Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: 12v Boordnet vragen

12v Boordnet vragen 07 juli 2019 12:12 #1061472

  • ThijsV
  • ThijsV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 73
Als zowel zeilende, als klussende beginneling zijn we in het klusproject van onze boot bij de electra aangekomen. Ik heb alle bestaande electra (een gigantisch zooitje) uit de boot getrokken en ga nu opnieuw beginnen. Hoewel ik denk dat er een simpel 12v boordnet aangelegd moet worden, heb ik gewoon erg weinig kaas gegeten van electra en blijf ik maar nieuwe informatie lezen. We hebben apparatuur, die we zowel van de boot als uit eigen gebruik willen inzetten op de boot, nu is het nog vooral het samenvoegen van de onderdelen in een praktisch geheel.

De ingrediënten:
2 x 50W zonnepanelen
1 x MPPT Victron 75/15
1 VMF Truckline accu 12v 120AH

Verbruikers:
Furuno GP-32
Nasa Target2 Dieptemeter
Samsung Galaxy Tab Active
EasyAIS-IS WIFI Integrated VHF-splitter
Navigatieverlichting Hella Marine
Handheld VHF (we hebben beide alleen basiscertificaat marifonie)

Ik heb ruwweg berekend dat in deze eerste opzet ons gebruik zal uitkomen op 55-60AH per etmaal. In een later stadium zal vooral de ST4000+ stuurautomaat voor extra verbruik zorgen, maar daar zijn we nog niet. Om voor nu een simpel werkend boordnet te creëren zonder al te veel extra kosten ben ik benieuwd:

1. heeft iemand een simpel uitgetekend boordnet beschikbaar die ik als leidraad kan gebruiken voor mijn indeling?
2. is de 100W aan zonnepanelen / 120AH accu-capaciteit voldoende voor dagelijks gebruik?
3. Wat zijn jullie adviezen vwb navigatie? OpenCPN op de tablet? Of een 12v acculader op mijn macbook waar OpenCPN op draait? Ik neem aan dat de transponder te gebruiken is met OpenCPN via het wifi-netwerk?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

12v Boordnet vragen 07 juli 2019 12:37 #1061477

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27564
ThijsV schreef :
2. is de 100W aan zonnepanelen / 120AH accu-capaciteit voldoende voor dagelijks gebruik?

Als je navigatieverlichting geen LED is, is dat waarschijnlijk de grootste verbruiker. Op het moment dat je zeilende bent en alleen een driekleurentoplicht van 25W gebruikt, valt dat verbruik trouwens ook wel weer mee. Zo'n licht brandt in de zomerperiode hoogstens een uurtje of zes en verbruikt dan dus pakweg 12 Ah. Ik vermoed dat alle andere verbruikers die je noemt (veel) minder minder verbruiken. Het geschatte verbruik van 55 - 60 Ah per 24 uur lijkt me dus vrij royaal geschat.

Dat gezegd hebben is het ook ongeveer wat je uit een 120 Ah (semi-tractie) accu mag halen voor hij weer geladen moeten moet worden. Met die 100 Wp aan zonnepanelen moet dat meestal geen probleem zijn.
Anderzijds zou iets meer accu-capaciteit niet weg zijn, ook met het oog op de toekomst.

Als je panelen een groot deel van de dag weinig schaduw pakken (achterop gemonteerd op één of andere verhoging) dan zou ik je, in combinatie met de genoemde Victron MPPT 75/15, aanraden de panelen in serie aan te sluiten. Ook bij relatief weinig licht (vroeg in de ochtend, of bij grijs weer) kun je dan vaak al/nog wat laden.
Laatst bewerkt: 07 juli 2019 13:05 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

12v Boordnet vragen 07 juli 2019 13:50 #1061491

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6999
Ik heb af en toe van dit forum schema’s overgenomen.

Misschien is dit wat je zoekt?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

12v Boordnet vragen 07 juli 2019 14:01 #1061495

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6999

Of deze?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

12v Boordnet vragen 07 juli 2019 14:02 #1061497

Om per etmaal 60 AH te kunenn gebruiken en de accu daarbij gemiddeld op peil te kunnen houden heb je aan een 100 Watt paneel echt niet genoeg, dat moet dan al gauw 140 watt zijn. Is het ook goed als je bijv. die accu half leeg mag trekken in die twee dagen ( wat dus betekend dat je na twee dagen bij moet laden) kom je in de zomer op ongeveer 75 watt paneel uit .
E.e.a. kun je hier prima zelf uitrekenen , zowel hartje zomer als gemiddeld als winter.
midsummerenergy.co.uk/solar-panel-calculator
In jouw geval gewoon 720 Watt invullen en één uur wat dus 60 Ah per dag is.
Overigens is 60Ah per dag al behoorlijk fors want dat betekent in feite dat je elke dag 12 uur lang gemiddeld 5 Amp trekt
Daarom kun je beter alle verbruikers invullen en per gebruiker het gemiddelde aantal uren.

En @ Jerry; je beseft hopelijk wel dat je me nu eigenlijk wel copyrights moet betalen hè :dry: :lol:
Bovendien klopt het plaatje niet helemaal meer.Hier de actuele.
Hiermee kan ik maximaal krap 2 dagen doen met mijn 100Ah accu en 70 Watt paneel , afhankelijk van het weer.
Ad
Laatst bewerkt: 07 juli 2019 14:13 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

12v Boordnet vragen 19 mei 2020 13:52 #1162055

  • ThijsV
  • ThijsV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 73


Dit zou het dan moeten worden, heel basic. Ziet iemand hier grote dingen misgaan?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

12v Boordnet vragen 19 mei 2020 15:48 #1162113

  • Rinus
  • Rinus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2656
Ziet er prima uit denk ik (ervan uitgaande dat je voor de shunt gewoon de handleiding hebt gevolgd).

Vraag: Links zie ik het schakelpaneel, los van AIS/VHF/GPS. Begrijp ik goed dat je AIS/VHF/GPS niet op het schakelpaneel wilt hebben?

Officieel moet de VHF direct op de accu dacht ik (hoewel ik 'm ook aan het schakelpaneel hang denk ik).
Laatst bewerkt: 19 mei 2020 15:49 door Rinus.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

12v Boordnet vragen 19 mei 2020 17:41 #1162158

  • ThijsV
  • ThijsV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 73
Ja, de shunt is volgens de handleiding volgens mij zo goed! Ik heb de VHF inderdaad voor het paneel staan, zonder switch kan ik de belangrijkste onderdelen van mijn navigatie aanzetten direct dichtbij de accu.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

12v Boordnet vragen 19 mei 2020 19:22 #1162219

  • Rinus
  • Rinus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2656
Vergeet niet een hoofdzekering te plaatsen vlak na de plus vanaf de accu.

Overigens heb ik m'n zonnepanelen direct op de accupolen staan en dan vanaf de accu een dikke plus naar het schakelpaneel met zekering en hoofdschakelaar erin. Minstrips lokaal weggewerkt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

12v Boordnet vragen 19 mei 2020 19:40 #1162231

  • Minim
  • Minim's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 714
Op de tekening mis ik de min aansluitingen van de zonnepanelen op de regelaar en van de regelaar naar het boordsysteem.
Mijns inziens moet de + 12 V draad tussen die regelaar en de spanningsrail waar je die op hebt aangesloten, passend (bij de draaddikte daarvan) afgezekerd worden, omdat die draad rechtstreeks op de accu is aangesloten (via die busbar; net zoals de + 12V aansluiting van de battery monitor is afgezekerd).
(en de hoofdzekering, zoals Rinus al opmerkte, die ik tussen + pool en de eerste 12V busbar zou plaatsen).
Groet, Ambro
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

12v Boordnet vragen 19 mei 2020 20:53 #1162256

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29166
Rinus schreef :
Officieel moet de VHF direct op de accu dacht ik (hoewel ik 'm ook aan het schakelpaneel hang denk ik).

Welke wet of regelgeving is dat?
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

12v Boordnet vragen 20 mei 2020 06:44 #1162307

ThijsV schreef :
Ja, de shunt is volgens de handleiding volgens mij zo goed! .

Als ik zo kijk snap ik het niet helemaal. Wat doet die shunt? Het lijkt er op (op dit plaatje) dat de dunne, gezekerde plus van de lader direct de + en de - van de accu aan elkaar verbind?
Trotse eigenaar van de IW-31 'Zwaantje'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

12v Boordnet vragen 20 mei 2020 06:52 #1162310

  • H2O
  • H2O's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1303
Maarten-IW31 schreef :
ThijsV schreef :
Ja, de shunt is volgens de handleiding volgens mij zo goed! .

Als ik zo kijk snap ik het niet helemaal. Wat doet die shunt? Het lijkt er op (op dit plaatje) dat de dunne, gezekerde plus van de lader direct de + en de - van de accu aan elkaar verbind?
Die + op de shunt is voor de voeding van de Victron accumonitor via het (niet getekende) aansluitkabeltje dat vanuit de shunt naar de accumonitor loopt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

12v Boordnet vragen 20 mei 2020 07:00 #1162315

  • Rinus
  • Rinus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2656
WADnWIND schreef :
Rinus schreef :
Officieel moet de VHF direct op de accu dacht ik (hoewel ik 'm ook aan het schakelpaneel hang denk ik).

Welke wet of regelgeving is dat?

Tja, 't is wel tweedehands info. Geen wet of regelgeving, maar de/een installatiehandleiding zou dat stellen. Dat vertelde een vriend van me die ik bijzonder hoog had zitten (hij is overleden) als het gaat om nautische zaken. Ik meen me te herinneren dat ik het wel eens heb opgezocht (geverifieerd), maar ik kan het nu zo een twee drie niet terugvinden. Het zou iets te maken hebben met het feit dat je/de/een marifoon zelfs nog op 9V werkt en dat het derhalve als veiligheidsmaatregel is/zou worden toegepast.

Maar goed, jou heb ik ook hoog zitten als het gaat om dit soort informatie WadNWind ;-) Snijdt het hout?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

12v Boordnet vragen 20 mei 2020 07:53 #1162329

Dat klopt wel, ik kan het mij ook herinneren uit een installatie handleiding. En dan ergens met een zwevende zekering in het draadje.
Ik heb dit altijd een vreemde instructie gevonden en dus ook nog nooit opgevolgd.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

12v Boordnet vragen 20 mei 2020 08:39 #1162348

  • H2O
  • H2O's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1303
Het is "best practice" (staat volgens mij ook nog in de trainingsboeken) maar geen "wet" (correct me if I'm wrong) en het kan eigenlijk heel simpel worden uitgelegd: Je marifoon kun je zien als je belangrijkste communicatiemiddel voor noodsituaties. Alles dat tussen je marifoon en je accu zit (lees: schakelpaneel, schakelaars, zekeringen), kan stuk gaan of stoorsignalen doorgeven en het is dus zaak om die complexiteit minimaal te houden.

En minimaal is dus directe bekabeling tussen je accu en je marifoon. Wel met zekering natuurlijk. Zelfs al zijn je hoofdzekering, je hoofdschakelaar en je schakelpaneel uitgefikt dan zal deze bekabeling er nog zijn en kun je hulp inroepen.

Ik heb zelf de marifoon wel achter de hoofdschakelaar zitten (omdat ik alles spanningsloos wil kunnen maken), maar alles vanaf dat punt (zekeringen, bekabeling) zit alleen op de marifoon.
Laatst bewerkt: 20 mei 2020 08:52 door H2O.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

12v Boordnet vragen 20 mei 2020 08:49 #1162350

Nog een tip: plaats de MPPT Victron zo dicht mogelijk bij de accu.

Houd die verbinding kort en gebruik voldoende dikke kabels. Zelfde geldt ook voor je acculader.

Reden hiervoor is dat die laders de accuspanning gebruiken voor hun laadproces. Je wilt zo min mogelijk spanningsverlies op dat traject.
Sun Odyssey 37
www.panoramixopzee.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

12v Boordnet vragen 20 mei 2020 13:31 #1162440

  • ThijsV
  • ThijsV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 73
Deze is idd afgezekerd, ik zal het in mijn tekening opnemen.
@Minim & Rinus: Ook de zekering tussen de accu en de eerste positieve busbar zal ik gaan opnemen! Dank voor de opmerkingen, vooralsnog zie ik geen verontrustende 'Dit gaat helemaal verkeerd'- opmerkingen.

@Panoramix: de mppt zit 20cm naast de accu, dat moet goedkomen. In de tekening lijkt het wat verder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

12v Boordnet vragen 08 okt 2020 20:00 #1215716

Nog een extra vraag: zit er niets tussen de accu en de draad die naar het schakelpaneel gaat om de spanning op 12V te krijgen/houden?

Bij het opladen van de accu wordt de spanning hoger dan 12V. Zet je er iets tussen om hogere spanningen in je net te voorkomen, of ga je er vanuit dat de toleranties van apparatuur zo zijn dat die variaties niet schadelijk zijn?

Bij mij zit er een diode tussen richting het schakelpaneel, maar weet eigenlijk niet goed wat het is dat er tussen zit. Bij meting met een spanningsmeter lijkt het er op dat hij de spanning richting de 12V drukt als de accu 13V is. Foto bijgevoegd van wat er tussen zit, de inscriptie op de diode is net nog leesbaar (...48...40HF 100).




Ik zou graag meer inzicht hebben over wat je tussen je accu en schakelpaneel zet om die spanning op 12V te krijgen/houden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

12v Boordnet vragen 08 okt 2020 20:05 #1215718

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5219
Normaal gesproken zet je daar niets tussen.
Apparatuur voor aan boord is normaal gesproken geschikt voor een spanning van 9-15V en soms tot 30V.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

12v Boordnet vragen 08 okt 2020 20:28 #1215725

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27564
PvO schreef :
Normaal gesproken zet je daar niets tussen.
Apparatuur voor aan boord is normaal gesproken geschikt voor een spanning van 9-15V en soms tot 30V.

Dat klopt in grote lijnen.

Maar als je wilt vermijden dat je apparatuur spanningpieken voor de kiezen krijgt kun je er een een DC-DC voeding tussenzetten die een stabiele 12V als uitgang heeft.

www.meanwell-web.com/nl-nl/SD-...OUcgSR8aAjjMEALw_wcB
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

12v Boordnet vragen 08 okt 2020 20:41 #1215731

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6999
Je hebt toch zeker wel een hoofdschakelaar in de pluskabel van je accu?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

12v Boordnet vragen 09 okt 2020 07:25 #1215807

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5219
Wadloper schreef :
PvO schreef :
Normaal gesproken zet je daar niets tussen.
Apparatuur voor aan boord is normaal gesproken geschikt voor een spanning van 9-15V en soms tot 30V.

Dat klopt in grote lijnen.

Maar als je wilt vermijden dat je apparatuur spanningpieken voor de kiezen krijgt kun je er een een DC-DC voeding tussenzetten die een stabiele 12V als uitgang heeft.

www.meanwell-web.com/nl-nl/SD-...OUcgSR8aAjjMEALw_wcB
Ik moet het eerste boordnet nog tegenkomen waar dat nodig is.
Spanningspieken worden gedempt door de accu en zoals gezegd het normale spanningsbereik van een accu 11-14,8V is voor de gangbare apparatuur geen probleem.
Ga je echter apparatuur toepassen zoals ledverlichting van de Ikea, computer apparatuur, enz... dat een spanning vereist van precies 12V (of een willekeurige andere dc spanning) kan je een dcdc converter speciaal voor dat ene apparaat toepassen.
Een dcdc converter tussen je accu en je complete boordnet levert m.i. meer nadelen/problemen op dan dat het oplost.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Laatst bewerkt: 09 okt 2020 07:26 door PvO.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

12v Boordnet vragen 09 okt 2020 07:44 #1215816

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8209
jerry schreef :
Je hebt toch zeker wel een hoofdschakelaar in de pluskabel van je accu?

Die zou ik dan weer in de min zetten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

12v Boordnet vragen 09 okt 2020 09:43 #1215846

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13625
spul wat normaliter werkt op een 230>12v adapter wat je direct op je boordnet zet,
is wel te overwegen te voorzien van een stabiele converter.
Denk aan een 12v TV, Digitenne kastje, router

ervaring met een AKAI; gaat op zich goed, maar indien aan het laden gaat hij in de beveiliging ( uit), idem als spanning wat te laag is.
Alfa router gaat zelfs stuk van >12v

met een goede converter no problem..
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.189 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl