kunnen zijn in feite 2 regelaars in een behuizing.

De thermostaat zou inderdaad op normale stand kunnen staan, maar dan draait de koelkast niet in de donkere uren en is de inhoud de volgende ochtend niet meer koud.
Die moet dus wat lager staan.

Er staan bij mij een paar melkpakken gevuld met water als buffer in een hoekje.

Wanneer de temperatuur lager gesteld wordt (-2º) dan draait de compressor een stuk langer.
(De voeler zit aan de verdamper en is dus veel kouder dan de spullen.)
Er wordt geprobeerd die -2º te bereiken, dat lukt niet zo makkelijk want water heeft een enorme latente warmte inhoud, en bljft op oº hangen tot alles ijs is geworden.

Ik streef er naar om aan het eind van dag een klein beetje ijs op het water te hebben, dan is ´s morgens de inhoud zo´n +3º.
Maar er echt op letten doe ik niet, na wat experimenteren stel ik zeer zelden iets bij.
Laatst bewerkt: 17 juni 2019 21:51 door Saeftinghe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.310 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl