- Wat zijn deze verschillen in de "inhoud" en wat voor invloed hebben deze op de levensduur, diepontlading en capacteit etc.
Heel simpel eigenlijk, het aantal cycli wat een accu aan kan, een cyclus is een ontlading tot 20 % en weer opladen tot 100 %.
Twee cycli tot 50 % en 5 cycli tot 80 % is gelijk aan een volledige cyclus.
Een semi tractie die 300 cycli aan kan (tot 20 % dus), doet er 600 tot 50 % en 1200 to 75 %.
- Waarom is de veel hogere prijs van de mastervolt accu's gerecht vaardigd? zijn ze echt veel beter, leven ze langer?
Ze zijn beter gefabriceerd en hebben meer cycli, en leven dus langer.
- Is dat van die schadeloos 100% ontladen ook onzin?
Een accu tot 100 % ontladen is geen probleem, echter hem in die toestand een lange tijd laten staan is wel funest, evenals het langzaam helemaal leeg trekken met een laag vermogen en dan een tijdje zo laten, denk maar aan je stadslicht laten branden van je auto, bij een wat oudere accu kan je hem dan weggooien.
- Is het voor de levensduur juist goed om tot ongeveer 70% te ontladen alvorens de acculader in te schakelen? Of kan het geen kwaad om de lader altijd bij te hebben (heb begrepen dat accu's lui kunnen worden)?
Het lijkt me altijd beter om als je de mogelijkheid hebt de lader erbij te houden, dan voed de lader je verbruikers (of gedeeltelijk) en niet je accu en dat scheelt weer in het aantal cycli wat je met je accu doet
.