Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Roerdruk bij Hydraulisch roer aansturing

Roerdruk bij Hydraulisch roer aansturing 19 juni 2019 10:37 #1056337

  • MrDJ
  • MrDJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 724
Hoi,

Een vraag waar ik zelf geen duidelijkheid over kan vinden en krijgen.

Ik heb op dit moment een hydraulische stuurwiel aandrijving.
zie plaatje



Omdat er geen terugslag klep in de pomp zit voel ik roer druk.
Als ik tegen het roer druk gaat het stuurwiel dus mee!

Nu wil ik onderdeks een stuur automaat gaan plaatsen waarbij ik wel mijn roer druk wil blijven behouden als de automaat uit staat en wil daar voor de Raymarine EV-100 Power stuurautomaat met de 0.5L/12V HYDRAULIC PUMPSET gaan gebruiken.

De situatie zou er dan als volgt uitgaan zien waarbij de 2e roer stand in het plaatje de Pomp van RM zou zijn.




Er wordt in dit plaatje over een terugslag klep gesproken
www.vetus.com/nl/vetus-dubbele...r-mtc-cilinders.html

Nu de vraag :

Is het juist dat door deze terugslag klep er geen roer druk meer aanwezig is?
Waarom is het perse nodig deze klep te plaatsen?

Vrgrt,
MrDJ
Have a Nice day
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Roerdruk bij Hydraulisch roer aansturing 19 juni 2019 10:53 #1056340

  • Aad77
  • Aad77's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 540
Dat klopt: bij deze hydraulische automaatpomp is het de bedoeling dat het roer gefixeerd is wanneer de automaatpomp niet draait. Zonder de dubbele voorgestuurde terugslagkleppen zou de automaatpomp zowel het stuurwiel als het roer aandrijven, en bij gestopte pomp zou het roer door de roerdruk weglopen.
Zowel achter de automaatpomp als achter het stuurwiel moet dus een dubbel voorgestuurd terugslagventiel komen. Dit zijn terugslagkleppen die door druk in de tegenoverliggende leiding geopend worden: geen pomp of stuurwielactie: roer blijft gefixeerd door de twee terugslagkleppen. Bij druk van de pomp of het stuurwiel zal bijv. druk op SB het BB terugslagventiel openen en aldus roerbeweging toelaten.
Bij handsturen gaat dus inderdaad het "roergevoel" verloren, maar voordeel is dat je het stuurwiel kunt loslaten zonder dat het roer wegloopt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Roerdruk bij Hydraulisch roer aansturing 20 juni 2019 08:32 #1056593

  • MrDJ
  • MrDJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 724
Beste Aad77,

Dank je voor dit duidelijke antwoordt!

Voor het bijverschijnsel "roer druk " gaat verloren is daar een oplossing voor?

Vrgrt.
Have a Nice day
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Roerdruk bij Hydraulisch roer aansturing 20 juni 2019 08:50 #1056600

Waarom wil je de roerdruk eigenlijk persé voelen?
je kunt toch aan een roerstandmelder ( zijn ook hele simpele , goedkope "analoge"voor , plaatjes )zien of je loef of lijgiering bent.
En zelfs als het roer precies rechtuit staat kun je nog roerdruk hebben maar dat heeft minder met loef of lijgierig te maken maar eerder met het al dan niet gebalanceerd zijn van je roer.
Ad
www.nauticgear.nl/bootaccessoi...oCwTAQAvD_BwE#76=354

www.wagenaarwatersport.nl/roer...3rRRNdhoCUXEQAvD_BwE
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Roerdruk bij Hydraulisch roer aansturing 20 juni 2019 10:03 #1056625

  • Eclips
  • Eclips's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3959
Yellow Boat schreef :
Waarom wil je de roerdruk eigenlijk persé voelen?

Omdat dat precies de reden is dat veel schippers geen hydraulische besturing willen. Dan 'voelen' ze het roer niet meer. Daar kan een roerstandmelder wel wat voor compenseren, maar het gevoel krijg je er niet mee terug.
Roald

Wat niet goedgekeurd is, is wellicht nooit gekeurd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Roerdruk bij Hydraulisch roer aansturing 20 juni 2019 10:44 #1056635

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4160
Ik zou eerder willen zeggen, het voelt 'anders'. Je voelt geen druk meer tenzij je draait, maar groot voordeel is dan weer wel dat je je stuurwiel los kan laten en het gewoon blijft staan.
Went erg snel :)
Laatst bewerkt: 20 juni 2019 10:45 door rooiedirk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Roerdruk bij Hydraulisch roer aansturing 20 juni 2019 16:38 #1056737

  • MrDJ
  • MrDJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 724
rooiedirk schreef :
Ik zou eerder willen zeggen, het voelt 'anders'. Je voelt geen druk meer tenzij je draait, maar groot voordeel is dan weer wel dat je je stuurwiel los kan laten en het gewoon blijft staan.
Went erg snel :)

even omdenken.

Als ik de zeilen goed trim en nu ipv een stuurautomaat alleen een terugslagklep plaats ben ik er ook!
:whistle:
Have a Nice day
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Roerdruk bij Hydraulisch roer aansturing 20 juni 2019 17:20 #1056755

Waarom wil je de roerdruk eigenlijk persé voelen?

Omdat je dan harder kunt zeilen. Je voelt golven, vlagen, boottrim veel beter aan. Het gaat over meer dan loef/leigierig.

En niet alleen voor “wedstrijdzeilers” ;)

Als TS zou ik om deze reden een moderne pancake drive overwegen: net zo efficient en met vrijloop... Als het atuurwiel niet mee mag draaien bij ingeschakelde clutch valt er vast iets met een kortsluitventiel te verzinnen over de bestaande cilinder.
Laatst bewerkt: 20 juni 2019 17:24 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Roerdruk bij Hydraulisch roer aansturing 20 juni 2019 18:10 #1056774

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4160
Voor een ervaren en/of wedstrijdzeiler maakt het wat uit, en soms is dat 'wat' net genoeg om een wedstrijd te winnen.
Voor het overgrote deel van de ZF'ers maakt het geen verschil.

Maar als je iedere golf voelt is het sturen ook veel vermoeiender. Eens met nachtvlinder dat je geen terugslagklep wilt om het laatste beetje uit je boot te halen, anders gewoon doen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Roerdruk bij Hydraulisch roer aansturing 20 juni 2019 18:39 #1056786

Ik ben geen "wedstrijdzeiler" maar merk dat mijn huidige boot veel minder roergevoel geeft dan de Loper gaf. Dat stuurt veel lastiger, eerder kon ik met m'n ogen dicht hoog aan de wind blijven zeilen, nu moet ik bewust kijken naar zeilen, kompas of de omgeving. Ik denk dus dat met een roer wat je voldoende feedback geeft het makkelijker stuurt en je juist wanneer dat ontbreekt wat meer je best moet doen.

Maar het zal ook wel persoonlijk zijn...
Laatst bewerkt: 20 juni 2019 18:41 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Roerdruk bij Hydraulisch roer aansturing 20 juni 2019 19:02 #1056789

  • roozeboos
  • roozeboos's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 18545
Je hoeft niet eens de helmstok aan te raken bij de loper, die vaart gewoon zelf wel een vaste koers
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
En sponsor alhier.
www.star-tracking.com www.star-safety.com www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Roerdruk bij Hydraulisch roer aansturing 20 juni 2019 19:19 #1056791

En dan toch een windvaan autopilot?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Roerdruk bij Hydraulisch roer aansturing 20 juni 2019 19:21 #1056792

  • roozeboos
  • roozeboos's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 18545
voor de ruime koersen
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
En sponsor alhier.
www.star-tracking.com www.star-safety.com www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Roerdruk bij Hydraulisch roer aansturing 25 sept 2019 07:25 #1086888

  • AvV1
  • AvV1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9
Nog even terug naar oorspronkelijke vraag van TS: ik heb precies dezelfde situatie en dezelfde wens van stuurautomaat ertussen én roerdruk voelbaar houden bij handsturen.
Ik denk de oplossing te maken door bij stuurstand in elke leiding van de handpomp een kogelkraan te zetten. Die gaan dan beide handmatig dicht wanneer stuurautomaat stuurt en weer open wanneer je handmatig stuurt. Moet je daar bij omschakeling wel aan denken natuurlijk, maar dat lijkt me te doen.
Ben benieuwd of ik iets over het hoofd zie?
Trintella
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Roerdruk bij Hydraulisch roer aansturing 25 sept 2019 13:08 #1087034

  • CalypsoB
  • CalypsoB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 159
ik heb een drietal jaar een hydraulische autopilot pomp op hydraulische besturing (optima98AK) met terugslagklep Vetus. de roerdruk is een beetje minder voelbaar dan voordien (hoe meet je dat?) maar voldoende.
pomp is een Octopus pomp (krachtiger, sneller, zuiniger, instelbaar en goedkoper dan Raymarine) en de computer een 2dehands S3 raymarine (met gyroscoop). in combinatie met roerstandgever en "oude" Autohelm instrumenten (ST30 en ST50) werkt dit uitstekend. (totale kost minder dan 1.400€)
ik heb drie instrumenten voor bediening, één aan de kaarttafel, één bij de instrumenten buiten en een derde toetsenbord (zonder display) in de rugleuning naast het stuur. Dat heb ik geplaatst om snel te kunnen schakelen, het ander buitenbord is maar op 1.5m van het stuur, maar je moet bewegen, je verliest positie uit oog enz
ik mag er niet aan denken dan nog ergens een manuele klep te moeten bedienen
maar dat is mijn persoonlijke ervaring
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Roerdruk bij Hydraulisch roer aansturing 07 aug 2020 16:25 #1192805

  • AvV1
  • AvV1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9
Vervolg op dit draadje: ondertussen heb ik geïnstalleerd wat ik wilde hebben: een stuurautomaat met elektro-hydraulische pomp en simpele handmatige schakeling van (hydraulische) handmatige besturing naar automatisch. Zie de foto's (als je even niet let op de dradenboel!). De kranen voor de beide leidingen worden samen met 1 hendel bij de stuurstand bediend. De stuurautomaat heb ik nog niet gekalibreerd en uitgeprobeerd; de hydrauliek wel en dat werkt geweldig! De elektro-hydraulische pomp heeft namelijk terugslagkleppen. Dus als ik de hendel omzet naar het automatisch stuurcircuit, staat het roer vast (stuurautomaat niet aan). En dat is alvast erg handig wanneer ik alleen vaar. En als ik op zee wat hogere golven heb, wil ik echt de roerdruk kunnen voelen, en die is onverminderd aanwezig bij handbesturing (in dat circuit zitten net als bij TS geen terugslagkleppen).
Voor mij is dit de ideale oplossing. En wie weet heeft iemand er wat aan. Nu nog de stuurautomaat kalibreren, zodat ik de pomp echt kan gebruiken en niet zoals nu als alleen (een beetje dure) handmatig





te bedienen terugslagklep.
groeten Arnold
Trintella
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.308 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl