Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Gel versus semi tractie

Re: Gel versus semi tractie 14 jan 2010 18:01 #109435

  • jouzers
  • jouzers's Profielfoto
- Wat zijn deze verschillen in de "inhoud" en wat voor invloed hebben deze op de levensduur, diepontlading en capacteit etc.
Heel simpel eigenlijk, het aantal cycli wat een accu aan kan, een cyclus is een ontlading tot 20 % en weer opladen tot 100 %.
Twee cycli tot 50 % en 5 cycli tot 80 % is gelijk aan een volledige cyclus.
Een semi tractie die 300 cycli aan kan (tot 20 % dus), doet er 600 tot 50 % en 1200 to 75 %.
- Waarom is de veel hogere prijs van de mastervolt accu's gerecht vaardigd? zijn ze echt veel beter, leven ze langer?
Ze zijn beter gefabriceerd en hebben meer cycli, en leven dus langer.
- Is dat van die schadeloos 100% ontladen ook onzin?
Een accu tot 100 % ontladen is geen probleem, echter hem in die toestand een lange tijd laten staan is wel funest, evenals het langzaam helemaal leeg trekken met een laag vermogen en dan een tijdje zo laten, denk maar aan je stadslicht laten branden van je auto, bij een wat oudere accu kan je hem dan weggooien.
- Is het voor de levensduur juist goed om tot ongeveer 70% te ontladen alvorens de acculader in te schakelen? Of kan het geen kwaad om de lader altijd bij te hebben (heb begrepen dat accu's lui kunnen worden)?
Het lijkt me altijd beter om als je de mogelijkheid hebt de lader erbij te houden, dan voed de lader je verbruikers (of gedeeltelijk) en niet je accu en dat scheelt weer in het aantal cycli wat je met je accu doet ;) .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Gel versus semi tractie 14 jan 2010 18:07 #109439

Kijk! dat is nog eens een bruikbaar antwoord!
Ik heb nog wel meer dingen die ik zou willen weten, maar ik moet er eerst zelf nog even op broeden ;)
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Gel versus semi tractie 15 jan 2010 17:34 #109631

  • TonDini
  • TonDini's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2499
kijk deze heb ik er nu een jaar in

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Gel versus semi tractie 16 jan 2010 01:10 #109717

jouzers schrijft:
V: Waarom is de veel hogere prijs van de mastervolt accu's gerecht vaardigd? zijn ze echt veel beter, leven ze langer?

A: Ze zijn beter gefabriceerd en hebben meer cycli, en leven dus langer.

Kun je dit svp verder onderbouwen (beter gefabriceerd en meer cycli)? Ik zou dit graag willen weten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Gel versus semi tractie 18 jan 2010 11:39 #110081

daar ben ik eigenlijk ook wel nieuwschierig naar. Ik zag dat de accu's van mastervolt 2,5x zoveel kosten als "mijn" merkloze. betekend dat dat ze 2,5x zolang mee gaan? Dan moet er echt iets "goed" fout zitten in mijn accu's zou ik zo zeggen. Ik geloof best dat je een betere kwaliteit maken kunt, maar dat zal dan over het algemeen in de regio van 5 tot 10% liggen. 250% is best veel. Ik heb dus nog steeds mijn twijfels of de accu's van Mastervolt dus wel beter zijn dan de merkloze als je kijkt naar kosten versus levensduur.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Gel versus semi tractie 18 jan 2010 11:43 #110084

Overigens heb ik ook geinformeerd bij een dealer en deze claimt dat de ZAP AGM accu's (ongeveer 1.5 euro/ah) identiek zijn aan bv mastervolt. Al geloof ik hier niet veel van aangezien dit volgens mij meer een poging tot verkopen is.

Ik denk dat er best kwaliteitsverschil in kan zitten al vraag ik me af de meerprijs het verschil waard is. Met mijn budget in ieder geval niet.
Groeten,
Julius
W570, Spaekhugger, Jeanneau Selection
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Gel versus semi tractie 18 jan 2010 11:45 #110085

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8011
Waar hebben jullie (erik en julius) je accu's vandaan? want 91ct per Ah kosten semi-tractie ook. Voor dat geld wil ik ook wel een AGM, ook als deze niet zo goed zou zijn als mastervolt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Gel versus semi tractie 18 jan 2010 11:50 #110086

Die van mij komen bij ACH vandaan (Accu centrale hippolytushoef) in de kop van Noord-holland.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Gel versus semi tractie 18 jan 2010 14:21 #110128

Ik heb nu al enkele jaren een Delphi 105 Ah deep cycle, 0,81 ct/Ah. Bevalt erg goed. Dit zijn lood-calcium accus die ontladen mogen worden tot 20%.
Dit soort accu's zijn echt onderhoudsvrij en hebben een zelfontlading van 25% per jaar (ter vergelijk: een loodaccu 15% per maand).
Laatst bewerkt: 18 jan 2010 14:27 door Free Bird overleden 2016.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Gel versus semi tractie 18 jan 2010 16:12 #110150

  • jouzers
  • jouzers's Profielfoto
zeil_dude schrijft:
jouzers schrijft:
V: Waarom is de veel hogere prijs van de mastervolt accu's gerecht vaardigd? zijn ze echt veel beter, leven ze langer?

A: Ze zijn beter gefabriceerd en hebben meer cycli, en leven dus langer.

Kun je dit svp verder onderbouwen (beter gefabriceerd en meer cycli)? Ik zou dit graag willen weten.

Een gesloten accu is zoals het woord al zegt een gesloten bak, geen particulier zal hem openzagen om te kijken en vergelijken en weet ook niet waarnaar hij moet kijken. Maar wat erin zit en hoe het gemaakt wordt kan wel sterk per fabrikant verschillen.
Dan doel ik op b.v. de kwaliteit van het lood, gebruik je gerecycled (oud) lood of stop je er nieuw lood in, nieuw lood geeft een betere capaciteit en minder zelfontlading (lood-calcium legering).
Rubberen separatie matten tussen de platen (bij gel) zorgen dat de accu schokbestendig is en in welke positie gemonteerd de platen niet kunnen kortsluiten.
Kwaliteit en plaatsing glasvezel, dikte van de platen, etc...
Er zijn fabrikanten die een accu met glasvezel erin, waar enkel een laagje gel bovenop zit (om lekken te voorkomen) een gelaccu noemen, maar dit is natuurlijk gewoon een AGM.

Over het aantal cycli heb ik in dit topic al veel meer geschreven, wat zou je daar nog meer van willen weten dan ?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.132 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl