Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Gel versus semi tractie

Re: Gel versus semi tractie 12 feb 2009 13:52 #58628

  • Lannes
  • Lannes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 2435
Het zijn de rotorbladen die lawaai maken, net zoals de propeller van een vliegtuig. De herriebron is de verplaatsing van lucht, en dat kun je niet tegengaan.
Als je de horizon kunt aanraken is het einde van je reis nabij.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Gel versus semi tractie 12 feb 2009 14:03 #58629

  • TonDini
  • TonDini's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2499
Kwestie van een goede demper eronder dan hoor je niks.

Hij bedoeld dat het in zijn boot dan minder herrie is
Die demper zit in de voet van dat ding
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Gel versus semi tractie 12 feb 2009 14:12 #58630

  • sigdock
  • sigdock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2793
Buiten de boot is het ook minder herrie, dat ding van mij hoor je vrijwel niet. Het geluid van de rotorbladen is te verwaarlozen, je hebt meer 'last' van de andere havengeluiden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Gel versus semi tractie 12 feb 2009 21:01 #58674

  • Duke
  • Duke's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 105
Zo even in mijn archief gedoken: Zeilen Augustus 2002, uitspraken van ene heer Charles Sterling (van de acculaders) (verkort):

- Er bestaat geen scheepsaccu, de term Marine erop is loos
- Prijs/prestatie van een conventionele loodaccu zijn niet te overtreffen
- "Duur is het beste" is niet waar, eerder het omgekeerde
- "het beste waarin?"
- Onderhoudsvrij is elke accu als u de manier van laden aanpast
- Onderhoudsvrij beperkt de laadmogelijkheden
- Snel laden en gesloten accus gaan niet samen
- Echte deep-cycle of tractieaccu's zijn door prijs niet interessant voor watersporter
- Meeste deep-cycle accu's zijn gewoon goede kwaliteit startaccu's die 5-10% langer meegaan
- Elke niet-tractie accu presteert hetzelfde
- Elk accutype is voor een specifieke doelgroep gemaakt, de watersport maakt daar geen deel van uit

Don't shoot the messenger.. dit zijn dus de quote's uit de Zeilen, niet de mijne ;-)

De conclusie was kort samengevat dat in de meeste gevallen de goedkope natte accu's het beste waren, al het andere wordt om psychologische of emotionele motieven gekocht.
Koopmans 45 \"Freeway\" uit 1988 in refit. Ligplaats Warns, Frl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Gel versus semi tractie 12 feb 2009 21:04 #58675

  • Lannes
  • Lannes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 2435
Waarvan akte....
Als je de horizon kunt aanraken is het einde van je reis nabij.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Gel versus semi tractie 12 feb 2009 21:14 #58680

  • Duke
  • Duke's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 105
Inderdaad... heb zelf ook net een nieuwe set V...s Marine startaccu's gekocht :oops:
Koopmans 45 \"Freeway\" uit 1988 in refit. Ligplaats Warns, Frl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Gel versus semi tractie 12 feb 2009 21:37 #58684

  • jouzers
  • jouzers's Profielfoto
Zo even in mijn archief gedoken: Zeilen Augustus 2002, uitspraken van ene heer Charles Sterling (van de acculaders) (verkort):

- Er bestaat geen scheepsaccu, de term Marine erop is loos

*klopt

- Prijs/prestatie van een conventionele loodaccu zijn niet te overtreffen

*klopt, levensduur niet meegerekend.

- "Duur is het beste" is niet waar, eerder het omgekeerde
- "het beste waarin?"
- Onderhoudsvrij is elke accu als u de manier van laden aanpast

*pas het laden van je dynamo maar eens aan, kan maar is duur.

- Onderhoudsvrij beperkt de laadmogelijkheden

*fabeltje

- Snel laden en gesloten accus gaan niet samen

*is juist andersom, gesloten max 10 % laadcapaciteit, dicht 50 %.

- Echte deep-cycle of tractieaccu's zijn door prijs niet interessant voor watersporter

*juist wel, ze gaan veel langer mee en geven meer vermogen.

- Meeste deep-cycle accu's zijn gewoon goede kwaliteit startaccu's die 5-10% langer meegaan

*tot wel 2000 % langer, zie onder.

- Elke niet-tractie accu presteert hetzelfde

*onzin

- Elk accutype is voor een specifieke doelgroep gemaakt, de watersport maakt daar geen deel van uit

*juist wel

Don't shoot the messenger.. dit zijn dus de quote's uit de Zeilen, niet de mijne ;-)

De conclusie was kort samengevat dat in de meeste gevallen de goedkope natte accu's het beste waren, al het andere wordt om psychologische of emotionele motieven gekocht.

Toevoeging:

Dit is erg kortzichtig allemaal en enkel gebaseerd op prijs en vermogen, niet op aantal cycli, een start accu kan je to 50 % ontladen worden en gaat 50 volledige cyli mee.

Een goede (semi) tractie kan tot 20 % ontladen worden.

Voorbeeld:

-startaccu 50 cycli
-semi tractie 300 cycli
-tractie (gel) 1000 cyli = 2000 % van de start accu en gaat dus 20 keer langer mee.

Neem hierbij ook mee dat natte (open) accu's het levensgevaarlijke knalgas produceren. Ik zie veel boten (die van mij ook) waarbij de accu's onder het slaapgedeelte zitten, lekker 's nachts je accu's onder de lading en lekker gassen onder je neus, peukie roken, olielamp aan en kaboem.
Je wil niet weten hoeveel boten er affikken door knalgas.

Ik begrijp best dat als je fabrikant bent van niet al te beste laders, dat je voor accu's gaat die geen goede lader vereisen, want een AGM of gel accu vereist wel een uiterst goed 3 staps laadproces om het beste uit je accu te halen, want anders is het inderdaad een foute investering.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Gel versus semi tractie 12 feb 2009 22:12 #58704

Neem hierbij ook mee dat natte (open) accu's het levensgevaarlijke knalgas produceren.
kleine toevoeging.... knal gas produceren bij overladen van de accu's. Met een juiste lader wordt geen knalgas geproduceerd. Als er knalgas wordt geproduceerd daalt het waterpijl in de accu en dat is niet goed.
Ventilatie is wel verplicht voor het geval dat. Net als vaste montage in een accubak.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Gel versus semi tractie 12 feb 2009 22:20 #58711

  • jouzers
  • jouzers's Profielfoto
Neem hierbij ook mee dat natte (open) accu's het levensgevaarlijke knalgas produceren.
kleine toevoeging.... knal gas produceren bij overladen van de accu's. Met een juiste lader wordt geen knalgas geproduceerd. Als er knalgas wordt geproduceerd daalt het waterpijl in de accu en dat is niet goed.
Ventilatie is wel verplicht voor het geval dat. Net als vaste montage in een accubak.

Klopt, maar een dynamo is niet zo'n goede lader, en een goede lader kan ook stuk of ontregeld zijn, denk ook eens aan de diode compensatie op een lader (=0,6 volt meer laden) als er geen diode maar verliesvrije scheider tussen zit, of een sensekabel monteren en diode compensatie inschakelen, kwestie van dipswitch verkeerd zetten, dit gebeurt zo vaak omdat consumenten maar wat doen en dit niet weten..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Gel versus semi tractie 13 feb 2009 10:57 #58750

  • sigdock
  • sigdock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2793

Neem hierbij ook mee dat natte (open) accu's het levensgevaarlijke knalgas produceren. Ik zie veel boten (die van mij ook) waarbij de accu's onder het slaapgedeelte zitten, lekker 's nachts je accu's onder de lading en lekker gassen onder je neus, peukie roken, olielamp aan en kaboem.
Je wil niet weten hoeveel boten er affikken door knalgas.

Nou, dat wil ik dus eigenlijk _wel_ weten. Er worden heel vaak termen als 'levensgevaarlijk' gebruikt maar een cijfermatige onderbouwing zie ik nooit. Hoeveel boten branden er dan af, hoeveel doden vallen daarbij en hoe verhoudt dat aantal zicht tot alledaags zaken?
Enne... roken.... over levensgevaarlijk gesproken.... :lol:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Gel versus semi tractie 13 feb 2009 11:09 #58752

  • Duke
  • Duke's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 105
.... dit gebeurt zo vaak omdat consumenten maar wat doen en dit niet weten..

Ik voel me hier als consument wel een beetje aangesproken. Misschien dat er mensen zijn die maar wat doen, maar ik geloof niet dat het gros van de zeilers zomaar wat aansluit.

Persoonlijk lees ik de handleidingen uitermate goed door, maar die blinken niet allemaal uit van duidelijkheid. Als dat al zo vaak gebeurt, schort er kennelijk nogal wat aan de ondersteuning cq beschrijvingen.
Koopmans 45 \"Freeway\" uit 1988 in refit. Ligplaats Warns, Frl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Gel versus semi tractie 13 feb 2009 11:20 #58755

  • Lannes
  • Lannes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 2435
Op het gebied van electriciteit kan heel wat verbeterd worden. Te beginnen bij de werf die het betrokken schip produceert. Vrijwel nooit zie je een schakelpaneel met een aantal "open" aansluitingen waar al wel de schakelaars plus zekeringen zijn voorgemonteerd en aansluitingen bij de kaartentafel zitten. Vandaar vaak storende en slordig weggewerkte bedrading.
Ove gebruiksaanwijzingen.... ja, daar kan je een boek over volschrijven.
Soms lijken ze wel door Ali Baba te zijn vertaald, of door Google zelf. Als ik het Chinese zetwerk zie, weet ik in de regel genoeg. Of Yankenwerk, dat begint met 1000 waarschuwingen waarbij het uiteindelijke doel uit het oog is geraakt.
Als je de horizon kunt aanraken is het einde van je reis nabij.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Gel versus semi tractie 13 feb 2009 13:09 #58767

  • TonDini
  • TonDini's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2499
Ik ben er voor mezelf uit.
Het word een 145ah semi tractie
uit Sliedrecht nu alleen nog zien dat ik hem hier krijg.
Ze bezorgen door heel Nederland zeggen ze maar toen die hoorde waar Winterswijk lag, ging dat niet .
Maar als ik hem kwam hallen ging er 10 euro af.
Nu maar hoppen dat ik hem hier krijg maar het is nu toch nog te koud om te gaan varen.

www.bs-accus.nl/motorboot.html
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Gel versus semi tractie 13 feb 2009 13:24 #58769

  • Lannes
  • Lannes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 2435
Dat wordt een dure accu - 300 km rijden. Kan die leverancier wel begrijpen.
Als je de horizon kunt aanraken is het einde van je reis nabij.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Gel versus semi tractie 13 feb 2009 15:33 #58790

  • jouzers
  • jouzers's Profielfoto
Nou, dat wil ik dus eigenlijk _wel_ weten.

Zoiets:
Gewonde bij ontploffing op plezierjacht in Oude Pekela

* DVHN | Gepubliceerd op 01 januari 2006, 16:04
* Laatst bijgewerkt op 01 januari 2006, 16:07

De Troelstralaan in Oude Pekela, nieuwjaarsdag., © A. Wiekens
oude pekela -

Bij een ontploffing op een plezierjacht, die naast zijn woning aan de Troelstralaan was gestald, is een 84-jarige inwoner van Oude Pekela op nieuwjaarsdag gewond geraakt.

De man moest met brandwonden naar het ziekenhuis worden overgebracht. De ontploffing ging met zo'n knal en drukgolf gepaard, dat een buurvrouw onwel werd. Zij kon echter ter plaatse worden behandeld.

De ontploffing deed zich voor op het jacht, waar de bejaarde eigenaar bezig was met het bijvullen van de accu. Waardoor de ontploffing uiteindelijk werd veroorzaakt, wordt nog door de politie onderzocht.

Als gevolg van een grote drukgolf werden de pannen van de omringende woningen en schuurtjes geslagen en gingen ruiten aan diggelen.

Een cijfermatige onderbouwing is er denk ik niet, net zoals dat er niet zal zijn van hoeveel mensen er van keukentrapjes vallen, maar dat het gebeurt en gevaarlijk is, is een feit:
De reden dat een Waterstof/zuurstof mengsel 'knalgas' genoemd wordt is makkelijk: waterstof is extreem explosief. Het brandt met zowat alle oxidatoren. Met zuurstof al helemaal goed. Een mengsel van waterstof en zuurstof knalt vrijwel altijd, ongeacht de mengverhouding. Alleen 100% pure waterstof explodeert niet als er een vlam of vonk bijkomt. Maar vanaf 4% zuurstof is het raak: een indrukwekkende ZENG knal, gevolgd door glasscherven is het resultaat.
Op school doet de leraar wel eens een proefje met een reageerbuis met knalgas en er dan een vonk bijdoen. Een LUIDE knal gaat door de klas. De branieschoppers achterin de klas zitten er al op te broeden om datzelfde een keer te doen met een MELKFLES. Hun geluk is, dat ze geen knalgas kunnen maken want anders zouden ze erbij omkomen. Een melkfles knalgas geeft zo'n explosie dat het naderhand lijkt alsof er een handgranaat afgegaan is.
Ik voel me hier als consument wel een beetje aangesproken.

Moet je niet doen :wink: het gros doet het natuurlijk zoals jij het doet, maar als je zoal hoort wat voor vragen je op een technische afdeling krijgt en hoeveel apparaten er terugkomen als zijnde defect die verkeerd ingesteld of geïnstalleerd zijn...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Gel versus semi tractie 14 feb 2009 14:58 #58953

  • sigdock
  • sigdock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2793
Wauw.... één artikel... uit 2006... :roll: Met het risico voor naief versleten te worden: ik denk dat het gevaar een tikkie overdreven wordt. Er gaan jaarlijks heel wat mensen meer dood in het verkeer en de afgelopen griepepidemie heeft ook z'n tol geëist.
De opmerking over 'hoeveel boten er affikken' is dus eigenlijk niet te onderbouwen en m.i. onnodige paniekzaaierij. Niet persoonlijk bedoeld hoor, maar het valt me op dat er in de watersport heel vaak op allerlei gevaren wordt gewezen die met een beetje gezond verstand makkelijk te vermijden zijn.
Maar laten we on-topic blijven: de loodaccu's zijn dus net zo goed als de veel duurdere AGM en/of geltypes als ik de opinies van de deskundigen zo eens lees.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Gel versus semi tractie 14 feb 2009 17:04 #58974

  • jouzers
  • jouzers's Profielfoto
Wauw.... één artikel... uit 2006... :roll: Met het risico voor naief versleten te worden: ik denk dat het gevaar een tikkie overdreven wordt. Er gaan jaarlijks heel wat mensen meer dood in het verkeer en de afgelopen griepepidemie heeft ook z'n tol geëist.
De opmerking over 'hoeveel boten er affikken' is dus eigenlijk niet te onderbouwen en m.i. onnodige paniekzaaierij. Niet persoonlijk bedoeld hoor, maar het valt me op dat er in de watersport heel vaak op allerlei gevaren wordt gewezen die met een beetje gezond verstand makkelijk te vermijden zijn.
Maar laten we on-topic blijven: de loodaccu's zijn dus net zo goed als de veel duurdere AGM en/of geltypes als ik de opinies van de deskundigen zo eens lees.

Laat maar, je hebt helemaal gelijk...knalgas is niet gevaarlijk en startaccu's zijn net zo goed als AGM en gel :? :roll:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Gel versus semi tractie 14 feb 2009 18:49 #58999

  • Duke
  • Duke's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 105
Nou... ik denk dat veel zeilers juist dit dilemma hebben: wat kies ik nou...

Tondini is dus 145 euro kwijt voor een 145Ah semi-tractie accu, als je dat verhaal van Sterling mag geloven dus een betere (natte) startaccu. da's dus 1 euro per Ah.

Een vergelijkbare AGM van Mastervolt (130Ah) kost 265 euro, dus grofweg het dubbele. stel die ene gaat 7 jaar mee, die andere moet dan 14 jaar meegaan? Wel een veilige accu maar je moet dus ook de bijbehorende goede laders hebben. Ik ben er nog niet zomaar uit hoor.

Als ik per ongeluk een accu mol omdat ik hem te ver ontlaadt dan liever een goedkope. Anderzijds wil ik graag een veilige accu en niet zonder stroom komen te zitten.
Koopmans 45 \"Freeway\" uit 1988 in refit. Ligplaats Warns, Frl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Gel versus semi tractie 14 feb 2009 22:54 #59043

  • Delphi32
  • Delphi32's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17794
Ik ga ook maar eens een poging wagen om onze reputatie van Zeilersforum.nl hoog te houden (eindeloos doorpraten en herkauwen ;)).

Bij het laden van een natte accu ontstaat altijd wat waterstofgas en zuurstof, alleen zijn de hoeveelheden groter bij hogere laadstromen. Daarom moet je bij die accu's ook regelmatig het waterpeil controleren.
Aangezien waterstofgas veel lichter is dan lucht zal het snel stijgen; heb je echter een soort van deksel over je accu's (variërend van de accubak tot een slecht geventileerde kajuit) dan kan het gas zich ophopen zodat er een zeer licht ontvlambare situatie ontstaat. Binnen roken tijdens het laadproces is daarom niet aan te raden. Volgens sommigen is roken überhaupt niet aan te raden... maar die discussie wou ik laten rusten

Heb je een goed geventileerde kajuit en een niet al te belachelijke laadstroom dan is er weinig om echt bang voor te zijn. Een volledig afgesloten accubak is geen goed idee: het gas krijgt de kans zich op te hopen, 1 vonk is genoeg voor een goeie knal.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Gel versus semi tractie 14 jan 2010 10:14 #109357

Even een topic een boost geven (en maar doorgaan)!!

Ik heb besloten om ook voor nieuwe accu's te gaan.

Nu wordt in het bovenstaande verhaal AGM met semi tractie vergeleken. Ik heb even bij www.bs-accus.nl/ geinformeerd en het verschil tussen semi tractie en AGM is dus ongeveer een half dus net onder de euro voor semi-tractie en net boven de anderhalf voor agm. Nu praten we niet over mastervolt AGM's maar over het merk dat zij leveren (kwaliteit onbekend).

Tja wat is nu verstandig. Met bovenstaande argumenten kan ik eigenlijk de beslissing nog niet helemaal maken. Wat ik wel weet dat mijn dynamo absoluut geen ideale laadcyclus heeft kortom heeft het nu wel of geen zin om een AGM te nemen.

AGM accu's zijn beter geschikt voor grote hellingshoeken maar hoe slecht presteren semi-traktie accu's onderhelling?? Sulfateren de platen extra snel omdat het accuzuur naar 1 kant loopt of gaat het zelfs lekken? Pfff zoveel meningen die elkaar tegenspreken en elkaar ook weer aanvullen...

Ik wil overigens een redelijke accubank maken van 300ah...

Ervaringen na een jaar gebruik tondini?
Groeten,
Julius
W570, Spaekhugger, Jeanneau Selection
Laatst bewerkt: 14 jan 2010 10:27 door Julius254.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Gel versus semi tractie 14 jan 2010 11:35 #109369

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10715
Bij ons al jaren Centurion Robustak semi-tractie accu's aan boord. Het enige bij deze accu's is dat je het vloeistofniveau bij moet vullen. Nou dat doe dan je 2 x p/j en het scheelt je de helft of meer in €€€. Vooral even zoeken als je andere accu's wilt want er zijn behoorlijke verschillen in prijs.

Als deze niet zo goede accu's 8 jaar mee gaan en een gel of agm 20 x langer (Ik moet er niet aan denken en geloof het ook niet) zie ik de noodzaak van een dure accu niet in.

Groet, Dennis
Als je maar geniet!
Laatst bewerkt: 14 jan 2010 11:50 door Proost.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Gel versus semi tractie 14 jan 2010 12:25 #109376

  • TonDini
  • TonDini's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2499
Ik heb de accu's gewoon aan boord staan ( dat doe ik iedere winter ) en ben tevreden.
Wel voor de winter goed vol laden.
Vorig jaar was ik aan het dubben wat ik wilde.
Maar ben tevreden met de natte accu's.
Het laden met de motor duurt erg lang, maar dat is niet omdat de alternator niet goed is.
Maar omdat de accu bank erg groot is.
Vorig jaar een keer op de motor van Stavoren naar Kampen gevaren ( er was totaal geen wind )
en in Kampen de lader aan gezet, in 5 min ging de lader in de floot stand.
Dat wil zeggen het spul is vol.

verder heb ik nooit lekkage ook niet als het erg hobbelt of hoog aan de wind.
Wel kijk ik een keer of 5 per jaar in de accu's en vul heel zelden water bij.
Ook let ik er op als ik wat langer niet aan de stroom ben met de zuur weger hoe de status is.

Op deze manier schat ik dat ze een jaar of 8 mee gaan.
Wat ook een voordeel is met open accu's , dat als je iets teveel laad je gewoon water kunt bij vullen.
Dus is voor MIJN de prijs kwaliteits verhouding simpel,goedkope semi tractie accu's
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Gel versus semi tractie 14 jan 2010 16:30 #109415

Ik heb een AGM accubank van 400 Ah (bij 24 volt) en gebruik een (s-traps) lader van Mastervolt. Deze bank is morgen op de kop af een jaar in gebruik en er is nog geen merkbare veroudering. Ondanks veelvuldig gebruik (wasmachine etc) en 8 maanden full time aan boord verbleven.
Op de motor zit een 55A lader voor de start accu's en een 110A lader voor de licht accu's. Beide gaan via een drietraps laadregelaar, ook van mastervolt.

Ik heb de accu's gekocht bij een bedrijf dat levert voor boosterkarretjes, electrische rolstoelen, vrachtwagens etc. De beste man heeft mij wijs gemaakt dat er slechts 2 fabrieken zijn voor AGM accus en dat alle accu leveranciers van een van deze twee fabrieken afneemt. Of je nu een northstar, mastervolt of merkloos koopt. Volgens hem zouden ze uit de zelfde fabriek voor dezelfde prijs komen. Hij adviseerde merkloze accu's. Ik heb ze bij hem gekocht voor 91 cent per (12V) Ah. Tot nog toe heeft hij volkomen gelijk gehad met alles wat hij me wijs gemaakt heeft (ik ben een redelijke leek op electrisch gebied) dus ik vermoed dat dat merkloze ook wel eens echt waar zou kunnen zijn. Ook zou je volgens hem deze accu's schadeloos voor 100% kunnen ontladen. Ik heb dat echter nooit geprobeerd.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Gel versus semi tractie 14 jan 2010 17:04 #109421

  • jouzers
  • jouzers's Profielfoto
Even voor de duidelijkheid, het 20 x langer meegaan is een vergelijking tussen een start accu, die cylisch gebruikt wordt en een accubank bestaande uit 2 volt gel accu's, dus 6 x 2 volt los voor 12 en 12 x voor 24 volt.
-startaccu 50 cycli
-semi tractie 300 cycli
-tractie (gel) 1000 cyli = 2000 % van de start accu en gaat dus 20 keer langer mee.

Echter een startaccu gebruik je niet cylisch, die gebruik je om te starten en dan trek je telkens maar een beetje eruit en gaat hij jaren mee.
Die 2 volt gel cellen gaan op grotere 15 M + jachten met natuurlijk heel veel verbruikers, een gewone gel accu zal tussen die semi en 2 volt cel in zitten.
Dat mensen met een gewone open semi 8 jaar doen kan heel goed, als ze genoeg vermogen hebben, goed geladen worden en niet heel vaak cyclisch gebruikt worden, prima dan.
Alleen bedenk wel, dat je dan met een veel kleinere gel of agm accu dan ook af zou kunnen, deze kunnen immers veel dieper ontladen worden en gaan langer mee.
Voordelen zijn dan minder gewicht en ruimte, gesloten accu, etc. bij een vergelijkbare prijs.
De beste man heeft mij wijs gemaakt dat er slechts 2 fabrieken zijn voor AGM accus en dat alle accu leveranciers van een van deze twee fabrieken afneemt. Of je nu een northstar, mastervolt of merkloos koopt. Volgens hem zouden ze uit de zelfde fabriek voor dezelfde prijs komen. Hij adviseerde merkloze accu's

Hij verkocht zeker enkel merkloze accu's, vandaar dit verhaal (fabel)en dat hij ze adviseerde ;) .

Toen ik bij mastervolt werkte, hebben we Nortstar, victron, haze, en vele andere accus's aan de testbank gelegd en daarna open gezaagd, het zijn zeker wel allemaal andere accu's.
Zie hiervoor ook de test van de diverse bladen, daarin komt elke AGM van elk merk met een andere waarde eruit.

Dat is het leuke van accu's, voor iedereen is het een bak met lood en zuur erin, en dat is ook zo, maar er zitten wel degelijk grote verschillen in.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Gel versus semi tractie 14 jan 2010 17:24 #109425

jouzers schrijft:
Toen ik bij mastervolt werkte, hebben we Nortstar, victron, haze, en vele andere accus's aan de testbank gelegd en daarna open gezaagd, het zijn zeker wel allemaal andere accu's.
Zie hiervoor ook de test van de diverse bladen, daarin komt elke AGM van elk merk met een andere waarde eruit.

Dat is het leuke van accu's, voor iedereen is het een bak met lood en zuur erin, en dat is ook zo, maar er zitten wel degelijk grote verschillen in.

Tests van bladen geloof ik niet/vertrouw ik niet. Dit zijn vrijwel altijd moment opnamen. En ik heb daarin (op de gebieden waar ik wel het e.e.a. van weet) een hoop onwaarheden gevonden. maar even zo goed, jij hebt wel ervaring op dit gebied. Weet jij iets over het volgende te vertellen?

- Wat zijn deze verschillen in de "inhoud" en wat voor invloed hebben deze op de levensduur, diepontlading en capacteit etc.
- Waarom is de veel hogere prijs van de mastervolt accu's gerecht vaardigd? zijn ze echt veel beter, leven ze langer?
- Is dat van die schadeloos 100% ontladen ook onzin?
- Is het voor de levensduur juist goed om tot ongeveer 70% te ontladen alvorens de acculader in te schakelen? Of kan het geen kwaad om de lader altijd bij te hebben (heb begrepen dat accu's lui kunnen worden)?

gr

Erik
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.157 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl